Cikgu Melayu Akhirnya Bersuara Mengenai Uec




Oleh ARIF ATAN 

"Saya mengajar homeschool IGCSE. salah seorang pelajar saya bekas aliran UEC. ibu bapa mereka menukar sekolah kerana anak mereka tidak mahir berbahasa English dan Melayu. Sampai sekarang sudah 7 bulan, anak murid saya tidak mahu bercakap dengan saya menggunakan bahasa Melayu. Bersungguh saya mengajar dia bahasa Melayu. Dan dia tidak ada minat langsung dengan bahasa Melayu. Bukankah dengan bahasa, kita akan jadi lebih rapat bukan? dia langsung tidak mahu berkomunikasi dengan saya dan pelajar yang bukan berbahasa mandarin."


Itu antara reaksi mereka yang bergelumang dan berdepan sendiri dengan hakikat sikap murid asuhan UEC. Mungkin Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik tidak tahu. Mungkin pula Timbalannya, Teo Nie Ching buat-buat tidak tahu. Mungkinlah. Kita pun tidak tahu.

Mengiktiraf Sijil Pendidikan Bersepadu (UEC) di sekolah menengah persendirian Cina (SMPC) sebenarnya satu langkah ke belakang kerana UEC datang dari sistem pendidikan berasaskan perkauman bukan berteraskan kebangsaan bagi sebuah negara yang merdeka lagi berdaulat.

UEC lahir dari sekolah vernakular Cina warisan zaman penjajah yang tidak diiktiraf pendidikan kebangsaan. Mengiktiraf UEC bersifat kontradik dengan semangat Malaysia Baru dan ketika satu dunia bercakap tentang Revolusi Industri 4.0.

Mengiktiraf UEC sekaligus memberi isyarat bahawa kerajaan PH akan memberi muka kepada lebih banyak lagi tuntutan perkauman yang hanya meningkatkan lagi darjah prejudis antara rakyat berbilang kaum bahkan mencabar semangat Perlembagaan.

Syarat mesti lulus mata pelajaran Bahasa Melayu bagi menghalalkan UEC untuk diiktiraf hanya solekan semata-mata sebabnya kurikulum dan format soalan penguasaan Bahasa Melayu bagi UEC jauh lebih rendah arasnya berbanding Bahasa Melayu SPM.

Bandingkan saja format Bahasa Melayu UPSR bagi kertas Penulisan dan Pemahaman antara Sekolah Kebangsaan (SK) dan Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK). Kalau mata pelajaran Bahasa Melayu bagi SMPC, apa tah lagi.

Dari segi roh dan praktikalnya, lepasan UEC berkiblatkan semangat Cina melangkaui jati diri sebagai anak Malaysia. Bayangkan bagaimana pemegang sijil UEC mahu hidup di universiti awam (UA) atau bekerja dalam perkhidmatan awam, atau UA dan sektor kerajaan akan datang perlu diubah ikut nilai pemikiran mereka yang tidak fasih berbahasa kebangsaan dan berkiblatkan Taiwan?

Sudah puluhan tahun Dong Zong menuntut supaya kerajaan memberi ruang lebih luas kepada pendidikan kaum Cina dengan mengenakan tekanan demi tekanan perkauman melalui pelbagai tuntutan menjelang setiap kali pilihan raya.

Sejarah asal usul lahirnya UEC mesti diketahui apa lagi di pihak kerajaan PH kerana setiap polisi yang hendak dibuat bukan sekadar untuk memancing undi kaum setiap kali pilihan raya tetapi paling penting kestabilan negara dan pengukuhan negara bangsa untuk jangka panjang.

Jadi, kerajaan Pakatan Harapan (PH) hari ini jangan malas mengkaji sebelum membuat keputusan. Kerajaan PH perlu meneliti susur galur perjuangan pendidikan Cina termasuk bagaimana wujudnya sijil UEC ini yang  merupakan hasil 'perjuangan' menolak sistem pendidikan kebangsaan.

Itu realiti, kerajaan dan penyokong PH tidak harus nafi. Laungan Malaysia Baru juga tidak ada makna jika kerajaan PH tunduk pada tuntutan perkauman ketika banyak lagi manifesto Harapan belum nampak tunas pun lagi.

Sebaliknya, jika PH cepat-cepat mengiktiraf UEC sekalipun terang-terang boleh menjejaskan usaha memupuk perpaduan melalui pendidikan kebangsaan, hanya akan membenarkan dakwaan sebelum ini bahawa PH atau pemimpin-pemimpin Melayu dalam PH adalah alat atau tunggangan DAP.

Adakah itu yang PH mahu ketika kerajaan pasca PRU-14 terbina pun atas sokongan undi Melayu yang relatif jauh lebih rendah berbanding bukan Melayu?

Bahkan, kalau PH terpaksa mengiktiraf UEC dengan sebab terhutang budi dengan pengundi Cina pada PRU-14, jelas itu juga anggapan yang terlalu naif politik. PH buat pertama kali berjaya tumbangkan BN di peringkat Persekutuan kerana turut mendapat sokongan pengundi Melayu bukan hanya Cina semata-mata.

Kalau PH tidak mengiktiraf UEC pun dengan hujah tegas mengutamakan kepentingan kebangsaan dan menumpukan usaha menggilap perpaduan nasional melalui pemerkasaan sebenar sekolah kebangsaan, mustahil PH akan hilang majoriti sokongan bukan Melayu terutama pengundi Cina.

Tapi kalau PRU-15 nanti, pengundi Cina boleh pula majoritinya menolak PH atas alasan kerajaan tidak mengiktiraf UEC seperti termaktub dalam buku Harapan, itu isyarat jelas untuk kita semua sebagai RAKYAT yang mencintai tanah air ini satu-satunya, BANGKIT tidak memberi muka langsung kepada bermacam-macam desakan perkauman sejak zaman merdeka lagi yang sebenarnya mengancam penerapan nilai-nilai kebangsaan yang telah lama disepakati untuk masyarakat berbilang kaum hidup rukun damai.

Kredit : Viral Kuantan

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2019/05/cikgu-melayu-akhirnya-bersuara-mengenai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Akhirnya Tmj Bersuara Kenapa Tinggalkan Fam

Akhirnya Tmj Bersuara Kenapa Tinggalkan Fam

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 360 hits
Bekas Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia yang juga Pengerusi Malaysian Football League DYAM Mejar Jeneral Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim akhirnya bersuara kenapa dirinya meninggalkan FAM setelah 365 hari menjadi Presiden persatuan itu ...
Melayu Uec Kongsi Pengalaman Pahit Bersekolah Di Chong Hwa

Melayu Uec Kongsi Pengalaman Pahit Bersekolah Di Chong Hwa

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 558 hits
Oleh Kepada semua yang sedang membaca saya juga hasil dari produk sekolah persendirian Cina di Malaysia nombor student saya di Chong Hwa KL adalah 01712 Jika wanita tersebut mempunyai kenangan indah yang beliau dapat belajar unity di sekola...
Makan Nasi Cuma Berlaukkan Garam Akhirnya Si Ibu Nekad Tebal Muka Minta Telur Ayam Jiran Untuk Anak Anak Alas Perut

Makan Nasi Cuma Berlaukkan Garam Akhirnya Si Ibu Nekad Tebal Muka Minta Telur Ayam Jiran Untuk Anak Anak Alas Perut

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 485 hits
Hari hari yang dilalui Marsyila Zakaria bersama tujuh anaknya sepanjang Ramadan ini tiada beza dengan hari yang lain sejak hampir setahun lalu Bagi wanita berusia 35 tahun itu dia dan anak anak tiada lagi perasaan teruja untuk menyambut bul...
Akhirnya Jadi Membership Watsons

Akhirnya Jadi Membership Watsons

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 330 hits
Jadi Membership Watsons Al kisah semalam aku nak beli satu barang je kat Watsons Nak beli foundation Tapi at the end aku terbeli body scrub la Eye mask la Ehh Sikit je Dan lebih menarik ialah aku bersetuju nak jadi membership watsons Err ak...
10 Busana Artis Di Ajang Cannes Film Festival 2019 Vakum Lama Selena Gomez Muncul Juga Akhirnya

10 Busana Artis Di Ajang Cannes Film Festival 2019 Vakum Lama Selena Gomez Muncul Juga Akhirnya

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 151 hits
Habis dari Met Gala geser ke Cannes Film Festival Cek dulu nih gaya busana para selebritasnya
Huawei Akhirnya Memberi Maklum Balas Tentang Sokongan Perkhidmatan Google

Huawei Akhirnya Memberi Maklum Balas Tentang Sokongan Perkhidmatan Google

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 235 hits
Memetik dari laporan rasmi Huawei 8220 Huawei telah membuat sumbangan besar kepada perkembangan dan pertumbuhan Android di seluruh dunia Sebagai salah satu rakan kongsi global utama Android kami telah bekerjasama rapat dengan platform sumbe...
Hanya Demam Biasa Akhirnya Anak Syurga Ini Dijemput Illahi Bila Anak Sering Batuk Dan Demam Wajib Ambil Perhatian

Hanya Demam Biasa Akhirnya Anak Syurga Ini Dijemput Illahi Bila Anak Sering Batuk Dan Demam Wajib Ambil Perhatian

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 427 hits
Siapa sangka hanya demam biasa akhirnya anak kecil ini dijemput illahi Tidak terduga pemergian si kecil ini sangat mudah di bulan yang penuh mulia Ibu kepada anak syurga ini Puan telah berkongsi saat saat sebelum anaknya dijemput illahi Bag...
Tiada Talak Antara Anak Ayah Ibu Aliff Aziz Akhirnya Meluahkan Perasaan

Tiada Talak Antara Anak Ayah Ibu Aliff Aziz Akhirnya Meluahkan Perasaan

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 5999 hits
Ibu kepada pelakon dan penyanyi kontroversi Aliff Aziz Siti Hafiza Sheikh Mohamad akan tetap menyayangi cucunya Mohamad Ayden Adrean 2 Kata Siti Hafiza dia akan sentiasa mendoakan cucunya itu biarpun sudah tidak akan bertemu lagi pada masa ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats