Cara Memohon Program Khas Lepasan Spm Dalam Negara Khusus Untuk Pelajar Yang Dapat 9a


 



June 22, 2022 Permohonan LPSM 2022. Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) telah mempelawa kepada mereka lepasan SPM yang mendapat keputusan sekurang-kurangnya 9A+ untuk melanjutkan pelajaran di dalam negara menerusi Program Khas Lepasan SPM Dalam Negara (LPSM).
Menerusi LPSM, pelajar yang berminat akan ditawarkan penajaan untuk mengikuti pengajian peringkat Persediaan hingga ke Ijazah Pertama di Universiti Awam (UA), Goverment Linked Universities (GLU) dan Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) dalam negara yang dikenalpasti, tertakluk pada syrat-syarat yang ditetapkan.
Tarikh Permohonan LPSM 2022Bagi pemohon yang berminat, pemohon boleh membuat Permohonan LPSM 2022 mulai 20 Jun 2022 (Isnin) sehingga 26 Jun 2022 (Ahad), jam 5.00 petang.
Konsep PembiayaanPinjaman ditukar kepada biasiswa penuh dan dikecualikan daripada bayaran balik sekiranya plajar berkhidmat dalam Perkhidmatan Awam setelah tamat pengajian.Bayaran balik sebanyak 25% daripada jumlah pinjaman yang diterima sekiranya pelajar berkhimat dalam syarikat berkaitan Kerajaan (GLC) setelah tamat pengajian.Bayaran balik sebanyak 50% daripada jumlah pinjaman yang diterima sekiranya pelajar berkhidmat dengan syarikat swasta dalam negara setelah tamat pengajian .Selain daripada keadaan seperti di atas, pelajar dikehendaki membayar balik sepenuhnya nilai pinjaman.Penajaan Mengikut Peringkat PengajianPemohon yang berjaya akan mengikuti program persediaan di Kolej persediaan dalam negara yang telah ditetapkan oleh Kerajaan.
Sekiranya pelajar yang ditaja tidak menamatkan kursus persediaan atau menamatkan kursus persediaan tetapi gagal melepasi HKA yang ditetapkan untuk melanjutkan pengajian ke peringkat Ijazah Pertama, penajaan pelajar tersebut boleh ditamatkan.

Jika pelajar enggan meneruskan penajaan di peringkat Ijazah Pertama di bawah tajaan JPA atau enggan mematuhi syarat-syarat penajaan yang ditetapkan oleh JPA bagi menyambung pengajian ke peringkat Ijazah Pertama, penajaan pelajar akan ditamatkan dengan tuntutan ganti rugi.
Bidang Pengajian Tidak DitajaBagi bidang pengajian yang tidak ditaja adalah :
PendidikanKejururawatanSijil Profesional untuk perlesenan seperti lesen penerbangan (Aircraft Maintenance License)Kursus profesional seperti Certified legal Practitioner (CLP) dan Chartered Accountancy (CA).Syarat Umum & Syarat KhususSyarat umum yang ditetapkan oleh pihak JKPA kepada pemohon adalah :
Warganegara Malaysia.Mempunyai kesihatan yang baik.Ibu/bapa tidak disenarai hitamkan oleh JPA atau sedang dalam tindakan undang-undang JPA.Tidak menerima bantuan kewangan / tajaan dari mana-mana agensi untuk peringkat atau pengajian yang sama.Menduduki peperiksaan SPM 2021 buat pertama kali.Umur belum mencapai 19 tahun (atau 20 tahun bagi pelajar peralihan) pada 31 Disember tahun peperiksaan SPM diduduki.Keutamaa diberikan kepada calon daripada latar belakang keluarga dengan kategori pendapatan B40 dan M40.Bagi syarat khus pula hanya 2 syarat khusus yang perlu dipenuhi pemohon iaitu :
Pemohon hendaklahmendapat keputusan SPM sekurang-kurangnya 9A+ dalam mana-mana mata pelajaran tanpa mengambil kira mata pelajaran selebihnya (sekiranya ada).Memulakan pengajian peringkat Persediaan sebelum 31 Disember tahun penawaran biasa.Cara Mohon Permohonan LPSM 2022Cara mohon Permohonan LPSM 2022, permohonan boleh dibuat secara dalam talian (online) di pautan = https://esilav2.jpa.gov.my/
Pemohon adalah dibenarkan mendaftar, mengemas kini/meminda maklumat permohonan sebelum tarikh tutup permohonan dan hanya pindaan yang terkini sahaja diambil kira untuk tujuan penyimpanan data.
Student Assessment Centre (SAC)Pemohon yang memohon akan disenarai pendek dan dipanggil untuk menghadiri Student Assessment Centre (SAC)
Tujuan adalah bagi menyediakan profil interpersonal pelajar, menyediakan maklumat kumulatif berkenaan kompetensi pelajar bagi memilih pelajar terbaik untuk ditaja JPA.
Maklumat LanjutUntuk sebaran pertanyaan dan maklumat lanjut mengenai Permohonan LPSM 2022, sila hubungi talian 03-8885-3297 atau email ke [email protected].
Soalan LazimBilakah tarik permohonan ini ?Dibuka bermula pada 20 Jun 2022 hingga 26 Jun 2022.
Berapakah had keputusan untuk boleh memohon permohonan ini ?Pemohon sekurang-kurangnya 9A+ dalam mana-mana mata pelajaran.
-portalsemakan-




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/06/cara-memohon-program-khas-lepasan-spm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalkulator Merit Lepasan Spm 2021 Cara Pengiraan Penggunaan

Kalkulator Merit Lepasan Spm 2021 Cara Pengiraan Penggunaan

papar berkaitan - pada 16/6/2022 - jumlah : 267 hits
Panduan Penggunaan Pengiraan Kalkulator Merit Lepasan SPM 2021 Pengiraan merit sangat penting untuk mengetahui program pengajian yang sesuai dengan markah merit yang diperolehi Oleh itu ia dapat membantu lepasan SPM membuat pilihan yang ber...
Program Program Penajaan Jpa Untuk Lepasan Spm 2021

Program Program Penajaan Jpa Untuk Lepasan Spm 2021

papar berkaitan - pada 17/6/2022 - jumlah : 314 hits
Banyak ruang dan peluang yang JPA sediakan malah turut meliputi program tajaan pengajian bagi pelajar lepasan SPM Jabatan Perkhidmatan Awam mempelawa semua Pelajar Lepasan Sijil Pelajaran Malaysia Tahun 2021 yang memenuhi syarat syarat kela...
Cara Tebus Minuman Chatime Percuma Untuk Pelajar Spm 2021

Cara Tebus Minuman Chatime Percuma Untuk Pelajar Spm 2021

papar berkaitan - pada 16/6/2022 - jumlah : 267 hits
Berita baik untuk pelajar SPM 2021 yang baru dapat keputusan hari ini Chatime nak belanja anda minuman percuma bagi setiap A yang anda peroleh Bukan itu saja ada satu tawaran hebat untuk yang sukakan minuman Matcha Chatime Jom kita tengok c...
Bukan Nilai Jadi Ukuran Tapi Pu Riz Nak Kongsi Rezeki Rm700 Khas Buat Pelajar Spm B40 0ku

Bukan Nilai Jadi Ukuran Tapi Pu Riz Nak Kongsi Rezeki Rm700 Khas Buat Pelajar Spm B40 0ku

papar berkaitan - pada 18/6/2022 - jumlah : 134 hits
Tahun lalu pendakwah bebas dan selebriti Ustaz Muhammad Haris Mohd Ismail atau PU Riz menawarkan RM300 kepada pelajar yang mendapat keputusan 5A pada Sijil Pelajaran Malaysia Bagaimanapun tahun ini PU Riz 27 ikhlas hati menggandakan jumlah ...
Senarai Biasiswa Untuk Lepasan Spm 2021 2022 Bantuan Ipt Negeri

Senarai Biasiswa Untuk Lepasan Spm 2021 2022 Bantuan Ipt Negeri

papar berkaitan - pada 18/6/2022 - jumlah : 172 hits
SENARAI BIASISWA UNTUK LEPASAN SPM TAHUN 2021 2022 BANTUAN IPT Keputusan SPM baru sahaja diumumkan pada 16 Jun yang lalu dan kini tentu ramai pelajar lepasan SPM sedang giat membuat persediaan untuk memasuki IPT Tentunya kos pengajian menja...
Biasiswa Lepasan Spm Senarai Biasiswa Yang Boleh Dimohon Tahun 2022

Biasiswa Lepasan Spm Senarai Biasiswa Yang Boleh Dimohon Tahun 2022

papar berkaitan - pada 19/6/2022 - jumlah : 171 hits
Biasiswa Lepasan SPM Senarai Biasiswa Yang Boleh Dimohon Tahun 2022 Tahniah diucapkan buat para pelajar lepasan SPM yang telah mendapat keputusan semalam Berita baik Bagi anda yang mula memikirkan langkah seterusnya selepas SPM kami ingin k...
Tudia Cara Masuk Negara Thailand Terkini

Tudia Cara Masuk Negara Thailand Terkini

papar berkaitan - pada 11/6/2022 - jumlah : 133 hits
CARA MASUK NEGARA THAILAND TERKINI 31 May 2022 by KekandaCARA MASUK NEGARA THAILAND TERKINI Kini pintu masuk antarabangsa kini telah dibuka semestinya ramai yang ingin melancong ke luar negera Bagi negri yang bersempadan dengan Negara Thail...
Jawatan Kosong Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri Sabah Gaji Rm1 353 Rm9 585 Minima Spm Layak Memohon

Jawatan Kosong Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri Sabah Gaji Rm1 353 Rm9 585 Minima Spm Layak Memohon

papar berkaitan - pada 25/6/2022 - jumlah : 173 hits
Berikut merupakan iklan kerja kosong yang ditawarkan oleh majikan terlibat Info kekosongan adalah seperti yang diiklankan di bawah Mingguan Kerja hanya menyiarkan maklumat kekosongan jawatan untuk memudahkan anda membuat permohonanSegala pe...
11 Pelajar Sekolah Henry Gurney Melaka Raih Keputusan Cemerlang Spm Catat 5 6 7a

11 Pelajar Sekolah Henry Gurney Melaka Raih Keputusan Cemerlang Spm Catat 5 6 7a

papar berkaitan - pada 23/6/2022 - jumlah : 328 hits
Meneroka laman Facebook milik Sekolah Henry Gurney Melaka mereka turut tidak melepaskan peluang meraikan 11 pelajar yang mencapai kejayaan dan mencatat keputusan cemerlang dalam SPM baru baru ini menerusi Majlis Penyampaian Slip SPM 2021 Di...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega