Cara Jana Hso Mysejahtera


Cara Dapatkan HSO MySejahtera (Sijil Cuti) Jika Positif Covid-19
Setiap rakyat Malaysia perlu kemaskini status kesihatan masing-masing dari semasa ke semasa di aplikasi MySejahtera, terutamanya dalam keadaan jangkitan Covid-19 yang kembali meningkat akhir-akhir ini.
Jika anda mendapat keputusan positif setelah membuat ujian RTK-Ag Covid-19 di rumah. Anda perlu kemaskini keputusan positif untuk mendapatkan perintah kuarantin atau Surat HSO (Home Surveillance Order).
Berikut dikongsikan cara kemaskini dan dapatkan sijil cuti kuarantin (HSO) MySejahtera yang dikongsikan oleh KKM.
Sijil HSO @ Cuti Kuarantin Akibat Covid-19 Di MySejahtera Home Surveillance Order (HSO) diberikan selama lima (5) hari dari tarikh bermula gejala untuk kes positif COVID-19. Sebagai contoh, sekiranya gejala bermula pada 1 Disember tetapi keputusan hanya positif COVID-19 pada 3 Disember, HSO akan diberikan dari 1 hingga 5 Disember.
Semua majikan diseru agar menerima pakai sijil digital HSO. Sijil digital HSO adalah sah laku di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit [Akta 342].
Majikan juga amat digalakkan untuk membenarkan pekerja yang bergejala tetapi keputusan ujian COVID-19 negatif untuk bekerja dari rumah.
Individu yang diberi digital HSO perlu melakukan tangkap layar paparan skrin (screenshot) untuk makluman pihak majikan. Pekerja juga dinasihatkan untuk melaporkan status COVID-19 dengan JUJUR.
Sumber: https://www.facebook.com/photo?fbid=758982976263708&set=a.221890939972917
Tempoh Kuarantin Terkini Bagi Pesakit & Kontak Rapat Kes positif COVID-19 perlu menjalani pengasingan atau isolasi selama lima (5) hari dari tarikh bermula gejala – ini bermaksud anda boleh mendapat cuti untuk mengelakkan gejala berjangkit di tempat kerja / sekolah.
Kes juga dinasihati untuk mengambil langkah-langkah pencegahan seperti memakai pelitup muka ketika keluar dari rumah, elak berada di tempat yang sesak, dan elak melawat kumpulan berisiko tinggi sehingga hari ke-10.
Selain itu, kontak rapat kepada kes COVID-19 digalakkan untuk melakukan kuarantin kendiri sekiranya mempunyai gejala seperti demam, batuk dan selesema, melakukan ujian pengesanan COVID-19 RTK (Ag) kendiri serta mengamalkan langkah-langkah pencegahan kesihatan awam untuk mengurangkan risiko penularan jangkitan.
Cara Jana HSO Di MySejahtera Terkini, KKM telah melaksanakan HSO Digital, iaitu hanya perlu kuarantin di rumah bagi kes yang tidak bergejala atau simptom ringan.
Jika keputusan saliva test keluar jadi 2 line, ini bermakna anda POSITIF dan perlu mengisytiharkannya di MySejahtera dan HSO yang dijana melayakkan anda mendapat cuti sehingga 5 hari bagi mengelakkan penularan Covid-19.
Selepas anda kemaskini, tarikh kuarantin di rumah akan dipaparkan dan anda hanya perlu menjawab soalan Home Assessement Tool (HAT) bagi setiap yang yang dikuarantin.
Berikut dikongsikan cara membuat kemaskini Keputusan Positif Covid-19 di MySejahtera :
Tutup paparan utama MySejahtera anda Tekan ‘Ujian Kendiri COVID-19’. Tekan ‘Kemaskini Keputusan Ujian Kendiri’. Pilih pilihan yang berkaitan dengan anda. Jika anda laporkan untuk diri sendiri, Pilih A. Jika anda laporkan untuk tanggungan anda, Pilih B. Isi kesemua tempat kosong dengan maklumat anda yang tepat. Pilih jenis sampel yang anda jalankan. Pilih keputusan hasil dari ujian yang anda lakukan. Kemaskini terbaru daripada MySejahtera : Perlu muat naik gambar kit ujian anda. Seterusnya klik ‘I’m not a robot’. Klik ‘Hantar’. MySejahtera akan update Arahan Kuarantin anda secara digital di dalam aplikasi MySejahtera. TERKINI : Pengguna aplikasi MySejahtera kini perlu memuat naik gambar keputusan ujian COVID-19 ketika mengemas kini status laporan kendiri jangkitan itu.
Gambar itu perlu menunjukkan di mana dan bila ujian Covid-19 dibuat, selain keputusannya sama ada positif atau negatif. (Rujuk soalan 4)
Gambar keputusan positif juga perlu dimuat naik Bila Perlu Ke Hospital? Individu positif COVID-19 kategori 1 dan 2A, namun tidak berisiko tinggi (60 tahun ke bawah dan tidak mempunyai sebarang komorbid) tidak perlu hadir ke Pusat Penilaian COVID-19 (CAC), sebaliknya hanya perlu melakukan pemantauan kendiri melalui Health Assessment Tool (HAT) dalam aplikasi MySejahtera.
Individu yang positif COVID-19 kategori 2B dan ke atas (sama ada berisiko tinggi atau tidak) atau mempunyai gejala yang semakin teruk, dikehendaki hadir ke CAC atau hospital terdekat bagi pemeriksaan lanjut tanpa menunggu panggilan telefon daripada CAC.
RINGKASAN:
Tahap 1 : Pesakit positif tetapi tidak ada gejala.
Kiranya mereka yang tahap 1 ini keadaan dia sama sahaja dengan orang yang sihat. Tidak sakit apa-apa. – Tidak perlu ke CAC / hospital
Tahap 2 : Pesakit positif dan bergejala ringan.
Pesakit tahap 2 ini dia ada gejala tahap ringan. Maksudnya gejala dia tidak berbahaya. – Tidak perlu ke CAC / hospital
Tahap 2 ini pula kita pecahkan kepada 2 iaitu 2A dan 2B.
Tahap 2A ini adalah pesakit yang baru nak sakit. Demam sikit-sikit, batuk sikit-sikit, cirit birit sikit-sikit.
Kira sakit manja-manja je. Masih boleh uruskan diri dan buat kerja rumah. – Tidak perlu ke CAC / hospital
Tapi kalau sakit itu berterusan dan menyebabkan sukar untuk bergerak. Terbaring dan lemah. Ini dah masuk tahap 2B.
Itu beza tahap 2A dan tahap 2B. – Perlu ke hospital / CAC
Kalau dah lebih parah sampai sesak nafas, dia dah masuk tahap 3. Ini dah kena tahan kat pusat kuarantin lah biasanya.
Bagaimana Cara Kuarantin Di Rumah? Sekarang semua hanya pakai digital HSO. Cuma yang tak ada atau MySejahtera sahaja yang akan diberi gelang dan HSO bertulis.
Jadi, anda hanya perlu declare dalam mysejahtera dan boleh dapat digital HSO disitu. Screenshot dan bagi kepada majikan. Majikan PERLU TERIMA & TAK BOLEH TOLAK sebab ada dalam SOP MKN.
Sila rujuk infografik di bawah untuk pemantauan kendiri semasa kuarantin di rumah:
Baca juga: Tempoh Kuarantin Terkini Untuk Kontak Rapat & Kes Positif Covid-19
Cara Kemaskini MySejahtera (Kepada Status Terkini) Jika anda telah selesai kuarantin, sila refresh dan kemaskini status untuk memastikan MySejahtera anda kembali bertukar ‘biru’ iaitu RISIKO RENDAH.
Untuk mengemaskini status risiko kepada status terkini, sila ikuti langkah berikut:
1 – Buka Aplikasi MySejahtera
2 – Klik “Status COVID-19”
3 – Tekan butang “Start”
4 – Jawab 6 soalan yang disediakan dan klik “Submit”
5 – Masuk bahagian “Profile” dan klik butang “Refresh”. Selesai kemaskini.
NOTA:
Pemilik MySejahtera perlu kemaskini status dari semasa ke semasa sekiranya
ada simptom atau ada sejarah perjalanan keluar negara atau ada kontak rapat kepada kes positif atau terlibat dalam perhimpunan ramai atau kluster

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/sijil-cuti-kuarantin-covid-hso-mysejahtera/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=sijil-cuti-kuarantin-covid-hso-mysejahtera

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mydigital Id Cara Daftar Login Portal Kerajaan

Mydigital Id Cara Daftar Login Portal Kerajaan

papar berkaitan - pada 15/12/2023 - jumlah : 330 hits
Cara Daftar mydigital ID Login Portal Kerajaan Dengan kerajaan Identiti Digital Nasional merupakan sistem pengesahan identiti seseorang rakyat Malaysia menerusi kad pengenalan digital yang telah diperkenalkan oleh kerajaan Malaysia dengan k...
Jangan Main Isi Je Ini Cara Pilih Minyak Hitam Yang Sesuai Dengan Kereta Anda

Jangan Main Isi Je Ini Cara Pilih Minyak Hitam Yang Sesuai Dengan Kereta Anda

papar berkaitan - pada 15/12/2023 - jumlah : 165 hits
Minyak pelincir atau lebih dikenali sebagai minyak hitam merupakan satu aspek penting dalam penjagaan enjin yang efektif Penggunaan minyak hitam yang sesuai dan berkualiti tinggi dapat meningkatkan prestasi enjin serta memastikan umur enjin...
Cara Scammer Merompak Duit Pesara Tanpa Sedar

Cara Scammer Merompak Duit Pesara Tanpa Sedar

papar berkaitan - pada 15/12/2023 - jumlah : 224 hits
Sekadar peringatan lembut Tan Sri Dato Sri Dato Tuan Puan yang dihormati sekalian Pesanan khidmat masyarakat dan nasihat kepada masyarakat Malaysia pesara kerajaan kawan kawan yang banyak simpanan di bank Mohon sebarkan ilmu ini sebanyak mu...
Cara Nak Move On Daripada Fobia Anda

Cara Nak Move On Daripada Fobia Anda

papar berkaitan - pada 15/12/2023 - jumlah : 174 hits
Cara Nak Move On Dari Fobia Anda Please move on dear Sekarang dah zaman millenium Jangan biarkan diri anda masih berada di takuk lama Bulan pun silih berganti inikan pula kita manusia yang punya akal kemahuan dan cita cita sudah semestinya ...
Ayah Kena Tahu Cara Didik Anak Perempuan Tak Perlu Garang Macam Singa

Ayah Kena Tahu Cara Didik Anak Perempuan Tak Perlu Garang Macam Singa

papar berkaitan - pada 15/12/2023 - jumlah : 165 hits
Karakter untuk lelaki yang bergelar ayah selalunya cukup sinonim dengan sifat garang dan tegas Bagaimanapun apabila mendidik anak perempuan ada caranya Bukan mudah mendidik anak perempuan Anak perempuan terkenal dengan sikap lemah lembut da...
7 Cara Buat Minyak Kelapa Dara Untuk Ibu Mudah Bersalin

7 Cara Buat Minyak Kelapa Dara Untuk Ibu Mudah Bersalin

papar berkaitan - pada 15/12/2023 - jumlah : 132 hits
Salah satu amalan yang telah lama diamalkan adalah menggunakan bagi membantu memudahkan proses bersalin Penting untuk kita mengamalkan cara cara semulajadi dalam menjaga kesihatan semasa proses bersalin Dalam artikel ini admin telah pun men...
7 Cara Mengatasi Takut Kepada Cinta Dan Jatuh Cinta

7 Cara Mengatasi Takut Kepada Cinta Dan Jatuh Cinta

papar berkaitan - pada 15/12/2023 - jumlah : 209 hits
Philophobia adalah satu penyakit mental dalam diri seseorang yang takut untuk jatuh cinta dan dicintai Penghidap penyakit ini biasanya pernah melalui sendiri atau pengalaman orang lain hal hal yang tidak menyenangkan dalam percintaan 7 Cara...
Mengenal Mitra Clip Cara Menangani Katup Jantung Bocor

Mengenal Mitra Clip Cara Menangani Katup Jantung Bocor

papar berkaitan - pada 15/12/2023 - jumlah : 140 hits
Penyakit jantung dan pembuluh darah masih menjadi ancaman serius di dunia
Cara Aman Angkat Benda Berat Agar Tidak Cedera

Cara Aman Angkat Benda Berat Agar Tidak Cedera

papar berkaitan - pada 14/12/2023 - jumlah : 124 hits
Cara Aman Angkat Benda Berat Agar Tidak Cedera Penting Diketahui
Laws On Caning Make Ratifying Un Convention Hard Says Saifuddin

Unseen Power Of The Administrative State

Ada Apa Sebenarnya Dengan Ikhlas

Seludup Dadah Dari Luar Negara Guna Kurier

Anwar Lebih Untung Dari Sunak Dan Biden

Bitcoin Bull Market Is Over

Malaysia Perlu Anjakan Sektor Pelancongan Kata Pm

Palestin Hancur M Sia Masih Konsert S Norhaliza



Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok


Aeon Bank Bank Digital Patuh Syariah Pertama Malaysia

Menyemai Literasi Di Era Artificiai Intelligence

Pemandu E Hailing Didakwa Heret Penumpang Keluar Tinggalkan Di Tengah Lebuh Raya

Happy Birthday Rania Izzara Turns One

Kerajaan Tak Kawal Tiktok Kementerian Komunikasi

42 Wanita Warga Asing Ditahan Dalam Op Noda Khas Di Seremban