Cerita Air Kelantan




MSO


 Menitik Malam.
CERITA AIR KELANTAN 


Paling punggung saya balik dari Kelantan SPRM telah mencekup empat individu, dua termasuk pegawai kanan Syarikat Air Kelantan Berhad (ASKB). Tangkapan itu dibuat ekoran berlaku penyelewengan dalam projek Pembinaan Telaga Jejari membabitkan jumlah cecah billion ringgit. 


Tampaknya SPRM masih belum habis menjalankan kerja mereka di Kelantan selepas turun dari banjaran Titiwangsa. Masalah iklim dan cuaca kering dan tandus tidak menghalang tugas Suruhanjaya berkenaan.


Terkejut juga saya membaca laporan mengenai kejadian menimpa Kelantan itu, ia seperti bersambungan dan ada beberapa siri lagi. Baru minggu lepas SPRM telah memasuki ke agensi kerajaan Persekutuan KADA, menangkap beberapa orang kakitanganya, hari ini menjengok masuk ke agensi kerajaan negeri pula. Kerajaan Kelantan telah memecah rekod bersih yang  dipertahannya lebih tiga dekad. 


Sebenarnya apa dilakukan oleh SPRM itu tidak pun pelik kerana, isu air atau pun tanggapan negatif berlaku sesuatu tidak kena dalam pengurusan air Kelantan ini sudah lama kedengaran. Ia mulai dipertikaikan secara serius sejak tahun 2015 lagi, kira-kira  sembilan tahun lampau. 


Ketika itu pihak kerajaan Kelantan tidak percaya dan cuba melindung kebejatan yang berlaku dalam AKSB sehingga menyebabkan orang yang ikhlas dan cuba membersihkan Kelantan dari sebarang peneyelwengan akhirnya dikenakan tindakan disiplin kemudian dipecat dari PAS parti memerintah.


Husam Musa, telah membangkitkan permasalahan AKSB itu setelah menyedari ada sesuatu yang tidak kena berlaku dalam projek pembinaan Telaga Jejari. Jika diselak balik isu yang pernah dibangkitkan bekas Exco itu, beliau telah membangkitkan perkara itu dalam mesyuarat Jawatankuasa Agung Pas Pusat yang dipengerusikan sendiri oleh timbalan presiden Pas, Tuan Ibrahim Tuan Man, kerana presiden tidak hadir.


Namun malang, peringatan dan teguran ikhlas Husam itu tidak dipedulikan, sebaliknya beliau dianggap sebagai fitnah sengaja diada adakan untuk memburukan kerajaan Kelantan, tiada apa-apa tindakan diambil malahan beliau dicemuh.  Hatta semasa Tuan Ibrahim jadi menteri bertanggungjawab mengenai air, tiada apa-apa tindakan diambil.


Setelah sembilan tahun, bangkai busuk yang dicerita Husam disembunyikan dengan baik, akhirnya kini bau hampaknya telah menerawang dan masuk ke dalam hidup rakyat Kelantan apabila SPRM telah menunjukkan kuku dan taringnya di Kelantan. 
Kelambatan SPRM bertindak itu menyebabkan Husam terjeruk dengan tuduhan dan tiada seorang pun rakyat Kelantan menyebelahinya, melainkan marah sehingga kalah dalam dua pilihan raya.


Yang saya musykilkan kenapa SPRM mengambil masa hampir sedekad untuk bertindak, apakah dalam kes di Kelantan ini SPRM bertindak double standard? Elok juga kalau bekas-bekas pengarah SPRM di Kelantan sebelum ini ditanya kenapa berlaku demikian? Justifikasinya didambakan.


Apapun terima kasih kepada SPRM di era kerajaan Madani ini. Benarlah seperti sering saya madahkan, KEBENARAN itu seperti keretapi malam, walaupun ia lambat tiba, tetapi ia akan sampai juga disetesen terakhirnya.


Dengan bermulanya tidak SPRM menyiasat segala macam kes yang berlaku di Kelantan, adalah elok kalau Kelantan yang kini dibawa pimpinan Nassaruddin Daud mengambil langkah untuk menubuhkan Jawatankuasa Siasatan Khas diperingkat Negeri untuk menyiasat segala agensi dan jabatan negeri, bagi menyucikan saki baki kebobrotan yang berlaku atau tertepek dimana-mana. Menjadi tanggungjawab beliau untuk menjamin kerajaan negeri bersih dan noda dan dosa yang selama ini disembunyikan atas nama PAS sebagai parti Islam. 


Penubuhkan Jawatankuasa Kuasa Saisatan Khas negeri itu perlu dipengerusikan oleh beliau sendiri. Beliau tidak perlu takut dan bimbang dengan jawatankuasa berkenaan kerana beliau tidak terbabit dengan kebobrokan sebelum ini. Jawatankuasa itu juga selari dengan tindakan SPRM itu.


Maka, para penjawat jawatan penting berkaitan AKSB , baik Exco dan pengerusi AKSB, juga MB diera tahun 2008 hingga 2015 perlu tampil bersama atau menyerahkan diri untuk dihisab oleh Jawatankuasa Siasatan berkenaan. Trims.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/05/cerita-air-kelantan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Air Telaga Di Kelantan Kering Penduduk Terpaksa Buang Selut Amp Gali Lebih Dalam

Air Telaga Di Kelantan Kering Penduduk Terpaksa Buang Selut Amp Gali Lebih Dalam

papar berkaitan - pada 3/5/2024 - jumlah : 81 hits
Cuaca panas berterusan sejak awal Februari lalu telah menyebabkan air telaga di Kelantan mulai kering sehingga menyebabkan penduduk terpaksa membuat penggalian semula bagi mencari sumber mata air Air telaga di Kelantan kering Menerusi hanta...
2 Pegawai Kanan Syarikat Air Kelantan 2 Konsultan Ditahan Sprm

2 Pegawai Kanan Syarikat Air Kelantan 2 Konsultan Ditahan Sprm

papar berkaitan - pada 16/5/2024 - jumlah : 114 hits
Hidayatidayu Razalibhnews bh com myKOTA BHARU Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menahan empat individu termasuk dua bekas pegawai kanan syarikat air di Kelantan bagi membantu siasatan berkaitan pembinaan telaga jejari yang tidak berfun...
Kelantan Air Tak Keluar Setitik Pun Sejak 5 Tahun Lalu Letihlah Berharap Dekat Aksb

Kelantan Air Tak Keluar Setitik Pun Sejak 5 Tahun Lalu Letihlah Berharap Dekat Aksb

papar berkaitan - pada 15/5/2024 - jumlah : 84 hits
SITI NUR ZAWANISeorang penduduk di Kota Bharu meluahkan rasa kesal terhadap Air Kelantan Sdn Bhd dan kerajaan negeri yang seolah olah tidak ada usaha menyelesaikan masalah air bertahun tahun Penduduk dari Kampung Jelawat Fahayu Ramli 38 ber...
Singapura Ternyata Sangat Bergantung Dengan Indonesia Terutama Soal Listrik Dan Air

Singapura Ternyata Sangat Bergantung Dengan Indonesia Terutama Soal Listrik Dan Air

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 36 hits
ingapura Ternyata Sangat Bergantung dengan Indonesia Terutama soal Listrik dan Air
Lra Sungai Linggi Di Tutup Disebabkan Air Berbau Bahan Bakar

Lra Sungai Linggi Di Tutup Disebabkan Air Berbau Bahan Bakar

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 80 hits
SEREMBAN Pihak berkuasa Negeri Sembilan bersama sama Badan Kawal Selia Air telah mengesan bau bahan bakar di Sungai Batang Penar di sini selepas pencemaran air yang telah mengganggu operasi Loji Rawatan Air Sungai Linggi Exco Keusahawanan S...
Refirmasi Apple Bahawa Ipad Air 6 Hadir Dalam Dua Saiz Harga Di Malaysia Bermula Dari Rm2 999

Refirmasi Apple Bahawa Ipad Air 6 Hadir Dalam Dua Saiz Harga Di Malaysia Bermula Dari Rm2 999

papar berkaitan - pada 8/5/2024 - jumlah : 90 hits
Ada desas desus sejak lama mengenai iPad Air 6 akan datang dalam dua saiz Dengan acara Let Loose sudah berlalu Apple telah mengesahkan bahawa ini memang benar dengan tablet kini datang dalam model 11 dan 13 inci Ini bagus kerana 13 inci pas...
Mayat Wanita Dalam Tangki Air Kuarters Universiti

Mayat Wanita Dalam Tangki Air Kuarters Universiti

papar berkaitan - pada 8/5/2024 - jumlah : 110 hits
AgensiMAYAT wanita ditemui dalam tangki air di Gautam Buddha University FOTO AgensiNew Delhi Polis menemui mayat seorang wanita dalam tangki air di kuarters kakitangan Universiti Gautam Buddha di Greater Noida Uttar Pradesh pada Ahad Pihak ...
3 Lemas 3 Lagi Hilang Dibadai Kepala Air

3 Lemas 3 Lagi Hilang Dibadai Kepala Air

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 80 hits
Menurut bomba sembilan mangsa membabitkan enam lelaki dan tiga wanita berjaya dibawa keluar kira kira 12 tengah malam tadi PETALING JAYA Tiga ditemukan lemas manakala tiga lagi masih hilang dan dikhuatiri lemas dalam kejadian kepala air di ...
Check Alat Tulis Anak

Blackrock Umno Dua Kepala

Zaid Hits Out At Ministry S Muslim Friendly Tourism Idea For Langkawi

10 Vacuum Cordless Terbaik Untuk Bersihkan Rumah 2024

Roche Partners With Healthcare Experts To Introduce Accessible Diabetes Care

Drama Terjerat Kisah Cinta Terlarang Hingga Terjerat Dan Menjerat Hidup Hakiki

Penjelasan Isu Blackrock Oleh Pm Diterima Baik

Kopi Terbaik Di Cafe Area Utara Aroma Yang Berbeza



6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Terjerat iQIYI Malaysia Gandingan Aliff Aziz Dan Ruhainies


Yubi Ketentuan Ilahi Chord

Format Upkk 2024 Format Terkini Ujian Penilaian Kelas Kafa

Laporan Dosm Inflasi Malaysia Naik 2 Mei 2024

Program Madani Rakyat Zon Timur Bermula Pada 5 Hingga 7 Julai Di Dataran Sayangi Kuantan

Svelte Savage A Skeletal Ducati 750 Ss From The Netherlands

Best Asian Bbq Recipes For Your Summer Cookout