Cobaan Hidup Tidak Selamanya Berbentuk Kesengsaraan Nikmat Pun Termasuk Cobaan


Cobaan hidup yang dialami manusia merupakan sunnatullah, hukum Allah Swt. yang bersifat pasti dan tetap. Cobaan datang pada kita tanpa tahu waktu dan tempat, kapan pun dan dimana pun.
Cobaan hidup untuk manusia  bisa berupa sesuatu yang dirasakan berat dan menyakitkan. Akan tetapi, bisa juga dalam bentuk kebaikan dan kenikmatan yang menggairahkan serta menyenangkan.
Allah Swt. menjelaskan dalam firman-Nya bahwa setiap yang bernyawa itu pasti akan merasakan mati. Allah Swt. akan menguji semua manusia dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan yang sebenar-benarnya.
Tujuan Allah Swt. Memberikan berbagai macam cobaan pada manusia tidak lain adalah untuk mengatahui secara lahiriah di antara kita yang paling pandai bersyukur ataupun kufur; yang bisa bersabar ataupun cepat putus asa. Rasulullah Saw. bersabda:
“Barangsiapa dikehendaki oleh Allah kebaikan untuknya ia akan diuji dengan musibah” (HR. Bukhari)
Berbagai macam cobaan hidup yang berbentuk keburukan dan kesulitan sangat mudah sekali untuk dipahami.
Biasanya, orang yang mengalami cobaan hidup seperti sakit, kehilangan orang yang disayangi, ekonomi kurang mencukupi, dan sebagainya akan berdoa dan berharap mendapat pertolongan dan rahmat dari Allah Swt. secara spontan.
Berbeda dengan cobaan hidup yang berupa kebaikan serta kenikmatan yang yang di beriakan pada manusia. Ujian semacam ini Biasanya membutuhkan berbagai macam penjelasan dan perhatian mendalam.
Hal ini di sebabkan oleh banyaknya manusia yang beranggapan bahwa sebuah harta, kekayaan, kepintaran bukanlah sebuah cobaan hidup.
Ketika kita mengalami berbagai macam kesulitan, kita bisa bersabar dan ingat pada Allah Swt. Namun tekadang ketika kita di berikan nikmat kesehatan, kekayaan, dan kepintaran terkadang kita lupa untuk mensyukuri hal tersebut.
Kebanyakan diri kita lupa akan hal yang pernah kita ucapkan pada saat mengalami cobaan hidup yang menyakitkan, dan Allah Swt. menolongnya.
Ketika cobaan hidup menghilang dari kehidupan kita, dan kita mampu berdiri tanpa bantuan orang lain, yang ada kita malam menampakkan sifat sombong, congkak, senang menzhalimi orang lain, bahkan sampai lupa terhadap keberadaan Tuhan.
Allah Swt. berfirman dalam QS. al-A’rof (7) : 182,
وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ “Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, nanti Kami akan menarik mereka dengan berangaur-angsur (ke arah kebinasaan), dengan cara yang tidak mereka ketahui.”
Beberapa sifat  buruk tersebut bisa merusak diri kita. Kita bisa terhanyut dalam kemudahan dan tertipu oleh perasaan seakan-akan kemenangan telah berpihak pada kita.
Kita tidak menyadari telah tertipu oleh hawa nafsu kita sendiri dan hawa nafsu orang orang yang berada di sekeliling kita.
Al-Quran menyatakan bahwa orang mukmin yang benar benar bertakwa adalah orang yang bisa bersabar ketika menghadapi kesulitan dan penderitaan.
Mereka mampu bersyukur ketika memperoleh berbagai macam kenikmatan, sehingga mampu memanfaatkan dengan sebagaimana mestinya. Intinya, kunci hidup di dunia adalah bersabar dan bersyukur.
Sumber: bincangsyariah.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/cobaan-hidup-tidak-selamanya-berbentuk-kesengsaraan-nikmat-pun-termasuk-cobaan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Surya Paloh Tidak Selamanya Yang Kawan Tetap Menjadi Kawan

Surya Paloh Tidak Selamanya Yang Kawan Tetap Menjadi Kawan

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 93 hits
Ketua Umum NasDem Surya Paloh menyampaikan dalam politik itu tak selamanya kawan menjadi kawan Begitu pula lawan tak selamanya lawan Hal ini disampaikannya saat memberikan pembekalan kepada para calon legislatif NasDem yang terpilih di Akad...
Penat Macam Mana Pun Balik Kerja Saya Tetap Masak Untuk Lima Anak Saya Mereka Tak Selamanya Dengan Kita

Penat Macam Mana Pun Balik Kerja Saya Tetap Masak Untuk Lima Anak Saya Mereka Tak Selamanya Dengan Kita

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 397 hits
Penat memang penat Itulah rungutan ibu ibu bekerja Balik sahaja ke rumah cepat cepat bergegas mengeluarkan barang basah untuk siapkan makan malam untuk anak anak Inilah rutin ibu bekerja Demi menjimatkan kos serta lebih mudah uruskan anak a...
Bila Ada Halangan Hidup Buatlah Sedekah

Bila Ada Halangan Hidup Buatlah Sedekah

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 289 hits
Semua orang tak suka susah Rasa susah itu muncul bila ada halangan hidup Apa yang kita plan tak jadi atau berjalan pun slow je Itu bermaksud bukan gagal Masih ada chance cuma kita perlu buat sesuatu untuk lepaskan halangan tu sebelum boleh ...
Siti Nurhaliza Kasihku Selamanya

Siti Nurhaliza Kasihku Selamanya

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 496 hits
Siti Nurhaliza Kasihku Selamanya LIRIK Sayangiku sayangkuSeperti sayangnyaku padamuKutagih kasihmuKuraih darimu semangatCinta paling agungTelah ku katakan kepadamuEngkau dan aku selamanyaBiarpun berakhir masaTerhenti nyawa kumasihKan mencin...
Lirik Lagu Baru Usop Selamanya Rock Jiwang Balada Vokal Power

Lirik Lagu Baru Usop Selamanya Rock Jiwang Balada Vokal Power

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 1451 hits
Lirik Lagu Baru Usop Selamanya Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Sebenarnya saya dah ushar lagu baru Usop Mentor Selamanya ni sejak kelmarin lagi dah di Youtube Tapi ushar je lah tak dengar pun hahaha Kelmarin tengok lagu Selamany...
Sekelumit Isi Hati Abang Popcorn Bioskop Kerja Memang Lebih Nikmat Kalau Ikhlas Dan Apa Adanya

Sekelumit Isi Hati Abang Popcorn Bioskop Kerja Memang Lebih Nikmat Kalau Ikhlas Dan Apa Adanya

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 328 hits
Cerita ini sekaligus jadi pelajaran bagi pengunjung bioskop yang suka bercandain abang popcorn Tolong respek sedikit dong
Petanda Umno Berkubur Selamanya

Petanda Umno Berkubur Selamanya

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 217 hits
Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan kembali menyambung tugas sebagai presiden Umno hari ini Beliau yang menyerahkan tugas presiden kepada timbalannya Mohamad Hasan pada Disember lalu membuat pengumuman itu di acara Hari Raya Aidilfitri di Bagan ...
Usop Selamanya Chord

Usop Selamanya Chord

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 666 hits
A A Dm DmDm DmPuas aku utuskan surat cintaGm GmNamun kau balas dengan deritaC F Mengapa tidak kesampaianAUntuk aku milikimuDmMengapa kitaGmKasih yang terpisahC FBersatu cumalah hatiA GmMenangis sedih biarlahEm AKu temui di taman fantasiDm D...
Kerajaan Sedang Rangka Indeks Kos Hidup

Kerajaan Sedang Rangka Indeks Kos Hidup

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 143 hits
Kerajaan kini sedang merangka indeks kos hidup untuk melengkapkan kewujudan Indeks Harga Pengguna Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata ia sekali gus pengurusan menangani tekanan hidup dan kos tinggi yang ditanggung rakyat hari ini JOHORTIM...
Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card

Restoran Di Jepun Buang 25 Set Nasi Lemak Kena Tipu Ejen Dari Malaysia

Kumpulan Pro Palestin Kecam Kehadiran Syarikat Bekal Senjata Kepada Israel

Prk Kkb Boleh Tak Umno Tarik Undi Melayu

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock