Covid 19 Dua Kes Jangkitan Import Thailand Ketatkan Peraturan Kemasukan Warga Asing


Bangkok:  Thailand akan mengetatkan lagi peraturan bagi warga asing yang ingin memasuki negara itu, selepas dua kes import jangkitan COVID-19 yang dikesan membangkitkan kebimbangan mengenai kemungkinan kemunculan gelombang baru jangkitan.
Kebimbangan mulai terasa selepas seorang petugas tentera Mesir berumur 45 tahun dan seorang kanak-kanak berumur sembilan tahun yang merupakan anggota keluarga diplomat Sudan, disahkan positif COVID-19 minggu lepas.
Jurucakap Pusat Pentadbiran Keadaan COVID-19 Thailand (CCSA) Thaweesilp Wissanuyothin berkata semua diplomat dan anggota keluarga mereka yang sebelum ini dibenarkan menjalani tempoh kuarantin kendiri selama 14 hari di kediaman masing-masing, kini dikehendaki menjalani tempoh kuarantin di kemudahan yang disediakan kerajaan atau kuarantin alternatif (bayaran sendiri di hotel).
”CCSA mengambil tanggungjawab penuh terhadap insiden itu. Banyak perkara yang kita terlepas pandang. Ini adalah pengajaran yang penting,” katanya pada taklimat harian COVID-19 di sini hari ini.
Sementara itu Perdana Menteri Jen Prayuth Chan o-cha yang juga ketua CCSA berkata insiden itu tidak seharusnya berlaku dan beliau memohon maaf kepada orang ramai.
”Saya mohon maaf kepada orang ramai. Perkara ini tidak seharusnya berlaku, siasatan menyeluruh akan dijalankan,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan kabinet di sini hari ini.
Semalam CCSA berkata seorang daripada 31 petugas tentera yang dalam penerbangan pulang dari Chengdu China yang singgah di wilayah Rayong pada 8 Julai, disahkan positif COVID-19.
Mereka dikatakan telah dibenarkan meninggalkan kawasan kemudahan kuarantin dan berkeliaran sekitar pusat beli-belah di kawasan itu, sehingga mengakibatkan kini ratusan penduduk tempatan yang berada di kawasan berkenaan di Rayong dikehendaki menjalani kuarantin di rumah.
Selain itu hotel di Rayong tempat penginapan para petugas itu juga ditutup selama dua minggu, dan sekurang-kurangnya 10 sekolah di wilayah Rayong ditutup mulai hari ini sehingga 17 Julai.
Sementara itu Thailand melaporkan tujuh kes baharu COVID-19, semuanya melibatkan warga Thailand yang baru pulang dari luar negara, dengan sifar kematian dalam tempoh 24 jam, menjadikan jumlah keseluruhan kini menjangkau 3,227 kes dengan 58 kematian.
Enam daripada tujuh kes itu melibatkan pelajar lelaki Thailand yang baru pulang dari Mesir, dan satu melibatkan seorang wanita yang baru pulang dari Amerika Syarikat.
Hari ini genap 50 hari berturut-turut menyaksikan tiada penularan jangkitan tempatan di Thailand.
— BERNAMA
The post Covid-19: Dua Kes Jangkitan Import, Thailand Ketatkan Peraturan Kemasukan Warga Asing appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/07/15/covid-19-dua-kes-jangkitan-import-thailand-ketatkan-peraturan-kemasukan-warga-asing/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dua Kes Baharu Covid 19 Di Selangor Jangkitan Luar Negara

Dua Kes Baharu Covid 19 Di Selangor Jangkitan Luar Negara

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 286 hits
SHAH ALAM 5 JULAI Selangor mencatatkan dua kes baharu Covid 19 hari ini dengan kesemuanya membabitkan jangkitan dari luar negara Pasukan Petugas Covid 19 Selangor memaklumkan jumlah itu menurun berbanding tujuh semalam tanpa membabitkan pen...
Covid 19 Thailand Lapor Tiga Lagi Kes Import

Covid 19 Thailand Lapor Tiga Lagi Kes Import

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 167 hits
BANGKOK 13 JULAI Thailand melaporkan tiga lagi kes import baharu Covid 19 menjadikan jumlah keseluruhan kes setakat ini sebanyak 3 220 lapor agensi berita Thailand memetik Pusat Pentadbiran Situasi Covid 19 Angka korban kekal seramai 58 ora...
Covid 19 Satu Kes Di Selangor Babit Jangkitan Import

Covid 19 Satu Kes Di Selangor Babit Jangkitan Import

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 231 hits
SHAH ALAM 18 JULAI Selangor mencatat hanya satu kes Covid 19 hari ini berbanding empat direkodkan semalam Kes baharu ini merupakan kes import iaitu pengembara yang pulang dari Indonesia maklum Bilik Gerakan Negeri Selangor Perkembangan itu ...
Thailand Lapor Empat Kes Import Baharu Covid 19

Thailand Lapor Empat Kes Import Baharu Covid 19

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 184 hits
BANGKOK 16 Julai Thailand melaporkan empat kes import baharu COVID 19 meningkatkan jumlah kes di negara itu kepada 3 236 lapor agensi berita Thailand Dr Taweesin Wissanuyothin jurucakap Pusat Pentadbiran Situasi Covid 19 berkata tiga lagi k...
Covid 10 Hanya Empat Kes Import Tiada Kes Warga Tempatan Kkm

Covid 10 Hanya Empat Kes Import Tiada Kes Warga Tempatan Kkm

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 298 hits
Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia Datuk Dr Noor Hisham Abdullah bercakap pada sidang media perkembangan terkini jangkitan Covid 19 di Kementerian Kesihatan Malaysia Putrajaya foto AFIQ RAZALI PUTRAJAYA Sebanyak empat kes baharu Covid 19 dir...
Covid 19 Dua Lagi Kluster Tamat 28 Hari Tiada Kes

Covid 19 Dua Lagi Kluster Tamat 28 Hari Tiada Kes

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 265 hits
KUALA LUMPUR 18 JULAI Dua lagi kluster Covid 19 iaitu Kluster warga emas Kuala Selangor dan Kluster Labu Lanjut Sepang ditamatkan tempoh pemantauan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia selepas 28 hari tiada rekod kes positif baharu dicatatka...
Covid 19 Thailand Catat Tiga Kes Baharu Keseluruhan 3 249 Kes

Covid 19 Thailand Catat Tiga Kes Baharu Keseluruhan 3 249 Kes

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 274 hits
BANGKOK 20 JULAI Thailand melaporkan tiga kes baharu Covid 19 kesemuanya warga negara itu yang kembali dari luar negara dan tiada kematian dicatatkan dalam tempoh 24 jam lepas menjadikan jumlah kumulatif kes kepada 3 249 dengan 58 kematian ...
Selangor Catat Empat Kes Positif Covid 19 Hanya Kes Import

Selangor Catat Empat Kes Positif Covid 19 Hanya Kes Import

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 232 hits
SHAH ALAM 13 JULAI Terdapat empat kes baharu Covid 19 direkodkan di Selangor hari ini membabitkan individu yang mendapat jangkitan dari luar negara kata Dato Menteri Besar Semua kes tidak melibatkan jangkitan tempatan ia berpunca daripada k...
Covid 19 Kes Baharu Kekal Dua Digit

Covid 19 Kes Baharu Kekal Dua Digit

papar berkaitan - pada 22/7/2020 - jumlah : 222 hits
SHAH ALAM 21 JULAI Kes baharu Covid 19 kekal dua angka selepas 15 kes dilaporkan hari ini dengan 11 penularan tempatan kata ketua pengarah kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata 10 kes dalam negara membabitkan warganegara dan satu ...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia

Wordpress Block Patterns Give You Superpowers

Video 2 Helikopter Bertembung Ketika Raptai Di Pangkalan Tldm Lumut

9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal