Cepat Cepat Peluk Anak Kalau Tengah Marah Emosi Jadi Lagi Terkawal Anak Pun Makin Cool


Kesibukan kita setiap hari buat kita terlupa untuk peluk anak sedangkan memeluk anak walaupun nampak simple begitu meninggalkan kesan pada anak kecil kita.
Bukan saja buat anak makin tenang bahkan emosi anak menjadi lebih baik. Malah menurut Dr. Rahimah Saimin, Pensyarah Kanan, Fakulti Pengajian Bahasa Utama (FPBU) dari Universiti Sains Islam Malaysia, pelukan sebenarnya dapat meningkatkan keyakinan diri anak.

Bukan itu saja malah setiap pelukan dapat menzahirkan kasih sayang walaupun hanya dengan perbuatan. Apatah lagi jika diikuti dengan ciuman dan ucapan verbal seperti “Terima kasih. Mama bangga dengan kamu” atau “That’s my girl. I am proud of you!” ataupun “It’s ok. Usaha lagi. Inshaa Allah akan berjaya.”
Rangsang perkembangan anak
Pelukan dapat merangsangkan perkembangan anak. Kanak-kanak memerlukan ransangan deria semasa otak mereka berkembang. Bayi yang baru lahir contohnya belajar menavigasi dunia baru melalui sentuhan. Hubungan fizikal seperti pelukan dan sentuhan kulit ke kulit sangat penting untuk perkembangan. Sentuhan dapat memberi ransangan yang diperlukan oleh otak untuk perkembangan normal.

Sokong perkembangan emosi
Pelukan bukan sahaja baik untuk perkembangan otak dan penaakulan (cognitive development) kanak-kanak, malah ia juga menyokong perkembangan emosi. Pelukan dapat mengubati hati yang merajuk atau marah dan mengawal emosi negatif. Apabila kanak-kanak kehilangan kontak fizikal, tubuh mereka gagal mencapai pencapaian perkembangan yang sepatutnya. Dengan satu sentuhan sahaja, iaitu pelukan, anak dapat menyampaikan banyak maklumat. Satu kajian yang diterbitkan dalam jurnal Emotion tahun 2006 mendapati bahawa emosi seperti kebahagiaan, kesedihan, kemarahan, ketakutan dan simpati dapat disampaikan hanya melalui pelukan. Cukup mengagumkan!
Cipta bonding
Pelukan menciptakan bonding antara ibu/bapa dan anak. Seorang neurologist Illene Ruhoy ada mengatakan bahawa dengan pelukan, oksitosin akan dilepaskan. Oksitosin ini juga disebut “love hormone” kerana ia membantu kita menjalin hubungan dengan bayi baru lahir. Perasaan sayang, keakraban dan cinta itulah sebenarnya yang mendorong kita memeluk anak.
Mengoptimalkan potensi
Seorang psikoterapis Victoria Satir ada menyebut “Kita memerlukan 4 pelukan sehari untuk survival. Kita perlukan 8 pelukan sehari untuk maintenance. Kita perlukan 12 pelukan untuk growth.” Ini membuktikan bahawa pelukan dapat mengoptimalkan potensi anak.

Akhiri amarah
Di samping itu, pelukan adalah cara paling berkesan untuk mengakhiri amarah. Ramai ibu bapa bimbang apabila memeluk anak yang tantrum akan menyebabkan tingkah laku semakin parah. Tetapi ini adalah mitos. Memeluk anak dalam saat ledakan emosi akan menenangkan mereka dan mengajar mereka bahawa anda berada di situ untuk menyokong mereka semasa ledakan emosi dan membantu menenangkan emosi mereka.
Tingkatkan immune system
Pelukan dapat meningkatkan sistem imunisasi. Kanak-kanak memerlukan lebih daripada nutrient yang mencukupi untuk membesar dengan sihat. Satu kajian pada tahun 2014 yang diterbitkan dalam jurnal Psychological Science mendedahkan bahawa mereka yang sering dipeluk lebih cenderung untuk lebih sihat.

Sentuhan fizikal iaitu pelukan, apabila dilakukan dengan betul boleh menjadi satu miracle pada anak. Ia dapat melembutkan hati atau sikap yang keras. Dan ternyata pelukan terbukti menjadikan anak lebih sihat dan bahagia. Pelukan memberitahu anak selamat, disayangi dan tidak sendirian. Jangan sesekali memandang rendah kuasa miracle atau magic pelukan!
Menarik: Resipi Cucur Jagung Oat Simple, Sesuai Untuk Anak Tolak Nasi, Wajib Cuba!

Peranan ibu ayah dalam kehidupan anak-anak sangat besar. Setiap apa yang kita sediakan untuk anak menentukan masa depan mereka. Itulah sebabnya kita dianggap seperti SUPERHERO pada mereka. Dengan hanya RM20, banyak ilmu yang akan mama papa dapat. Yang paling best, akan dapat AKAUN SSPN secara automatik!
Untuk mendaftar, klik https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-detik-indah-bersama-si-manja/

Mama jom rileks jap, klik link NI!
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Cepat-Cepat Peluk Anak Kalau Tengah Marah, Emosi Jadi Lagi Terkawal, Anak Pun Makin Cool! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/cepat-cepat-peluk-anak-kalau-tengah-marah-emosi-jadi-lagi-terkawal-anak-pun-makin-cool/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Macam Kat Spa Dekat Due Kaki Makin Sembab Layanan Anak Sulung Buat Elly Sebak

Macam Kat Spa Dekat Due Kaki Makin Sembab Layanan Anak Sulung Buat Elly Sebak

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 211 hits
Dalam trimester akhir kandungan pelakon dan pengacara Elly Mazlein kini hanya menunggu masa untuk melahirkan bayi lelakinya pada bila bila masa sahaja Malah sebelum ini pun Elly memberitahu dia dah pun bercuti bersalin dan kini banyak bereh...
Emosi Anak Anak Terkesan Dengan Kata Kata Mak Ayah Tukarlah Bahasa Positif Anak Jadi Bertambah Baik

Emosi Anak Anak Terkesan Dengan Kata Kata Mak Ayah Tukarlah Bahasa Positif Anak Jadi Bertambah Baik

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 163 hits
Mendidik anak di zaman sekarang ini sememangnya memerlukan kesabaran yang cukup tinggi Anak anak perlu diberikan lebih perhatian dalam mendidik mereka Ada waktunya perkataan dan ayat yang kita gunakan tanpa sedar menyakiti hati anak kita Se...
Sebagai Ayah Penat Marah Macam Mana Sekalipun Jangan Sesekali Mencarut Mengutuk Orang Depan Anak

Sebagai Ayah Penat Marah Macam Mana Sekalipun Jangan Sesekali Mencarut Mengutuk Orang Depan Anak

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 191 hits
Seorang ayah yang penyayang dan baik akan memberikan impak yang besar buat anak anak Anak akan membesar dengan mencontohi ayahnya Sebagai ayah kita kena berhati hati bila di depan anak Walau mana penat dan stress pun jangan sesekali Menengk...
Jaksa Agung Minta Anak Buah Kawal Proyek Kereta Cepat Bandara Diy Agar Tak Dikorupsi

Jaksa Agung Minta Anak Buah Kawal Proyek Kereta Cepat Bandara Diy Agar Tak Dikorupsi

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 192 hits
Jaksa Agung RI juga mengingatkan kepada jajaran Bidang Pengawasan untuk segera menindaklanjuti laporan pengaduan yang masuk dan jangan dibiarkan berlarut larut hingga menjadi tunggakan terang Leonard
Tak Perlu Beli Buku Mahal Ibu Ini Kongsi Tekniknya Ajar Anak Membaca Cepat

Tak Perlu Beli Buku Mahal Ibu Ini Kongsi Tekniknya Ajar Anak Membaca Cepat

papar berkaitan - pada 8/10/2021 - jumlah : 250 hits
Ramai ibu merungut anak usia 6 tahun masih belum dapat membaca dengan baik Selain itu ada lagi yang tertukar suku kata Dah beli macam macam buku dari yang murah sampailah yang mahal pun anak tak menunjukkan minatnya Jika hanya risau tapi ti...
13 Soal Ujian Ini Bikin Anak Sekolah Zaman Sekarang Wajib Bisa Mengontrol Emosi Sabaaaarrr

13 Soal Ujian Ini Bikin Anak Sekolah Zaman Sekarang Wajib Bisa Mengontrol Emosi Sabaaaarrr

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 181 hits
Anak sekolahan kalau dikasih soal ujian begini terus pas lulus tahu tahu stres langsungan
Tingkah Laku Tantrum Akan Kekal Dalam Jangka Masa Panjang Kalau Marah Pukul Jerit Pada Mereka Ketika Anak Tantrum

Tingkah Laku Tantrum Akan Kekal Dalam Jangka Masa Panjang Kalau Marah Pukul Jerit Pada Mereka Ketika Anak Tantrum

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 243 hits
Tantrum adalah perkara yang biasa di kalangan kanak kanak berusia 18 48 bulan Tantrums adalah sesuatu yang normal tetapi mencabar kesabaran ibu bapa Tantrum boleh berlaku dalam bentuk kemarahan kekecewaan dan tingkah laku yang mencabar Anak...
Nak Pegang Peluk Anak Sekejap Pun Tak Boleh Dituduh Curang Wanita Ini Tampil Cerita Kisah Sebenar

Nak Pegang Peluk Anak Sekejap Pun Tak Boleh Dituduh Curang Wanita Ini Tampil Cerita Kisah Sebenar

papar berkaitan - pada 10/10/2021 - jumlah : 462 hits
Tular satu perkongsian di Facebook apabila seorang wanita mendakwa sudah tiga tahun tidak berpeluang berjumpa anak sendiri Malah dia juga mengatakan dilarang berhubung melalui panggilan telefon atau Whatsapp Setelah hampir 3 tahun tak dapat...
Bagi La Kejap 3 Tahun Tak Jumpa Wanita Rindu Peluk Anak Dihalang Bekas Suami

Bagi La Kejap 3 Tahun Tak Jumpa Wanita Rindu Peluk Anak Dihalang Bekas Suami

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 357 hits
Sehari tidak menatap wajah anak pun sudah mula rasa kehilangan apatah lagi terpaksa menahan rindu selama tiga tahun selepas mengambil keputusan untuk berpisah dengan pasangan
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Makan Tengahari Di Kafe Alaf Sejahtera Teluk Bahang Pulau Pinang

Sarapan Pagi Di Teratak Wan Din 478 Kampung Permatang Bogak Pulau Pinang

Drama Bercakap Dengan Jun Lakonan Nadiya Nisaa Dini Schatzmann

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Yuecheng Yanyuan Entrepreneurial Space By Jin Design In Hebei China

15 Delightful Dried Flowers Spring Wreath Designs