Contoh Ulasan Guru Untuk Pentaksiran Bilik Darjah


Sejak Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) dimansuhkan, para guru dikehendaki untuk menyediakan pelaporan dan ulasan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) bagi setiap murid tidak kira sama ada mereka menunjukkan pencapaian yang cemerlang, sederhana atau lemah.
Rekod, ulasan dan pelaporan ini boleh dimuat oleh guru secara atas talian menggunakan sistem Sistem Pengurusan IDentiti KPM (idMe).
Pelaporan PBD ini dibuat sekurang-kurangnya 2 kali setahun.
Baca lagi: idMe KPM – Login Sistem Pengurusan IDentiti
Apa itu Pentaksiran Bilik Darjah (PBD)? Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) merupakan pentaksiran yang berterusan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran bagi mendapatkan maklumat tentang perkembangan, kemajuan, kebolehan dan pencapaian murid.
PBD berlaku secara formatif dan sumatif; sebagai pembelajaran, untuk pembelajaran dan tentang pembelajaran.
PBD dahulunya dikenali sebagai Pentaksiran Sekolah (PS) bermula pada tahun 2011 sebelum dijenamakan semula kepada PBD pada tahun 2016.
PBD dilaksanakan melalui pelbagai kaedah pentaksiran seperti:
Pemerhatian Penulisan Lisan Melalui kerja projek, kuiz, pembentangan dan-lain- lain aktiviti pembelajaran, berdasarkan Standard Prestasi dan pertimbangan profesional guru. Mata pelajaran terlibat Semua mata pelajaran KSSR dan KSSM terlibat untuk pelaporan dan ulasa Pentaksiran Bilik Darjah (PBD)
Pelaksanaan konsep PBD berlaku secara berterusan dari Tahun 1 hingga Tahun 6 di sekolah rendah dan dari Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5 di sekolah menengah.
Tahap Penguasaan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) Gambar rajah di atas merupakan infografik 6 tahap pentaksiran dan ulasan bagi Pentaksiran Bilik Darjah (PBD).
TP1 – Tahu : Murid tahu perkara asas atau boleh melakukan kemahiran asas atau memberi respons terhadap perkara asas. TP2 – Tahu dan Faham : Murid menunjukkan kefahaman dengan menjelaskan sesuatu perkara yang dipelajari dalam pelbagai bentuk komunikasi. TP3 – Tahu, Faham dan Boleh Buat : Murid menggunakan pengetahuan untuk melaksanakan sesuatu kemahiran pada suatu situasi TP4 – Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab : Murid menggunakan pengetahuan dan melaksanakan sesuatu kemahiran dengan beradab iaitu mengikut prosedur atau secara analitik dan sistematik. TP5 – Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Terpuji : Murid menggunakan pengetahuan dan melaksanakan sesuatu kemahiran pada situasi baharu dengan mengikut prosedur atau secara analitik dan sistematik serta tekal dan bersikap positif. TP6 – Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Mithali : Murid berupaya menggunakan pengathuan dan kemahiran sedia ada untuk digunakan pada situasi baharu secara analitik, sistematik, bersikap positif, kreatif dan inovatif dalam penghasilan idea baharu serta boleh dicontohi. Contoh ulasan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) Berikut merupakan beberapa contoh ulasan dan pelaporan bagi Pentaksiran Bilik Darjah bagi murid berlainan tahap – berpencapaian rendah, sederhana dan cemerlang.
Ulasan murid berpencapaian cemerlang Anda mesti mempunyai motivasi yang tinggi dan minat terhadap pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Anda mampu mencapai lebih kecemerlangan dengan bersikap proaktif di dalam kelas. Tahniah atas kecemerlangan.  Teruskan berusaha untuk  kejayaan lebih cemerlang untuk masa depan yang gemilang. Sekalung tahniah atas kejayaan anda. Teruskan  Usaha dengan lebih gigih untuk kejayaan lebih baik. Ulasan murid berpencapaian sederhana Usaha anda telah menunjukkan hasil yang agak baik. Gandakan usaha anda untuk mencapai kejayaan yang lebih baik. Berpotensi untuk memcatat kejayaan lebih cemerlang. berusahalah untuk lebih berinteraksi di dalam kelas dan tunjukkan potensi anda. Seorang yang tekun dan berkeupayaan menyiapkan tugasan yang diberi dengan baik, mampu menguasai dan memahami apa yang diajar oleh guru dengan baik dan berfokus, berpotensi tinggi untuk lebih cemerlang. Tingkatkan usaha. Ulasan murid berpencapaian rendah Anda seorang yang berpotensi untuk berjaya. Tingkatkan keyakinan anda dan berikan sepenuhnya tumpuan ketika belajar. Anda mesti mempunyai motivasi yang tinggi dan minat terhadap pelajaran  di  dalam kelas. Anda mampu  meningkatkan pencapaian  dengan bersikap proaktif di dalam kelas.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/ulasan-pentaksiran-bilik-darjah-pbd/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ulasan-pentaksiran-bilik-darjah-pbd

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bilik Guru Di Sekolah Masih Pada Tahap Lama

Bilik Guru Di Sekolah Masih Pada Tahap Lama

papar berkaitan - pada 24/1/2024 - jumlah : 160 hits
Antara perkara yang sepatutnya diberikan perhatian dalam usaha meningkatkan kualiti sistem pendidikan negara ialah melakukan transformasi kepada sistem keguruan Antara paling utama ialah soal kebajikan guru Saya pernah menjadi seorang guru ...
Keji Santri Di Parepare Dianiaya Guru Bagian Punggungnya Disetrika

Keji Santri Di Parepare Dianiaya Guru Bagian Punggungnya Disetrika

papar berkaitan - pada 27/1/2024 - jumlah : 108 hits
Korban yang berusia 13 tahun sedang menjalani perawatan Kasus terungkap setelah orang tua korban membuat laporan
Parah Guru Di Sumsel Tega Lecehkan Muridnya Di Pinggir Jalan

Parah Guru Di Sumsel Tega Lecehkan Muridnya Di Pinggir Jalan

papar berkaitan - pada 24/1/2024 - jumlah : 127 hits
Modus guru tersebut mulanya membentu murid tersebut lalu di ajak makan mi ayam
3 Individu Termasuk Guru Maut Nahas Akibat Kemalangan Di Kota Tinggi

3 Individu Termasuk Guru Maut Nahas Akibat Kemalangan Di Kota Tinggi

papar berkaitan - pada 29/1/2024 - jumlah : 173 hits
Tiga individu termasuk seorang guru dilaporkan maut akibat terlibat dalam kemalangan yang berlaku di Jalan Besar Felda Air Tawar 1 Kota Tinggi pada pagi tadi Dua Buah Kenderaan Terlibat Kemalangan Berdasarkan laporan Kosmo Online Ketua Bala...
Guru Smp Di Jakbar Tabrak 3 Murid Saat Memundurkan Mobil Di Sekolah Ini Kronologinya

Guru Smp Di Jakbar Tabrak 3 Murid Saat Memundurkan Mobil Di Sekolah Ini Kronologinya

papar berkaitan - pada 23/1/2024 - jumlah : 77 hits
Disdik ingatkan pihak sekolah jika tidak memungkin bawa kendaraan karena keterbatasan lahan maka jangan dilakukan
Guru Antara Tiga Yang Maut Dalam Nahas Dua Kereta

Guru Antara Tiga Yang Maut Dalam Nahas Dua Kereta

papar berkaitan - pada 29/1/2024 - jumlah : 157 hits
Anggota bomba dan penyelamat berusaha mengeluarkan mangsa yang tersepit dalam remukan nahas dua kenderaan di Kota Tinggi pagi tadi KOTA TINGGI Tiga termasuk seorang guru maut dalam nahas berlaku di Jalan Besar Felda Air Tawar 1 dekat Kota T...
Siswi Sd Ngadu Dilecehkan Sejak Kelas 3 Guru Sd Di Bogor Dipolisikan

Siswi Sd Ngadu Dilecehkan Sejak Kelas 3 Guru Sd Di Bogor Dipolisikan

papar berkaitan - pada 1/2/2024 - jumlah : 164 hits
NP baru menceritakan apa yang dialaminya belakangan ini saat ia duduk di bangku kelas 4
Polis Tahan Bapa Mengamuk Serang Guru Ditangkap Hisap Rokok

Polis Tahan Bapa Mengamuk Serang Guru Ditangkap Hisap Rokok

papar berkaitan - pada 1/2/2024 - jumlah : 114 hits
nbsp Seorang bapa yang mengamuk dan mengugut seorang guru di sebuah sekolah diberkas polis semalam Bapa berusia 49 tahun itu dipercayai berang terhadap seorang guru yang menangkap anaknya merokok di dalam tandas sekolah Pelajar yang juga ca...
Drama Genesis

The J Seri Alam Bawa Konsep Kontainer Food Court Santai Ke Johor Bahru

Kegagalan Yang Bukan Untuk Ditangisi

Speed Read A Ducati Streetfighter Inspired By The Mandalorian And More

Welcoming The Creation Of Beauty With Huawei S Latest Line Of Innovation

Moomoo My Aplikasi Beli Saham Malaysia Us Mudah Murah

Breakfast Dengan Soft Cookies

Sebab Cantiknya Pantai



Info Sinopsis Pelakon Drama Berepisod Bawah Payung Awan Viu Malaysia Musim 1 2

Biodata Terkini Datin Che Puan Norjuma Habib Mohamed Bekas Isteri Nazim Razak Yang Selepas Bercerai Katanya Dah Kahwin Dan Bersuami Tapi Dengan Siapa

8 Fakta Biodata Scha Elinnea Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Jazmy Juma Khan

Info Sinopsis Kutipan Filem Kutukan Ilmu Hitam Waruga Black Magic Curse 2024 Kini Di Netflix Malaysia

5 Tumbuhan Berbentuk Aneh Yang Menyerupai Organ Manusia


The Disclaimer Dilemma Separating Trading Dreams From Market Realities

Seorang Lelaki Tergamak Tetak Kakak Hanya Kerana Sebuah Motosikal

Orang Gila Mana Bina Kubur Di Tepi Rumah Jiran

Umno Won T Work With Pas As Long As Hadi Is President Says Zahid

Agong Xvii Dan Pm X Kata Stop Politik Benci

Bukan Semua Masalah Boleh Selesai Segera Pm