Cara Aku Atasi Writer S Block


Cara Mengatasi Writer's Blog atau Tiada Idea Nak Update Apa.  Pernah mengalami Writer's block ? Waktu aku menaip ni. Aku baru je edit layout aku. Memang stress. Coding dia macam apa je aku nak atur satu-satu. Lepastu dia tak read pulak. error sana sini. Macam tikus membaiki labu je aku ni. Edit Blog HTML ini adalah salah satu mengapa aku jadi writer's block. Selagi tak atur selagi tu mood blogging aku ke laut. Hampir nak giveup. Ok back to our main topic. Cara Atasi Writer's block. 

Kalau semalam aku dah taip panjang berjela 5 sebab writer's block. Hari ini aku nak kongsikan kepada anda semua cara aku atasi writer's blog. Setiap penyakit ada penawarnya. Jadi di bawah ini adalah 5 strategi aku menangani writer's block. Aku dari semalam lagi asyik nak type writer's blog je. Ha type pun. 
P/s Perubahan Anda ke Kau akan berlaku. 

1. Banyak Membaca Entry semalam aku dah habak mai. Banyakkan membaca. Pergi blog yang sama niches. Kalau kau blog pasal pelancongan atau menternak lemak di kedai makan. Pergi ke niches blog yang sama dengan kau. Tengok cara dia menaip entry itu. Kau ilhamkan. Kau ubah cara kau tapi cuba ikut style dia menyampaikan ilmu. Lebih senang untuk orang faham lebih bagus.

2. Banyak menonton video menarik di Youtube mahupun Astro. Menontonlah banyak-banyak video di youtube mahupun astro. Dan kau pun keting* datang ilham atau idea nak tulis apa. Macam di youtube, kau sedang tengok video cara memanjat pokok durian. Then ada suggestion video tips ada anak kembar. Haa. Kau update lah blog tentang anak kembar dan beberapa tips yang kau tahu macam mana nak ada anak kembar. Mungkin kau boleh masukkan idea dari video youtube itu juga. Atau tambah idea kau sendiri. Seperti kahwin dengan baka kembar, atau makan pisang kembar(melawak). 
3. Sedia Nota Khas Untuk Blog Yes. Nak jadi blogger berjaya. Kena ada nota khas. Nota tu kena tulis tulis ke mer? Eh tak da lah. Zaman dah moden. Kau boleh catit dalam laptop mahupun handphone kau. Bila kau tengah syok tonton video dekat youtube. Then idea sampai. Kau terus tulis idea tu dalam nota kau idea tu. Sebagai contoh tutorial nak jadi blogger terkenal di Sekolah Sendiri. 
Belum Ada Masa Nak Taip Artikel Daftar Forex Tersebut. 
Ni tips dari aku. Dekat whatsapp aku. Aku akan buatkan satu group bertajuk idea blog. Dalam group itu aku invite nombor aku satu lagi untuk join. Ye lah nak buat group kena ada 2 nombor. Kalu tiada 2 nombor, anda invite akak abang. Then kick mereka lepas je group tu tertubuh. Bila kau ada idea kau tulis lah idea tu dalam group tu. Then bila ada mood, kau type lah penerangan tentang idea kau tu melalui telephone. Aku rasa menaip guna telephone best lagi. Kira macam draft blog lah group tu. Bila kau rasa nak update, kau buka lah laptop, letak gambar cantik dalam tu. 
Selain drafting. Aku guna whatsapp group itu untuk letak gambar yang aku nak letak dalam blog. So aku send je gambar terbaru (tentang kedai makan ke, tempat pelancongan ke, interview ke) send ke group itu. Sebab aku buat macam tu? Aku nak kecilkan size gambar tu ke size whatsapp.Senang aku edit and senang aku nak upload ke blog sebab size keci. Aku guna web.whatsapp je untuk transfer gambar (save as) dan copy draft post aku itu ke blog.  
4. Sediakan Blog List Achievement Eh. Emm apa ni erk. Aku drafting je benda ni semalam. mmm apa erk. Apa maksud aku blog list achievement? Blog list dalam blog ke apa. Jap erk aku fikir dulu. Aku skip ke point nombor lima dulu. (Ni salah satu tips, tiada idea nak tulis point ni, teruskan taip untuk idea seterusnya)
Blog list itu memang suruh aku confuse kejap. Mungkin aku nak type List of Blog Goals. Ok untuk menaikkan semangat anda berblog. Anda tulis lah blog goals anda untuk bulan ini atau bulan depan ataupun untuk tahun ini dalam telephone anda atau dalam hati pun boleh tapi takut lupa. Selalunya goals untuk blog aku macam ini, aku akan letakkan iklan nuffnang hanya bila blog aku sampai 1 ribu viewers setiap hari. So, blog aku dah sampai 1 ribu viewers (organic view). Only then aku letak nuffnang. Nampak tak semangat aku berblog naik sebab aku nak capai target letak nuffnang dalam blog. 
Tapi tu lah, pendapatan atau earning nuffnang ni memang buatkan mata aku berhabuk. Lepas tu baca lagi yang nuffnang sekarang susah nak bayar earning atau post cheque blogger atas sebab Fraud Click. Mungkin salah blogger tu kot yang dok isi tabung sana sini. Anda tak support aktiviti ini, tapi ada blogger lain yang blogwalking ke blog anda and type message Blogwalking disini dan isi minyak blog. Aku bila dapat message macam ni terus aku delete. Bahaya. Nanti pihak pengiklan ingat aku support activity kurang sihat itu. 
Blog Goals aku yang lain seperti, aku nak naikkan pageviews tinggi melangit sebab nak daftar innity(berangan), dan nak target followers seramai 3000 orang pada 1.March ini. Rasanya akan terlaksana awal kot goals followers aku tu. 
5. Letakkan Blog Best Dalam Bloglist. Ini aku kena buat. Tengok bloglist aku sekarang. Itulah mangsa mangsa blog yang aku pozer dalam diam. HAHA. Aku baca blog mereka. Aku cuba tengok style blog dan penulisan mereka. Ada antara mereka sangat peramah sampai Blog mereka siap ada beratus* comments. Nak jadi macam mereka. Tapi itulah aku tak larat nak baca diary orang dan mungkin mereka rajin comment blog orang. Kalau blog share tentang tips atau tentang jalan-jalan makan angin. Memang aku akan tertarik nak baca. Benda interesting lah. Kalau macam topik hari ini aku nak tonton didi and friend dekat astro ceria. Hari ini aku nak isi minyak dekat shell, tak nak dekat petronas. Title je dah macam tak mengancin.. Takpa-takpa. Itu blog anda. Anda type je apa terlintas di fikiran and elak writer's block. Tapi post macam itu memang akan menjadi bahan bersejarah sahaja. Post aku Cara Aku Atasi Writer's Block ini pun aku rasa macam jadi bahan bersejarah dalam blog aku je. 
Maaf jika ada kesalahan tatabahasa dan typo. Jika anda ada sebarang idea atau tips nak elak writer's gaya anda sendiri. Bolehlah kongsi di ruangan comment di bawah ok? Terima Kasih. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.amerjaya.com/2020/04/cara-aku-atasi-writers-block.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bukan Digaruk Ini 6 Cara Atasi Gatal Gara Gara Ketempelan Ulat Bulu Sebelum Menjalar Lo

Bukan Digaruk Ini 6 Cara Atasi Gatal Gara Gara Ketempelan Ulat Bulu Sebelum Menjalar Lo

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 560 hits
Daripada digaruk ada cara yang lebih cepat dan efektif untuk menghilangkan rasa gatal yang menyiksa itu
Cara Atasi Gastrik Pengalaman Saya Sendiri Pulih Dari Gastrik

Cara Atasi Gastrik Pengalaman Saya Sendiri Pulih Dari Gastrik

papar berkaitan - pada 12/4/2020 - jumlah : 230 hits
Nak pulih daripada masalah gastrik Jom saya kongsikan pengalaman saya sendiri yang dah pun berjaya bebas daripad masalah gastrik
5 Sebab Writer S Block Atau Tiada Idea Nak Menulis Apa

5 Sebab Writer S Block Atau Tiada Idea Nak Menulis Apa

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 167 hits
Punca atau Sebab Tiada Idea Nak Update Menulis Apa atau Writers Block Tahukah anda kebanyakkan blogger mengalami masalah writer s block atau tiada idea nak update atau tulis apa Salah satu sebab ialah kerana ketandusan idea kekeringan idea ...
2 Cara Membuat Masker Kain Mudah Untuk Siasati Kelangkaan Di Tengah Wabah Corona

2 Cara Membuat Masker Kain Mudah Untuk Siasati Kelangkaan Di Tengah Wabah Corona

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 195 hits
Dengan semakin sulitnya mendapatkan masker sebenarnya Anda bisa membuat masker kain sendiri dengan mudah Masker ini bisa menjadi alternatif terbaik untuk menyiasati kelangkaan produk masker di pasaran Namun perlu diketahui bahwa masker ini ...
12 Cara Hidup Sehat Dan Awet Muda Alami Dan Sederhana

12 Cara Hidup Sehat Dan Awet Muda Alami Dan Sederhana

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 157 hits
Semua orang pasti menginginkan memiliki tubuh yang sehat dan tampak awet muda namun sering kali keinginan tersebut tidak dibarengi dengan pola hidup sehat Biasanya keengganan seseorang menjalani pola hidup sehat adalah karena anggapannya te...
Cara Memohon Bantuan Prihatin Nasional April 2020

Cara Memohon Bantuan Prihatin Nasional April 2020

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 636 hits
Merujuk kepada Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat bernilai RM250 bilion yang telah diumumkan oleh YAB Perdana Menteri pada 27 Mac 2020 Kementerian Kewangan ingin menjelaskan mengenai pelaksanaan dan cara mengakses Bantuan Prihatin Nas...
7 Cara Merawat Rambut Rontok Dengan Bahan Alami Ampuh Dan Mudah Dilakukan

7 Cara Merawat Rambut Rontok Dengan Bahan Alami Ampuh Dan Mudah Dilakukan

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 160 hits
Memiliki rambut yang sehat tidak bisa didapatkan dengan cara instan Oleh sebab itu setiap orang wajib tahu cara merawat rambut yang benar
Bagaimana Cara Yang Terbaik Untuk Lakukan Disinfection Di Masjid Dan Surau Di Kawasan Anda

Bagaimana Cara Yang Terbaik Untuk Lakukan Disinfection Di Masjid Dan Surau Di Kawasan Anda

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 169 hits
Anda tentu masih tak dapat pergi tunaikan solat secara berjemaah seperti selalu buat masa ini Ini berikutan Perintah Kawalan Pergerakan yang dikenakan oleh kerajaan kepada seluruh rakyat Malaysia Perintah kawalan pergerakan ini perlu untuk ...
Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Spring Harbor House By Johnsen Schmaling Architects In Madison Wisconsin

Pengukus Lubang Tepi

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

New Environment