Covid 19 Kes Baru Meningkat Kadang Kala Mendatar Sepanjang Pkp


PUTRAJAYA: Dalam tempoh dua minggu pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang bermula 18 Mac, trend jumlah kes positif baharu harian didapati meningkat dan kadang kala mendatar.
Memaklumkan evaluasi ringkas situasi selepas pelaksanaan PKP, Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah (gambar) berkata jumlah kes harian yang didiscaj dari wad meningkat saban hari.


Dalam tempoh minggu pertama PKP (18-25 Mac), graf jumlah kes positif baharu harian menunjukkan trend dalam lingkungan antara 117 dan 212 kes manakala minggu kedua (26-31 Mac) menyaksikan bacaan tertinggi kes baharu ialah 235 dan yang terendah 130 kes.

“Data ini menunjukkan kesan daripada aktiviti yang dijalankan oleh KKM (Kementerian Kesihatan) dan pelbagai agensi dalam tempoh satu bulan kebelakangan ini (termasuk tempoh PKP).

“Namun begitu, tempoh dua minggu (fasa kedua PKP) yang seterusnya adalah mustahak, di mana ia akan menentukan sama ada tindakan yang diambil oleh kerajaan setakat ini memberi impak yang diharapkan.

“Ini sememangnya berkait rapat dengan tingkah laku masyarakat dalam mematuhi PKP,” katanya pada sidang media harian perkembangan wabak COVID-19 di KKM, hari ini.


PKP fasa pertama bermula pada 18 Mac lepas dan berakhir pada 11.59 malam ini (31 Mac), dilanjutkan untuk fasa kedua bermula tengah malam ini (1 April) hingga 14 April bagi memutuskan rantaian jangkitan COVID-19 di Malaysia yang menunjukkan peningkatan.

Kerajaan juga mengisytiharkan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di beberapa kawasan di dua negeri iaitu di Johor melibatkan Kampung Dato’ Ibrahim Majid dan Bandar Baharu Dato’ Ibrahim Majid serta di Selangor iaitu Batu 21 hingga 24 Sungai Lui, Hulu Langat, masing-masing berkuat kuasa pada 27 Mac hingga 9 April dan 30 Mac hingga 13 April. PKPD turut diisytihar di Menara City One, Jalan Munshi Abdullah, Kuala Lumpur bermula hari ini hingga 13 April.

Mengenai fasa kedua PKP, Dr Noor Hisham menegaskan tempoh dua minggu akan datang adalah amat penting dan kerjasama semua pihak sangat diperlukan bagi memastikan rantaian jangkitan COVID-19 diputuskan.

“Justeru, KKM menasihatkan orang ramai duduk di rumah… ‘stay at home’ sambil mengamalkan etika kebersihan diri dan melakukan penjarakan sosial antara satu sama lain serta menggunakan penutup hidung dan mulut sekiranya mempunyai gejala.

“Orang ramai juga dinasihatkan mengamalkan pemakanan secara sihat dengan menyediakan menu sihat dan seimbang selain menjalani gaya hidup aktif dengan aktiviti fizikal ataupun senaman ringan di rumah,” katanya.

Dr Noor Hisham turut menasihati golongan perokok menggunakan peluang itu untuk berhenti merokok dan bagi bukan perokok pula boleh bercakap kepada ahli keluarga yang merokok agar semua bebas daripada bahaya rokok.

Beliau berkata minda positif perlu dipupuk dalam kalangan ahli keluarga dan mengamalkan teknik relaksasi (istirahat) yang betul serta menenangkan minda untuk menjalani kehidupan seharian sepanjang tempoh PKP.

“Sekiranya diperlukan khidmat nasihat, orang awam boleh menghubungi ‘virtual health advisory’ dari 8.30 pagi hingga 5 petang setiap hari dan mengikuti sesi Facebook ‘live’ KKM dari 10 pagi hingga 10.30 pagi serta ‘live’ DoctorOnCall dari 3 hingga 3.30 petang pada Isnin hingga Jumaat,” katanya. - BERNAMA

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kakipalu.blogspot.com/2020/03/covid-19-kes-baru-meningkat-kadang-kala.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid 19 208 Kes Baru 5 Kematian 10 April Jadi Penentu Pkp Diteruskan Atau Sebaliknya

Covid 19 208 Kes Baru 5 Kematian 10 April Jadi Penentu Pkp Diteruskan Atau Sebaliknya

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 255 hits
COVID 19 208 kes baru 5 kematian 10 April jadi penentu PKP diteruskan atau sebaliknyaMalaysia hari ini mencatatkan lima kes kematian akibat Covid 19 setakat jam lima petang Khamis 2 April 2020 Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham A...
Stres Punca Kes Dera Kanak Kanak Meningkat Sepanjang 2 Minggu Tempoh Pkp

Stres Punca Kes Dera Kanak Kanak Meningkat Sepanjang 2 Minggu Tempoh Pkp

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 377 hits
Tak sangka dalam situasi yang kita sedang hadapi ada pertambahan kes yang kita tak jangka pun akan meningkat Ramai tak sangka angka kes penderaan ini salah satu punca kebanyakan ibu bapa stres bila berada di rumah ini Keadaan ini bukan omon...
Covid 19 Ingat Isyarat Kes Sembuh Meningkat Bukan Lampu Hijau Ingkari Pkp

Covid 19 Ingat Isyarat Kes Sembuh Meningkat Bukan Lampu Hijau Ingkari Pkp

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 271 hits
COVID 19 Ingat Isyarat Kes sembuh meningkat bukan Lampu Hijau ingkari PKPAnggota Polis membuat sekatan jalan raya dalam pelaksanaan PKP fasa kedua ketika tinjauan fotoBernama di Plaza Tol Hutan Kampung Alor Setar 1 April 2020 fotoBERNAMACOV...
Kalau Rakyat Masih Berdegil Who Jangka Kes Covid 19 Malaysia Meningkat Pertengahan April

Kalau Rakyat Masih Berdegil Who Jangka Kes Covid 19 Malaysia Meningkat Pertengahan April

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 258 hits
Terdahulu Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah memaklumkan terdapat tanda tanda awal Malaysia berjaya mengekang penularan wabak COVID 19 berdasarkan laporan graf daripada Malaysian Institute of Economic Research Perkara in...
Terkini Pkp Fasa Pertama Berjaya Kurangkan Kes Covid 19 Dr Noor Hisham

Terkini Pkp Fasa Pertama Berjaya Kurangkan Kes Covid 19 Dr Noor Hisham

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 304 hits
By 1 April 2020Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Malaysia Datuk Dr Noor Hisham Abdullah bercakap pada sidang media mengenai perkembangan terkini jangkitan Covid 19 di Kementerian Kesihatan Malaysia Putrajaya
Covid 19 Lagi 208 Kes Baru Kematian Di M Sia Kini Cecah 50

Covid 19 Lagi 208 Kes Baru Kematian Di M Sia Kini Cecah 50

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 256 hits
Malaysiakini Kementerian Kesihatan memaklumkan terdapat 208 kes Covid 19 baru setakat tengah hari tadi menjadikan jumlah keseluruhan di negara ini ialah 3 116 kes Ini merupakan kali kedua jumlah kes baru dalam sehari mencecah 200 Seramai li...
Korban Covid 19 5 Orang 208 Kes Baru

Korban Covid 19 5 Orang 208 Kes Baru

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 245 hits
Seramai 5 pesakit Covid 19 dilaporkan meninggal dunia hari ini menjadikan keseluruhan mangsa yang terkorban akibat wabak berkenaan 50 orang sehingga kini Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah juga memaklumkan sebanyak 208 kes jan...
Terkini 140 Kes Baharu Covid 19 Jumlah Keseluruhan Meningkat Kepada 2 766 Kes

Terkini 140 Kes Baharu Covid 19 Jumlah Keseluruhan Meningkat Kepada 2 766 Kes

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 199 hits
Sebanyak 140 kes positif jangkitan baharu Covid 19 dilaporkan di negara ini sekaligus menjadikan jumlah keseluruhan 2 766 kes setakat Selasa jam 12 tengahari Perkara tersebut diumumkan oleh Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdu...
Terkini 3 Lagi Pesakit Covid 19 Meninggal Dunia Jumlah Meningkat Ke 53 Kes Kematian

Terkini 3 Lagi Pesakit Covid 19 Meninggal Dunia Jumlah Meningkat Ke 53 Kes Kematian

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 404 hits
Menerusi sidang media yang disampaikan oleh Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham memaklumkan bahawa jumlah kumulatif kes kematian kini meningkat kepada 53 orang Dukacita dimaklumkan bahawa terdapat tiga lagi kematian pada hari ini 3 Apri...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11