Cara Mengawal Stres


Assalamualaikum…
Mungkin Ramai Yang Stres Saat Ini.. termasuk saya .. Lebih-lebih lagi sekarang kita semua berada di dalam pandemik Covi-19 . Ramai yang hilang pekerjaan , kedai terpaksa tutup , dibebani hutang dan bermacam lagi seribu satu masalah . Untuk itu , saya sediakan artikel yang dapat dari facebook untuk perkongsian bersama .Jadi.. Mari kita sama-sama ..baca Cara Mengawal Stres .
Stres atau tekanan merupakan tindak balas fizikal , emosi dan mental yang dialami oleh seseorang apabila  tuntutan tidak dapat dipenuhi. Stres boleh juga dialami bila berdepan dengan rangsangan yang tidak menyenangkan seperti bau yang busuk, bunyi yang kuat dan kata-kata yang kesat . Sesiapa sahaja sama ada kanak-kanak , remaja , dewasa dan warga emas boleh mengalami stres .
Image by Gerd Altmann from Pixabay Umumnya tahap stres yang dihadapi oleh seseorang berbeza-beza mengikut beban tekanan yang dihadapi.
Stres yang sedikit atau sederhana adalah baik dan boleh menjadi faktor pendorong atau motivasi kepada individu untuk meningkatkan produktiviti . Walau bagaimanapun , stres yang berlebihan , untuk jangka masa panjang dan tidak dapat ditangani akan menyebabkan kesan negatif, dan memudaratkan kesihatan serta meningkatkan risiko terhadap penyakit .

Sebenarnya ada berbagai cara yang boleh kita lakukan dalam mengawal stres. Stres boleh dikawal secara sendiri atau pun melalui bantuan ahli keluarga atau rakan-rakan . Seseorang yang mengalami stres boleh mengurangkan stres yang dialami dengan segera dengan cara mengamalkan Kaedah 10B .
Kaedah 10B ini adalah :-
bertenang bernafas dengan dalam berkata `relakslah’ tak mengapaberibadatbercakap dengan seseorangberurutberehat dan mendengar muzikberiadahbersenamberfikiran positif Bertenang
Setiap kali anda berasa stress atau berasa ketegangan,  bawalah bertenang. Dengan bertenang ia boleh membantu mengurangkan kitaran stres negatif pada peringkat permulaan.
Bernafas dengan dalam
Lakukan latihan pernafasan yang boleh meningkatkan pertukaran oksigen dan karbon dioksida  dalam sel tubuh bagi mengurangkan ketegangan.

Berkata, ` Relakslah’
Cuba katakan pada diri sendiri,  saya ni stres, ‘Relakslah’, Tak mengapa atau Tak pe lah, Oklah tu .  Bawalah bersabar.  Kata-kata ni sedikit sebanyak dapat menenteramkan perasaan dan mengurangkan stres.
Beribadat.
Sekiranya anda mengalami tekanan atau stres anda boleh melakukan ibadat  seperti berzikir dan sembahyang mengikut kepercayaan masing-masing.  Beribadat dapat memberi sokongan emosi dan boleh melegakan perasan seseorang.

Berkongsi perasaan dengan seseorang
Bercakaplah dengan ahli keluarga atau  kawan-kawan rapat anda yang anda percayai dan dapat memahami perasaan anda .  Luahkanlah dan kongsi perasaan anda dengan mereka.Apabila anda berkongsi perasaan dengan orang lain , anda akan berasa lega dan ini dapat mengurangkan tekanan yang anda hadapi.  Anda akan merasai bahawa masih ada orang yang sayang dan ambil berat tentang diri anda.

Berurut
Apabila anda stres pada kebiasaannya otot-otot di bahagian leher dan bahu akan menjadi tegang.  Belajarlah cara urut leher dan bahu kerana urutan ini boleh melegakan tegangan otot dan melancarkan perjalanan darah.
Urutan kaki juga boleh dilakukan untuk mengurangkan stres.

Berehat dan mendengar muzik
Apabila anda stres berehatlah sambil mendengar alunan muzik yang  lembut.  Muzik  dapat membantu mengurangkan denyutan jantung yang laju dan tubuh badan anda akan mula relak serta  pernafasan anda akan kembali normal. Ini membuat anda   berasa tenang.  Pilihlah muzik yang lembut dan menenangkan.
Beriadah
Luangkan sedikit masa anda untuk melakukan aktiviti  di luar rumah sama ada bersama keluarga atau rakan-rakan.  Lakukanlah aktiviti yang anda sukai.  Beriadah dapat menenangkan fikiran dan membuat anda berasa gembira serta menghilangkan stres.
Bersenam
Bersenam juga boleh membantu mengurangkan ketegangan otot dan stres. Dengan  bersenam  ia dapat meningkatkan pengeluaran hormon dan dorfin dan anda akan berasa lega dan tegang.Antara aktiviti senaman yang boleh anda lakukan ialah berjalan dan bersenam robik.
Berfikiran positif
Stres  juga boleh berlaku disebabkan prasangka dan salah tafsir kita terhadap sesuatu situasi.  Cubalah berfikiran secara positif di mana anda cuba  melihat kebaikan atau keadaan positif dalam mana-mana situasi yang bersifat negatif . Kita perlu berfikiran positif untuk meningkat harga diri sendiri.  Pelajarilah cara berfikiran positif kerana ia akan dapat membantu kita menangani stres dengan lebih berkesan.

Kesimpulannya , dengan melakukan kaedah 10B ,  kesan fizikal stres seperti denyutan jantung, perasaan marah, rasa gelisah, gementar, sakit kepala dan sebagainya yang disebabkan oleh tindak balas hormon adrenalin terhadap tubuh dapat dikurangkan . Stres mesti ditangani secara berterusan bagi memastikan kita sihat dari segi fizikal, emosi dan minda . Walau bagaimanapun, kaedah 10B hanya boleh mengawal stres untuk jangka masa pendek .

Punca stres perlu dikenal pasti dan tindakan susulan perlu diambil untuk mencari jalan penyelesaian kepada punca stres tersebut. Anda juga boleh mengamalkan kemahiran daya tindak yang bersesuaian untuk menangani stres anda.

The post Cara Mengawal Stres appeared first on wanzawawi[dot]net.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wanzawawi.net/2021/06/cara-mengawal-stres/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Mohon Bantuan Warga Emas Jkm Rm500 Setiap Sebulan 2021

Cara Mohon Bantuan Warga Emas Jkm Rm500 Setiap Sebulan 2021

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 468 hits
Untuk pengetahuan semua bantuan untuk warga emas di Malaysia ini diuruskan oleh pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat yang merupakan sebuah agensi di bawah Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Antara tujuan bantuan ini diberi...
Cara Memilih Calon Pasangan Dunia Akhirat

Cara Memilih Calon Pasangan Dunia Akhirat

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 353 hits
Apabila tiba masa dan ketikanya jauh di lubuk hati si Adam itu akan terdetik juga untuk mahu berteman mahu berpasangan Lalu proses mencari calon pasangan mula dipandang serius Di samping apa jua yang dilakukan pada ketika itu belajar atau b...
Cara Muat Turun Video Tiktok Tanpa Sebarang Watermark

Cara Muat Turun Video Tiktok Tanpa Sebarang Watermark

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 301 hits
TikTok adalah laman sosial perkongsian video paling popular di Malaysia TikTok dilancarkan empat tahun yang lalu iaitu pada tahun 2016 Kira kita 689 juta pengguna TikTok di seluruh dunia Baiklah pada artikel kali ini saya akan menerangkan C...
Semakan Baki Akaun Bank Cara Check Balance Online

Semakan Baki Akaun Bank Cara Check Balance Online

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 488 hits
SEMAKAN BAKI AKAUN BANK CARA CHECK BALANCE ONLINE Pada kemajuan dalam teknologi zaman sekarang telah membawa banyak perubahan dalam kehidupan termasuk dalam pelbagai perkhidmatan yang kami gunakan setakat ini Dengan sokongan internet perkhi...
Janji Temu Lhdnm Cara Buat Appointment

Janji Temu Lhdnm Cara Buat Appointment

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 454 hits
JANJI TEMU LHDNM CARA BUAT APPOINTMENT Kepada yang ingin membuat permohona rayuan BPR menggunakan Borang Rayuan BPR anda perlu membuat janji temu LHDNM sebelum hadir ke cawangan PKH UTC untuk sebarang urusan berkaitan BPR Bagaimanakah cara ...
Seruan Penuh Hikmah Berdakwah Cara Al Qur An

Seruan Penuh Hikmah Berdakwah Cara Al Qur An

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 297 hits
Seruan Penuh Hikmah Berdakwah Cara al Qur an Tugas Dakwah Dengan Seruan Penuh Hikmah Nabi Muhammad Diutuskan Sebagai Rahmat Sebab itu Nabi Muhammad menunjukkan cara berdakwah berdasarkan ajaran al Quran Di dalam al Quran diajarkan kita supa...
5 Cara Tambah Like Page

5 Cara Tambah Like Page

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 259 hits
5 CARA NAK TAMBAH LIKE PAGE ANDA 1 Buat Like MarketingLike marketing ialah menggunakan fb ads utk tambah likes page anda Cara ini merupakan cara yg paling byk digunakan oleh usahawan Fb skrg ni 2 Buat contestContest jgk boleh menambah like ...
Cara Buat Rayuan Bpr 2021 Mulai 15 Jun Tarikh Bayaran Bpr Tambahan

Cara Buat Rayuan Bpr 2021 Mulai 15 Jun Tarikh Bayaran Bpr Tambahan

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 546 hits
Cara buat Rayuan BPR 2021 Mulai 15 Jun Tarikh Bayaran Cara Mohon BPR Tambahan Fasa 2 Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Pada bulan Mei 2021 yang lepas duit pembayaran bagi Bantuan Prihatin Rakyat Fasa 2 2021 telahpun masuk ke dalam...
Cara Cara Buat Ikan Cencaru Sumbat

Cara Cara Buat Ikan Cencaru Sumbat

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 194 hits
Bahan Bahan 2 ekor ikan cencaru2 biji cili merah ditumbuk8 biji cili api ditumbuk1 2 biji bawang besar dihirisSedikit belacan1 biji limau kasturiGaram secukup rasaCara Penyediaan Cuci ikan belahkan belakangnya dan lumurkan sedikit garam Tum...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan