Cegah Kegiatan Mungkar Mufti Pahang Gesa Konsert Coldplay Di Haramkan


KUALA LUMPUR: Konsert  Coldplay wajar diharamkan berikutan sokongan kumpulan rock alternatif British itu kepada golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT).
Mufti Pahang, Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman bertegas, umat Islam perlu menegah kegiatan mungkar dan perbuatan yang dilarang oleh Allah.
“Kita sebagai seorang Islam sebagaimana dalam firman Allah (bermaksud) ‘Kamu adalah umat yang paling baik, mengajak orang kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran.
“Apa yang kita lihat jika benda itu mungkar jelas mengajak orang kepada LGBT, mengajak orang lupa Allah sebenarnya hukumnya kita kena tegah.
“Kita kena cegah supaya ia tidak bersama dengan umat Islam di sini (Malaysia). Bermakna kalau kita biarkan bercanggah dengan ayat tadi,” kata Abdul Rahman ketika dihubungi.
Abdul Rahman berkata, jika ia hanya sebuah konsert biasa tanpa elemen LGBT, ia boleh diterima dalam sebuah negara yang berbilang kaum.
Bagaimanapun sekiranya ia mempunyai unsur perbuatan tak bermoral itu – konsert tersebut bukan sahaja boleh mempengaruhi bukan Islam tetapi juga kepada penganut Islam.
“Pada umat Islam memang tidak ada keperluan untuk itu kecuali kita duduk di negara berbilang kaum. Sebab LGBT ini semua orang tidak suka sebenarnya.
“Kalau setakat hiburan biasa mungkin kita boleh (terima) menentukan orang-orang bukan Islam dan sebagainya menghadirinya.
“Tapi kalau LGBT ini dia mempengaruhi Islam dan bukan Islam. Agama-agama lain pun melarang (amalan LGBT),” kata beliau.
Tambah Abdul Rahman, orang munafik akan mengajak kepada kemungkaran dan mencegah daripada melakukan perkara yang baik.
Katanya, tidak ada mana-mana ulama yang akan menyokong konsert seperti itu diadakan di sebuah negara Islam seperti Malaysia.
“Saya rasa adalah lebih baik ada usaha-usaha untuk membatalkan. (Jika) pihak tertentu ada kuasa untuk membatalkan itu adalah lebih baik. Kita sebuah negara Islam.
“Bukan saya sahaja, seluruh ulama dan orang soleh memang tidak setuju perkara seperti ini dibawa ke dalam sebuah negara Islam.
“Sepatutnya kita sebagai negara Islam mengajak orang kepada Islam, berbuat baik. Kalau tidak orang akan mempermainkan agama kita,” katanya lagi.
Mufti Pahang itu berkata, pihak pengajur sepatutnya mendapatkan nasihat sebelum mengadakan sesuatu konsert.
Malaysia, menurut Abdul Rahman perlu mencontohi negara Qatar yang menganjurkan Olimpik baru-baru ini yang menghalang sebarang acara yang mencemarkan agama Islam.
“Kita tengok contoh yang baik di Qatar tidak dibenarkan. Patut kita begitu sebagai orang Islam mengajak kepada kebaikan, kepada Islam. Bukan membiarkan.
“Sampai masanya kita dakwah orang bukan Islam masuk Islam. Benda-benda yang bercanggah. Kita buat macam Qatar. Sebab itu orang hormat dengan Qatar.
“Orang tidak akan hormat kepada kita jika kita membiarkan benda-benda begitu. Mungkin kita akan ditimpa bala oleh Allah. Kita bimbang,” katanya.
Sementara itu Abdul Rahman menasihatkan umat Islam supaya tidak pergi ke konsert tersebut jika ia mempromosi agenda LGBT.
“Kalau kita sudah tahu ia mengajak kepada LGBT dan sebagainya, kita merasakan pergi itu adalah satu benda yang sia-sia dan boleh merosakkan akidah kita lebih baik tak pergi.
“Kalau ia melibatkan, mengajak kepada kemungkaran adalah berdosa dan haram,” jelas beliau.
Tiket konsert Coldplay: Music of the Spheres World Tour menjadi rebutan jutaan rakyat Malaysia habis dijual dalam tempoh tiga jam selepas kaunter tiket dalam talian dibuka dua hari lalu.
Beberapa pihak membantah konsert yang akan diadakan di Stadium Nasional Bukit Jalil pada 22 November depan dengan mendakwa kumpulan Coldplay mempromosi agenda LGBT.
Beberapa konsert sebelum ini penyanyi utamanya, Chris Martin yang pernah berkahwin dan mempunyai dua orang anak membuat persembahan dengan memegang bendera pelangi iaitu simbol kepada kumpulan LGBT. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.pahangdaily.net/2023/05/mufti-pahang-gesa-konsert-coldplay-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Jika Pemimpin Tertinggi Negara Pun Kritik Pmx Pu Syed Gesa Konsert Coldplay Di Malaysia Dibatalkan

Hiburan Jika Pemimpin Tertinggi Negara Pun Kritik Pmx Pu Syed Gesa Konsert Coldplay Di Malaysia Dibatalkan

papar berkaitan - pada 12/5/2023 - jumlah : 243 hits
Pendakwah terkenal PU Syed kali ini tampil bersuara mengenai penganjuran konsert artis antarabangsa terkenal Coldplay yang dijangka berlangsung pada bulan November ini Menerusi satu hantaran di Instagram PU Syed juga menegur Perdana Menteri...
Hiburan Didakwa Sokong Golongan Pelangi Pas Gesa Kerajaan Batalkan Konsert Coldplay

Hiburan Didakwa Sokong Golongan Pelangi Pas Gesa Kerajaan Batalkan Konsert Coldplay

papar berkaitan - pada 11/5/2023 - jumlah : 1248 hits
Ahli jawatankuasa kerja pusat PAS Nasrudin Hassan meminta kerajaan untuk membatalkan konsert kumpulan penyanyi dari British iaitu Coldplay yang bakal diadakan pada November nanti Menurutnya persembahan kumpulan penyanyi itu tidak membawa se...
Ramli Sarip Ajak Peminat Pahang Saksi Konsert Blues Di Sukpa Pada 5 Ogos Ini

Ramli Sarip Ajak Peminat Pahang Saksi Konsert Blues Di Sukpa Pada 5 Ogos Ini

papar berkaitan - pada 23/5/2023 - jumlah : 125 hits
KUANTAN Orang ramai yang merindukan persembahan penyanyi lagenda Datuk Ramli Sarip boleh menyaksikan Konsert Blues Untuk Rakyat depan di Stadium Tertutup SUKPA Bandar Indera Mahkota pada 5 Ogos hadapan Sebanyak 3 000 tempat duduk disediakan...
Kerajaan Pahang Di Gesa Warta Kawasan Tadahan Air Sebagai Hutan Simpan Kekal

Kerajaan Pahang Di Gesa Warta Kawasan Tadahan Air Sebagai Hutan Simpan Kekal

papar berkaitan - pada 11/5/2023 - jumlah : 126 hits
KUANTAN Kerajaan Pahang perlu mewartakan kawasan tadahan air sebagai hutan simpan kekal bagi memastikan sumber bekalan air tidak terjejas disebabkan aktiviti penerokaan untuk tujuan pembalakan pelombongan dan sebagainya Timbalan Presiden PA...
Hiburan Ibu Mengandung Luah Hasrat Nak Pergi Konsert Coldplay Netizen Bagi Nasihat Janganlah Sis Bahaya

Hiburan Ibu Mengandung Luah Hasrat Nak Pergi Konsert Coldplay Netizen Bagi Nasihat Janganlah Sis Bahaya

papar berkaitan - pada 17/5/2023 - jumlah : 128 hits
Seperti yang ramai tahu kumpulan penyanyi antarabangsa dari British iaitu Coldplay bakal mengadakan konsert di Malaysia pada November nanti Susulan itu pengumuman konsert tersebut telah mengundang rasa teruja rata rata peminat di negara ini...
Pas Bantah Coldplay Netizen Korek Semula Konsert 2022 Semasa Pas Dalam Kerajaan

Pas Bantah Coldplay Netizen Korek Semula Konsert 2022 Semasa Pas Dalam Kerajaan

papar berkaitan - pada 13/5/2023 - jumlah : 200 hits
KIM SYAZIEBeberapa hari lalu Pas mengeluarkan kenyataan menggesa kerajaan membatalkan konsert kumpulan rock terkenal British Coldplay yang dijadualkan di Kuala Lumpur pada 22 November depan Melabelkan persembahan itu sebagai tidak membawa s...
Hiburan Masih Tak Ambil Pengajaran Konsert Coldplay Ulama Pas Minta Orang Ramai Ingat Bencana Tsunami Banjir

Hiburan Masih Tak Ambil Pengajaran Konsert Coldplay Ulama Pas Minta Orang Ramai Ingat Bencana Tsunami Banjir

papar berkaitan - pada 18/5/2023 - jumlah : 103 hits
Bekas timbalan ketua Dewan Ulama PAS Selangor memaklumkan bahawa kejadian bencana yang berlaku merupakan salah satu peringatan daripada Allah Bukan itu sahaja Ahmad Dusuki berkata kejadian seperti tsunami banjir Covid 19 dan tanah runtuh me...
Tiket Konsert Coldplay Dijadikan Sebagai Mas Kahwin

Tiket Konsert Coldplay Dijadikan Sebagai Mas Kahwin

papar berkaitan - pada 23/5/2023 - jumlah : 142 hits
Baru baru ini isu konsert kumpulan rock popular Britain Coldplay hangat diperkatakan dalam kalangan masyarakat Malaysia Mereka akan mementaskan konsert siri jelajah mereka di beberapa negara termasuklah Malaysia yang akan diadakan di Stadiu...
Nama Allah Azan Konsert Coldplay

Nama Allah Azan Konsert Coldplay

papar berkaitan - pada 18/5/2023 - jumlah : 150 hits
Norman RadzuanSemakin dkt PRN semakin ganas provakasi pembangkangNAMA ALLAH AZAN KONSERT COLDPLAYDi saat PRN semakin hampir pelbagai isu lama dibangkitkan Ini kerana seperti saya ulaskan semalam apabila tiada isu rasuah salah guna kuasa mak...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Unlock Level 99 Chinese Mastery Gamifying Hanzi With On Screen Adventures

Resepi Sambal Ikan

Sambal Bilis Tempoyak Travel Pack

Kelebihan Menggunakan Paperbag Berbanding Plastik Pilihan Lebih Mesra Alam

Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu