Cara Mohon Dan Semak Kemasukan Anak Ke Pra Sekolah


Cara Semak Kemasukan Anak Ke Pra Sekolah (Tak Berjaya Boleh Buat Rayuan) | Tahun 2020, anakku yang nombor 5, iaitu Awwal akan genap berusia 5 tahun. Maka daku dan suami dah buat kata sepakat untuk menghantarnya ke Pra Sekolah sama seperti anak-anak kami yang lain. 

Bilakah tarikh semakan keputusan PraSekolah 2020 keluar? Jawapannya bermula 5 Ogos 2020. Untuk tahun 2021, 2022, 2023, 2024 dan seterusnya akan bergantung pada tarikh yang akan dikemaskini oleh pihak  Kementerian Pendidikan Malaysia dari masa ke semasa.

Jika sebelum ini permohonan dilakukan secara direct dengan mengambil borang permohonan di mana-mana sekolah yang ingin di pohon, tetapi sekarang dah berbeza. Malah cara untuk membuat permohonan untuk masuk ke pra sekolah menjadi makin mudah dan cepat sejak diwujudkan permohonan secara online.


Cara Untuk Mohon Kemasukan Ke Pra Sekolah 

Cara nak buat permohonan ni tak susah, jangan risau. Apa yang perlu dilakukan adalah :

1. Terus pergi ke website utama milik Kementerian Pendidikan Malaysia yang dikhususkan untuk Pra Sekolah ( Klik Sini )

2. Login sistem ePrasekolah untuk permohonan & pendaftaran ke prasekolah bagi tahun 2020. Permohonan online dibuka 1 Mac - 30 April 2019.

3. Daftar akaun pada lamanweb tersebut dan pilih pada menu Borang Permohonan Pra Sekolah untuk mendapatkan borang yang perlu di isi.


4. Lihat arahan yang telah disediakan. Apa yang perlu di buat adalah :

a) print borang tersebutb) isi borang tersebut dengan lengkapc) sediakan dokumen lain yang di minta seperti salinan surat beranak, salinan my kid milik anak, salinan surat nikah ibu ayah dan sebagainya. d) dapatkan cop pengesahan untuk semua dokumen dari penghulu dan sebagainyad) lekatkan sekeping gambar pasport anak ke borang tersebute) hantarkan borang permohonan yang telah lengkap ke prasekolah yang ingin di mohon.
Setelah itu pihak prasekolah akan masukkan semua data ke dalam sistem sebagai bukti penerimaan permohonan. Akhir sekali hanya perlu tunggu pengesahan sama ada berjaya ataupun sebaliknya. Tarikh untuk buat permohonan ini selalunya di buka sejak 01 Mac sehingga 30 April namun tarikh ini mungkin berubah dari masa ke semasa.


Cara Untuk Semak Keputusan Kemasukan Anak Ke Pra Sekolah

Cara Semak Keputusan Permohonan Online Kemasukan Anak Ke Prasekolah KPM Ambilan Tahun 2020 boleh dibuat bermula 5 Ogos. Manakala tarikh untuk Keputusan Permohonan Online Kemasukan Anak Ke Prasekolah KPM bagi tahun 2021, 2022, 2023, 2024 dan seterusnya akan dikemaskini kelak oleh pihak Kementerian Pendidikan Malaysia dari masa ke semasa. 

Buat ibu bapa dan penjaga yang ada membuat bolehlah terus di buat semakan. Untuk buat semakan ini mudah saja. Apa yang perlu dilakukan hanyalah untuk pergi ke lamanweb utama milik Kementerian Pendidikan Malaysia yang dikhususkan untuk Pra Sekolah ( Klik Sini ), masukkan nama dan kata laluan sebagaimana yang telah di daftarkan saat mula buat permohonan dulu.




Setelah itu, klik pada bahagian Semakan dan Kemaskini Permohonan , setelah itu keputusan akan terus terpampang sama ada berjaya ataupun gagal. Alhamdulillah, untuk permohonan anakku Awwal telahpun berjaya. Syukurlah, tak perlu lagi buat sebarang rayuan.




Ibu Bapa Boleh Buat Rayuan Untuk Kemasukan Anak Ke Pra Sekolah

Tempoh untuk membuat rayuan turut di buka. Ini bagi memberi peluang kepada mana-mana ibu bapa yang mungkin terlambat dan terlupa untuk membuat permohonan sepanjang tempoh yang diberikan dulu. Biasalah, kadangkala ibu bapa sibuk dan terlepas pandang. Daku sendiri nyaris terlupa tau! Mujurlah encik suami alert.

Tarikh untuk rayuan selalunya akan di buka serta merta selepas tarikh permohonan lain dikeluarkan. Ini bermakna rayuan boleh di buat selalunya bermula dalam bulan Ogos namun ianya turut tertakluk pada pindaan tarikh. Jadi cara terbaik eloklah check sendiri nanti pada lamanweb EPrasekolah itu sendiri.


Tarikh Permohonan Dan Semakan Keputusan Boleh Berubah Mengikut Tahun

Sebagaimana yang dikatakan tadi, tarikh semakan keputusan daftar murid pra sekolah KPM bagi tahun 2020 telahpun keluar dan untuk carian maklumat semakan keputusan permohonan kemasukan anak ke pra sekolah bagi tahun 2021, 2022, 2023, 2024 dan seterusnya, tarikh semakan akan dikemaskini nanti oleh pihak KPM dari masa ke semasa. 

Yang pasti, selalunya tarikh permohonan untuk Pendaftaran Online KemasukaMurid Prasekolah dibuka sejak bulan Mac hingga April. Manakala Semakan Keputusan Permohonan PraSekolah KPM pula di buka sejak bulan Ogos. Dan untuk Rayuan Pendaftaran Murid Prasekolah akan terus di buka sebaik saja keputusan diumumkan.




Penting!! Wajib Cetak Surat Tawaran Setelah Permohonan Berjaya

Bagi permohonan yang telah berjaya wajib mencetak Surat Tawaran Permohonan dan di surat itu juga telahpun ada tarikh dan masa bila patut di bawa anak ke sekolah terbabit untuk sesi pendaftaran. Daku sendiri alhamdulillah syukur rasanya. Tak sabar pula nak hantar Awwal ke sekolah. Wah dah makin besar pun!


Surat Tawaran Sekolah Untuk Anakku Awwal


Untuk semua ibu bapa yang mempunyai anak untuk dihantar ke Pra Sekolah, jangan lupa untuk beri perhatian tentang tarikh permohonan. Jangan nanti terlepas tarikh jika mahu urusan berjalan dengan lancar. Daku sendiripun nasib baiklah ada suami tolong ingatkan. Kalau tidak alamatnya terpaksa mohon kemasukan dalam bentuk rayuan.


Itulah serba sedikit info tentang Semakan Keputusan Permohonan Dan Rayuan PraSekolah KPM 2020 Online Dan Manual. Semoga dengan adanya panduan Semakan keputusan permohonan murid Prasekolah 2020 KPM ini dapat membantu serba sedikit pada semua ibu bapa di luar sana. 


SEMOGA BERJAYA... JOM HANTAR ANAK KE PRA SEKOLAH =D




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sishawa.com/2019/08/cara-mohon-dan-semak-kemasukan-anak-ke-prasekolah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Layak Lah Sebab Cikgu Tiada Anak Gara Gara Status Bujang Ibu Hina Cikgu Pra Sekolah

Tak Layak Lah Sebab Cikgu Tiada Anak Gara Gara Status Bujang Ibu Hina Cikgu Pra Sekolah

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 995 hits
Takkanlah nak jadi doktor yang in charge wanita bersalin kena lahirkan anak dulu nak jadi pakar sakit puan kita kena ada rahim dan nak jadi pakar kaunseling kita kena murung dulu Gara gara berstatus bujang cikgu pra sekolah diperlekehkan ol...
Comment On Cara Naikkan Berat Bayi Pra Matang Dengan Cepat By Azeni

Comment On Cara Naikkan Berat Bayi Pra Matang Dengan Cepat By Azeni

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 260 hits
Alhamduillah Smog dapat membantu ibuprofens ibu yang ada masalah yang sama
Perhatikan Cara Berjalan Anak Untuk Ketahui Risiko Masalah Punggung Mereka

Perhatikan Cara Berjalan Anak Untuk Ketahui Risiko Masalah Punggung Mereka

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 255 hits
Dokter spesialis kedokteran fisik dan rehabilitasi Christa Adriane Tenges menyampaikan salah satu tanda skoliosis yakni cara berjalan yang miring sebelah entah ke kiri atau ke kanan
Rangsang Otak Anak Jadi Cerdas Dan Iq Tinggi Cara Nak Rangsangnya Kena Tepat

Rangsang Otak Anak Jadi Cerdas Dan Iq Tinggi Cara Nak Rangsangnya Kena Tepat

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 336 hits
Siapa yang tak mahu anak jadi bijak dan pandai dalam segala hal Namun mendidik anak yang cerdas minda dan tinggi daya IQnya harus dilatih sejak kecil lagi Namun cara ransangannya juga harus bijak dan tepat Ada beberapa perkara ibu ayah bole...
Hidung Anak Berdarah Menangis Bila Keluar Dari Sekolah Katanya Ditumbuk Pelajar Darjah 2

Hidung Anak Berdarah Menangis Bila Keluar Dari Sekolah Katanya Ditumbuk Pelajar Darjah 2

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 789 hits
The ReporterKes kes buli tidak pernah terpadam saban hari ada saja kes baru yang melibatkan pelajar sekolah rendah atau menengah Rata rata kes dilakukan oleh pelajar yang bermasalah sehingga berani melakukan kekerasan terhadap pelajar lain ...
Jom Ubah Cara Kita Didik Anak Lelaki Kita Mereka Juga Perlu Tahu Urus Rumah Bukan Ajar Jadi Pondan

Jom Ubah Cara Kita Didik Anak Lelaki Kita Mereka Juga Perlu Tahu Urus Rumah Bukan Ajar Jadi Pondan

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 542 hits
Dalam sesebuah institusi keluarga anak perempuanlah yang selalu ditekankan untuk membantu ibu membuat kerja kerja rumah seperti memasak melipat kain atau mengemas Manakala anak lelaki pula jarang diasuh membuat kerja kerja rumah kerana suda...
Bawa Anak Liburan Ke Luar Negeri Cara Menggendong Suami Tasya Kamila Jadi Sorotan

Bawa Anak Liburan Ke Luar Negeri Cara Menggendong Suami Tasya Kamila Jadi Sorotan

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 468 hits
Tasya Kamila dan Randi Bachtiar sedang menikmati peran barunya sebagai orang tua Pasangan yang menikah pada 5 Agustus 2018 lalu itu telah dikaruniai anak pertama yang lahir pada 13 Mei 2019 lalu
Tak Terdeteksi Sensor Anak Tk Tewas Terjepit Pintu Otomatis Sekolah

Tak Terdeteksi Sensor Anak Tk Tewas Terjepit Pintu Otomatis Sekolah

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 207 hits
Seorang siswa taman kanak kanak di Margahayu Kabupaten Bandung terjepit gerbang otomatis sekolah Ia meninggal dunia setelah mendapatkan cedera di bagian kepala Kabid Humas Polda Jabar Kombes Trunoyudo Wisnu Andiko menyatakan peristiwa yang ...
Cara Mendidik Anak Dengan Adab

Cara Mendidik Anak Dengan Adab

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 831 hits
1 Sebahagian salafussoleh menyatakan bahawa memiliki adab itu lebih utama dari menguasai ilmu yang luas Apa gunanya ilmu setinggi langit andai diri tidak dihiasi dengan adab mulia Atas dasar itu Abdullah ibn al Mubarak menegaskan bahawa Kit...
Transforming Malaysia S Healthcare Financing System

Twinboss The Story Of Irwann Cheng S Twin Engine Yamaha Rxz

Bulan Malaysia Sihat Sejahtera 2024 Tarikh Senarai Aktiviti

Legoland Nagoya Travel Guide

Happy168 Happy168 Asia 29 2567 Happy168 168 Top 35 By Princess

Hyatt Alila Bangsar Kuala Lumpur Best Hotel Ever

Linkin Park The Emptiness Machine Chord

Autism Walkathon Melaka 2024


echo '';
Hamba Laut Masalah Perhambaan Asia Tenggara Yang Meruncing

Biodata Bella Khan Bella Khann Personaliti TikTok Founder Produk Vigorous Hair Tonic

Bagaimana Perkongsian Ilmiah Media Sosial Buatkan Kita Semakin Kurang Cerdik

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Pinjaman Syurga Slot Akasia TV3

Kini Kembali Ini Butiran Info Gegar Vaganza 2024 Musim 11


Mengapa Hadi Tidak Bekerjasama Dengan Anwar

Lunch Spicy Buttermilk Chicken Rice Di Bite N Sip Alor Setar

Sedapnya Makan Pizza Wagyu By Chef Jofliam

Budoxe The Dark Knight

Kedah Air Melimpah Di Kedah Empat Kampung Dilanda Banjir Kilat

Budak Didakwa Bawa Ipad Pada 1941