China Luncurkan Kapal Induk Buatan Dalam Negeri Pertama


Jakarta, CNN Indonesia -- Angkatan Laut China meluncurkan kapal induk buatan dalam negeri yang pertama, Shandong, pada Selasa (17/12) kemarin. Selepas upacara, kapal itu dilaporkan langsung diterjunkan di wilayah Laut China Selatan.

Sekitar 5.000 orang menghadiri upacara peresmian pengoperasian Shandong, termasuk Presiden Xi Jinping. Dalam upacara itu, Xi turut meninjau kesiapan para awak kapal yang akan mengoperasikan Shandong.

Kapal sepanjang 700 meter ini mampu membawa sejumlah pesawat tempur dan helikopter. Shandong digadang sebagai kapal induk terbesar dalam jenisnya di Asia.

Pada November lalu China menyatakan bahwa kapal itu sudah melakukan pelayaran perdana melalui Selat Taiwan dengan alasan latihan dan uji "rutin", meski belum diberi nama ketika itu. Hal itu memicu amarah Taiwan, yang saat ini masih berupaya melepaskan diri dari Negeri Tirai Bambu, mengerahkan pesawat intai dan menyiagakan angkatan bersenjatanya.

Media lokal CCTV melaporkan pengoperasian Shandong menempatkan China sebagai satu dari sedikit negara yang memiliki kapal induk. Mereka menyatakan China membutuhkan minimal enam kapal induk untuk mendukung pengawasan perairan.

Selain itu, kapal induk Shandong juga dinilai menambah kekuatan Angkatan Laut China di tengah ketegangan dengan Taiwan dan juga Amerika Serikat terkait sengketa Laut China Selatan.

Dikutip AFP, media lokal CCTV melaporkan kapal induk pertama China, Liaoning, telah dikirim dan ditugaskan untuk beroperasi di Sanya, pulau di selatan Hainan.

Hainan berada di lepas pantai Laut China Selatan sebelah timur Vietnam.

Liaoning adalah kapal induk bekas Uni Soviet yang dibeli dari Ukraina. China membeli kapal itu pada 1998 dan kemudian diperbaiki. Nama itu diambil dari salah satu provinsi.

Rancang bangun Liaoning kemudian ditiru untuk membuat Shandong. Ciri khasnya adalah landasannya memiliki jalur lompat (ski jump) bagi jet tempur untuk menambah daya lontar karena tidak memiliki sistem ketapel uap seperti kapal induk Amerika Serikat.

Kapal seberat 50 ribu ton itu sudah selesai menjalani uji pelayaran sepanjang 2018 sebelum kembali ke galangan kapal di Dalian. Kapal itu bakal mengangkut jet tempur buatan dalam negeri, J-15.

Jarak jelajahnya juga dilaporkan terbatas karena masih menggunakan mesin turbin uap, jika dibandingkan dengan kapal AS yang menggunakan reaktor nuklir.

Beijing bahkan dilaporkan tengah membangun kapal induk ketiga dengan reaktor nuklir dan sistem pelontar untuk membantu jet tempur lepas landas.. Beijing bermaksud memperluas jangkauan tempur dengan kapal induk demi memenuhi ambisi superioritas angkatan laut.

Dalam beberapa dekade terakhir, China memang terus menggenjot perkembangan pertahanan dan memodernisasi alat utama sistem pertahanannya.

Pada Maret lalu, China menyatakan menggelontorkan US$177,6 miliar untuk anggaran pertahanan selama 2019. Mereka mengembangkan rudal jelajah jarak jauh hingga jet tempur siluman. (rds/ayp)

Sumber: https://www.cnnindonesia.com/internasional/20191218093410-113-457946/china-luncurkan-kapal-induk-buatan-dalam-negeri-pertama

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://phaul-heger.blogspot.com/2019/12/china-luncurkan-kapal-induk-buatan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Rupa Khinzir Monyet Hibrid Pertama Didunia Dilahirkan Saintis China

Ini Rupa Khinzir Monyet Hibrid Pertama Didunia Dilahirkan Saintis China

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 278 hits
Dua ekor anak khinzir yang mempunyai DNA monyet telah dilahirkan dan ini memperlihatkan kejayaan para saintis di China yang berusaha mengacukkan dua jenis haiwan itu bertujuan untuk kajian pemindahan organ ke tubuh manusia Hasil daripada ka...
China Dilaporkan Menghalang Jabatan Kerajaan Daripada Menggunakan Teknologi Buatan Amerika Syarikat

China Dilaporkan Menghalang Jabatan Kerajaan Daripada Menggunakan Teknologi Buatan Amerika Syarikat

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 324 hits
Perang perdagangan antara China dan Amerika Syarikat nampaknya melangkah setahap kehadapan lagi Terbaru menurut laporan Financial Times ia dikatakan China telah mengarahkan semua institusi kerajaan dan jabatan awam untuk menggantikan penggu...
Pertama Kali Keripik Hingga Bawang Goreng Produk Ukm Ri Diekspor Ke China

Pertama Kali Keripik Hingga Bawang Goreng Produk Ukm Ri Diekspor Ke China

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 193 hits
Presiden Direktur PT Uniair Indotama Cargo Lisa Juliawati menyatakan PLB e commerce merupakan kendaraan logistik bagi lKM UKM dari seluruh Indonesia guna membantu mereka untuk mengekspor produknya melalui sistem perdagangan elektronik
Luncurkan Ceria Bri Jadi Bank Bumn Pertama Yang Memiliki Aplikasi Pinjaman Online

Luncurkan Ceria Bri Jadi Bank Bumn Pertama Yang Memiliki Aplikasi Pinjaman Online

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 155 hits
Direktur Konsumer Bank BRI Handayani menyebutkan bahwa pinjaman online CERIA ini diluncurkan untuk menyasar generasi milenial yang saat ini tengah tumbuh dengan pesat
Terengganu Negeri Pertama Laksana Pengebilan Bersepadu Iwk

Terengganu Negeri Pertama Laksana Pengebilan Bersepadu Iwk

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 210 hits
Dr Xavier dan Dr Samsuri melihat wakil syarikat menandatangani perjanjian KUALA LUMPUR 20 Disember Terengganu menjadi negeri pertama di Semenanjung Malaysia menyokong inisiatif bil bersepadu bersama Indah Water Konsortium Sdn Bhd Menteri Be...
Kisah Sebenar Tragedi Karamnya Kapal Tldm Kd Sri Perak Di Laut China Selatan

Kisah Sebenar Tragedi Karamnya Kapal Tldm Kd Sri Perak Di Laut China Selatan

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 653 hits
Masih ingatkah tentang tragedi tenggelamnya kapal TLDM KD SRI PERAK Bekas anggota tentera laut Ismail bin Abd Aziz 54 tahun menceritakan catatan pengalaman hidup mati di laut dan berharap suatu hari nanti beliau akan dapat membukukan kisah ...
Bertemu Menhan Uea Prabowo Pamerkan Alutsista Buatan Anak Negeri

Bertemu Menhan Uea Prabowo Pamerkan Alutsista Buatan Anak Negeri

papar berkaitan - pada 14/12/2019 - jumlah : 121 hits
Menteri Pertahanan Prabowo Subianto kembali menerima kunjungan utusan negara sahabat Sebelumnya dua hari berturut turut menerima kunjungan Menhan Laos dan Korea Selatan
Kualakurau Kapal Syarikat China Kena Sekatan As Elak Maritim Di Perak

Kualakurau Kapal Syarikat China Kena Sekatan As Elak Maritim Di Perak

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 346 hits
Sebuah kapal minyak yang data perkapalan menunjukkan ia diurus sebuah syarikat China yang dikenakan sekatan Amerika Syarikat enggan membenarkan pemeriksaan pihak berkuasa ketika berlabuh di perairan Malaysia kata agensi maritim Pengurus kom...
Meski Kalah Kerajaan Negeri Tetap Bela Tanjung Piai

Meski Kalah Kerajaan Negeri Tetap Bela Tanjung Piai

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 251 hits
Kerajaan persekutuan akan terus melunaskan janji untuk menaik taraf liputan jalur gemilang di kawasan Tanjung Piai diteruskan walaupun Pakatan Harapan tidak terpilih mewakili rakyat di kawasan itu Exco Perumahan Komunikasi dan Multimedia ne...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan