Covid 19 Di Malaysia Diramal Teruk



MINGGU lalu, rakyat di negara ini menerima khabar menggembirakan apabila Malaysia dilaporkan akan mendapat bekalan sebanyak 12.8 juta dos vaksin Covid-19 bagi menampung keperluan imunisasi untuk 6.4 juta rakyat Malaysia.
Vaksin tersebut difahamkan akan melalui penghantaran pertama sebanyak sejuta dos yang akan dibuat pada suku pertama tahun hadapan.
Bekalan vaksin itu akan diperoleh daripada syarikat farmaseutikal, Pfizer melalui perjanjian pembelian awal yang ditandatangani kerajaan pada 24 November lalu dan akan diberikan secara percuma kepada rakyat Malaysia.
Ketika semua orang begitu teruja menantikan kemunculan vaksin Covid-19, ramalan daripada seorang pakar dari China pula amat mengejutkan.
“Menurut pakar epidemiologi merangkap penasihat perubatan kerajaan China, Zhong Nanshan, jumlah kes penularan Covid-19 di Malaysia dijangka menjadi lebih serius pada tahun hadapan.
“Dijangkakan pada 25 Januari 2021, jumlah kes Covid-19 di Malaysia akan mencecah sehingga 187,997 kes,” kata Zhong seperti dilaporkan dalam Sin Chew Daily.
Zhong, seorang pakar yang dikenali dunia kerana kejayaannya memerangi wabak Sindrom Pernafasan Akut Teruk (SARS) pada tahun 2003 dan kecemerlangannya menghadapi beberapa wabak yang serius seperti H1N1, H5N6, H7N9 serta MERS.
“Kita harap kerajaan memandang serius kenyataan Zhong walaupun berbentuk ramalan. Sudah banyak kritikan dan saranan dibuat supaya pihak berkuasa menangani masalah penularan dalam kalangan pekerja warga asing.
“Segala sumber yang terhad itu perlu ditumpukan pada kluster yang berisiko tinggi ini,” tulis Sin Chew Daily.
Sebagai contoh, kata akhbar Cina itu lagi, Kluster Teratai yang berlaku di tempat tinggal pekerja kilang Top Glove di Meru, Klang, Selangor sepatutnya menjadi pengajaran kepada semua pihak.
“Begitu juga tapak projek pembinaan yang telah dikenal pasti sebagai salah satu kawasan yang boleh menular wabak Covid-19 dengan mudah.
“Kerajaan telah melakukan banyak pemeriksaan terhadap pekerja di kawasan berkenaan tetapi belum menampakkan satu sistem yang menghasilkan keberkesanan yang diharapkan,” kata akhbar tersebut.
Bagi mengelak kes penularan lebih serius, Malaysia seharusnya mengambil pendekatan sama seperti China, Taiwan, Thailand dan Vietnam yang berjaya mematikan rantaian wabak dengan berkesan.
“Begitu juga dengan negara lain seperti Korea, Singapura, New Zealand dan Australia yang berjaya melandaikan lekuk jangkitan dalam tempoh yang pendek. Peraturan kuarantin yang dilaksanakan terhadap pesakit juga membawa hasil diharapkan.
“Menurut data dikeluarkan Universiti Johns Hopkins, Amerika Syarikat, sehingga kini jumlah kes Covid-19 sudah mencatat lebih 63 juta kes di seluruh dunia. Berbanding pada 14 Jun lalu, jumlahnya hanya lapan juta kes. Kadar peningkatannya sebanyak 7.85 kali ganda hanya dalam tempoh kurang daripada enam bulan.
“Di Malaysia, jumlah kes ketika ini lebih 68,000 kes. Sekiranya dalam tempoh dua bulan akan datang, jumlahnya meningkat hampir 190,000 kes seperti diramalkan Zhong, jumlah kadar peningkatan adalah hanya lebih kurang 2.95 kali ganda.
“Oleh itu, perangkaan sehingga 190,000 kes di Malaysia pada hujung Januari 2021 mungkin agak munasabah. Pakar dari China itu bukan cakap sembarangan, sebaliknya memberikan nasihat secara ikhlas,” tulis Sin Chew Daily.
Usaha mematikan rantaian dan menerima suntikan vaksin adalah antara cara paling berkesan untuk melawan penularan Covid-19.
“Akhirnya, vaksin tetap menjadi penyelamat kepada kita semua. Kita tidak perlu memikirkan keselamatan vaksin ini kerana selain vaksin, seluruh dunia mungkin sudah tiada cara yang lebih berkesan lagi untuk membunuh Covid-19,” jelas akhbar tersebut. Sinar

The post Covid-19 di Malaysia diramal teruk appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/01/23/covid-19-di-malaysia-diramal-teruk/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=covid-19-di-malaysia-diramal-teruk

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malaysia Pegang Rekod Paling Teruk Perangi Covid 19 Di Asean Kata Najib

Malaysia Pegang Rekod Paling Teruk Perangi Covid 19 Di Asean Kata Najib

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 204 hits
Kegagalan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah Malaysia kini mempunyai rekod paling buruk di rantau Asia Tenggara dalam memerangi wabak Covid 19 kata bekas perdana menteri Najib Razak Jika dilihat daripada segi penularan tempatan dan bilangan kes ...
New Covid 19 Variant Detected In Malaysia

New Covid 19 Variant Detected In Malaysia

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 225 hits
A traveller who returned from Britain was found to have the mutant virus says Dr Noor Hisham Abdullah PETALING JAYA Health director general Dr Noor Hisham Abdullah said Malaysia has detected its first case of the B 1 1 7 Covid 19 variant to...
Jangan Jadikan Darurat Satu Isu Bebaskan Malaysia Daripada Covid 19 Dahulu Pakar Undang Undang

Jangan Jadikan Darurat Satu Isu Bebaskan Malaysia Daripada Covid 19 Dahulu Pakar Undang Undang

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 233 hits
Proklamasi darurat yang diisytiharkan oleh Yang di Pertuan Agong untuk menangani pandemik COVID 19 di negara ini tidak seharusnya dijadikan isu kerana Malaysia bukan satu satunya negara yang melaksanakan perintah itu kata pakar undang undan...
Covid 19 Kegagalan Malaysia Memalukan

Covid 19 Kegagalan Malaysia Memalukan

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 148 hits
Di negara lain penguatkuasaan mungkin lebih longgar selain sistem ekonomi dan sosial dibuka terlalu cepat Tidak ketinggalan kadar kepatuhan rakyat dan orang ramai yang mula melakukan perjalanan ke sana ke mari menyebabkan virus mudah mereba...
Sejarah Bilangan Kes Covid 19 Harian Di Malaysia Sejak Mac 2020

Sejarah Bilangan Kes Covid 19 Harian Di Malaysia Sejak Mac 2020

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 257 hits
Ini merupakan bilangan kes covid harian di Malaysia sejak Mac 2020 sepanjang 2020 hingga pos ini dibuat iaitu 13 Januari 2021 dan hingga hari ini iaitu 13 Januari2021 PKP 2 0 dan darurat telah diisytiharkan Lately ada orang share jadi saya ...
3 000 Sukarelawan Diperlukan Untuk Ujian Vaksin Covid 19 Di Malaysia

3 000 Sukarelawan Diperlukan Untuk Ujian Vaksin Covid 19 Di Malaysia

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 254 hits
Bagi menguji keberkesanan dan keselamatan vaksin COVID 19 Kementerian Kesihatan Malaysia memerlukan 3 000 sukarelawan yang berusia sekurang kurangnya 18 tahun untuk menawarkan diri bagi ujian klinikal berkenaan Dalam satu hebahan media yang...
Eurocham Malaysia Denies Govt Mulling Full Lockdown After Feb 4 Urges Public To Play Their Role In Covid 19 Fight

Eurocham Malaysia Denies Govt Mulling Full Lockdown After Feb 4 Urges Public To Play Their Role In Covid 19 Fight

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 365 hits
A general view of the Kuala Lumpur city centre November 22 2020 Picture by Hari AnggaraKUALA LUMPUR Jan 24 The EU Malaysia Chamber of Commerce and Industry today denied that Putrajaya is mulling a complete economic lockdown after February 4...
Covid 19 Vaccine Timeline Allows Malaysia To Study Efficacy And Safety

Covid 19 Vaccine Timeline Allows Malaysia To Study Efficacy And Safety

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 197 hits
Malaysia is not late in the acquisition of Covid 19 vaccine experts from the Academy of Sciences Malaysia said AFP file pic for illustration purposes onlyKUALA LUMPUR Malaysia is not late in the acquisition of Covid 19 vaccine experts from ...
Covid 19 Malaysia Update

Covid 19 Malaysia Update

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 223 hits
COVID 19 MALAYSIA UPDATE LAMA DAH DARURAT TAPI KES TETAP TINGGI 3 346 KES MP PUN TAK TAHAN SEHINGGAKAN MAJORITI YG DIKATAKAN 114 115 117 DAN TERBARU 125 MP HANTAR SURAT MOHON PARLIMEN BERSIDANG DAN DARURAT DIBATALKAN KERAT PN NI MEMG CLUELE...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music