Cara Azan Dan Iqamah Bayi Baru Lahir


Tahukah anda cara azan dan iqamah bayi yang baru lahir? Menurut Islam, bayi yang baru lahir, disunatkan bayi tersebut supaya diazankan. Namun, terdapat beberapa cara azan dan iqamah bayi mengikut tertibnya yang betul.
Sebaik sahaja bayi dilahirkan, bayi perlu dibersihkan terlebih dahulu dari segala lendir dan darah dalam perut ibu. Kemudian diserahkan kepada bapa kandung atau wakil keluarga lelaki untuk diazankan setelah bayi dibersihkan. Disini, kami menyedia cara azan dan iqamah bayi mengikut tertib.
Berkenaan Cara Azan dan Iqamah Bayi Baru Lahir Apa Itu Azan Bayi Baru Lahir? Bacaan azan bayi dan iqamah di telinga mereka ini merupakan sunnah yang dianjurkan oleh nabi kita, Muhammad SAW. Perkara ini telah dilihat dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW ketas Husein bin Ali.
Hadis azan di telinga bayi yang baru lahir merupakan hadis yang diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dalam sunannya. ʻAsim bin Ubaidillah meriwayatkan daripada Ubaidillah bin Abu Rafiʻ, Ubaidillah bin Abu Rafi’ meriwayatkan daripada ayahnya (Abu Rafiʻ RA) bahawa beliau berkata:
رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «أَذَّنَ فِي أُذُنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ حِينَ وَلَدَتْهُ فَاطِمَةُ بِالصَّلَاةِ
Maksudnya: Aku melihat Rasulullah SAW azan di telinga al-Hasan bin ‘Ali apabila beliau dilahirkan oleh Fatimah dengan azan solat.
Hukum Azan Bayi Ulama hadis berbeza pandangan dalam menilai hadis ini. Sebahagian mereka menilai hadis ini da’if (lemah) disebabkan terdapat seorang perawi yang berstatus da’if dalam sanadnya iaitu ‘Asim bin Ubaidillah. Namun, keda’ifan hadis ini tidak parah.
Sebahagian yang lain menilai hadis ini sebagai sahih, bahkan Imam al-Tirmizi mengatakan bahawa hadis ini adalah hasan sahih. Meskipun begitu, dari sudut fiqhnya, Hukum azan bayi mengikut mazhab al-Syafie, disunatkan untuk azan di telinga bayi yang baru dilahirkan agar dihindari daripada gangguan syaitan.
Panduan Cara Azan dan Iqamah Bayi Baru Lahir Cara Azan Bayi Lelaki Berikut merupakan cara azan bayi lelaki :
Angkat bayi separas mulut letakkan mulut ke telinga kanan bayi dan azan dengan suara yang sederhana. Jangan terlalu kuat kerana gegendang telinga bayi yang bru lahir adalah sensitif Selesai diazankan, letakkan semula bayi ke tempat asalnya Cara Sambut Bayi Perempuan Dalam Islam Terdapat banyak kaedah sambut bayi perempuan megikut islam. Oleh itu kami telah menyediakan beberapa cara sambut bayi perempuan dalam islam :
Azan dan iqamah Doa Tahnik Namakan bayi pada hari pertama atau ketujuh Cukur rambut Aqiqah Berkhatan Menghebahkan dan ucapan tahniah tanda gembira Teks Iqamat Bayi Perempuan Rumi Berikut merupakan teks iqamat bagi bayi perempuan beserta terjemahannya :
ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR,
ASY-HADU ALLA ILAHA ILLALLAH,
ASY-HADU ANNA MUHAMMADAR RASULULLAH,
HAIYA ‘ALAL-SALAH,
HAIYA ‘ALAL-FALAH,
QADQAMATIS-SALAH, QADQAMATIS SALAH
ALLAHU AKBAR, ALLAHU AKBAR.
LA-ILAHA ILLALLAH.…
Allah Maha Besar, Allah Maha Besar.
Aku menyaksikan bahawa tiada tuhan melainkan Allah.
Aku menyaksikan bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.
Marilah mendirikan solat
Marilah menuju kemenangan.
Telah hampir untuk solat, telah hampir untuk solat
Allah Maha Besar, Allah Maha Besar.
Tiada tuhan melainkan Allah.
Bagi ibu bapa yang belum tahu cara azan dan iqamah bayi yang baru lahir, anda boleh merujuk perkongsian yang kami sediakan. Perkongsian ini bertujuan untuk memudahkan urusan ibu bapa yang bakal menimang cahaya mata.
Soalan FAQs Berkenaan Cara Azan dan Iqamah Bayi Kenapa bayi kena azan? Imam al-Tirmizi mengatakan bahawa hadis ini adalah hasan sahih dan Imam al-Hakim juga turut mensahihkan hadis ini. Dalam mazhab al-Syafie, disunatkan untuk azan di telinga bayi yang baru dilahirkan agar dihindari daripada gangguan syaitan.
Siapa yang boleh azankan bayi? Sebagai Muslim, bayi yang baru lahir disunatkan untuk azan di telinganya. Kebiasaannya, azan akan dilaungkan oleh lelaki yang merupakan ayah kandung.
Apa hukum azan bayi baru lahir? Hukum azan yang baru lahir adalah sunat mengikut mazhab al-Syafie.
Bagaimana jika sebelum ini bayi tidak diazankan? Bagi ibi bapa yang tidak sempat mengazankan bayi, tidak mengapa kerana hukum mengazankan bayi adalah sunnah sahaja. Tujuan bayi diazankan adalah untuk melindungi mereka daripada gangguan syaitan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/04/cara-azan-dan-iqamah-bayi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Doktor Paksa Lahir Normal Walaupun Bayi Songsang Kepala Tertinggal Dalam Rahim Ibu

Hiburan Doktor Paksa Lahir Normal Walaupun Bayi Songsang Kepala Tertinggal Dalam Rahim Ibu

papar berkaitan - pada 28/4/2024 - jumlah : 51 hits
Meraung si berusia 38 tahun dibuatnya selepas terpaksa menerima hakikat selepas bayi yang dikandung selama 9 bulan pergi meninggalkan buat selamanya Paksa bersalin normal Difahamkan sewaktu mahu bersalin si ibu sudah terkena jangkitan dan t...
Semangat Kuat Ibu Meninggal Dunia Bayi Lahir Secara C Zer Pada Usia Kandungan 30 Minggu

Semangat Kuat Ibu Meninggal Dunia Bayi Lahir Secara C Zer Pada Usia Kandungan 30 Minggu

papar berkaitan - pada 22/4/2024 - jumlah : 65 hits
Seorang bayi perempuan selamat dibedah keluar dari rahim ibunya yang terbunuh bersama suami dan anak yang lain akibat serangan Israel di bandar Rafah di Gaza yang turut mengorban 19 lagi nyawa orang awam kata pegawai kesihatan Palestin Sumb...
Bersihkan Telinga Bayi Ini Cara Yang Betul Jangan Guna Putik Kapas

Bersihkan Telinga Bayi Ini Cara Yang Betul Jangan Guna Putik Kapas

papar berkaitan - pada 18/4/2024 - jumlah : 52 hits
Salah satu bahagian badan bayi yang mesti dibersihkan ialah telinga Bagaimanapun membersihkan telinga bayi anda tidak sepatutnya dilakukan begitu sahaja Ada cara membersihkan telinga bayi dengan cara yang betul Jangan sesekali menggunakan p...
Menilai Pirake Kuala Kubu Baru

Menilai Pirake Kuala Kubu Baru

papar berkaitan - pada 26/4/2024 - jumlah : 45 hits
MSOMata para peminat politik negara kini tertumpu ke Kuala Kubu Baru Selangor kerana Pirake akan berlangsung di kerusi N 06 itu Esok hari penamaan calon Setakat ini PH dan PN mengumumkan calon mereka PH menamakan Pang Sock Tao dari DAP mana...
Tak Cukup Tangan Caprice Terkejut Terima Lebih 900 Aduan Baru

Tak Cukup Tangan Caprice Terkejut Terima Lebih 900 Aduan Baru

papar berkaitan - pada 26/4/2024 - jumlah : 79 hits
Umum sedia maklum penyanyi rap sensasi Caprice turut terlibat dalam kontroversi rumah tangga pelakon Aliff Aziz dan Bella Astillah selepas tangkap layar perbualan WhatsApp yang ditularkan oleh Sarah Yasmine baru baru ini Bagaimanapun Capric...
Lafaz Doa Pengantin Baru Dan Kelebihan Mendoakan Pengantin

Lafaz Doa Pengantin Baru Dan Kelebihan Mendoakan Pengantin

papar berkaitan - pada 26/4/2024 - jumlah : 59 hits
Lafaz Doa Pengantin Baru dan Kelebihan Mendoakan Pengantin 15 Adakah anda merancang ke majlis dan tidak pasti doa pengantin baru Berikut adalah doa yang anda boleh bacakan untuk pengantin yang baru sahaja menjalani pernikahan Artikel ini me...
Kejap Lagi Kita Pergi Tengok Adik Intan Ladyana Selamat Bersalin Harris Ajak Evie Jumpa Baby Baru

Kejap Lagi Kita Pergi Tengok Adik Intan Ladyana Selamat Bersalin Harris Ajak Evie Jumpa Baby Baru

papar berkaitan - pada 26/4/2024 - jumlah : 61 hits
Tahiah diucapkan kepada pasangan Harris Aliff dan Intan Ladyana di atas kelahiran anak kedua mereka Intan telah selamta melahirkan seorang bayi lelaki di sebuah pusat perubatan di Kuala Lumpur hari ini Sumber foto Instagram Harris Alif Anak...
Fahmi Questions Pas Leaders Presence In Kangar Rather Than Kuala Kubu Baru

Fahmi Questions Pas Leaders Presence In Kangar Rather Than Kuala Kubu Baru

papar berkaitan - pada 28/4/2024 - jumlah : 78 hits
PKR Information chief Fahmi Fadzil today raised questions about the presence of top PAS leaders in Perlis rather than in Kuala Kubu Baru in Selangor Picture by Miera ZulyanaKUALA PERLIS April 27 PKR Information chief Fahmi Fadzil today rais...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


The Helical Pearl House By A3 Projects In Ipoh Malaysia

Cops Tracking Down Duo Involved In Pasir Mas Shooting

Issue Warning Not Rm250 000 Fine For First Time No Palm Oil Label Offences Urges Mydin Boss

There Are Many Types Of Indians

Pengalaman Kerja Sambil Belajar

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit