Cara Paling Efisyen Bantu Anak Lambat Bercakap Pakar Kongsikan Tip Ni


Bukan sekadar bersembang kosong, berinteraksi dengan anak adalah salah satu cara paling efisyen dan membuatkan anak lagi cepat bercakap.
Disebabkan itulah pentingnya penglibatan ibubapa dan orang dewasa dalam merangsang bahasa dan komunikasi kanak-kanak. Puan Aisyah Kassim, yang merupakan Patologis Pertuturan-Bahasa berkongsi tip untuk ibu bapa membantu anak-anak yang lambat bercakap.
Berikut beberapa tip yang boleh dilakukan oleh ibubapa untuk merangsang perkembangan bahasa dan komunikasi mereka.

Bertentang mata dan main bersama
Kanak-kanak belajar melalui aktiviti bermain. Akan tetapi mereka memerlukan teman bermain untuk mereka mempelajari bahasa dan komunikasi. Siapa lagi orang yang paling sesuai untuk menjadi teman mereka selain ibubapa dan adik beradik yang lain. Kedudukan yang terbaik untuk berkomunikasi bertentang mata. Ini memudahkan kanak-kanak melihat dan memahami maksud perkataan yang cuba disampaikan oleh orang dewasa. Tambah pula, ianya lebih menarik minat anak untuk memberi perhatian pada apa yang anda cakapkan dan sekaligus akan lebih mudah untuk kanak-kanak belajar.
Galakkan giliran
Samada sedar ataupun tidak, kita bercakap dan berkomunikasi dalam bentuk giliran, iaitu seorang bercakap, seorang mendengar, seorang bertanya, seorang menjawab, seorang memberi arahan, seorang lagi melakukan arahan. Oleh itu, untuk kanak-kanak bercakap dan berkomunikasi dengan baik, mereka perlu mempelajari kemahiran giliran. Pada awalnya kanak-kanak mempelajari giliran dalam bermain dan seterusnya mereka menggunakan kemahiran tersebut untuk berbual pula.
Contoh permainan yang menggalakkan giliran adalah seperti bermain “peek a boo”, bergilir memasang lego, bergilir-gilir mengetuk gendang dan banyak lagi. Asasnya di sini adalah kanak-kanak perlu faham bahawa mereka perlu menunggu, melihat dan memberi respon yang bersesuaian dengan reaksi orang lain.

Gunakan isyarat tangan (gesture)
Bagi kanak-kanak, kesemua bahasa adalah asing bagi mereka. Sebarang isyarat akan membantu mereka memahami bahasa dengan lebih baik. Bayangkan sekiranya seseorang menyebut “besar” tanpa isyarat tangan dan sebutan “besar” dengan isyarat tangan. Sudah semestinya dengan isyarat akan membolehkan kita faham perkataan tersebut dengan lebih baik.
Samalah juga apabila kanak-kanak ingin mempelajari bahasa. Kita boleh membantu mereka untuk memahami perkataan dengan menambahkan isyarat tangan kepada perkataan-perkataan untuk menggambarkan maksud perkataan tersebut dengan lebih baik.
Haluan dan minat anak
Cara yang efektif untuk kanak-kanak mempelajari bahasa dengan baik adalah kita mengikut haluan dan minat mereka. Caranya adalah dengan memerhatikan minat anak, mendengar apa yang disebut atau dihasilkannya sambil menunggu apa yang ingin disampaikan oleh anak. Kemudian barulah kita cuba memberikan respon bagi menarik minat mereka untuk berinteraksi dengan kita.

 
Ceritakan perasaan & pengalaman
Persekitaran, perasaan dan pengalaman yang dilalui oleh anak boleh ditukarkan ke dalam bentuk perkataan untuk mereka sebut dan gunakan dalam kehidupan harian. Ibubapa boleh menceritakan apa yang dilihat, dipegang atau dirasai oleh kanak-kanak untuk memberikan input bahasa yang bersesuaian. Sebagai contoh kanak-kanak bermain bola dan terjatuh.
Anda boleh menceritakan aksi yang dilakukan oleh kanak-kanak seperti ‘baling bola’ ‘tangkap bola’, ‘bola jatuh’, ‘sakit’ dan lain-lain perkataan yang bersesuaian pada situasi tersebut. Pembelajaran secara langsung dari pengalaman adalah lebih berkesan berbanding pembelajaran dengan hanya melihat gambar atau mendengar perkataan sahaja.
Pelbagaikan perkataan & ayat
Mengikut kajian yang dilakukan oleh Rowe (2012), kanak-kanak 1-2 tahun perlu didedahkan dengan kuantiti perkataan yang banyak untuk membolehkan mereka mempelajari perkataan yang lebih kompleks apabila mencecah usia 3 tahun. Terdapat pelbagai jenis perkataan yang kita gunakan seperti kata nama (nama orang, objek dan tempat), kata kerja (perbuatan), kata sifat (saiz, warna, suhu, bentuk), kedudukan, perasaan dan macam-macam lagi. Ini penting bagi membolehkan kanak-kanak menyambungkan ayat mereka sendiri.

Panjangkan ujaran anak
Kanak-kanak pada usia 1 tahun biasanya bercakap menggunakan perkataan tunggal. Apabila mereka mencecah usia 2 tahun, mereka akan mula menyambungkan ayat 2 perkataan dan seterusnya 3 perkataan pada usia 2 tahun 6 bulan. Apabila berusia 3 tahun, kanak-kanak sudah boleh menggabungkan 4 dan lebih perkataan dalam ayat.
Bagi kanak-kanak yang lambat bercakap, mereka biasanya sukar untuk menyambungkan ayat. Oleh itu adalah penting untuk kita membantu mereka dengan memberi contoh dan model bagaimana untuk menyambung ayat. Cara yang mudah adalah dengan memanjangkan bunyi atau perkataan yang disebutkan oleh anak. Sebagai contoh:
Anak : Miau..
Ibu : Miauu .. kucing
Anak : kucing
Ibu : Aah, kucing comel
Kuncinya di sini adalah ibubapa menambahkan perkataan pada apa yang disebutkan oleh anak untuk menjadikannya lebih panjang. Tapi ingat, ibubapa tidak perlu memaksa anak untuk menyebutkan semula ayat anda sebutkan. Cukuplah dengan anda menyebut dan mengulang untuk mereka dengar dan faham.
Sentiasalah mengulangi satu-satu perkataan itu bagi membantu kanak-kanak mengingati perkataan yang mereka pelajari. Gunakan perkataan yang diajar secara berulang-ulang dalam situasi yang berbeza untuk membolehkan kanak-kanak membuat generalisasi dan menggunakan perkataan tersebut dengan betul dan bermakna.

Kanak-kanak bercakap dan berkomunikasi adalah dengan niat, kehendak dan keperluan yang pelbagai. Dalam mengajar kanak-kanak bercakap dan berkomunikasi, ketersediaan peluang bagi mereka untuk belajar dan mempraktikkan apa yang mereka pelajari adalah penting kerana pembelajaran tanpa praktikal yang berulang-ulang akan membuatkan maklumat tersebut hilang fungsinya dan lama-kelamaan akan hilang dan dilupakan oleh kanak-kanak.
Menarik: Mona Allen Selamat Bersalin Anak Kedua Timang Bayi Lelaki/
Dato Siti Nurhaliza Tak Fokus Hamil Lagi, Mahu Jaga Kesihatan, “Dulu Ada Masalah Uri Melekat”
“Baby Alhamdulillah Sihat” Leeyana Rahman Lega Nak Masuk Trimester Kedua, Idam Dapat Anak Lelaki/

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) sekarang!
Dapatkan lebih ilmu keibubapaan di Tik Tok Pa&Ma @pama.my
 
The post Cara Paling Efisyen Bantu Anak Lambat Bercakap, Pakar Kongsikan Tip Ni! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/cara-paling-efisyen-bantu-anak-lambat-bercakap-pakar-kongsikan-tip-ni/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Cuci Telinga Anak Guna Besi Atau Kayu Pakar Kongsikan Cara Cuci Telinga Anak Yang Betul

Jangan Cuci Telinga Anak Guna Besi Atau Kayu Pakar Kongsikan Cara Cuci Telinga Anak Yang Betul

papar berkaitan - pada 24/6/2024 - jumlah : 103 hits
Geram tengok kotoran dalam telinga anak terutamanya yang baby tapi boleh ke kalau nak cuci telinga bayi ni Ikuti penjelasan lanjut daripada Dr Nik Hisyam Perunding Pakar Bedah ENT Sesetengah ibu bapa bertanya adakah perlu telinga anak merek...
Tip Elak Anak Sentiasa Nak Berdukung Mak Ayah Boleh Cara Ini

Tip Elak Anak Sentiasa Nak Berdukung Mak Ayah Boleh Cara Ini

papar berkaitan - pada 6/6/2024 - jumlah : 148 hits
Tip elak anak sentiasa nak mak ayah boleh cara ini Bayi atau anak kecil yang sentiasa mahu berdukung adalah perkara biasa dan merupakan sebahagian daripada proses perkembangan mereka Tip Elak Anak Sentiasa Nak Berdukung ANAK SAYA 24 JAM NAK...
Tip Bantu Anak Kembangkan Kemahiran Sosial Baru Anak Berani Pandai Kawal Emosi

Tip Bantu Anak Kembangkan Kemahiran Sosial Baru Anak Berani Pandai Kawal Emosi

papar berkaitan - pada 14/6/2024 - jumlah : 157 hits
Mengapa perkembangan sosial penting untuk anak Perkembangan sosial kanak kanak adalah proses di mana kanak kanak belajar bagaimana berinteraksi dengan orang lain memahami dan mengurus emosi serta membina hubungan Ia penting kerana membantu ...
Anak Anak Paling Penting Sekarang

Anak Anak Paling Penting Sekarang

papar berkaitan - pada 14/6/2024 - jumlah : 129 hits
KUALA LUMPUR Pelakon dan penyanyi Bella Astillah ingin melupakan episod duka rumah tangganya bersama Aliff Aziz dan memberi fokus menjaga kedua anaknya Bella atau Dayang Ara Nabella Awang Astillah 30 bertekad mahu memberikan kehidupan yang ...
Tip Nak Tahu Anak Umur 1 2 Tahun On Track Ke Tak Semak Panduan Ini

Tip Nak Tahu Anak Umur 1 2 Tahun On Track Ke Tak Semak Panduan Ini

papar berkaitan - pada 12/6/2024 - jumlah : 173 hits
Tip nak tahu on track ke tak semak panduan ini Percaya tak ramai ibu bapa kadang kadang rasa cepat sangat anak mereka membesar Kejap saja mereka sudah boleh meniarap merangkak dan berjalan Tip Nak Tahu Anak Umur 1 2 Tahun On Track Ke Tak Ma...
Tip Ajar Anak Mengaji Al Quran Tanpa Memaksa Umur 3 Tahun Dah Boleh Mula

Tip Ajar Anak Mengaji Al Quran Tanpa Memaksa Umur 3 Tahun Dah Boleh Mula

papar berkaitan - pada 14/6/2024 - jumlah : 190 hits
Tip ajar anak al quran tanpa memaksa umur 3 tahun dah boleh mula Bila lihat anak mengaji Al Quran dengan lancar dalam usia bawah 7 tahun sejuk hati mak ayah Lagi seronok jika anak dilatih mengaji tanpa menggunakan rotan apatah lagi paksaan ...
Cara Basuh Bantal Busuk Anak Dengan Betul Supaya Tidak Rosak

Cara Basuh Bantal Busuk Anak Dengan Betul Supaya Tidak Rosak

papar berkaitan - pada 17/6/2024 - jumlah : 114 hits
Sebagai objek yang bersentuhan langsung dengan kita hampir setiap hari sudah tentu bantal perlu dibersihkan secara berkala Bantal termasuk sarungnya sangat terdedah kepada pelbagai kesan seperti air liur peluh kulat dan sebagainya Maka cara...
Kenali Bantu Anak Autisme Di Forum Anak Syurga Al Khauthar Dekati Jiwa Mak Ayah

Kenali Bantu Anak Autisme Di Forum Anak Syurga Al Khauthar Dekati Jiwa Mak Ayah

papar berkaitan - pada 5/6/2024 - jumlah : 158 hits
Tidak ramai diantara kita yang begitu memahami anak anak istimewa dan berkeperluan khas namun Al Khauthar dengan kerjasama Majalah Mingguan Wanita dan Majalah Nona baru baru ini menganjurkan forum khas bagi mendekati anak anak istimewa ini ...
Pengurangan Tenaga Manusia Dalam Pekerjaan

The Wonders Of Watermelon Fruit

Lauk Lunch Yang Mengoda

Doa Ketika Terlilit Hutang Insya Allah Segera Lunas

Bila Suami Ko Sweet Sangat Sampai Boleh Potong Kaki

Bawa La Ramai Lagi Warga Asing Ke Malaysia

Tips Menghilangkan Whitehead Dan Blackhead Dengan Efektif

Sport Edition Jvb Moto S Radical 1988 Harley Fxr


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Lembayung 2024 Adaptasi Kisah Benar Lakonan Pelakon Malaysia Anna Jobling


Taksub Dan Kesan Kesannya

Akaun Emas Gap Bukan Emas Digital

The Code Is 001773

Exquisite Diamond Pendants Malaysia Diamond Talk

Discover Play88 Slots A Leading Name In Online Gaming

Free Credit Rm50 No Deposit How To Boost Your Bankroll Without Spending A Dime