Catatan Sejarah Kwsp Ambil Saham Mrcb Tahun 2005





A Kadir Jasin
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Kenyataan Bursa: Berlaku pada Zaman Abdullah

MUKHADIMAH: Tuduhan bekas Perdana Menteri, Mohd Najib bin Abdul Razak terhadap saya dan, dengan itu juga, terhadap tiga orang lagi bekas eksekutif kanan New Straits Times Press Malaysia Berhad (NSTP) yang melakukan Pembelian Oleh Pengurusan (MBO) ke atas NSTP dan Sistem Televisyen Malaysia Berhad (STMB) adalah bohong.
 
Sebaliknya, yang menyebabkan Umno hilang kawalan ke atas Media Prima Berhad, iaitu gabungan NSTP dan STMB, adalah Najib sendiri.
 
Ketika menjadi Perdana Menteri dan Presiden Umno antara tahun 2009 dan 2018, saham Media Prima yang dipegang secara proksi bagi pihak Umno telah dijual atau dipindahkan kepada beberapa buah syarikat dan tabung pelaburan berkaitan kerajaan (GLC dan GLIC). 
 
Akhir sekali apabila Umno/BN kalah pilihan raya umum 2018, baki saham Media Prima milik Umno dijual kepada Aurora Mulia Sdn Bhd yang dikaitkan dengan Syed Mokhtar Albukhary. 
 
Dengan itu berakhirlah riwayat pemilikan NSTP dan TV3 oleh Umno yang bermula pada zaman Almarhum Tun Abdul Razak. Bukan setakat hilang kawalan ke atas Media Prima malah Umno juga hilang kawalan ke atas kumpulan Utusan Melayu. Tetapi macam biasa, Najib akan berbohong dan menyalahkan orang lain.
 
Anatomi Realmild-MRCB
 
1. MBO oleh empat eksekutif kanan NSTP – yang digelar empat budak Melayu - dilakukan pada tahun 1993. Mengikut nisbah pegangan saham - daripada paling besar kepada paling kecil - mereka adalah Ahmad Nazri Abdullah (Pengarang Kumpulan Berita Harian), Mohd Nor Mutalib (akauntan), A Kadir Jasin (Pengarang Kumpulan New Straits Times) dan Abdul Khalid Ahmad (akauntan).
 
2. Mereka menubuhkan syarikat pegangan (holding company) bernama Realmild Sdn Bhd dan meminjam RM800 juta daripada bank bagi membeli Malaysian Resources Corporation Berhad (MRCB) untuk dijadikan syarikat tujuan khas (SPV) bagi membeli saham NSTP dan STMB daripada Tan Sri Abdul Halim Saad.
 
3. Berikutan pemecatan Anwar Ibrahim daripada Umno dan kerajaan pada tahun 1998, Ahmad Nazri, Mohd Nor dan Abdul Khalid menyerahkan saham mereka dalam Realmild kepada Abdul Rahman Maidin. Abdul Rahman memegang 95 peratus dan saya, lima peratus.
 
4. Pada tahun 2001, saya serahkan pegangan saham saya dalam Realmild sebanyak lima peratus kepada Abdul Rahman dan keluar daripada syarikat itu serta meletak semua jawatan korporat dalam syarikat-syarikat berkaitan Realmild, iaitu NSTP, STMB dan MRCB. Serentak itu saya juga meletak jawatan sebagai Ketua Pengarang Kumpulan NSTP.
 
5. Pada ketika itu MRCB masih dimiliki oleh Realmild. Ia tidak dijual kepada sesiapa. Maka terbuktilah yang Najib berbohong bila dia kata saya jual MRCB dan tidak bagi duit kepada Umno.
 
6. Abdul Rahman kemudian diarah memindahkan Realmild kepada Tan Sri Anwar Jamalullail dan keluar daripada Realmild pada tahun 2002. Pada waktu itu MRCB masih milik Realmild. Ertinya masih dalam tangan Umno melalui proksi.
 
7. Perlu disebutkan bahawa dalam hampir semua urusan bersangkut-paut dengan Realmild selepas pemecatan Anwar melibatkan Nor Mohamed Yakcop. Dialah yang menjadi “puppeteer” (dalang) menyusun semula syarikat-syarikat milik Bumiputera pasca-Krisis Kewangan Asia 1997/98 dengan dibantu oleh dua, tiga orang “wunderkinder” (budak-budak cerdik). Mereka amat berkuasa dan ditakuti. Nor Mohamed cukup ajaib. Dia berpengaruh ke atas semua Perdana Menteri bermula dengan Dr Mahathir.
 
8. Apabila Tun Abdullah Ahmad Badawi jadi Perdana Menteri mulai 31 Oktober 2003, Realmild diambil alih pula oleh Abdul Latif Abdullah sebagai Pengerusi Eksekutif.
 
9. Mengikut rekod, dalam tempoh itulah berlaku pemindahan saham MRCB daripada Realmild kepada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). Hal itu dimaklumkan kepada Bursa Malaysia oleh MRCB pada 7 Januari 2005 seperti dalam gambar di atas. Jumlah saham MRCB yang dipindahkan adalah sebanyak 155,555,555.
 
10. Tetapi sebelum itu pun KWSP sudah melabur dalam MRCB kerana sejak dijadikan SPV untuk melakukan MBO ke atas NSTP dan TV3, MRCB menjadi sebuah syarikat yang berpotensi dan harga sahamnya kukuh. Ia mendapat beberapa buah projek besar termasuk membangunkan KL Sentral. Saham-saham MRCB itu tidak dijual tetapi diambil alih kerana MRCB berhutang kepada KWSP untuk membeli 20 peratus saham RHB Bank. Sebab itulah hari ini, selain menguasai MRCB, KWSP juga ada saham dalam RHB Bank. Tidak ada apa yang hilang dan tidak ada siapa yang curi. Sekarang MRCB milik semua pencarum KWSP.

 
11. Habis macam mana Najib tuduh saya, rakan-rakan saya dan Dr Mahathir Mohamad jual saham MRCB dan curi duit? Pada tahun 2005 saya sudah keluar Realmild, MRCB, NSTP dan STMB hampir empat tahun. Kalau pun nama kami tersenarai sebagai pemegang saham MRCB, ini adalah kerana kedudukan kami sebagai pemegang saham Realmild. Kami tidak ada pegangan terus (direct holdings) dalam MRCB.
 
12. Kemudian apabila Najib naik jadi Perdana Menteri pada 4 April 2009, dia lantik Zulkifly Rafique jadi Pengerusi Eksekutif Realmild. Pada tahun berikutnya (2010) KWSP membuat tawaran membeli baki saham MRCB, tetapi tidak berjaya.
 
13. Pada zaman Najib juga nama Realmild ditukar kepada Radimax Group Sdn Bhd dan sedikit demi sedikit hilang kawalan ke atas Media Prima.
 
14. Boleh jadi sebab banyak sangat hal-hal yang menakutkan dalam kepala Najib atau dia memang kaki putar-belit maka dia buat cerita yang bukan-bukan, termasuk memfitnah dan berbohong.
 
15. Yang jadi mangsa adalah rakyat jelata yang tidak tahu apa-apa dan tidak faham hal-hal kompleks berkenaan dunia korporat. Maka atas prinsip itu juga, Najib melakukan konspirasi penipuan 1MDB dan membuat kenyataan yang bukan-bukan.
 
16. Saya tidak menjawab fitnah Najib lebih awal kerana saya perlu membuat penyelidikan dan mendapatkan maklumat terperinci daripada pihak-pihak yang terlibat dengan Realmild dan MRCB kerana saya sudah hampir 20 tahun keluar daripada kumpulan itu.
 
Wallahuaklam. Terima kasih.
 
 
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kadirjasin.blogspot.com/2020/09/catatan-sejarah-kwsp-ambil-saham-mrcb.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sejarah Hitam Penjara Pudu Dan Eksplorasi Seram Setelah Beberapa Tahun Tidak Berpenghuni

Sejarah Hitam Penjara Pudu Dan Eksplorasi Seram Setelah Beberapa Tahun Tidak Berpenghuni

papar berkaitan - pada 29/9/2020 - jumlah : 1004 hits
Penjara Pudu ialah salah sebuah penjara yang terkemuka di Malaysia yang terletak di Jalan Hang Tuah Kuala Lumpur dibina semasa zaman penjajahan British pada 1891 untuk mengurungkan 600 orang banduan Penjara Pudu telah dibina di atas tapak b...
Buku Aktiviti Kafa Ibadah Tahun 5

Buku Aktiviti Kafa Ibadah Tahun 5

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 406 hits
Buku Aktiviti dan Sumber KAFA SRA ini disusun dan diolah berdasarkan kesepaduan sukatan pelajaran terkini lengkap dan komprehensif berpandukan kepada sukatan pelajaran Kelas Alquran dan Fardu Ain yang disediakan oleh Bahagian Pembangunan Pe...
Lebih 50 Tahun Perintah Sekarang Berjanji Lagi

Lebih 50 Tahun Perintah Sekarang Berjanji Lagi

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 343 hits
Semalam Pengerusi Barisan Nasional Sabah yang penuh kontroversi Bung Moktar Radin berjanji lagi bagi pihak BN Beliau berberkata Aku Janji Gabungan Rakyat Sabah akan memastikan setiap daerah di Sabah mempunyai kemudahan asas yang mencukupi s...
Pendidikan Jarak Jauh Di Palembang Diperpanjang Hingga Akhir Tahun

Pendidikan Jarak Jauh Di Palembang Diperpanjang Hingga Akhir Tahun

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 218 hits
Kepala Dinas Pendidikan Kota Palembang Ahmad Zulinto mengungkapkan mestinya belajar tatap muka seperti biasa dibuka pada awal Oktober 2020 Namun kondisi saat ini tidak memungkinkan karena sangat rentan terjadi penyebaran virus corona dan me...
Kebohongan Orangtua Penusuk Syekh Ali Jaber Terbongkar Pihak Rsj Ungkap Data Pasien 4 Tahun Lalu

Kebohongan Orangtua Penusuk Syekh Ali Jaber Terbongkar Pihak Rsj Ungkap Data Pasien 4 Tahun Lalu

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 610 hits
Sedikit demi sedikit akhirnya fakta fakta baru soal pelaku penusukan Syekh Ali Jaber terbongkar Sebelumnya ayah pelaku penusukan Syekh Ali Jaber mengatakan jika putranya mengidap gangguan kejiwaan Ia menegaskan jika pelaku mengidap gangguan...
Hanyut Di Parit Bocah 8 Tahun Ditemukan Tak Bernyawa

Hanyut Di Parit Bocah 8 Tahun Ditemukan Tak Bernyawa

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 186 hits
Setelah Azril hanyut teman temannya bersama warga sekitar telah berusaha mencari di sekitar lokasi kejadian Namun bocah itu tidak juga ditemukan
Rayakan Hari Jadi Ini Perjalanan Inovasi Teknologi Oppo Selama 16 Tahun Berdiri

Rayakan Hari Jadi Ini Perjalanan Inovasi Teknologi Oppo Selama 16 Tahun Berdiri

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 330 hits
16 tahun hadir di kancah teknologi OPPO telah jadi salah satu perusahaan terbesar di bidangnya
Berusia Lebih Dari 100 Tahun Nenek Wartinah Masih Rajin Bershalawat

Berusia Lebih Dari 100 Tahun Nenek Wartinah Masih Rajin Bershalawat

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 320 hits
Nenek Wartinah seorang perempuan tua renta asal Desa Kalianyar Kecamatan Krangkeng Kabupaten Indramayu kini hanya terkulai lemas di pembaringannya dengan kondisi yang memprihatinkan Maklum saja dengan usianya yang kini diperkirakan sudah le...
Batu Bersurat Berusia 1 400 Tahun Terbiar Mana Pihak Kerajaan Kenapa Kerajaan Negeri Membiarkan

Batu Bersurat Berusia 1 400 Tahun Terbiar Mana Pihak Kerajaan Kenapa Kerajaan Negeri Membiarkan

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 394 hits
Batu bersurat Cerok Tok Kun di Bukit Mertajam Pulau Pinang yang dianggarkan berusia lebih 1 400 tahun kini semakin terbiar tanpa sebarang penyelenggaraan oleh Jabatan Warisan Negara Tinjauan wartawan baru baru ini mendapati batu bersurat ya...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Henry Ridley Kuala Tembeling Jerantut 1911

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Sarapan Pagi

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity