Cara Memohon Pas Bulanan My30 Pengangkutan Awam Tanpa Had


Last updated Jun 22, 2020
Pas bulanan My30 adakah anda sudah memohon?Untuk pengetahuan anda,belanjawan 2019 yang dibentangkan oleh Menteri Kewangan Malaysia pada 2 November 2018 telah memperkenalkan Pas Bulanan Pengangkutan Awam RapidKL bagi perkhidmatan bas dan juga rel iaitu My100 dan My50. Terkini, Perdana Menteri ke-8 Malaysia ketika Perutusan Khas Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (PENJANA) telah memperkenalkan pula pas perjalanan tanpa had My30 iaitu pas bulanan dengan hanya RM30 pada 5 Jun lalu.
Pas My30 membolehkan pengguna menggunakan perkhidmatan-perkhidmatan pengangkutan awam di Lembah Klang di bawah seliaan Prasarana Berhad seperti MRT, LRT, Monorail, BRT, Bas RapidKL dan Bas Feeder MRT tanpa had setiap hari dengan hanya membayar RM30 sahaja sebulan.
Cara mohon Pas bulanan My30 perjalanan tanpa had Disini dikongsikan semua info yang kami dapat melalui beberapa sumber :
Mula dibuka Tamat 15 Jun 2020 31 Disember 2020 Syarat Kelayakan Pas Bulanan My30 Terbuka kepada Warganegara Malaysia sahaja (mempunyai MyKad atay MyTentera yang sah) Untuk pengguna berumur 12 tahun dan ke bawah, boleh menggunakan Kad Konsesi Pelajar MyRapid (Kad ini boleh dimohon secara atas talian). Setelah mempunyai kad tersebut, boleh melanggan pas My30 di kawasan terpilih Pastikan cip Touch ‘n Go MyKad atau MyTentera berfungsi atau dalam keadaan baik. Sekiranya tidak, pengguna perlu menukar MyKad baharu di mana-mana cawangan Jabatan Pendaftaran Negara Lokasi Permohonan Pas Bulanan My30
Semua Stesen LRT Semua Stesen MRT Semua Stesen Monorel Semua Stesen BRT Hab Bas Terpilih: Pasar seni Seksyen 2, Shah Alam Sri Nilam Greenwood Terminal Kajang Cip Touch ‘n Go pengguna boleh dipastikan berfungsi dengan baik atau tidak melalui langkah-langkah berikut:
Pengguna perlu membuat tambah nilai di mana-mana pusat tambah nilai Touch ‘n Go seperti stesen minyak, kedai serbaneka, Kaunter Khidmat Pelanggan Rapid KL, dan sebagainya. Jika proses tambah nilai ini berjaya, ini bermakna cip Touch ‘n Go di dalam MyKad atau MyTentera tersebut berfungsi dengan baik. Sekiranya cip Touch ‘n Go di dalam MyKad atau MyTentera tidak berfungsi, pengguna perlu ke mana-mana pusat Jabatan Pendaftaran Negara sebelum melanggan pas My30.
Pengguna mungkin menghadapi masalah setelah melanggan pas My30 seperti kerosakan MyKad atau MyTentera rosak dan tidak boleh dibaca selepas melanggan pas My30.
Sekiranya perkara ini berlaku, pengguna perlu membawa MyKad ke pusat Jabatan Pendaftaran Negara untuk proses penggantian kad baharu.
Pengguna juga boleh menuntut pemulangan baki sekiranya ada di dalam pas My30 terbabit.
Proses pemulangan baki pas My30 boleh dilakukan dengan melampirkan dokumen-dokumen sokongan ke portal kami di https://www.myrapid.com.my/.
Berikut dokumen-dokumen yang diperlukan untuk proses pemulangan baki pas My30:
Nombor MFG MyKad Nombor akaun bank Nama bank Resit langganan pas My30 Resit bayaran gantian MyKad daripada JPN Slip pulangan nilai TNG dari JPN/ Penamatan dari TNG (hanya untuk MyKad) Pemulangan baki pas My30 tersebut akan ditukar kepada nilai wang ringgit.Sekiranya MyKad atau MyTentera pelanggan rosak tetapi masih boleh dibaca, baki hari pas My30 yang telah dilanggan akan dipindahkan ke kad generik Touch ‘n Go pelanggan.
Setelah pas My30 tamat tempoh, pelanggan harus memperbaharui pas My30 di dalam MyKad atau MyTentera yang baharu.
Cara membuat Langganan My30 Untuk memohon langganan Pas My30, ikuti langkah yang disediakan berikut:
Sila bawa MyKad, MyTentera atau Kad Konsesi Pelajar MyRapid ke mana-mana kaunter khidmat pelanggan RapidKL atau hab bas terpilih seperti dinyatakan di atas Maklumkan kepada pegawai khidmat pelanggan di kaunter tersebut untuk memohon pas My30 Pembayaran kali pertama adalah minimum RM40 (tambah nilai kad). Sebanyak RM0.50 akan ditolak bagi cas tambah nilai tersebut Selepas penolakan RM0.50, baki RM9.50 akan disimpan dalam kad tersebut. Ianya tidak akan ditolak melainkan pengguna menggunakannya bagi transaksi selain di rangkaian RapidKL seperti di tol, kedai dan sebagainya Pastikan nilai minimum RM5.00 sentiasa ada di dalam kad tersebut. Ianya tidak perlu ditambah setiap bulan jika tidak menggunkan nilai tersebut untu pembayaran lain Pas My30 yang dilanggan akan diaktifkan sebaik sahaja pengguna menyentuh pas di pintu masuk rangkaian RapidKL PEMBAHARUAN LANGGANAN PAS MY30
Bagi pembaharuan langganan pas My30 pada bulan-bulan seterusnya, berikut merupakan perkara yang perlu diambil perhatian bagi pengguna yang ingin melakukan pembaharuan pas My30:
Pembaharuan pas My30 secara automatik boleh dilakukan di kaunter khidmat pelanggan RapidKL dan hab bas terpilih. Selepas pas berjaya diaktifkan untuk pembaharuan secara otomatik, pengguna boleh menambah nilai MyKad atau MyTentera Touch ‘n Go di mana-mana premis atau kedai-kedai yang menawarkan khidmat tambah nilai Touch ‘n Go untuk bulan-bulan seterusnya. Pengguna perlu memastikan nilai di dalam pas tidak kurang dari RM35.00 setiap bulan Soalan-Soalan Lazim Pas My30 Antara soalan-soalan lazim Pas Perjalanan Tanpa Had My30 adalah seperti berikut:
Adakah saya akan mendapat kad Touch ‘n Go baharu apabila saya melanggan pas My30?
Tidak. Produk My30 akan diaktifkan hanya menggunakan MyKad atau MyTentera sahaja Bolehkah saya melanggan pas My30 menggunakan kad Touch ‘n Go?
Tidak. Pas My30 hanya boleh dilanggan menggunakan MyKad atau MyTentera yang mempunyai fungsi Touch ‘n Go sahaja Bolehkah pas My30 dipindah milik?
Tidak. Pas My30 diaktifkan menggunakan kad MyKad atau MyTentera, oleh itu ia tidak boleh dipindah milik. Bolehkah saya menggunakan pas My30 di rangkaian Rapid Penang atau Rapid Kuantan? 
Pada masa ini, pas My30 hanya sah untuk perjalanan tanpa had di rangkaian RapidKL rel dan bas di Lembah Klang sahaja Bolehkah saya menggunakan pas My30 di KTM Komuter atau ERL?
Pada masa ini, pas My30 hanya sah untuk perjalanan tanpa had di rangkaian RapidKL rel dan bas di Lembah Klang sahaja. Untuk soalan lazim penuh, sila rujuk Soalan Lazim My30 RapidKL
Info Lanjut Pas My30 Sebarang maklumat dan info lanjut mengenai pas My30 boleh dirujuk melalui laman web RapidKL iaitu https://www.myrapid.com.my/.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://mediaterjah.com/2020/07/cara-memohon-pas-bulanan-my30-pengangkutan-awam-tanpa-had/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jualan Kereta Terpakai Naik Akibat Bimbang Guna Pengangkutan Awam Kata Peniaga

Jualan Kereta Terpakai Naik Akibat Bimbang Guna Pengangkutan Awam Kata Peniaga

papar berkaitan - pada 12/7/2020 - jumlah : 407 hits
Pengecualian cukai jualan 100 sehingga 31 Dis untuk kereta buatan tempatan dan 50 bagi kereta import mendorong peningkatan jualan kereta terpakai KUALA LUMPUR Jualan kereta terpakai meningkat selepas 3 bulan pelaksanaan perintah kawalan per...
Pelajar Smk Dabong Pergi Sekolah Naik Ktm Pas Bulanan Rm8 Sahaja

Pelajar Smk Dabong Pergi Sekolah Naik Ktm Pas Bulanan Rm8 Sahaja

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 683 hits
Selepas lebih 3 bulan bercuti kini para pelajar telah kembali ke sekolah Paling mencuri tumpuan adalah pelajar di SMK Dabong yang pergi sekolah menaiki kereta api Hal ini disebabkan jarak antara sekolah dan tempat tinggal mereka mencecah 25...
Cara Memohon Jawatan Dalam Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran Melalui Myspp

Cara Memohon Jawatan Dalam Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran Melalui Myspp

papar berkaitan - pada 22/7/2020 - jumlah : 710 hits
AssalamualaikumBismillahHai guys ada berita baik buat korang yang ingin memohon jawatan dalam Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran kini pendaftaran tidak lagi dibuat di jobsmalaysia guys Kalau korang lihat di entri aku tentang ramai sangat ya...
Azmin Bikin Pas Umno Butthurt

Azmin Bikin Pas Umno Butthurt

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 282 hits
Menteri Kanan Azmin Ali dikritik kerana didakwa cuba membelakangkan Umno dan PAS di Selangor dengan tidak melibatkan mereka dalam mesyuarat penyelarasan pembangunan peringkat daerah dan negeri itu Kritikan itu disuarakan oleh Yang di Pertua...
Source Some Umno Leaders Disagree On Giving Kedah Terengganu To Pas

Source Some Umno Leaders Disagree On Giving Kedah Terengganu To Pas

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 278 hits
Umno and PAS have yet to finalise their seats distribution for the 15th general election although both parties have in principle agreed to a mechanism to do so according to an Umno source The source involved in the negotiations said there w...
Azmin Accused Of Trying To Sideline Umno And Pas In Selangor

Azmin Accused Of Trying To Sideline Umno And Pas In Selangor

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 217 hits
Senior Minister Azmin Ali has been accused of trying to turn his back on his new Perikatan Nasional coalition partners Umno and PAS in Selangor after holding development coordination meetings at the state and district levels without both pa...
Malaysiakini Batuapi 3 Sumber Ada Pemimpin Umno Tak Setuju Serah Kedah T Ganu Bulat Bulat Pada Pas

Malaysiakini Batuapi 3 Sumber Ada Pemimpin Umno Tak Setuju Serah Kedah T Ganu Bulat Bulat Pada Pas

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 305 hits
Macam biasa dalam semua berita yang di siarakan oleh Malaysiakini menggunakan perkataan menurut sumber mangikut maklumat dalam maklumat ahli yang tak nak nama disiarka dll Semua ini pembohongan dan mengelak daripada disaman mengikut akta ko...
Agak Agak La Pas Kata Mereka Berperanan Bantu Wujudkan Kestabilan Politik

Agak Agak La Pas Kata Mereka Berperanan Bantu Wujudkan Kestabilan Politik

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 203 hits
Kestabilan politik dan kemampuan Perikatan Nasional memimpin kerajaan ketika ini tidak dapat dinafikan antaranya terhasil dari peranan yang dijayakan PAS sebagai salah satu gabungan komponen tersebut Timbalan Ketua Pemuda PAS Negeri Perak U...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Asal Usul Coca Cola

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Makan Makan Bersama Adik Adik Tersayang

Kenapa 9 Mei Digelar Hari Bodoh Semalaysia Ini Kah Sebabnya

Pelamin Anganku Musnah

How Niacinamide Benefits To Your Skin

Old Town White Coffee Old Town Asam Laksa Sedap

Nostalgia Raya Di Legoland Malaysia Resort