Cara Menanam Strawberi Di Malaysia


Apabila disebut Strawberi sahaja mesti anda terbayang Cameron Highland, tempat yang paling sesuai untuk pertumbuhan optimum tanaman yang berasal dari iklim sejuk ini, namun ada di kalangan kita cuba menanam strawberi di halaman dalam iklim yang panas.


Sebenarnya, ada spesies strawberi yang sesuai untuk ditanam di tanah rendah Malaysia yang tidak memerlukan kaedah rumah hijau pun.

Anak benihnya yang mudah didapati secara online juga menyebabkan tanaman ini kian menjadi popular, namun anda perlu pastikan perkara-perkara tersebut perlu di patuhi bagi menjadi habitat sempurna untuk pokok strawberi anda nanti.

1. Medium/tanah

Strawberi memerlukan medium tanaman yang peroi dan bersaliran baik. Yang menjadi keutamaan ialah medium tersebut mampu memegang kelembapan dalam jangka masa yang lama.

Kebanyakan nurseri mengunakan sabut kelapa yang telah dirawat sebagai medium tanpa tambahan bahan lain.

Ini kerana sifat sabut kelapa yang ringan serta mampu mengekalkan kelembapan amat sesuai dengan kondisi pokok strawberi. Secara tidak langsung sabut tersebut berupaya menjadi baja kompos.

2. pH Medium

Pokok strawberi anda memerlukan pH yang simbang dangan keperluannya untuk mendapatkan saiz buah optimum. pH ideal untuk tanaman ini adalah antara 5.5 hingga 7.

3. Pencahayaan

Pokok strawberi memerlukan pencahayaan sekurang-kurangnya 4 jam sehari untuk iklim Malaysia. Berbanding di negara beriklim sejuk, strawberi perlukan pengamatan cahaya minimum 6 jam sehari. Namun tidak terlalu terus.

Letakkan di kawasan separa teduhan. Oleh itu, strawberi sesuai ditanam di ruang anjung kediaman.

4. Keperluan saiz kawasan

Pokok strawberi tidak suka tumbuh secara berhimpit. Ia akan mengakibatkan kesukaran penghasilan bunga dan secara tidak langsung memberi kesan kepada hasil buah.

Hal ini terjadi di sebabkan apabila pokok terlalu berhimpit-himpit, bahagian bawah atau pangkal pokok yang menghasilkan kudup bunga mengalami kesukaran menerima cahaya matahari. Oleh itu, jarak bagi setiap tanaman perlu dikekalkan sekurang-kurangnya 20 inci setiap satu.

5. Siraman

Jika anda menggunakan sabut kelapa sebagai medium tanaman, penyiraman boleh dilakukan apabila medium kelihatan kering atau jika perlu. Perlu diingat, strawberi memerlukan medium tanaman yang sentiasa lembap bukan basah.

Jika air terlalu banyak, ia akan merosakkan akar serta menggalakkan pertumbuhan kulat. Siraman paling perlu di jaga ketika buah sedia dipetik. 3-5 hari sebelum dipetik, penyiraman perlu dikurangkan untuk mengelak buah masam.

6. Baja

Pokok strawberi paling sesuai menggunakan baja cecair kerana ia mudah diserap. Tambahan pula, sistem akar pokok strawberi yang terlalu pendek sukar menyerap atau mencapai baja yang jenis slow release.

Baja kimia yang sesuai digunakan untuk strawberi adalah larutan 12:12:12 untuk tujuan tumbesaran pokok manakala larutan 15:15:15 digunakan untuk penggalak buah.

Pembajaan perlu dilakukan sekurang-kurangnya 2 minggu sekali, namun AWAS! Baja kimia bersifat panas dan mudah merosakkan akar pokok. Oleh itu, penggunaan baja dan racun kimia perlu minima.

Seeloknya, pokok strawberi sesuai menggunakan baja organik. Walaupun produktivitinya tidak optimum, jangka hayat tanaman lebih tahan lama berbanding penggunaan baja kimia.

7. Pemangkasan

Daun pokok strawberi perlu dipangkas setiap bulan. Sebaiknya, 7-9 daun sahaja yang dibenarkan untuk bagi setiap pokok. Ini kerana, jika daunnya terlalu banyak, penghasilan buah akan terganggu.

Ia disebabkan oleh permukaan batang bawah pokok yang menghasilkan daun, sulur dan bunga terlindung dari cahaya matahari.

Lebih kerap anda memangkas, lebih banyak sulur dan buah yang dapat dihasilkan. Selain itu juga, bilangan sulur perlu di kurangkan untuk membolehkan hasil buah lebih banyak.

8. Keperluan untuk mengganti medium tanah

Setiap kali musim, medium tanaman perlu diganti dengan yang baru. Ia bagi mengatasi masalah penyakit dari pohon terdahulu di samping memastikan medium dalam keadaan lengkap nutrisi untuk pertumbuhan pokok baru.

Tanah yang telah digunakan perlu dirawat terlebih dahulu sebelum digunakan atau jadikan sebagai medium tanaman tumbuhan lain.

Semoga memberi manfaat.

*Muat turun panduan ini dalam bentuk pdf. [Download]

BACA INI JUGA:
Strawberry Pelik Berperisa NanasTahukah Anda Blackberry Hampir Dinamakan Strawberry
sumber: karangkraf



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/02/cara-menanam-strawberi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Telefon Memfokuskan Permua Black Shark Versi Rasmi Malaysia Kini Boleh Dipra Tempah Bermula Rm1599

Telefon Memfokuskan Permua Black Shark Versi Rasmi Malaysia Kini Boleh Dipra Tempah Bermula Rm1599

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 341 hits
Black Shark merupakan salah satu jenama telefon pintar dibawah Xiaomi dimana Black Shark memfokuskan kepada penawaran telefon pintar dengan pengoptimasian untuk permainan video atau permua Ia telah dilancarkan sejak tahun lepas dan menarikn...
Malaysia S Population Stood At 32 6 Million In Q4 2018

Malaysia S Population Stood At 32 6 Million In Q4 2018

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 252 hits
KUALA LUMPUR The Department of Statistics Malaysia released a report on demographic data for the fourth quarter of 2018 yesterday which showed that the country s population grew 1 1 per cent to 32 6 million compared to 32 2 million in Q4 20...
Tidak Sangka Rupanya 5 Selebriti Popular Malaysia Ini Keturunan Indonesia

Tidak Sangka Rupanya 5 Selebriti Popular Malaysia Ini Keturunan Indonesia

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 832 hits
Kamu sudah lama tahu kalau artis artis Indonesia banyak yang sangat populer di Malaysia Sebut saja Dian Sastro atau Nicholas Saputra Di kalangan penyanyi juga sangat banyak seperti Afgan atau Rossa Begitu pula sebaliknya banyak artis Malays...
Pm Harap F1 Akan Kembali Ke Malaysia

Pm Harap F1 Akan Kembali Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 259 hits
MALAYSIAKINI Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berharap Malaysia akan terus menghasilkan lebih ramai bintang dalam sukan permotoran bukan sahaja sebagai pelumba atau pemandu tetapi juga sebagai jurutera Malaysia kini bukan hanya melihat k...
Cost Of Living Dekat Malaysia Ni Mahal La

Cost Of Living Dekat Malaysia Ni Mahal La

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 573 hits
Assalamualaikum Ahad haritu I bawak Shein pergi jalan jalan Sian Shein masa CNY haritu cuti lama tak pergi mana mana pon Kitorang balik kampung lepas tu banyak spend time dekat rumah and Rumah Shein je mop semua Banyak kali dia cakap Mama t...
Ijazah Palsu Ukuran Integriti Malaysia Baharu

Ijazah Palsu Ukuran Integriti Malaysia Baharu

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 346 hits
SYAHIR SULAIMANPAKATAN Harapan kini berdepan dengan krisis integriti yang menghakis keyakinan rakyat dan anak muda khususnya dalam empat perkara iaitu kegagalan menunaikan janji perbalahan sesama sendiri pembahagian jawatan kepada kroni dan...
Keluarga Tunggu Proses Identifikasi Jasad Diduga Bos Tekstil Dimutilasi Di Malaysia

Keluarga Tunggu Proses Identifikasi Jasad Diduga Bos Tekstil Dimutilasi Di Malaysia

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 208 hits
Upaya pengenalan identitas sudah dilakukan dengan tes DNA Namun hasilnya memakan waktu hingga satu bulan Oleh karena kepolisian setempat mengambil sidik jari yang dinilai prosesnya bisa lebih cepat meski tingkat akurasinya tidak seperti tes...
4811 Jadilah Melayu Bermaruah Utusan Malaysia 12 2 19

4811 Jadilah Melayu Bermaruah Utusan Malaysia 12 2 19

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 362 hits
MUKADIMAHORANG Melayu dan Islam nampak gayanya hanya beruntung dilahirkan di negara ini Tetapi dalam banyak hal kita masih ditindas terutama apabila melibatkan soal perniagaan dan kepenggunaan Memang menyedihkan bunyinya tetapi apa lagi mar...
Menteri Basuki Bantah Tarif Tol Indonesia Lebih Mahal Ketimbang Malaysia

Menteri Basuki Bantah Tarif Tol Indonesia Lebih Mahal Ketimbang Malaysia

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 253 hits
Menurutnya masa pembangunan tol pun turut berpengaruh terhadap penetapan tarif pada ruas tersebut Sebagai perbandingan dia menyoroti masa pembangunan beberapa jalan tol lawas seperti Tol Jagorawi dan Tol Jakarta Cikampek
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Pulut Sambal

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Apa Saja Yang Anda Berikan Tumpuan Dalam Fikiran Akhirnya Akan Jadi Kenyataan

Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free

Beyond The Arrest Colorado Springs Criminal Lawyers Advocate For Your Freedom