Cara Mudah Dan Jimat Buat Nasi Impit Sendiri Di Rumah


Sebenarnya tak susah kalau tahu cara buat nasi impit sendiri. Kami tertarik dengan perkongsian super jimat daripada Puan Mastura Mohd Pilus melalui salah satu post Facebook beliau:
“Saja nak ‘share’ cara saya buat nasi impit super jimat 2-3hari lepas. Terjadinya nasi impit super jimat ni bila melayan anak tekak yang nak nak nakkkk sgt mkn lontong. Bukan takat jimat lagi dah, memang berbaloilah buat… 200% puas hati. Saya buat 3 peket saja sebab ahli keluarga tak ramai.
Terfikir juga, kalau beli sepeket nasi impit impit segera yang besar mesti ada 6 bungkus kan.. So, balance dia macam mana? ‘Confirm’ simpan sampai berdebu. Tiba-tiba ‘plinkkkk’ kat kepala.. makanya DIY nasi impit lah.“
TAK PERLU LAGI BELI NASI IMPIT ‘INSTANT’. JIMAT 200%! Nasi impit adalah antara hidangan wajib di hari raya yang paling mudah dibuat. Bukan saja di hari raya, pada hari-hari biasa pun kadang-kadang tekak rasa teringin nak makan. Terutamanya bersama kuah sate atau kuah lontong.
Anda sebenarnya boleh berjimat sehingga 200% apabila buat sendiri kerana hanya bermodalkan beras dan plastik sahaja. Jika dibandingkan dengan harga nasi impit ‘instant’, buat sendiri lebih jimat dan dapat dianggarkan kuantitinya dengan lebih tepat.
Hanya perlu 2 bahan utama ini – plastik dan beras.
CARA BUAT NASI IMPIT SENDIRI DI RUMAH. LANGKAH DEMI LANGKAH Mari ikuti cara membuat nasi impit sendiri di rumah, langkah demi langkah.
1. SUKAT BERAS Masukkan beras 1 pot lebih kurang 130 gram ke dalam plastik 5×8. Ini cara nak sukat beras. Bucu plastik ngan bucu lidi tu kene same baris. (Faham ke?) Senang cerita, kalau plastiknya berbeza saiz, anggaran beras adalah lebih kurang 1/3 penuh, macam kita isi dalam ketupat tu.
2. MASUKKAN BERAS KE DALAM PLASTIK Selepas beras dimasukkan ke dalam plastik, basuhkan hingga bersih. Anda boleh menggunakan sebarang jenama beras yang anda gunakan untuk memasak nasi di rumah. Plastik pula pastikan jenis yang tebal dan tahan haba. Kasi mandikan dia sampai bersih. Jangan guna sabun plak, satgi kang ting tong kepale seminggu jadi wengg. Hehehe.
3. TEBUK LUBANG Buatkan lubang udara macam yang kita selalu nampak pada ketupat segera tu. Boleh gunakan lidi untuk mencucuknya biar ada ruang udara tuk membesar dengan jayanya.
Kalau tak dicucuk nanti alamatnya menyesal melawan ckp org tua. Jangan tanya apa jadi sebab tak pernah terjadi lagi….
4. ‘SEAL’KAN PLASTIK Kalau ada alat untuk ‘seal’ di rumah, bolehlah anda gunakannya. Ada orang ‘seal’ guna lilin. Fungsi lidi tu adalah pengganti alat tersebut. Nak gunakan ‘stapler’ pun boleh, tapi tak digalakkan sangatlah sebab takut tertanggal atau termasuk ke dalam beras. Dah siap ‘seal’ begini rupanya.
5. REBUS Sekarang sedia untuk direbus. Guna periuk biasa atau ‘rice cooker’ pun boleh. Kalau ada periuk canggih macam ‘pressure cooker’, lagi cepat masaknya. Tunggu agak-agak dalam 1-2 jam atau lebih, bergantung kepada kuantiti. Kalau nak wangi, bubuhkan daun pandan sekali masa merebus. Harum!
6. SIAP! Alhamdulillah cantik kejadiannya. Masa panas-panas tu jangan potong dulu, nanti pecah dan lembik. Kalau nak lagi keras, masukkan ke dalam peti sejuk sebelum dihidangkan.
SENANGNYA, SILALAH CUBA! Mudah, bukan? Sambil menunggu siap masak nasi impit ini bolehlah anda menyediakan rendang, kuah kacang, atau kuah lontong. Tak payah tunggu hari raya, hari biasa pun dapat makan. Kalau rajin, nak buat bisnes pun boleh. Selamat mencuba!
Guna pelbagai saiz plastik pun boleh jika anda sudah faham dengan sukatan beras yang sepatutnya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://nurulhayati.com/cara-mudah-dan-jimat-buat-nasi-impit-sendiri-di-rumah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
11 Langkah Mudah Buat Sendiri Roti Canai Home Made Di Rumah Rangup Dan Lazat

11 Langkah Mudah Buat Sendiri Roti Canai Home Made Di Rumah Rangup Dan Lazat

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 396 hits
Kalau tak nasi lemak mesti Roti canai telah menjadi salah satu menu wajib di Malaysia dan sentiasa dirindui bila keluar melancong ke luar negara Disebabkan itu kita sering mencari roti canai dikedai kedai mahupun restoran yang menyajikannya...
6 Cara Mudah Dan Sederhana Yang Bisa Dicoba Di Rumah Untuk Obati Sariawan

6 Cara Mudah Dan Sederhana Yang Bisa Dicoba Di Rumah Untuk Obati Sariawan

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 352 hits
Munculnya sariawan ini bisa terjadi karena beberapa faktor seperti stres luka di mulut alergi makanan siklus haid terlalu banyak antibiotik atau minuman asam
Ini Cara Mudah Simpan Bahan Makanan Anak Kekal Fresh Jimat Ruang Dalam Peti Sejuk

Ini Cara Mudah Simpan Bahan Makanan Anak Kekal Fresh Jimat Ruang Dalam Peti Sejuk

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 459 hits
Bekas simpan sayur sebenarnya akan membuatkan ruang di dalam peti sejuk sempit dan menyukarkan ibu ibu untuk mengeluarkan bahan yang ingin digunakan Tambah pula bila si kecil sudah boleh makan Tentu stok makanan untuk si kecil lebih banyak ...
Cara Beli Pakaian Raya Berjenama Dan Jimat Ratusan Ringgit

Cara Beli Pakaian Raya Berjenama Dan Jimat Ratusan Ringgit

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 699 hits
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Selain Bulan Beribadah bulan Ramadhan juga dikenali sebagai bulan membeli belah Lebih lebih lagi bila masuk pertengahan bulan Ramadhan Masa ni lah masing masing dah sibuk rambang mata nak beli baju raya I...
Cara Mudah Step By Step Buat Kerepek Pisang Yang Sedap Dan Rangup

Cara Mudah Step By Step Buat Kerepek Pisang Yang Sedap Dan Rangup

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 1282 hits
As Salam Cara Mudah Buat Kerepek PisangYang Sedap dan Rangup Alhamdulillah kami sekeluarga selamat menziarah kedua ibu bapa mertua di Muo Johor pada cuti hujung minggu yang panjang ini Memang tercapai hajat kami anak beranak nak berbuka den...
Cara Hilangkan Kelumumur Dengan Mudah Dan Berkesan

Cara Hilangkan Kelumumur Dengan Mudah Dan Berkesan

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 309 hits
Cara Hilangkan Kelumumur Kelemumur adalah keadaan di mana kulit kepala yang mati dan kering mengelupas secara berlebihan Lapisan permukaan kulit kepala yang normal akan diperbaharui setiap 28 hari Dalam keadaan kelemumur kulit kepala akan t...
Cara Mudah Buat Murtabak Ayam Mini Guna Kulit Popia

Cara Mudah Buat Murtabak Ayam Mini Guna Kulit Popia

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 826 hits
Jom cuba buat Murtabak Ayam Mini secara homemade Maklumlah bila tiba Ramadan murtabak antara hidangan ringan yang digemari ramai Jika ahli keluarga ramai boleh tahan juga harganya kalau dibeli Jadi apa kata cuba buat sendiri guna resipi per...
Kotor Dan Berbau Begini Cara Betul Cuci Tuala Dapur Di Rumah Anda

Kotor Dan Berbau Begini Cara Betul Cuci Tuala Dapur Di Rumah Anda

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 431 hits
Kotor dan berbau Begini Cara Betul Cuci Tuala Dapur Di Rumah AndaAntara barang paling kotor sekali di dapur kita selain span basuh pinggan adalah tuala dapur
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Wee Barking Up The Wrong Tree

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

7 Petunjuk Tentukan Kemenangan Prk Kuala Kubu Bharu



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

K Speed Strikes Again With A Menacing Honda Dax Caf Racer