Cara Berkesan Menurunkan Berat Badan


Assalamualaikum…
Masalah berat badan bagi semua orang tidak mengira jantina memang merumitkan dan mungkin ianya tidak dijangka terjadi . Salah satunya adalah seperti gemuk , obesiti dan lemak yang berlebihan di dalam badan . Ini adalah berpunca daripada gaya hidup individu itu sendiri terutama di dalam aspek pemakanan , kesihatan dan senaman . Pelbagai aspek perlu diambil kira untuk mendapatkan Cara Berkesan Untuk Menurunkan Berat Badan  .
Di dalam artikel ini , saya akan ceritakan serba sedikti tentang cara yang efektif di dalam menurunkan berat badan .
Sumber gambar dari Google Melakukan Kerja Rumah Dengan melakukan kerja-kerja rumah , secara tidak langsung kalori akan dibakar sama juga seperti melakukan senaman . Di bawah ni senarai kalori yang dibakar bila kita buat kerja rumah berikut :-
KERJA RUMAH KALORI DIBAKAR DALAM 1 JAM (kcal)
Membersihkan habuk 173.6Mengecat dinding ruang tamu 66Berkebun 287.8Mengelap lantai 193.7Mencuci kereta 234Membersihkan tingkap 180.3Seterika Baju (5 helai dalam 1 masa) 113.2Memasang kertas dinding 133.2Mendaki naik dan turun tangga 516.3Membersihkan habuk 193.7 Makanan Pemecah Lemak Anda juga boleh mengamalkan makanan pemecah lemak . Jika dahulu sering diabaikan jenis-jenis makanan tersebut , kini bolehlah mengambilnya selalu .
LIMAU DAN CUKA
Kandungan kategori makanan masam ini membantu melambatkan rasa lapar. Ini disebabkan kandungan asid yang terkandung didalamnya yang bertindak melambatkan proses pencernaan zat tepu dalam badan.
Keadaan ini akan membuatkan anda terasa sentiasa kenyang. Namun cuba seimbangkan pengambilannya di pagi hari dengan melebihkan air kosong. Ini penting untuk menstabilkan kembali kandungan gula dalam darah
CILI
Semua jenis cili secara semulajadi mengandungi capsaicin yang dapat mengekalkan suhu badan. Keadaan suhu yang tinggi mampu membakar lemak dengan berkesan walaupun mengambil masa .
TEH HIJAU
Penelitian membuktikan bahawa kandungan ekstrak ‘cannatic’ dan ‘asid gymnemic’ dalam teh hijau mampu mengurangkan penyerapan gula dalam darah dan mengurangkan keinginan untuk mengambil makanan manis. Teh hijau juga membuat membuat makanan bergerak dengan lebih pantas melalui sistem pencernaan dan membakar kalori dengan lebih banyak .
Di sini juga saya sertakan sekali 10 kesan yang terbaik apabila kita menurunkan berat badan :-
10 Kesan Terbaik Apabila Menurunkan Berat Badan 1. MENINGKATKAN DAYA INGATAN
Dalam satu kajian di Sweden, para pengkaji menggunakan imbasan CAT bagi mengukur saiz otak 290 wanita lingkungan usia 70an.
Hasil mendapati , wanita yang mempunyai masalah kebocoran kecil pada otak mereka pernah berhadapan masalah berat badan semasa usia muda . Manakala , wanita yang sihat sel otaknya tergolong dalam kelompok yang mempunyai berat badan ideal semasa muda .
Masalah kebocoran kecil ini mengurangkan daya ingatan seseorang.Pakar sains percaya, penyakit salur darah yang dihidapi penghidap obesiti boleh mengganggu peredaran darah ke sel-sel otak , seterusnya boleh membunuh.
2. JIMAT WANG
Kajian membuktikan seseorang perlu menurunkan berat badan sekurang-kurangnya 5% bagi menjimatkan perbelanjaan perubatan sebanyak RM3000 dalam setahun.
3. LEBIH KUAT
Kajian terhadap 9400 dewasa pertengahan umur mendapati orang dewasa yang mempunyai perut berlapis (spare tires) lebih berisiko menghadapi masalah lemah otot dan daya bersenam yang rendah sebanyak 57% .
4. PANJANGKAN JANGKA HAYAT JANTUNG
Risiko masalah pada dinding jantung dan denyutan jantung tidak normal adalah 50% lebih tinggi di kalangan pesakit obesiti berbanding mereka yang mempunyai berat badan normal dan sihat . Obesiti boleh menyebabkan atrium jantung (bahagian atas jantung sebelah kiri) meregang dan seterusnya menyebabkan denutan jantung semakin laju dan tidak selari .
5. LINDUNGI LUTUT
Setiap satu paun berat badan berlebihan meningkatkan risiko osteoartritis ( masalah lutut yang melanda usia 40an ) sebanyak 10% hingga 15% dikalangan wanita dan 5% hingga 10% dikalangan lelaki .
6. ELAK KANSER
Kajian mendapati , mereka yang berlebihan berat badan tetapi berjaya menurunkan berat badannya sebanyak 20 paun atau lebih mengurangkan risiko kanser payudara sebanyak 21% .
Wanita yang obes juga berisiko menghidap kanser endometriosis sebanyak tiga kali ganda berbanding wanita yang mempunyai berat badan normal .
7. MUDAH BERNAFAS
Kajian menunjukkan, bagi individu obes , setiap 10% berat badan yang turun membantu melancarkan fungsi paru-paru sehingga 5% . Mereka yang berjaya menurunkan 25% berat badan pula akan melancarkan sistem pernafasan sebanyak 10% .
Berat badan berlebihan mengakibatkan tekanan berlebihan kepada otot-otot pernafasan seterusnya menyebabkannya terpaksa bekerja lebih keras dan kurang efektif .
8. LUASKAN SALURAN DARAH
Mereka yang obes yang berjaya menurunkan berat badan sehingga 7% mampu mengelakkan gejala kerosakan pada salur darah . Keadaan ini secara tidak langsung mangatasi masalah atherosclerosis, serangan sakit jantung dan strok.
9. KESEIMBANGAN BADAN
Obesiti boleh menyebabkan ketidakseimbangan hormon yang membuatkan seseorang itu sukar mengawal tubuh badannya , walaupun dengan bantuan persenyawaan in vitro (IVF) .
Kajian terhadap 372 wanita yang menjalani IVF mendapati , mereka yang obes mempunyai 32% lebih rendah peluang untuk hamil berbanding wanita dengan berat badan ideal.
Mereka yang obes juga berisiko mengalami keguguran kandungan sehingga 43% daripada mereka yang mempunyai berat badan normal .
10. MELANCARKAN PROSES KELAHIRAN
Kajian terhadap 612 wanita oleh University North Carolina mendapati wanita yang obes memerlukan masa yang lama sehingga dua jam semasa proses kelahiran anak berbanding wanita yang mempunyai berat badan normal .
The post Cara Berkesan Menurunkan Berat Badan appeared first on wanzawawi[dot]net.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wanzawawi.net/2020/07/cara-berkesan-menurunkan-berat-badan-2/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dia Makan Dengan Berat Hati Dan Muka Mencuka Wanita Terkilan Suami Cuma Mahu Makan Ikut Cara Masakan Ibunya

Dia Makan Dengan Berat Hati Dan Muka Mencuka Wanita Terkilan Suami Cuma Mahu Makan Ikut Cara Masakan Ibunya

papar berkaitan - pada 22/7/2020 - jumlah : 339 hits
Membina mahligai rumah tangga memerlukan kesabaran yang tinggi kerana di dalamnya tidak semestinya hanya dipenuhi dengan perkara yang indah indah sahaja Segalanya bergantung kepada bagaimana setiap pasangan menangani masalah dan cuba untuk ...
Air Asam Gelugur Turunkan Berat Badan Khasiat Lain Pun Banyak

Air Asam Gelugur Turunkan Berat Badan Khasiat Lain Pun Banyak

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 194 hits
Jom kami kongsikan resepi air asam gelugur untuk menurunkan berat badan
Cara Orang Arab Atasi Rambut Kelemumur Dan Gugur Memang Berkesan

Cara Orang Arab Atasi Rambut Kelemumur Dan Gugur Memang Berkesan

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 202 hits
Cara Orang Arab Atasi Rambut Kelemumur Dan Gugur Memang BerkesanMemang risau bila mempunyai pelbagai masalah rambut seperti kelemumur rambut gugur berminyak dan sebagainya Bagi wanita yang bertudung pula kulit kepala sering rasa gatal gatal...
Anak Kuat Menyusu Tiap Kali Timbang Berat Naik Sikit Perbetulkan Cara Ni Dulu Baru Ok

Anak Kuat Menyusu Tiap Kali Timbang Berat Naik Sikit Perbetulkan Cara Ni Dulu Baru Ok

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 436 hits
Bayi selepas dilahirkan akan mengalami pengurangan berat badan pada beberapa hari yang pertama Selepas itu mempunyai kadar penambahan berat badan di mana bayi akan bertambah berat badan Secara puratanya berat badan bayi akan mencapai 2 kali...
Menjawab Kegalauan Soal Haruskah Calon Pengantin Turunkan Berat Badan Sebelum Menikah

Menjawab Kegalauan Soal Haruskah Calon Pengantin Turunkan Berat Badan Sebelum Menikah

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 210 hits
Banyak yang galau ingin berdiet sebelum menikah Hmm sebenarnya hal tersebut perlukah
7 Cara Naikkan Berat Anak Underweight Nak Bagi Nasi Butter Boleh Tapi Berpada Pada

7 Cara Naikkan Berat Anak Underweight Nak Bagi Nasi Butter Boleh Tapi Berpada Pada

papar berkaitan - pada 31/7/2020 - jumlah : 454 hits
Bila bayi kita disahkan underweight atau berat badan di bawah paras yang normal pada carta pertumbuhan kita tentu akan berusaha menaikkan berat badannya Ikuti 7 tip daripada pegawai dietetik ini Amar berumur 12 bulan tetapi berat badannya h...
Hiburan Leher Dah Boleh Nampak Vicha Gembira Berat Badan Turun 10kg Dalam 3 Minggu

Hiburan Leher Dah Boleh Nampak Vicha Gembira Berat Badan Turun 10kg Dalam 3 Minggu

papar berkaitan - pada 27/7/2020 - jumlah : 276 hits
Berkongsi berita gembira kepada umum mengenai kejayaannya menurunkan berat badan sebanyak 10 kilogram pelakon dan pelawak Vicha mendedahkan beliau hanya mengambil masa kurang sebulan selepas menjalani rutin gaya hidup yang lebih sihat Hasil...
Cara Atasi Sakit Lutut Paling Berkesan

Cara Atasi Sakit Lutut Paling Berkesan

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 260 hits
Cara Atasi Sakit Lutut Paling BerkesanBukan sahaja orang berusia orang muda pun boleh alami sakit lutut Lebih lebih lagi jika anda aktif berlari atau bersukan masalah sakit lutut ini merupakan antara kesakitan yang kerap anda alami
Berat Badan Si Suami Naik Ketara Selepas Kahwin Isteri Dipuji Ramai Kerana Dikatakan Pandai Menjaga Suami

Berat Badan Si Suami Naik Ketara Selepas Kahwin Isteri Dipuji Ramai Kerana Dikatakan Pandai Menjaga Suami

papar berkaitan - pada 25/7/2020 - jumlah : 406 hits
Buat yang sudah berkahwin pernahkah anda membezakan diri anda ketika sebelum dan selepas kahwin Jika dilihat pada gambar foto pasti banyak perubahan yang berlaku Antara perubahan yang sering berlaku kepada mereka bukan sahaja rutin harian m...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord