Covid 19 Detik Genting Malaysia




AB JALIL BACKER
JANGKITAN Covid-19 sudah diisytiharkan sebagai pandemik dan menimbulkan kebimbangan seluruh dunia. Namun ini bukanlah satu-satunya wabak menggerunkan berkaitan sistem pernafasan yang pernah dihadapi manusia.
Pada tahun 1918, dunia berhadapan pandemik Spanish Flu yang mengorbankan sekitar 50 juta orang. Jumlah kematian itu lebih lebih tinggi daripada korban Perang Dunia Pertama yang baru berakhir ketika itu.
Selain Spanish Flu, dunia juga pernah berhadapan pandemik virus H2N2 (1957-1958) yang mengakibatkan kematian sekitar satu juta orang di seluruh dunia. Pada 1968 muncul pandemik virus H3N2 juga mengakibatkan kematian sekitar sejuta orang di seluruh dunia.
Pada 2019, dunia berhadapan pandemik virus H1N1 atau lebih dikenali sebagai selesema babi dan hampir menyerupai virus Spanish Flu. Pandemik itu mengakibatkan kematian 100,000 orang di seluruh dunia.
Sekarang dunia berada dalam kecemasan dan berjaga-jaga akibat pandemik Covid-19. Covid-19 sangat membimbangkan kerana ia merebak begitu cepat.
Menurut jangkaan, sebarang penemuan vaksin untuk Covid-19 paling awal adalah pada 2021, maka tidak mustahil ia akan memakan korban lebih besar jika tidak dikawal.
Justeru, tindakan kerajaan membuat kuarantin besar-besaran melalui Perintah Kawalan Pergerakan selama 14 hari merupakan satu langkah berani walaupun agak terlewat.
Pada penghujung Januari lalu beberapa pemimpin parti UMNO telah menggesa kerajaan menggantung visa pelancong China, namun syor itu dipandang remeh oleh kerajaan Pakatan Harapan. Ketika ini kita telahpun mempunyai lapan kes positif Covid-19 yang berasal dari China.Pada 31 Januari 2020, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengisytiharkan Covid-19 sebagai darurat kesihatan dunia.
TindakanKita lihat sepanjang Februari juga tiada langkah kawalan dan persediaan yang serius dilaksanakan oleh kerajaan terutama mewajibkan semua yang masuk ke negara ini menjalani ujian Covid-19 dan membatalkan acara antarabangsa.
Hanya Isnin lalu, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan.
Namun panduan yang dikeluarkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) sehari sebelum pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan juga menunjukkan mereka tidak bersedia sepenuhnya apabila ia berubah-ubah dalam beberapa jam.
Hari pertama pelaksanaan bukan sahaja tiada taklimat daripada jurucakap kerajaan, malah Perdana Menteri terpaksa muncul pada sebelah malam merayu rakyat tinggal di kediaman masing-masing.
Ini bukanlah salah rakyat sepenuhnya apabila arahan awal tidak begitu jelas termasuk sebahagian pelajar universiti diarah pulang ke rumah masing-masing.
Pada hari kedua Perintah Kawalan Pergerakan baru kerajaan melantik Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri sebagai jurucakap. Setakat ini kerajaan telah berjaya memperbaiki kelemahan awal walaupun tampak sedikit terlewat.
Namun bukan ini sahaja masalah kerajaan. Krisis ini datang ketika kewangan kerajaan juga berada dalam keadaan tenat. Pemansuhan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) telah menyebabkan kerajaan terlalu bergantung kepada pendapatan hasil minyak.
Dua kali Lim Guan Eng membentangkan belanjawan bersandarkan harga minyak AS$70 (2019) dan AS$62 setong (2020), namun tidak pernah harga minyak menepati anggaran belanjawan. Ini menyebabkan negara terpaksa berhutang lebih banyak bagi memenuhi keperluan belanjawan yang dibuat.
Hari ini ketika dilanda krisis pandemik Covid-19, harga minyak dunia telah jatuh separuh daripada anggaran Belanjawan 2020.
Keadaan ini pasti memberi kesan besar kepada pelaksanaan dan mungkin memaksa kerajaan membentangkan belanjawan baharu atau membuat lebih banyak pinjaman.
Ekonomi negara berada dalam keadaan genting sekarang kerana sikap acuh tidak acuh kerajaan lalu dalam menangani Covid-19 dan membuat keputusan memansuhkan GST untuk popular.
Sinar




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/03/22/covid-19-detik-genting-malaysia/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=covid-19-detik-genting-malaysia

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
A 2 Year Old Boy Suffering From Leukaemia Is Malaysia S Youngest Covid 19 Patient

A 2 Year Old Boy Suffering From Leukaemia Is Malaysia S Youngest Covid 19 Patient

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 292 hits
The toddler was infected through a family member small Cover image via PESONA Facebook Harian Metro small A two year old boy Muhammad Fateh Aqil Mohd Nazmee is believed to be Malaysia s youngest COVID 19 patient In a Facebook post on Tuesda...
Khairy Malaysia To Launch Smartphone App To Track Covid 19 Patients

Khairy Malaysia To Launch Smartphone App To Track Covid 19 Patients

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 175 hits
CORONAVIRUS Science Technology and Innovation Minister Khairy Jamaluddin said the government would launch a smartphone application that could track the movement of Malaysians to curb the spread of the Covid 19 outbreak He said this at an on...
Covid 19 Rakyat Malaysia Yang Prihatin Contohi Negara China Buat Kain Rentang Perli Rakyat Yang Degil

Covid 19 Rakyat Malaysia Yang Prihatin Contohi Negara China Buat Kain Rentang Perli Rakyat Yang Degil

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 453 hits
Gambar yang tular di dalam media sosial ini telah mendapat pujian para netizen yang rata rata memuji individu yang menggantung kain rentang tersebut Sebelum ini tular tindakan pemerintah di China yang menaikkan kain kain rentang yang memerl...
Masih Dalam Pantang Bayi 12 Hari Mangsa Termuda Covid 19 Di Malaysia

Masih Dalam Pantang Bayi 12 Hari Mangsa Termuda Covid 19 Di Malaysia

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 236 hits
Kementerian Kesihatan mendedahkan bayi berusia 12 hari antara pesakit termuda dijangkiti Covid 19 di negara ini Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata bayi tersebut merupakan mangsa gelombang kedua Covid 19 Bagi gelo...
Kp Kesihatan Kadar Kematian Covid 19 Di Malaysia Hanya 1 1 Peratus

Kp Kesihatan Kadar Kematian Covid 19 Di Malaysia Hanya 1 1 Peratus

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 292 hits
PUTRAJAYA 26 MAC Kadar kematian akibat Covid 19 di Malaysia ketika ini hanya 1 1 peratus berbanding 4 5 peratus yang dicatatkan di seluruh dunia Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata lebih 98 peratus kes positif Cov...
Kematian Covid 19 Di Malaysia Setakat Ini

Kematian Covid 19 Di Malaysia Setakat Ini

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 259 hits
Kematian Covid 19 di Malaysia setakat ini 26 03 2020 Ya Allah hidupkan kami dengan iman Ya Allah matikan dalam iman Ya Allah bangkitkan kami dengan iman Dan masukan ke syurgaMu dengan iman Kes 1 lelaki 34 tahun Kes 2 lelaki 60 tahun Kes 3 l...
Malaysia Looking Into New Medicine Method To Treat Covid 19

Malaysia Looking Into New Medicine Method To Treat Covid 19

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 184 hits
CORONAVIRUS The Health Ministry is looking into new medicine and treatment methods to cure Covid 19 patients according to the Health director general Dr Noor Hisham Abdullah said these include medication used by China to treat its Covid 19 ...
Jp Morgan Malaysia S Covid 19 Strategy Far Exceeds Asean Some European Peers

Jp Morgan Malaysia S Covid 19 Strategy Far Exceeds Asean Some European Peers

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 179 hits
The government s actions are proving effective in curbing the spread and intensity of the Covid 19 pandemic US investment bank JP Morgan says With low mortality rates Malaysia s aggressive testing strategy test per million capita far exceed...
Terkini Kes Positif Covid 19 Di Malaysia Cecah 2031 Kematian Meningkat Kepada 23 Orang

Terkini Kes Positif Covid 19 Di Malaysia Cecah 2031 Kematian Meningkat Kepada 23 Orang

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 277 hits
SEBANYAK 235 kes baharu dilaporkan hari ini menjadikan kes positif Covid 19 di Malaysia adalah 2 031 kes manakala angka korban bertambah satu kes menjadikan 23 kematian Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata daripada...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music