Cara Ambil Wudhu Beserta Niat Dan Panduannya


Tahukah anda cara ambil wudhu dengan betul? Bagi agama islam, kita diwajibkan untuk mengambil wudhu secara sah sebelum menunaikan ibadah terutamanya solat.
Sudah pastinya semua umat islam tahu cara ambil wudhu, namun terdapat juga segelintir yang kurang pasti tentang cara pengambilan air sembahyang dengan betul. Disini kami kongsikan cara ambil wudhu serta panduannya sekali.
Pengertian Wudhu dan Syarat Sah Wudhu Pengertian Wudhu dari segi bahasa bermaksud kebaikan dan kebersihan.
Dari segi istilah pula ia bermaksud penggunaan air yang suci atau menyapu dan membasuh anggota badan tertentu (seperti muka, dua belah tangan hingga siku, kedua-dua kaki) dengan niat.
Syarat Sah Wudhu Berikut merupakan syarat sah wudhu yang mesti dipatuhi untuk memastikan wudhu tersebut sah dan sempurna.
Islam. Mumaiyiz (kanak-kanak yang sudah pandai membezakan antara perkara yang baik dan buruk). Suci daripada haid dan nifas. Menggunakan air mutlak. Tidak ada benda yang menghalang air sampai kepada anggota wuduk (contohnya seperti cat, getah, pengilat kuku, lilin, kapur, minyak atau daki tebal yang melekat di celah jari, di bawah kuku atau di celah rekahan pada tumit). Tidak berubah sifat air wudhu akibat benda asing yang melekat pada anggota wudhu. (Contohnya sabun, bedak atau apa-apa sahaja yang melekat pada anggota wudhu. Sekiranya ada, ia perlu dibersihkan terlebih dahulu sebelum berwudhu). Rukun Wudhu Serta Cara Niat Wudhu Rukun wudhu : Rukun wuduk mempunyai 6 perkara iaitu:
Niat (Niat di dalam hati ketika mula membasuh muka) Membasuh muka (Basuh seluruh muka dari tempat tumbuh rambut sehingga bawah dagu dan dari anak telinga kanan ke kiri) Membasuh kedua belah tangan hingga ke siku Menyapu sebahagian kepala Membasuh kedua belah kaki hingga buku lali Tertib (Membasuh anggota-anggota tadi mengikut urutan rukun yang dinyatakan)
Tidak SAH wuduk jika sekiranya tertinggal salah satu rukun atau anggota wajib wuduk. Cara Niat Wudhu : Niat wuduk merupakan salah satu rukun yang menjadikan kebasahan wudhu. Adapun melafazkan niat wuduk adalah sunat bagi membantu hati menghadirkan niat. 
Berikut merupakan lafaz niat wudhu yang perlu anda ikuti :
نَوَيْتُ رَفْعَ الْحَدَثِ الْأَصْغَرِ لِلَّهِ تَعَالَى
Lafaz niat: Nawaitu Rafaal Hadasi As-Ghori Lillahi Taala
Maksudnya: “Sahaja aku mengangkat hadas kecil kerana Allah Taala”
Niat yang wajib ialah lintasan dalam hati yang dihadirkan ketika mula membasuh sebahagian muka.
Sebaik-baiknya, dilafazkan niat sebelum mula mengambil wuduk untuk memudahkan berniat dalam hati.
Cara Ambil Wudhu dengan Betul Cara Ambil Wudhu Guna Spray Botol Isikan botol spray dengan air mutlak. Cari tempat duduk yang sesuai (untuk golongan wanita, anda boleh mencari tempat yang terselindung bagi mejaga aurat) Hanya menggunakan pada anggota wudhu yang wajib sahaja dan tidak perlu diulangi sebanyak 3 kali (sekali sahaja cukup memadai). Mulakan wudhu anda : Baca Bismillah Semburkan air pada kedua belah tapak tangan dan ratakan Baca niat ambil wuduk. Semburkan air pada muka sehingga air mengalir kemudian ratakan air di seluruh muka Sembur air pada tangan kanan sehingga ke siku. Tunggu sehingga air mengalir dan kemudian ratakan air sehingga ke siku selati jari jemari. (ulangi langkah ini pada tangan kiri) Sembur air pada kepala dan tunggu air mengalir kemudian ratakan Sembur air pada kaki kanan sehingga air mengalir kemudian ratakan pada kaki sehingga ke pergelangan kaki termasuk jari jemari (ulangi langkah tersebut pada kaki kiri) Selesai Ketika anda meratakan air jangan mengangkat tangan sehingga seluruh air diratakan pada anggota wudhu. Ini kerana jika anda mengangkat sebelum habis meratakan air, air pada tapak tangan akan bertukar kepada air Mustaqmal dan tidak sah untuk dijadikan air wudhu
Cara Ambil wudhu Jika Tangan Berbalut Mengambil wuduk dengan membasuh anggota yang tidak sakit dengan air. Menyapu air ke atas jabirah yang melekat pada anggota yang sakit. Ia bertujuan menggantikan basuhan biasa ke atas anggota yang sakit itu. Bertayamum bagi menggantikan basuhan pada anggota yang sakit. Cara Ambil Wudhu Bagi pesakit yang ditampal Jarum Berikut merupakan cara ambil wudhu bagi pesakit yang ditampal jarum :
Anda perlu menilik kepada keadaan tempat yang ditampal. Jika boleh dicabut dan tidak mendatangkan mudarat, maka hendaklah dicabut dan mengambil wuduk seperti biasa. Jika sebaliknya yakni mendatangkan kesakitan dan lebih parah maka bolehlah disapu air di atas pelekat itu seperti hukum sapuan atas jabirah (balutan luka) dan bertayammum sebagai ganti wuduk anggota luka.
Soalan FAQs Berkenaan Cara Ambil Wudhu Apakah perkara yang membatalkan wudhu? 1. Keluar sesuatu daripada qubul atau dubur. 
2. Tidur tidak tetap kedudukan dua papan punggung.
3. Hilang akal kerana mabuk, pengsan, gila, tidur, pitam dan lain-lain.
4. Bersentuh kulit antara lelaki dan wanita yang halal nikah (ajnabi / bukan mahram) tanpa berlapik.
5. Menyentuh kemaluan hadapan atau belakang dengan perut tapak tangan atau perut anak jari dengan tidak belapik. (Kemaluan itu sama ada kepunyaan sendiri atau kepunyaan orang lain, lelaki atau perempuan, yang hidup atau yang telah mati.)
Apakah anggota wajib wudhu Seluruh muka, tangan hingga kesiku, sebahagian daripada kepala, dan kaki sehingga ke buku lali.
Bolehkan membaca niat wudhu ketika di dalam tandas? sekiranya berada di tandas mahupun bilik air, memadai hanya berniat wudhu di dalam hati sahajatanpa perlu melafazkan nama Allah seperti niat : “sahaja aku mengangkat hadas kecil”. 
Hal ini kerana lafaz “اللَّهِ تَعَالَى” tidak menjadi syarat kebasahan wuduk dan hukum menyebut kalimah “Allah” di dalam tandas adalah makruh.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/04/cara-ambil-wudhu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
3 Cara Mengukur Cincin Dengan Mudah Sebelum Membelinya

3 Cara Mengukur Cincin Dengan Mudah Sebelum Membelinya

papar berkaitan - pada 17/4/2024 - jumlah : 96 hits
Sekarang membeli cincin bisa dilakukan secara online tetapi bagaimana cara mengukur cincin sebelum membelinya Ada banyak cara yang bisa dilakukan untuk mengukur lingkar jari agar cincin tunangan atau pernikahan yang dipesan nantinya pas Bis...
3 Cara Pengesanan Awal Demam Denggi Dan Penawar Demam Denggi

3 Cara Pengesanan Awal Demam Denggi Dan Penawar Demam Denggi

papar berkaitan - pada 17/4/2024 - jumlah : 72 hits
3 Cara Pengesanan Awal Demam Denggi dan Penawar Demam Denggi 9 Kes demam di Malaysia semakin meningkat Baru baru ini ada dua kematian yang melibatkan demam denggi berlaku di Pulau Pinang Selangor dan Johor adalah negeri mempunyai kadar jang...
Kenali Ini Cara Bedakan Pelat Mobil Dinas Tni Asli Dan Palsu Jangan Terkecoh

Kenali Ini Cara Bedakan Pelat Mobil Dinas Tni Asli Dan Palsu Jangan Terkecoh

papar berkaitan - pada 18/4/2024 - jumlah : 57 hits
Jangan sampai terkecoh ini cara membedakan pelat mobil dinas TNI yang asli dan palsu
Kesalahan Yang Sering Terjadi Saat Merakit Komputer Dan Cara Mengatasinya

Kesalahan Yang Sering Terjadi Saat Merakit Komputer Dan Cara Mengatasinya

papar berkaitan - pada 17/4/2024 - jumlah : 58 hits
Merakit komputer memerlukan perencanaan dan pemilihan komponen yang tepat untuk menghindari kesalahan yang dapat mempengaruhi kinerja dan keawetan perangkat Penting bagi Anda untuk memastikan kompatibilitas antar komponen merakit komputer d...
Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care

papar berkaitan - pada 17/4/2024 - jumlah : 138 hits
Hai semua Kejadian kereta rosak jadi lepas aku balik kerja Betul betul traffic light Ujian sehari sebelum raya Benda ni jadi pukul 6 00 petang dah nak dekat berbuka Aku memang nak cepat haritu sebabnya dah janji dengan mak nak ke bazar last...
Panduan Dan Cara Solat Dhuha 4 Rakaat Dan 1 Salam Serta Kelebihannya

Panduan Dan Cara Solat Dhuha 4 Rakaat Dan 1 Salam Serta Kelebihannya

papar berkaitan - pada 16/4/2024 - jumlah : 70 hits
Panduan dan Cara Solat Dhuha 4 Rakaat dan 1 Salam serta Kelebihannya 22 Solat dhuha adalah ibadah sunat yang kerap dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW Amalan ini mengandungi banyak keutamaan iaitu salah satunya adalah melancarkan rezeki seseor...
Ikan Keli Jenis Spesis Kandungan Nutrisi Cara Memasak

Ikan Keli Jenis Spesis Kandungan Nutrisi Cara Memasak

papar berkaitan - pada 16/4/2024 - jumlah : 117 hits
Tidak hanya sedap masak ikan keli juga mudah dipelihara dan mempunyai banyak nutrisi yang diperlukan oleh tubuh badan kita Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan jenis jenis ikan keli dan khasiatnya kepada ke...
Cara Kongsi Duit Raya Melalui Touch N Go Ewallet

Cara Kongsi Duit Raya Melalui Touch N Go Ewallet

papar berkaitan - pada 17/4/2024 - jumlah : 145 hits
Kini anda boleh kongsi duit raya melalui Touch n Go eWallet kepada kawan kawan sepupu atau anak buah anda Memang mudah sangat sekarang nak share duit raya lepas ni Anda juga boleh beri duit raya kepada anak buah anda walaupun dia tinggal be...
Bersihkan Telinga Bayi Ini Cara Yang Betul Jangan Guna Putik Kapas

Bersihkan Telinga Bayi Ini Cara Yang Betul Jangan Guna Putik Kapas

papar berkaitan - pada 18/4/2024 - jumlah : 52 hits
Salah satu bahagian badan bayi yang mesti dibersihkan ialah telinga Bagaimanapun membersihkan telinga bayi anda tidak sepatutnya dilakukan begitu sahaja Ada cara membersihkan telinga bayi dengan cara yang betul Jangan sesekali menggunakan p...
Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Turning Raw Data Into Stunning Presentations With One Click

Kurangkan Saiz Produk Tanpa Maklum Pembeli Boleh Kena Denda Rm35 000

Kes Pemerasan Rm1 25 Juta 3 Pegawai Kanan Polis Ditahan

Misteri Surat Addendum Pengampunan Najib

Aksi Tfc Tempang Tanpa Akhyar

Prk Kuala Kubu Bharu Sock Tao Garis Lima Teras Dalam Manifesto