Caruman Takaful Ke Mana Ia Pergi




Tahukah Anda?
 
Setiap kali sumbangan (caruman) dibuat oleh pemegang sijil. Fi Wakalah (caj pengurusan) akan ditolak (mengikut peratusan yang ditetapkan) dari sumbangan kasar dari setiap plan. Baki caruman akan diletakkan di dalam Dana Risiko Peserta (DRP)dan Dana Pelaburan Peserta (DPP).

Jadual Fi Wakalah mengikut jenis perlindungan:
Jadual 1: Perlindungan Asas
Jadual 2: Rider
Nota:
1. Jadual di atas mungkin berbeza bergantung plan serta pengendali takaful. Rujuk polisi untuk penerangan lanjut dan rasmi.
2. Jadual di atas adalah sebagai makluman sahaja dan boleh berubah mengikut keadaan bergantung dengan polisi terkini pengendali takaful serta kelulusan Bank Negara Malaysia.
 
 
Dana Risiko Peserta (DRP)
 
Sebahagian dari sumbangan yang dibayar dimasukkan ke dalam DRP. Pampasan yang dibayar kepada peserta atau waris diambil dari dana ini. Sekiranya terdapat lebihan dihujung tahun kewangan (peruntukan dalam dana tidak digunakan sepenuhnya). 50% dari lebihan tersebut akan diambil oleh Pengendali Takaful sebagai fi insentif (caj prestasi). Baki 50% akan dipulangkan kepada peserta melalui pelaburan semula ke dalam dana DPP.
 
Dana Pelaburan Peserta (DPP)
 
Bahagian selebihnya dari sumbangan tersebut akan dimasukkan ke dalam dana DPP. Pada setiap penghujung tahun kewangan, 85% dari jumlah keuntungan pelaburan bersih selepas cukai akan dilaburkan semula ke dalam DPP. Baki 15% keuntungan pelaburan tersebut akan diberikan kepada pengendali Takaful sebagai fi insentif (caj prestasi) kerana menguruskan dana ini. Dana ini akan dikumpulkan dan dibayar kepada anda pada akhir sijil atau setelah penamatan sijil.
 
Bagi polisi takaful yang tiada bahagian simpanan (Tabung DPP). Semua caruman diletak dalam dana DRP. Ini bermaksud, sekiranya tiada tuntutan yang dibuat. Semua caruman yang dibuat sebelum ini dikira hangus. Anggaplah caruman yang anda lakukan sebagai sedekah. Membantu orang yang memerlukan.
 
 
Fahamkan struktur pembahagian caruman (sumbangan) dalam takaful. Penerangan yang diberi ini hanya melibatkan plan Etiqa sahaja. Kemungkinan terdapat perbezaan antara jenis plan atau pengendali operasi dalam pengagihan caruman.
 
Ini juga sebabnya kenapa takaful bukan tempat sesuai untuk pelaburan. Bukan semua sumbangan kita dilaburkan. Tujuan utama Takaful adalah untuk menghadapi masa depan yang tak pasti.
 
Sebagai kaedah segera menyediakan wang pampasan (dalam jumlah yang banyak) untuk diri atau waris ketika diri (pemegang sijil) ditimpa kecelakaan.
 
Sebarang pertanyaan lanjut atau untuk set temujanji untuk berjumpa, boleh hubungi saya melalui maklumat seperti di bawah. Saya sentiasa bersedia membantu anda.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mdfaiez84.com/2022/01/caruman-takaful-ke-mana-ia-pergi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Negara Kita Mana Lagi Kita Nak Pergi Jangan Sesekali Patah Semangat

Ini Negara Kita Mana Lagi Kita Nak Pergi Jangan Sesekali Patah Semangat

papar berkaitan - pada 29/1/2022 - jumlah : 141 hits
Mantan Timbalan Perdana Menteri dan Ahli Parlimen Pandan YB DS Dr Wan Azizah Wan Ismail menegaskan bahawa jangan patah semangat dengan perjuangan yang telah lama dibina
Mana Pergi Orang Orang Kaya Ni Diamkan Diri Ketika Beri Bantuan Banjir Pak Nil Perli Siapa Tu

Mana Pergi Orang Orang Kaya Ni Diamkan Diri Ketika Beri Bantuan Banjir Pak Nil Perli Siapa Tu

papar berkaitan - pada 28/1/2022 - jumlah : 165 hits
Pengacara dan personaliti TV terkenal Datuk Aznil Nawawi tampil menegur segelintir individu yang mempunyai kelebihan duit yang banyak namun lebih suka mendiamkan diri ketika rakyat memerlukan bantuan akibat bencana banjir yang berlaku baru ...
Setakat Mana Azam Tidak Tarik Balik Saman Ya Ke Atas Lalitha

Setakat Mana Azam Tidak Tarik Balik Saman Ya Ke Atas Lalitha

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 219 hits
Azam berbanding Najib ada sedikit keberanian dan peningkatan dalam saman ke atas mereka yang membuat tuduhan ke atasnya Berani kerana benar boleh diambilkira dalam pendekatan ini Apakah ini sekadar peringkat awal untuk menyahkan berita pana...
Digelar Itik Patah Kaki Pas Boleh Pergi Lebih Jauh Azan

Digelar Itik Patah Kaki Pas Boleh Pergi Lebih Jauh Azan

papar berkaitan - pada 31/1/2022 - jumlah : 121 hits
Sikap pemimpin PAS yang gemar melabel pihak lain dengan pelbagai gelaran bukan perkara baru bahkan parti itu boleh melakukan perkara lebih daripada itu kata Azan Ismail Menurut Pengerusi PKR Terengganu itu pengalaman dia bekerjasama dengan ...
Lirik Ku Ingin Kau Pergi Vanny Vabiola

Lirik Ku Ingin Kau Pergi Vanny Vabiola

papar berkaitan - pada 1/2/2022 - jumlah : 143 hits
ku tau kau tak pernah ada untukkuku tau kau hanya berpura mencintaikuku tau canda itu bukan untukkutapi mengapa diriku selalu mengharapkanmutak pernah ku inginkan semua ini mencintaimudan tak mungkin di milikicinta haruskah begini rasanyaci...
Terubat Rindu Memandu Jarak Jauh Walau Sungai Buloh Tak Jauh Mana

Terubat Rindu Memandu Jarak Jauh Walau Sungai Buloh Tak Jauh Mana

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 193 hits
Terubat Rindu Memandu Jarak Jauh Walau Sungai Buloh Tak Jauh Mana Minggu yang cukup sibuk bagi seorang umi seperti ibu ibu yang lain walaupun anak anak dah besar panjang dan paling bongsu cikapplepie pulak dah menginjak usia 16 tahun pada 2...
Rfid Kroni Mana Ni Yang Menyiksa Rakyat

Rfid Kroni Mana Ni Yang Menyiksa Rakyat

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 132 hits
RFID Siapa yang untung Rakyat atau seseorang PETALING JAYA Kan dah elok elok dah sebelum ini rasanya lebih ekonomi dan jarang tak lepas lane Demikian keluhan Mohd Azrie Mat Nor yang dipetik melalui akaun Facebooknya mengenai pelaksanaan sis...
E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

More Than 20 Ji Members In Johor Igp

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Adik Wanie Feat Adam Zbp Dudo Sengat Jando Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

New Environment

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Punca Otot Kejang

Aktiviti Majlis Forum Dan Pelancaran Buku Halatuju Nasionalis Ppim 18 05 2024

Status Hartanah Hakmilik Sementera Kekal Freehold Leasehold