Cara Tanam Pudina Dengan Keratan Mudah Dan Banyak Khasiat


Bukan semua orang suka daun pudina sebab baunya yang kuat tapi saya cukup suka daun pudina dimakan bersama laksa selain dari itu daun pudina digunakan sebagai ulam pewangi untuk nasi briyani, juga ulam dengan sambal. Paling saya suka bila membuat lemon mint atau masukkan daun pudina didalam air teh o ataupun sirap dan boleh kunyah daunnya atau daun pudina yang mrsliez.com gunakan didalam vietnamese spring rollnya. Serius memang rasa segar je dalam mulut.
Nak resepi lemon mint, baca baca kat SINI
Cara Tanam Pudina Dengan Keratan Mudah Dan Banyak Khasiat
Dek kerana sukakan daun pudina ni, saya nekad cuba menanam pokoknya walau cukup mudah untuk mendapatkannya terutama di pasaray Hero yang jaraknya dalam 10 -15 minit dari rumah. Memang murah dan banyak tapi sayangnya tidak tahan lama, paling lama pun 2 minggu tapi bila ada stok kurang pulak rajinnya sebab bukan semua ahli keluarga suka jadinya daun pun layu dan buruk.
2 minggu sudah saya beli daun pudina dan simpan secara sorok-sorok batangnya sebab kalau en hubby tau mesti bising sebab dia tau saya ni bukan la pandai bab penjagaan pokok dan kata dia jangan nanti kita disoal bila akhirat nanti sebab tanam tapi tak menjaga..auchh pedih kan.
Bukan apa, nak guna tu sikit saja jadi kalau ada pokok boleh la ambil berapa banyak yang perlu tanpa simpan di dalam peti sejuk. Banyak perkongsian serta tips penanaman pokok pudina ni antaranya blogger Fadzi Razak dan karteldakwah.com yang banyak memberi tips dan info tentang pokok pudina ni.
Cara Tanam Pudina Dengan Keratan Mudah Dan Banyak Khasiat

Menanam pokok pudina dengan keratan.Petik daun yang elok dari batang pudina dan simpan di dalam bekas. Pastikan hanya keratan batang tanpa sebarang daun. Potong dalam 10cm dan cucuk ke dalam tanah dalam 1/4 bahagian.  Bergantung pada batang pudina, pucuk muda akan kelihatan dalam seminggu atau dua. Batang yang mati kehitaman tu boleh la dicabut buang.


1. Penanaman
Penanaman pokok pudina ini sangat disarankan di dalam bekas berkapasiti 2 liter hingga 5 liter tapi saya guna pasu kecil yang sedia ada tapi tak tahu pulak saiz dan isipadu.  hehe main tangkap muat kan.


2. Pencahayaan
Pokok pudina memerlukan cahaya matahari dalam 3 -5 jam sehari, jadi pokok pudina ni boleh diletakkan didalam rumah yang mendapat limpahan cahaya matahari seperti di tepi tingkap.  Senang sungguh kan sebab bila nak guna jer tak perlu keluar rumah, cuma petik jer 


3. Pembajaan
Pokok pudian adalah sejenis tanaman yang perlu dibaja seara berkala dan baja organik setiap minggu atau dua minggu tu cukup disyorkan. Disarankan menggunakakn tinja ayam beberapa butir setiap minggu, diletak di tepi bibir pasu dan bukan di batang kerana ianya akan menyebabkan pokok pudina tu melecur. Rasanya tinja ayam ni panas la kot tapi tak pernah pulak tau ada tinja ayam dan mungkin boleh beli kat nurseri kot.


4. Pengairan
Pokok pudina suka air yang banyak tapi pastikan tidak bertakung. Sebaiknya siram pokok pudina 2 kali sehari iaitu pagi dan lewat petang dan alsa pasu dengan piring tapi jikalau air bertakung di dalam piring tu, sila buang


5. Penyelenggaraan
Semudah menanam pokok pudina begitu juga ianya mudah merimbun bila betul dengan penjagaan tapi pastikan pokok pudina tidak terlalu padat di dalam pastu.  Pokok pudina yang terlalu padat dalam pasu akan menyebabkan ianya kurang subur jadi sebaiknya asingkan separuh pokok pudina didalam 2 atau 3 pasu lain. Bila dah asingkan, jangan lupa letak baja kompos sekali.
Ada tips  supaya pokok pudina jadi lebih rimbun dan banyak daun, anda kena cubit pucuknya bila dah ada lima hingga tujuh helai daun supaya pokoknya tidak tumbuh menegak sahaja. Pelik tapi mungkin saya akan guna bila pokok pudina ni saya dah membesar dengan sihat nanti.
Pastikan anda membuang daun pudina yang rosak dan kekuningan 
Bila kita lihat pokok pudina mula menjalar, kena cantas sehingga menjadi pendek sekitar 10-15 cm. Selepas cantas, kita kena letak baja dekat pokok pudina. 
Selain pokok pudina, saya juga menanam daun selasih dan daun kesum dari keratan. Nanti saya kongsi tips kerana ianya mudah ditanam di kawasan rumah yang terhad.Cara Tanam Pudina Dengan Keratan Mudah Dan Banyak Khasiat

Pelbagai khasiat daun pudina untuk kesihatan yang berkemungkinan serasi dengan kita.Penawar lelah dan batuk. Caranya,  bersihkan 14 helai daun pudina dan ramas sedikit.  Masukkan dalam cawan kaca tahan panas dan bubuh air 3/4 penuh. Masukkan dalam cawan kaca tahan panas dan bubuh air 3/4 penuh. Masukkan gula batu. Masukkan cawan tersebut ke dalam periuk nasi letrik (nasi sedang mendidih dan bila cawan dimasukkan ia tidak tenggelam. Bila nasi sudah masak (air dah kering) keluarkan cawan dan biarkan sejuk. Keluarkan daun pudina dan minumlah air tersebut 3 hari berturut turut.
Perubatan cina menyebut pudina sebagai mempunyai ciri menyejukkan badan dan biasa digunakan untuk mengubat penyakit berkaitan paru-paru seperti demam selsema serta permulaan selsema, juga sesuai untuk membuang angin juga gastrik. Caranya buatkan teh ‘O’ macam biasa, masukkan beberapa helai daun pudina, tutup cawan, selepas sekitar 5 minit, minum. 
Penyakit ruam kulit juga jerawat. Caranya: buat jus pekat daun pudina, jadikan masker, untuk menjadikan kulit muka halus dan boleh atasi masalah gatal-gatal dan jerawat)
Menghilangkan rasa mual dan sakit kepala dengan menyapu minyak yang dicampur daun pudina atau guna daun pudina segar dan hidu baunya, membantu mengubat kanser (enzim pada daun ini dikatakan dapat membantu melawan sel kanser dari terus merebak.  Wallhualam!


18 Khasiat Dan Kebaikan Daun Pudina
Sebagai perangsang dan membantu proses penghadaman.Bertindak sebagai antiseptik, antiparasit dan antivirus.Pemakanannya boleh merangsangkan tubuh badan mengeluarkan peluh.Daun pudina digunakan untuk membuat ubat sapu untuk merawat selsema, sakit kepala, kekejangan otot dan sakit-sakit badan.Minyak yang diperbuat daripada daun pudina boleh menghilangkan rasa loya serta kejutan dan mempertingkatkan tumpuan.Ekstrak daun pudina digunakan dalam pembuatan ubat gigi mampu menyegarkan nafas anda.Jus daun ini segar dan boleh ditambah dalam minuman lain dan dijadikan perisa ais krim. Daun yang segar ini juga enak dimakan mentah sebagai ulam-ulaman atau bersama sambal belacan dan nasi putih. Pasti membangkitkan selera anda.Teh pudina menenangkan otot perut, melegakan kekejangan dan kesakitan perut (cramps and colic), menambah baik penghadaman lemak dan memudahkan perjalanan makanan dalam saluran sistem usus.Teh herba baik untuk kesihatan sindrom gangguan perut. Pudina adalah penyelesaian terbaik untuk masalah kekembungan dan angin perut.Penyelidikan menunjukkan pudina memiliki kemampuan sifat anti-cancer dan dapat menghalang pembentukan fungsi tumor.Faedah kesihatan pudina termasuk keunggulan kesannya keatas anti-inflammatory dan anti-viral, kerana ini dikatakan pudina bolih digunakan bagi membasmi bakteria.Ramuan herba ini dikira sebagai amat membantu kepada mereka yang menderita pelbagai penyakit penafasan seperti selsama, hidung berair, paru paru dan sebagainya.Pudina menjadi ramuan utam kepada ubat gosok dada dan minyak urut untuk melegakan symptoms penyakit penafasan.Pudina melegakan kekejangan dibahagian peranakan, dengan ini ia dapat membantu kitaran haid.Menjadi sumber galakan, teh pudina dapat membantu menghakis dan mengeluarkan kahak, dengan ini melegakan batuk berkahak dan kesakitan pada dada.Teh pudina bolih digunakan luaran, merawat gatal gatal kulit, luka, jangkitan, gatal gatal, athlete’s foot, dan banyak lagi masalah kulit.Teh pudina adalah diantara rawatan yang amat berkesan merawat bau nafas (halitosis).




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.iamfuzy.com/2020/12/cara-tanam-pudina-dengan-keratan-mudah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Buat Kuih Lapis Keledek Ungu Mudah Tak Guna Banyak Bahan

Cara Buat Kuih Lapis Keledek Ungu Mudah Tak Guna Banyak Bahan

papar berkaitan - pada 23/11/2020 - jumlah : 235 hits
Cantiknya Kuih Lapis Keledek Ungu ni Sesuai sangat dijadikan sajian minum petang Bahan bahan sangat ringkas dan memang sudah ada di dapur Bagi anda yang suka makan kuih tradisional resipi Kuih Lapis Keledek Ungu perkongsian saudari Raja Ama...
Cara Mudah Tanam Dan Cepat Biak Pokok Keladi Hiasan

Cara Mudah Tanam Dan Cepat Biak Pokok Keladi Hiasan

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 2760 hits
Sekarang ini banyak orang berminat mengumpul pelbagai jenis pokok keladi hiasan Pokok keladi hiasan banyak bentuk dan warna daun Sebab itu peminatnya berlumba lumba mengumpul pelbagai jenis koleksi pokok keladi hiasan yang berbeza dari segi...
Cara Mudah Membuat Nasi Megono Khas Pekalongan Pemula Kayak Kamu Pun Nggak Bakal Gelagapan

Cara Mudah Membuat Nasi Megono Khas Pekalongan Pemula Kayak Kamu Pun Nggak Bakal Gelagapan

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 350 hits
Ternyata resep nasi megono nggak cuma ada di Pekalongan aja ada racikan khas Wonosobo dan Jogja juga
6133 Tertipu Scam Sedekah Toqqi Share Cara Yang Mudah Selamat Tv Ppim 04 12 2020

6133 Tertipu Scam Sedekah Toqqi Share Cara Yang Mudah Selamat Tv Ppim 04 12 2020

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 363 hits
Fobia Scammer Sedekah bukan alasan untuk anda berhenti berinfak Toqqi sendiri pun confirm korang mesti akan suka bersedekah dengan sumbangan comSistemnya Mudah Fleksibel Kesian para penyumbang gigih nak salin semula nombor akaun untuk buat ...
Eksperimentasi Cara Mudah Melukis Kartun

Eksperimentasi Cara Mudah Melukis Kartun

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 602 hits
Ha ha hari ini saya hasilkan satu Satu petak je in English Tak tahu la betul atau tidak grammarnya Keep trying Sketsa di bawah ni adalah susulan idea penulisan semalam Watak yang digunakan adalah gabungan rupa bulat bujur dan segiempat Idea...
Cara Tanam Pokok Kelapa Yang Betul

Cara Tanam Pokok Kelapa Yang Betul

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 413 hits
Bagaimanakah cara tanam pokok kelapa yang betul Artikel ini akan membincangkan dengan lengkap cara tanam pokok kelapa yang betul bermula dari segi penyediaan tanah hingga kawalan penyakit dan perosak Isi Kandungan Pengenalan Keperluan Asas ...
Cara Masak Resepi Rendang Ayam Mudah Sedap Step By Step Buat Sampai Jadi

Cara Masak Resepi Rendang Ayam Mudah Sedap Step By Step Buat Sampai Jadi

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 549 hits
Cara Masak Resepi Rendang Ayam Mudah Sedap Step By Step Buat Sampai Jadi Selalunya resepi rendang ayam akan disediakan untuk makan di pagi raya hakikatnya nak sediakan pada hari biasa juga boleh Asal rasa nak makan rendang ayam tak payah tu...
Cara Masak Ayam Goreng Kunyit Sedap Macam Dekat Kedai Mudah Je Rupanya

Cara Masak Ayam Goreng Kunyit Sedap Macam Dekat Kedai Mudah Je Rupanya

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 347 hits
Menu Ayam Goreng Kunyit ni memang sangat ringkas dan mudah Satu hidangan cukup lengkap dengan sayur Jadi tak perlulah masak lauk banyak kali Anak anak pun suka lauk sebegini Untuk lebih enak sediakan kicap sambal belacan dan telur dadar Mem...
Drama Anggun Mikayla

Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api

Kp Umno Tidak Perlu Layan Teguran Dari Sikitol Kluster Pengkhianat

Rights Group Calls For Police Probe Into Inciting Statements On Allah Socks

In Src International Civil Suit Former Director Says Najib Was Chess Grandmaster In Company S Scheme Of Things

Restoran Memuji Pelanggan Kerana Membersihkan Selepas Makan