Ciri Ciri Orang Yang Terkena Istidraj


Sudah menjadi hal yang lumrah bahwa manusia selalu berharap akan pemberian dari Sang Maha Kuasa.
Padahal meskipun tak diharapkan Allah Swt. senantiasa mencukupi kebutuhan hamba-nya.
Bahkan ketika kita menghitung jumlah kenikmatan yang diperoleh dari-Nya niscaya kita tak akan mampu untuk menghitungnya, sebagaimana firman-Nya:
وان تعدوا نعمة الله لا تحصوها “Dan apabila engkau menghitung nikmat Allah Swt. (yang diberikan kepadamu) maka tidak pernah akan bisa menghitungnya” (QS. an-Nahl: 18).
Pemberian Allah Swt., apapun bentuknya, merupakan hal yang wajib kita terima dengan lapang dada, baik berupa kenikmatan ataupun musibah.
Karena pada hakikatnya musibah merupakan sebuah ujian atau teguran dari-Nya atas perbuatan kita yang tidak selaras dengan ajaran syariat.
Meskipun demikian, tidak sedikit dari kita yang tidak menjalankan syariat-Nya pun selalu mendapatkan karunia-Nya, bahkan biasanya kita mendapatkan lebih banyak dan lebih mengenakkan secara kasat mata.
Terkait hal ini, Ibnu ‘Athaillah dalam al-Hikam mengatakan demikian:
خف من وجود احسانه اليك ودوام اسأتك معه ان يكون ذالك استدراجا لك, سنستدرجهم من حيث لا يعلمون “Takutlah Anda atas karunia Allah yang selalu Anda dapatkan, (sedangkan) Anda tetap berbuat buruk pada-Nya, sebab bisa jadi itu istidraj bagi Anda (yang ama-lama akan menghancurkan Anda), akan kami biarkan mereka berangsur-angsur (ke arah kebinasaan), dengan cara yang tidak mereka ketahui”
Menyikapi hal demikian Imam Ibnu ‘Athoillah dalam karyanya Al-Hikam, menegaskan bahwa kita harus waspada terhadap karunia Allah yang senantiasa kita peroleh.
Sedangkan kita selalu melanggar perintah-perintah-nya dan bermaksiat kepada-Nya.
Karena pemberian tersebut bukanlah sebuah kenikmatan melainkan Istidraj agar kita puas dalam kehanyutan murka-Nya kelak di Akhirat, Na’udzu bi-llah.
Kalam hikmah di atas memberikan informasi kepada kita bahwa tanda-tanda pemberian Allah yang merupakan sebuah istidraj yaitu apabila:
Pertama, selalu mendustakan ayat-ayat-Nya dan nikmat-Nya, sebab meremehkan dan enggan untuk mengamalkan dalam keseharian mereka, padahal mereka telah mengetahuinya, hal tersebut selaras dengan firman-Nya:
والذين كذبوا باياتنا سنستدرجهم من حيث لا يعلمون “Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, akan kami biarkan mereka berangsur-angsur (kearah kebinasaan), dengan cara yang tidak mereka ketahui” (QS. al-A’raf: 182).
Kedua, selalu berbuat maksiat dengan melanggar yang telah diperintahkan oleh Allah dan Rasul-Nya, serta mengufuri nikmat-Nya, merasa tidak puas atas karunia-Nya.
Sedikit nikmat yang diberikan kepada kita, kalau kita terima dengan rasa syukur, niscaya akan bertambah keberkahannya, sebagaimana disebutkan dalam al-Qur’an:
لئن شكرتم لازيدن كم “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, niscaya Aku akan menambahkan (nikmat-Ku) kepadamu” (QS. Ibrahim: 7).
Wallahu a’lam.
Sumber: bincangsyariah.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/ciri-ciri-orang-yang-terkena-istidraj/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ciri Ciri Attention Seeker

Ciri Ciri Attention Seeker

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 723 hits
Ciri ciri Attention Seeker Apakah maksud Attention Seeker Ianya jelas bermaksud pencari perhatian dalam Bahasa Melayu manakala terjemahan lain pula mengatakan bahawa Attention Seeker adalah seseorang yang bertindak semata mata dengan cara y...
Ciri Ciri Perempuan Ego

Ciri Ciri Perempuan Ego

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 597 hits
Ciri ciri perempuan ego Tanda perempuan ego tinggi mungkin lebih kurang sama dengan yang pernah saya ulas sebelum ini Bagaimana kita mampu mengenal sifat ego seorang wanita atau dalam entri ini saya akan lebih menggunakan perkataan perempua...
10 Ciri Blog Berpengaruh

10 Ciri Blog Berpengaruh

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 254 hits
BismillahRamai mahu menulis dan belajar menjadi blog sebuah blog yang berpengaruh Namun bagaimana caranya Saya senaraikan 10 ciri blog berpengaruh yang boleh kalian ikuti 10 Ciri Blog Berpengaruh1 Boleh mesra pembaca tidak ada gajet atau bl...
Seawal Setahun Bagi Gajet Anak Mula Tunjuk Ciri Rabun Bapa Cepat Sedar Walaupun Anak Mengamuk

Seawal Setahun Bagi Gajet Anak Mula Tunjuk Ciri Rabun Bapa Cepat Sedar Walaupun Anak Mengamuk

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 356 hits
Tak perlu rasa bangga anak diam tak melompat sana sini jika di depannya ada gajet Memang mudah nak urus anak yang macam ni tapi kesan jangka panjangnya buat ibu bapa menyesal kemudian hari Mungkin awalnya niat ibu bapa sebagai hiburan tak m...
Mencecah 3 Tahun Bila Ajar Anak Mereka Tak Fokus Dan Suka Main 3 Ciri Ini Ibu Kena Faham

Mencecah 3 Tahun Bila Ajar Anak Mereka Tak Fokus Dan Suka Main 3 Ciri Ini Ibu Kena Faham

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 407 hits
Biasanya bila di rumah ajar anak membaca menulis mak ayah rasa sedikit tercabar Ramai yang selalu suarakan Saya tak boleh nak ajar anak rasa nak marah je lagi lagi sekejap fokus sekejap nak main Kenapa kita rasa macam ni Sebab utama kita ta...
Mengenal Kacer Madagaskar Dan Ciri Cirinya

Mengenal Kacer Madagaskar Dan Ciri Cirinya

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 341 hits
Kacer Madagaskar tahukah Anda apa dan bagaimana rupa dan kerakter burung ini Perlu Anda ketahui burung Kacer di dunia ini terdiri dari beberapa jenis dan jenis jenis tersebut tersebar dan terbagi di beberapa negara dan daerah Sedangkan untu...
Pelayar Brave Mempunyai Ciri Baru Yang Dilengkapi Tor

Pelayar Brave Mempunyai Ciri Baru Yang Dilengkapi Tor

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 263 hits
Pelayar Brave versi desktop yang baharu didatangi dengan ciri ciri privasi dimana ia menyediakan Tab Peribadi yang disambung dengan rangkaian Tor Tor adalah sebuah teknologi yang berfungsi untuk melindungi data pengguna dari terdedah Brave ...
Parah Terkena Tembakan Bakakuk

Parah Terkena Tembakan Bakakuk

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 166 hits
Ibu cuba lerai pergaduhan dua beradik cedera pada lengan dada kiri di Beluran Ahmad Isyafiq Mad Desa 13 November 2018 2 00 AM
Organ Reproduksi Wanita Rentan Terkena Penyakit Kanker Berikut Ini

Organ Reproduksi Wanita Rentan Terkena Penyakit Kanker Berikut Ini

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 272 hits
Organ Reproduksi Wanita Info Kesehatan Kanker adalah penyakit yang ditandai dengan kelainan siklus sel khas yang menimbulkan kemampuan sel untuk tumbuh tidak terkendali menyerang jaringan biologis di dekatnya bermigrasi ke jaringan tubuh ya...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nostalgia Bedak Sejuk

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional