Cara Claim Insurans Kereta


CARA CLAIM INSURANS KERETA(Jika Berlaku Kemalangan)

Kemalangan jalan raya boleh berlaku disebabkan oleh faktor-faktor seperti terbabas, masuk laluan bertentangan, kecuaian, mengekori kenderaan terlalu rapat dan sebagainya merupakan antara faktor yang biasa berlaku. Oleh itu pentingnya setipa kenderaan mempuyai insurans supaya kos baik pulih dapat ditanggung oleh insurans yang anda ambil.
 
Tapi bagaimana cara utuk proses claim insurans kenderaan? Disini kami kongsikan cara claim insurans kereta kenderaan anda, semoga membantu.
 
JENIS TUNTUTAN INSURANS
 
Sekirayan berlaku kemalangan, terdapat dua jenis tuntutan insurans yang anda boleh lakukan (bengantung pada situasi kemalangan) iaitu
 
Tuntutan Kerosakan Sendiri (First Party)
Sekiranya anda membuat tuntutan kerosakan sendiri apabila menggunakan perlindungan komprehensif. Berikut adalah penerangannya:
Perkara yang Boleh Dituntut Kemalangan berpunca daripada kesalahan anda, buat tuntutan Kerosakan Sendiri; Kemalangan BUKAN berpunca daripada kesalahan anda, buat tuntutan Kerosakan Sendiri Knock-for-Knock (bukan tuntutan pihak ketiga). Manfaat Membuat Tututan Kerosakan Sendiri Knock-for-Knock Tuntutan insurans dapat diselesaikan dengan lebih cepat; Anda tidak akan hilang kelayakan Diskaun Tanpa Tuntutan (No Discount Claim, NCD); Anda boleh menuntut ekses* dan loss of use daripada syarikat insurans pihak lain. Ekses – Amaun yang anda perlu bayar sama ada kemalangan berpunca daripada kesalahan anda atau tidak, syarikat insurans akan membayar baki tuntutan selebihnya. Dokumen diperlukan: Borang tuntutan yang lengkap; Salinan asal laporan polis, kad pengenalan dan lesen memandu (pemandu dan pemegang polisi) dan sijil pemilikan kenderaan; Gambar kejadian kemalangan dan kerosakan pada kenderaan; Dokumen polis yang menyatakan pihak yang dikompaun bagi kesalahan jalan raya.  
Tuntutan Kerosakan Pihak Ketiga (Third Party)
Anda juga boleh membuat tuntutan pihak ketiga jika anda tidak bersalah dalam kemalangan itu dan diskaun (NCD) tiada tuntutan anda tidak akan terjejas langsung. Berikut adalah penerangannya:
Perkara yang Boleh Dituntut Kerosakan pada kereta atau harta anda akibat kemalangan jalan raya yang berpunca daripada pihak lain; Kerugian kewangan yang lain seperti ekses, loss of uses. Dokumen yang diperlukan: Salinan asal laporan polis, kad pengenalan dan lesen memandu (pemandu dan pemegang polisi) dan sijil pemilikan kenderaan; Laporan adjuster; Bil kos pembaikan kereta anda; Gambar kejadian kemalangan dan kerosakan pada kenderaan; Dokumen polis yang menyatakan pihak yang dikompaun bagi kesalahan jalan raya.  
CARA CLAIM INSURANS KERETA (KENDERAAN KEMALANGAN)
 
Sekiranya anda terlibat dalam kemalangan, berikut adalah cara claim insurans kereta kenderaan anda:
Dapatkan keputusan kes, gambar kemalangan dan lakaran rajah di balai polis yang anda buat laporan. Tuntutan insurans bagi kos baik pulih kerosakan kereta anda memerlukan tiga benda tersebut. Tuntutan hendaklah dibuat secepat mungkin kepada pihak insurans. Sekiranya anda terlewat membuat tuntutan, anda boleh menulis surat kepada pihak insurans atas sebab-sebab kelewatan membuat tuntutan kerosakan kereta. Dalam masa 7 hari, laporan mestilah dilakukan untuk membuat tuntutan, anda hendaklah memberikan bukti semasa membuat report dan sekiranya anda tercedera, mestilah dirawat di hospital dalam masa 30 hari setelah kemalangan berlaku. Kereta anda perlulah dihantar ke bengkel panel insuran anda atau pusat baik pulih rasmi untuk dibaiki dengan kadar segera. Jikalau anda memiliki kereta Proton, maka hantarlah ke pusat baik pulih Proton, begitu juga dengan perodua, Honda atau kereta lain. Ini bagi memastikan spare parts yang digunakan adalah asli dengan model kereta anda. Selain itu, proses tuntutan insuran dapat dipercepatkan dan baik pulih kereta anda boleh dilakukan dengan baik apabila anda menghantar pembaikan ke service centre. Dokumen-dokumen seperti salinan kad pengenalan, covernote insurans, salinan lesen memandu, laporan polis, salinan geran, gambar rajah kemalangan, lakaran kemalangan dari balai polis mestilah disiapkan semasa membuat tuntutan kepada syarikat insurans.  
SOALAN LAZIM
 
Apa itu Knock-for-Knock?
Own Damage Knock-for-Knock atau OD KFK ialah kaedah tuntutan insurans daripada pihak ketiga melalui syarikat insurans sendiri. Dalam erti kata lain, kita menuntut bayaran daripada syarikat insurans sendiri dan pihak insurans akan menuntut semula daripada syarikat insurans pihak ketiga.
 
Apa yang perlu dilakukan jika kereta saya dicuri atau kemalangan?
Anda perlu melaporkan insiden kecurian atau kemalangan kepada polis dengan segera atau dalam tempoh 24 jam. Kemudian, hubungi syarikat insurans anda untuk maklumat dan tindakan lanjut.
 
Apakah Diskaun Tanpa Tuntutan (NCD)?
NCD atau No Claim Discount merujuk kepada skim ganjaran untuk pemegang polisi sekiranya tidak membuat sebarang tuntutan dalam tempoh polisi untuk tahun semasa. Kadar NCD ditentukan mengikut kelas kenderaan iaitu antara 25 hingga 55 peratus untuk kenderaan persendirian dan 15 hingga 25 peratus untuk motosikal dan kenderaan komersial.
 
Baca Artikel Lain :
CERMIN KERETA PECAH RETAK:CARA CLAIM INSURANS(Tukar Cermin Baru)
The post CARA CLAIM INSURANS KERETA(Jika Berlaku Kemalangan) appeared first on KekandaMemey.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kekandamemey.com/cara-claim-insurans-kereta.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cermin Kereta Pecah Retak Cara Claim Insurans

Cermin Kereta Pecah Retak Cara Claim Insurans

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 505 hits
CERMIN KERETA PECAH RETAK CARA CLAIM INSURANS Kejadian yang tidak diingini seperti cermin kereta retak atau pecah memang tak boleh dijangkakan Masa anda tengah elok memandu boleh jadi tiba tiba cermin terkena lontaran batu sehingga retak Un...
Insurans Motosikal Cara Claim Insurans Kemalangan Tempoh Tuntutan

Insurans Motosikal Cara Claim Insurans Kemalangan Tempoh Tuntutan

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 292 hits
Disini akan kami kongsikan bagaimana cara untuk Claim Insuran Kemalangan Motosikal dengan kereta ini adalah cara tuntutan dan tempoh claim Cara untuk claim insuran kemalangan motorsikal kereta lori dan van Kemalangan sewaktu memandu sebenar...
Cara Jual Beli Kereta Di Carsome

Cara Jual Beli Kereta Di Carsome

papar berkaitan - pada 17/7/2021 - jumlah : 325 hits
CARA JUAL BELI KERETA DI CARSOME Adakah anda bercadang untuk membeli beli kereta baru Bagaimana anda mahu menjual kereta lama anda Proses jual beli kereta terpakai selalunya amat sukar dan rumit bagi pemilik kereta dan juga mengambil masa d...
Cara Memilih Makanan Kucing Dan 3 Makanan Kucing Terbaik

Cara Memilih Makanan Kucing Dan 3 Makanan Kucing Terbaik

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 405 hits
Kucing tahu apa yang mereka suka makan dan banyak yang tidak mahu menyimpang dari apa yang mereka mahu makan tanpa membujuk Ramai orang menganggap ini kerana kucing sukar tetapi selektivitinya sebenarnya adalah sifat evolusi yang menghalang...
Cara Menjana Pendapatan Pasif Yang Terbukti Sejak 5 Tahun Lalu Yang Perlu Anda Tahu Turut Serta

Cara Menjana Pendapatan Pasif Yang Terbukti Sejak 5 Tahun Lalu Yang Perlu Anda Tahu Turut Serta

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 379 hits
Jom Mulakan Pelaburan Anda Untuk Pasif Income Setiap Hari Di Platform Terbaik Dan Selamat Bersama B4U Trades Investment Dari B4U Global MalaysiaPeluang Menjana Income Pasif Untuk Semua Tanpa Perlu Menaja Sesiapa Jika Mahu Dan Minat Untuk Me...
7 Cara Pilih Buah Tembikai Manis Dan Berair

7 Cara Pilih Buah Tembikai Manis Dan Berair

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 269 hits
Buah Tembikai antara buah kegemaran ramai dan mempunyai banyak khasiatnya yang tersendiri Namun bukan mudah untuk memilih buah tembikai yang rasanya segar manis dan juicy Seringkali ramai yang menyesal dan kecewa membeli buah ini akibat ter...
Cara Goreng Ikan Yang Mudah Dan Hilang Bau Hanyir

Cara Goreng Ikan Yang Mudah Dan Hilang Bau Hanyir

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 293 hits
Penafian Gambar artikel ataupun video yang ada di dalam blog ini ada sesetengahnya yang diambil dari pelbagai sumber media lain Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut Jika timbul masalah mengenai perkara ini anda boleh menghubun...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran