Corat Coret Aidiladha Throwback Aidilfitri 2021







Bayangan tahun 2020 adalah tahun yang hebat dan gemilang dalam sejarah kehidupan manusia. Formasi bunga api dari pelbagai negara seluruh dunia macam nak masuk zaman milenium tahun 2000 dulu. Zaman sekolah rendah lagi dah kene brain wash 'Wawasan 2020'. Kereta terbang. Motor terbang kat kulit buku teks. Pastu Dr.M ada tanam kapsul yang akan digali dan buka tahun 2020. Pastu apa jadi dengan kapsul tersebut?


Sekali, perancangan Allah swt itu MAHA HEBAT. Bukan kereta terbang, malah kapal terbang tidak terbang pun pada tahun 2020. Rupanya bukan setakat tahun 2020 sahaja, tahun 2021 juga masih seluruh dunia dilanda pandemik yang dahsyat. Wabak covid-19 yang sehingga ke tarikh ini menyebabkan 4.16 juta kematian penduduk dunia manakala 7,994 kematian di Malaysia. إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ


So, Aidiladha kali ini kita beraya di rumah masing-masing akur dengan saranan pemerintah. Aidiladha 2021 benar-benar mengajar erti pengorbanan. Pengorbanan tidak balik kampung, tidak jumpa ibu bapa, tidak balik jumpa keluarga, tidak jumpa saudara mara, tidak jumpa jiran tetangga kerana tidak ingin mencetuskan kluster. Ada orang raya dengan tak raya sama je. Tapi bagi saya dan suami raya tetap raya. Sebelum ini memang kiteorang raikan dan sambut Aidiladha dengan keluarga setiap tahun. Sunnah meraikan Aidiladha. Menyembelih binatang qurban juga dilakukan setiap tahun (jika mampu). Syukur dan terima kasih ibu abah yang dah terapkan amalan ini sejak kami remaja lagi. Pagi raya kami 4 beradik dibiasakan bangun awal pagi siap-siap cantik-cantik dibawa sama pergi solat raya. Aidilfitri juga Aidiladha. Kemudian setelah bekerja dipaksa keluarkan duit masing-masing untuk lakukan ibadah qurban. Mula-mula memberontak tapi la ni dah faham. Automatik sendiri-sendiri akan ambil bahagian qurban setiap tahun (jika mampu). Nabi Ismail sanggup dikorbankan kerana Allah Taala. Kita? Beratkan nak keluarkan duit RM700 - RM800 untuk 1 bahagian kerana Allah Taala. Begitulah ujian buat manusia.


Amalan sunnah Aidildha:
✅1. Mandi sunat Aidiladha
✅2. Memakai pakaian terbaik dan berwangian bagi lelaki
✅3. Solat sunat Aidiladha
✅4. Makan dan minum selepas solat Aidiladha
✅5. Menyembelih binatang Qurban


"Tiada hari yang paling disukai Allah untuk dilakukan amalan soleh padanya melainkan 10 hari terawal Zulhijjah" (Shahih Bukhari: 969)



Salam Aidil Adha buat semua :)

Aidil Adha 2021 ni sis masak nasi tomato, ayam masak merah, acar timun dan Burnt Cheese Cake. Fuh tak sangka sejak pandemik boleh pandai masak macam ni (wipe my own tears, & pat myself on the back)



Burnt Cheesecake masak guna air fryer. Resepi Khairul Aming. Bakar suhu 180C selama 30 minit. Then add another 5 minutes dengan suhu 200c untuk burn kan bahagian atas cake. 


Dah alang-alang tu kita throwback sikit setting raya Aidilfitri 2021. Bersemangat nak raya walaupun kelip-kelip dua orang je. Haha.



Aidilfitri 2021


Menu Aidilfitri 2021, rendang, nasi impit, kuah kacang, satay and burnt cheese cake. Makan dari pagi, tengahari sampai malam. Kahkahkah. Aidilfitri 2020 hubby tempah siap semua makanan. Dia cakap tak perlu bersusah payah pagi raya berkecah dapur semua pastu nak kemas lagi. Pastu peluh peluh semua. Pastu pukul berapa nak siap-siap lagi nak solat raya lagi. Walaupun bukan pergi mana pun. Duduk rumah saja.  Tapi untuk tahun ini sis insist nak prepare sendiri mana yang boleh walaupun dia nak tempah je semuaaa. Masak siap-siap malam hari supaya tak berkecah dapur pagi raya seperti yang dikehendaki cik suami. 



Rendang ayam resepi Ili Sulaiman. Sedapppsss ya amats! - kata suami :p



Masak apa tak jadi Aidilfitri? Burnt Cheesecake cubaan kali pertama gagal k. Nampak cantik di luar tetapi cairrr di dalam. Bila potongggg...beginilah jadinya. Kesilapannya ialah rendahkan suhu masa bake dalam air fryer. Pastu selalu bukak tutup air fryer sebab curious. Pastu bilanya nak masak kek tuuu kan. Hahah. So inilah hasilnya. 


Ok begitulah corat coret hari raya. Till then Assalamualaikum.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.azyyatiliah.com/2021/07/corat-coret-aidiladha-throwback-aidilfitri-2021.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Salam Aidiladha 2021 1442h

Salam Aidiladha 2021 1442h

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 499 hits
Salam Aidiladha 2021 1442H pada semua saudara adik beradik rakan taulan dan tak dilupa pengunjung blog ini Selamat hari raya dari kami sekeluarga terbaeekkk kipidap mknaceunlimited mknace blogger photography photoblog SJCAM SJ4000 J3 Samsun...
Selamat Hari Raya Aidiladha 2021

Selamat Hari Raya Aidiladha 2021

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 802 hits
Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha 2021 kepada seluruh umat Islam di seluruh Malaysia
5805 Naik Motosikal Pusing Kampung Edar Sumbangan Aidiladha Utusan Malaysia 19 07 2021

5805 Naik Motosikal Pusing Kampung Edar Sumbangan Aidiladha Utusan Malaysia 19 07 2021

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 207 hits
KLANG Sempena sambutan Hari Raya Aidiladha atau Hari Raya Korban pertubuhan bukan kerajaan Maulid Ad Dibaei menghulurkan sumbangan sayur ayam dan daun ketupat yang diedarkan kepada penduduk di Kampung Perepat menggunakan motosikal yang dipa...
Salam Aidil Adha 1442 Hijrah 2021 Masihi

Salam Aidil Adha 1442 Hijrah 2021 Masihi

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 317 hits
Assalamualaikum Alhamdulillah pada hari ini Selasa 20 Julai 2021 bersamaan 10 Zulhijjah 1442 Hijrah Umat Islam di Malaysia khususnya menyambut Hari Raya Aidil Adha atau lebih dikenali sebagai Hari Raya Haji atau Hari Raya Qurban Nampak gaya...
Awani Borneo 20 07 2021 Patuh Sop Ditetapkan Kadar Vaksinasi Rendah Hanya Di Rumah

Awani Borneo 20 07 2021 Patuh Sop Ditetapkan Kadar Vaksinasi Rendah Hanya Di Rumah

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 227 hits
Laporan berita padat dan ringkas dari Kepulauan Borneo bersama Nickyson Nyambar membawakan tumpuan berikut Tumpuan AWANIBorneo 20 Julai 2021 Aidiladha disambut sederhana dalam norma baharu Penduduk Kampung Astana Lot di Kuching sambut Aidil
Rujukan Soalan Berserta Jawapan Pembantu Pembangunan Masyarakat S19 2021

Rujukan Soalan Berserta Jawapan Pembantu Pembangunan Masyarakat S19 2021

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 295 hits
Anda dipanggil untuk Exam Kerajaan tahun 2021 Tak tahu nak prepare macam mana Usah Anda Risau Lagi anda berada di tempat yang betul Tim Infokerjaya dan bantu lebih 80 000 calon exam kerajaan sejak tahun 2008 09 Tahun ini adalah giliran anda...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Lanwuu Imagine By Aurora Design In Yunnan China

Raffa Affar Pelita Dalam Doa Chord

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Ringgit Closes Higher As Investors Shift From Safe Haven Currencies

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Traditional Seats No More A Factor In Pn Says Gerakan