Cepat Atau Lewat Bn Akan Hadapi Risiko Yang Sama Cuma Mood Rakyat Belum Sampai Ketika


 




BN berisiko kalah lagi jika PRU lewat diadakan, kata Zahid


FMT Reporters -December 18, 2021 Mengulas peluang BN dan Umno pada PRU15, Ahmad Zahid Hamidi berpendapat mana-mana kerajaan biasanya akan mengadakan PRU ketika rakyat berada dalam keadaan ‘feel good factor’. (Gambar Facebook Umno Online)

PETALING JAYA: Kekalahan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum lalu mungkin berulang jika PRU15 lewat diadakan dengan risiko pelbagai isu baharu yang tidak memberi kelebihan kepada gabungan itu, kata Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi.
Beliau menegaskan Umno tidak menuntut PRU15 diadakan serta-merta, tetapi diadakan sebelum pemilihan parti yang wajib berlangsung sebelum 29 Dis tahun depan.
Zahid berkata, sentimen sama turut diluahkan 176 sayap Pemuda dan 171 sayap Puteri daripada 191 bahagian setakat ini yang meluluskan usul mahu PRU15 diadakan sebelum pemilihan parti, menurut Utusan Malaysia.
“Sekarang, kita tunggu usul daripada pergerakan Wanita dan bahagian yang sedang bersidang,” kata Zahid selepas merasmikan Mesyuarat Perwakilan Umno Bagan Datuk, hari ini.
Zahid berkata, pendirian muktamad mengenai perkara itu hanya akan diputuskan dalam Perhimpunan Agung Umno (PAU) yang dijadualkan bulan depan sebagai perlembagaan tertinggi parti itu, jika ada usul dibuat mengenainya.
Justeru, beliau berharap segala perbezaan mengenai isu itu dapat diselesaikan apabila PAU membuat ketetapan dan tidak ada pihak dalam parti yang menentang keputusan itu sehingga memecah belahkan parti.
Mengulas peluang BN dan Umno pada PRU15, beliau berpendapat mana-mana kerajaan biasanya akan mengadakan PRU ketika rakyat berada dalam keadaan “feel good factor”.
“Pada PRU14, ramai berpandangan ia patut dilakukan selepas selesai temasya Sukan Asia Tenggara (SEA) pada Ogos 2017 kerana Malaysia memenangi banyak pingat emas.
“Tetapi, ia diadakan lama selepas itu (Mei 2018) atas permintaan sebuah negeri bagi menyelesaikan isu persempadanan kawasan pilihan raya dan seorang Ahli Parlimen bagi menyelesaikan isu pengundi awal,” katanya.
Menurutnya, akibat PRU14 diadakan agak lewat ,banyak isu “diberi percuma” kepada pembangkang untuk melakukan serangan bertubi-tubi sehingga rakyat terpengaruh dan hilang kepercayaan kepada kerajaan BN ketika itu.
Pakatan Harapan (PH) menawan Putrajaya dan beberapa negeri lain daripada BN pada PRU 2018. Bagaimanapun kerajaan PH pimpinan Dr Mahathir Mohamad tumbang selepas 22 bulan apabila beberapa pemimpinnya bersekongkol menubuhkan kerajaan baharu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/12/cepat-atau-lewat-bn-akan-hadapi-risiko.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Nak Diadakan Segera Bersatu Nak Ianya Dilambatkan Kedua Dua Parti Akan Hadapi Penolakan Dari Rakyat Kerana Kianat

Umno Nak Diadakan Segera Bersatu Nak Ianya Dilambatkan Kedua Dua Parti Akan Hadapi Penolakan Dari Rakyat Kerana Kianat

papar berkaitan - pada 19/12/2021 - jumlah : 174 hits
Pemuda Bersatu juga lemah kata Wan Fayhsal December 18 2021 Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal berkata kelemahan juga berlaku di peringkat sayap Pemuda Bersatu KUALA LUMPUR Pemuda Bersatu akur dan mengakui kelemahan dibangkitkan Timbalan Pre...
Task Force Ini Utk Kepentingan Rakyat Atau Utk Kepentingan Politik

Task Force Ini Utk Kepentingan Rakyat Atau Utk Kepentingan Politik

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 199 hits
Apakah sudah tidak ada lagi isu korup dan penyelewengan yang menjejaskan rakyat atau rakyat jadi mangsa yang perlu di siasat
Tempat Nya Masih Sama Cuma Kali Ni Rasa Yg Lain Shuib

Tempat Nya Masih Sama Cuma Kali Ni Rasa Yg Lain Shuib

papar berkaitan - pada 17/12/2021 - jumlah : 190 hits
Tidak dinafikan bila bercakap mengenai Shuib mesti ramai yang masih tidak dapat melupakan mengenai Arw4h isterinya iaitu Siti Sarah Raisuddin Arw4h merupakan isteri tersayang kepada Shuib dan sehingga kini kenangannya masih diingati oleh se...
Pelamin Roboh Ketika Bersanding Netizen Dakwa Bekas Kekasih Belum Merelakan

Pelamin Roboh Ketika Bersanding Netizen Dakwa Bekas Kekasih Belum Merelakan

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 211 hits
Oleh KOSMO Sebuah pelamin persandingan tiba tiba roboh menyebabkan tetamu berlari menyelamatkan diri TikTok JAKARTA Sebuah klip video yang menunjukkan insiden sebuah pelamin runtuh dalam satu majlis persandingan menjadi tular di media sosia...
Pas Belum Lagi Dengar Suara Tentang Projek 5g Atau Memang Tak Ada Maklumat Diam Banggang Sangat

Pas Belum Lagi Dengar Suara Tentang Projek 5g Atau Memang Tak Ada Maklumat Diam Banggang Sangat

papar berkaitan - pada 17/12/2021 - jumlah : 146 hits
HAMDAN TAHA Projek 5 GWakil umno dah bersuara dan siap buat kenyataan akbar mempertikai projek runding terus bernilai 20 bilionKetua pemuda umno pun dah buat kenyataan begitu juga ketua pembangkang dah bertanya di dewan parlimen menantu sia...
Menteri Mana Sedang Bercuti Ketika Rakyat Derita Bah Besar

Menteri Mana Sedang Bercuti Ketika Rakyat Derita Bah Besar

papar berkaitan - pada 25/12/2021 - jumlah : 316 hits
FAZLI RADZIAhli Parlimen Lembah Pantai Fahmi Fadzil melontarkan pertanyaan kepada Perdana Menteri susulan arahan supaya Menteri Kabinet yang sedang bercuti dan merancang untuk bercuti membatalkan percutian masing masing YAB PM boleh tolong ...
Peja Dikritik Sempat Buat Majlis Ketika Rakyat Separuh Nyawa

Peja Dikritik Sempat Buat Majlis Ketika Rakyat Separuh Nyawa

papar berkaitan - pada 20/12/2021 - jumlah : 205 hits
Peja dikritik sempat buat majlis ketika rakyat separuh nyawa Tindakan Menteri Belia dan Sukan Ahmad Faizal Azumu mengadakan upacara rasmi penubuhan skuad sukarelawan pascabanjir kementeriannya ketika ribuan mangsa banjir terkandas menunggu ...
Kerajaan Negeri Pahang Wujud Jawatankuasa Khas Penyelesaian Skim Tanah Rakyat

Kerajaan Negeri Pahang Wujud Jawatankuasa Khas Penyelesaian Skim Tanah Rakyat

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 183 hits
KUANTAN Pahang mewujudkan Jawatankuasa Khas Penyelesaian Skim Tanah Rakyat yang bertindak sebagai jawatankuasa khusus mempertimbangkan pemberimilikan tanah secara berperancangan di negeri ini Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Is...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

App Inarah

Masih Beraya



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Al Qur An Sebagai Obat Dan Faktor Yang Mempengaruhi Berhasilnya Ruqyah

Untukmu Shayang

Pesanan Buat Sang Suami

Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja

More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life