Comelnya Fatima Mata Tu Special Sangat Renungan Awak Buat Semua Orang Cair


Tak pernah terlintas pun di fikiran untuk berkahwin di usia muda dengan jejaka tak dikenali. Namun semuanya dah ditakdirkan. Bagi Alia Isdawati yang kini berusia 19 tahun, perkahwinannya selepas SPM pada tahun 2019 semuanya diaturkan oleh keluarga.
Walaupun tak pernah kenal dan bercinta, urusan itu dipermudahkan sehinggalah dikurniakan cahaya mata perempuan pada 3 Ogos tahun lalu.

Rezeki dapat anak cepat
Menurut Alia, kelahiran Fatima Filastin yang dilahirkan secara pramatang tetapi normal itu adalah pengalaman yang tak boleh dilupakan. Mana taknya dengan usia yang masih muda dan masih dalam fasa nak menyesuaikan diri ia benar-benar mendebarkan.
Saya melahirkan Fatima ketika kandungan berusia 32 minggu. Pada awalnya saya sendiri tak sangka perkara ini berlaku sebab saya mula rasa sakit contraction 6 hari sebelumnya. Selama 6 hari tu saya langsung tak tahu tu adalah sakit nak bersalin sehinggalah sakit menjadi bertambah teruk dan kerap pada hari ke 5.

Ingatkan sakit biasa-biasa
Saya mula beritahu ibu dan suami. Tapi mereka fikir bahawa itu adalah sakit-sakit biasa kerana usia kandungan masih awal lagi dari due date yang sebenar.
Pada malam seterusnya iaitu 2 Ogos, saya sempat menyambut hari kelahiran ibu dan keluar bersama suami membeli kek dan buat persiapan untuk sambut hari lahir ibu. Pada masa yang sama sakit contraction hendak bersalin yang saya alami makin kerap iaitu setiap 5 minit. Ketika di rumah selepas menyambut hari kelahiran ibu, rasa makin sakit dan ambil keputusan untuk berehat di bilik.

Dah turun tanda
Ketika dalam bilik, air ketuban mula keluar dan terus beritahu ibu.  Terus ke hospital dan doktor beritahu saya akan melahirkan bayi pada malam itu.
Agak terkejut dan sedikit risau tentang bayi dalam kandungan kerana usia kandungan saya hanya 32 minggu. Sejujurnya saya masih tak sediakan apa-apa barang keperluan bayi pada ketika itu kerana bercadang untuk membelinya selepas menyambut hari kelahiran ibu.
Sewaktu dalam wad, sakit makin kerap sehinggalah jam 6 pagi saya berasa tidak tahan dan memberitahu jururawat tentang keadaan saya.

Proses kelahiran bayi dipermudahkan 
Jururawat buat pemeriksaan dan terus tolak ke dewan bersalin. Suami dan keluarga tidak dapat teman kerana musim Covid. Tepat jam 10.52 pagi saya selamat melahirkan bayi perempuan seberat 2.53kg secara normal.

Alhamdulillah walaupun bayi lahir pramatang semuanya dalam keadaan baik. Namun tetap dimasukkan ke NICU untuk pemantauan lanjut. Selama 2 hari di NICU boleh ke wad biasa kerana ada jaundis.
Selama 3 minggu berada di hospital, barulah dibenarkan pulang ke rumah. Waktu itu, bermulalah perjalanan hidup saya sebagai ibu. Disebabkan berpantang di kampung, jadi ibulah yang banyak bagi tunjuk ajar.

Maklumlah saya masih muda dan tiada pengalaman. Kebetulan suami pula dah pulang ke Kuala Lumpur untuk bekerja. Sejujurnya saya akui tanpa pertolongan ibu, agak sukar juga untuk saya memahami bahasa bayi waktu berpantang.
Fatima sentiasa jadi perhatian
Ramai yang tertanya-tanya apa maksud Filastin bila saya letakkan pada belakang nama Fatima. Filastin adalah sempena nama negara kelahiran suami saya iaitu Palestin.
Selain itu, semakin Fatima besar, dia sentiasa jadi perhatian ramai tiap kali bawanya keluar. Selalu sangat orang tegur selepas melihat bahagian matanya yang sangat comel.  Warna pada mata Fatima bertukar-tukar. Sesekali kita nampak warna kelabu, kadang akan nampak warna hijau dan ada masanya seolah-olah biru. Ramai yang keliru dengan warna matanya yang sebenar.

Mungkin juga sebab genetik bapa Fatima yang berasal dari Arab dan Palestin jadi banyak mewarisi keluarga sebelah sana yang mempunyai mata berwarna hazel.
Dengan usia Fatima yang kini 8 bulan, dia dah mula belajar untuk berdiri dan boleh menyebut “mama..baba”. Syukur sangat, doktor dan jururawat kata tak perlu risaukan lagi keadaan Fatima walaupun dia lahir tak cukup bulan. Perkembangannya sama seperti bayi yang lahir cukup bulan.

Bukan itu saja, ramai yang cair tengok senyuman Fatima. Walaupun orang yang dia tak biasa pun tetap boleh mesra. Sebagai ibu satu je yang saya harapkan agar Fatima membesar dengan baik, sihat, cerdas, bijak dan menjadi anak yang solehah. Inshaallah
Kredit: Alia Isdawati
**Nak menang hadiah menarik dari SSPN, boleh hantar penyertaan Cabaran RM10 mengikut kreativiti anak. Nak tahu lanjut boleh klik sini

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Comelnya Fatima, Mata Tu Special Sangat! Renungan Awak Buat Semua Orang Cair appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/comelnya-fatima-mata-tu-special-sangat-renungan-awak-buat-semua-orang-cair/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Fakta Ditemukannya Kri Nanggala Kondisi Terbelah Jadi 3 Bagian Hingga Semua Awak Dipastikan Gugur

7 Fakta Ditemukannya Kri Nanggala Kondisi Terbelah Jadi 3 Bagian Hingga Semua Awak Dipastikan Gugur

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 226 hits
Video awak kapal yang nyanyikan lagu Sampai Jumpa beredar di media sosial tenggelamnya KRI Nanggala makin menyisakan duka yang mendalam
Himpunan Templat Pbd Tingkatan 5 Semua Mata Pelajaran

Himpunan Templat Pbd Tingkatan 5 Semua Mata Pelajaran

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 253 hits
Himpunan Templat PBD Tingkatan 5 bagi Semua Mata Pelajaran Perkongsian kami kali ini adalah templat Pentaksiran Bilik Darjah untuk guru guru Tingkatan 5 dalam melaksanakan PBD kepada pelajar Matlamat utama pelaksanaan pentaksiran bilik darj...
Pening Tengok Awak Kacak Sangat Peminat Puji Pu Riz Makin Kacak Lepas Kahwin

Pening Tengok Awak Kacak Sangat Peminat Puji Pu Riz Makin Kacak Lepas Kahwin

papar berkaitan - pada 24/4/2021 - jumlah : 317 hits
Semakin kacak itulah antara pujian peminat yang ditujukan buat PU Riz atau nama sebenarnya Haris Ismail semenjak bergelar suami kepada selebriti terkenal Neelofa Kata kata pujian tersebut ditinggalkan peminat di ruangan komen foto terbaru y...
Artis Bukan Golongan Kayangan Di Mata Undang Undang Kita Semua Sama

Artis Bukan Golongan Kayangan Di Mata Undang Undang Kita Semua Sama

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 182 hits
Sejak kebelakangan ini hangat diperkatakan mengenai dakwaan artis dilabel golongan kayangan apabila tidak dijatuhkan hukuman jika melanggar prosedur operasi standard Bagaimanapun pelawak dan usahawan Shuib Sepahtu menolak dakwaan tersebut k...
Comelnya Kakak Ayu Dan Tenang Wjah Anak Perempuan Irma Hasmie Dipuji Sangat Comel

Comelnya Kakak Ayu Dan Tenang Wjah Anak Perempuan Irma Hasmie Dipuji Sangat Comel

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 221 hits
Ayu dan tenang itu antara pujian yang diberikan kepada anak perempuan Irma Hasmie oleh wrga maya Bahkan rata rata mengatakan wajahnya memang seiras ayahnya Pujian tersebut dibuat selepas Irma Hasmie memuat naik sekeping gambar anak perempua...
Masyaallah Comelnya Fatima Usia Baru Cecah 6 Bulan Anak Fazura Dah Dapat Cek Pertama

Masyaallah Comelnya Fatima Usia Baru Cecah 6 Bulan Anak Fazura Dah Dapat Cek Pertama

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 248 hits
Fatima je yang boleh tarik rambut saya sambil saya ketawa Demikian antara perkongsian aktres jelita Nur Fazura atau nama lengkapnya Nur Fazura Sharifuddin tentang puteri kesayangannya Nur Fatima Aisya yang kini sudah mencecah usia enam bula...
Tiap Hari Mama Tunggu Awak Senyum Mama Janji Jaga Sampai Akhir Hayat Daffrel Kuat

Tiap Hari Mama Tunggu Awak Senyum Mama Janji Jaga Sampai Akhir Hayat Daffrel Kuat

papar berkaitan - pada 25/4/2021 - jumlah : 300 hits
Mama rindu senyuman anak mama Rindunya mama nak tengok awak senyum dik Setiap hari mama menunggu Mama tak putus berdoa dan berharap adik kembali sihat pulih Jika ini rezeki yang Allah berikan untuk mama jaga adik sehingga nafas terakhir mam...
Cha Bang Ang Yang Sangat Sedap Berkaramel

Cha Bang Ang Yang Sangat Sedap Berkaramel

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 257 hits
Assalamualaikum TERJEBAK jugak dengan dessert viral Thailand Cha Bang Ang ini ketika berbuka pada 3 Ramadhan lepas Kebetulan cincau dan biji selasih memang ada stok begitu juga air gula melaka ready made yang Sk beli di Melaka lama sudah Te...
Kasal Tolak Menduga Duga Kondisi Awak Kri Nanggala 402

Kasal Tolak Menduga Duga Kondisi Awak Kri Nanggala 402

papar berkaitan - pada 25/4/2021 - jumlah : 414 hits
Kepala Staf TNI AL Laksamana TNI Yudo Margono mengatakan hingga saat ini belum bisa memastikan kondisi dari awak KRI Nanggala 402 yang sempat hilang kontak di perairan Bali bagian utara
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik