Campur Itu Ini Dengan Peluntur Konon Nak Bersihkan Rumah Rupanya Jadi Racun


Banyak petua atau kaedah membersihkan rumah dikongsikan oleh para ibu di media sosial. Ada cara tradisional, berkongsi peralatan terbaik untuk membersihkan rumah atau pelbagai ‘resipi’ gabungan bahan peluntur dengan produk lain. Tanpa disedari, sebenarnya ia memberi kesan kepada kesihatan. Antaa kesan awal penggunaan bahan peluntur ini adalah sesak nafas. Bahaya tu!
Artikel Menarik: [Sakit Kontraksi Memang Tak Boleh Kongsi, Tapi Rajin-Rajinlah Manjakan Isteri. Mudahkan Dia Bersalin]
Tidak digalakkan bahan peluntur untuk dicampurkan dengan bahan lain dan digunakan secara berbahaya. Bahan peluntur mengandungi hypochlorite dan sodium hydoxide dan teksturnya pekat. Jika mahu digunakan, perlu dicairkan dengan nisbah air yang banyak. Kepekatan setiap bahan peluntur berbeza mengikut jenama, itulah sebabnya penting untuk membaca label.

Perlu juga digunakan dengan cara yang betul untuk setiap kegunaan (sama ada untuk memersihkan perkakas dapur, pakaian, tandas, lantai dan lai-lain. Menurut perkongsian pengguna akaun Facebook, Yatie Emra, dia berkongsi cara-cara yang betul untuk menggunakan bahan peluntur secara selamat.
BAHAYA BAHAN PELUNTUR JIKA TAK DIGUNAKAN DENGAN BETUL
Sebenarnya sebelum ni saya pernah share tentang bahaya & keracunan di rumah. Tapi kali ni nak share lagi sebab kebelakangan ni saya perasan ramai jugak yang suka sangat campurkan peluntur dengan bahan lain & gunakan secara berbahaya lak tu. Kesian sebab ramai antara kawan²/kenalan sendiri pun pernah buat macam tu & alami sesak nafas. Mujur gak Allah masih bagi peluang..
Artikel Menarik: [Basuh Beras Baca Doa Ni. Lembutkan Hati Anak & Pasangan. Rumah Tangga Pun Bahagia]
Clorox/bleach/bahan peluntur mengandungi sodium hypochlorite/sodium hydroxide. Peluntur ni memang pekat & perlu dicairkan dengan nisbah air yang banyak kalau nak guna. Kepekatan peluntur berbeza² ikut jenama gak, sebab tu PENTINGnya BACA LABEL & gunakan dengan cara yang betul/cara yang disyorkan bagi setiap kegunaan (samada untuk mencuci perkakas dapur, pakaian, tandas, dll).

Jangan ambil mudah tau penggunaan peluntur ni. Banyak kes surirumah yang keracunan gas klorin sebabkan campur peluntur dengan bahan pencuci lain. Nak gunakan peluntur pun, kenalah ada langkah² keselamatan..
Jangan campurkan peluntur dengan bahan/pencuci lain kerana bahan aktifnya akan bertindakbalas
Peluntur mesti dicairkan/dilarutkan dalam air.
Bukan setakat ada yang gunakan bleach pekat tanpa dilarutkan, malah gunakan dalam botol spray lak tu. Kalau nak gunakan botol spray pun, pastikan cairkan dulu sebelum guna (walaupun tetap kena gunakan dengan berhati²). Peluntur ni bukan sahaja boleh rosakkan mata kalau terkena, tapi boleh rosakkan kepala spray gak. Bahan aktif dalam peluntur akan bertindak balas dengan besi pada bahagian dalam kepala spray tu menyebabkan karat & rosak. Kalau besi pun boleh rosak, apatah lagi sel² & saraf dalam badan kita..

Buat larutan sekadar perlu sahaja untuk elak guna dengan lebih banyak.
Peluntur yang dah dicampur air ni, makin lama akan teroksida & kesannya dalam menanggalkan kekotoran pun makin berkurangan. Bila dah makin kurang efektif, lagi banyak pulak yang korang spray/curah kang. Walaupun dah kurang efektif, tapi tetap berbahaya kalau terkena mata & kulit yang sensitif
Pastikan ada pengudaraan yang baik
Bukak tingkap luas² supaya udara tak kedap. Jika cuci toilet dalam bilik, bukak juga tingkap & kipas diluar bilik jika perlu. Ada jugak kes anak kecik terbatuk² & sesak nafas akibat main dalam bilik masa maknya tengah basuh toilet (dalam bilik). Anak² kecik ni bukannya paham, bahaya ke ape..
Sebaik²nya guna mask & pastikan guna sarung tangan getah jika tak nak kulit jadi kering.
Bila guna peluntur atau apa² jenis pencuci yang kuat sekalipun, kena pakai glove untuk elak terkena kulit secara langsung. Bahan kimia ni meresap dalam kulit & boleh sebabkan toksid terkumpul dalam badan & juga penyebab penyakit kulit.

Lepas spray, keluar & tutupkan pintu supaya bau tak sampai keluar dengan banyaknya.
Biarkan sekurang²nya 20 min–30 min sebelum cuci.
Bahan Yang Bahaya Dicampur Dengan Peluntur
===================================
Bahan peluntur ni tak boleh suka² hati jer main campur dengan bahan/sabun pencuci lain sebab akan hasilkan gas beracun.
Antara BAHAN yang BAHAYA jika DICAMPUR dengan BLEACH
BLEACH + CUKA/JUS BERASID (contohnya lemon etc. Akan hasilkan gas klorin)
BLEACH + bahan pencuci yang mengandungi ASID HIDROKLORIK (hasilkan gas klorin).
2 bulan lepas baru jer ada kes surirumah dimasukkan ke icu akibat keracunan gas klorin sebab campurkan peluntur dengan pembersih lantai..
Artikel Menarik: [Anak Tak Cukup Sebab Susu Puting Ibu Tenggelam, Urut Cara Atasinya]
BLEACH + bahan pencuci yang mengandungi AMMONIA (hasilkan gas kloramin, sama jer bahaya macam gas klorin)
BLEACH + RUBBING ALCOHOL (hasilkan kloroform yang bahaya & cepat meruap)
Peringatan!!
Bagi yang suka campur peluntur untuk cuci tandas tu, pastikan CHECK dulu kandungan bahan dalam bahan pencuci tu.. Pada label sabun pencuci tandas/pembersih lantai ni biasanya ada dinyatakan tak boleh dicampur dengan bahan peluntur, etc. Sesetengah bahan ni bila dicampur bukannya jadik berasap berkepul² bagai (bergantung pada kepekatan larutan peluntur yang digunakan) sebab ada yang hasilkan gas yang tak berwarna. Tau² rasa sakit/perit tekak, sesak nafas & rasa nak pitam.
Kalau korang gunakan spray untuk kulat pada jubin & dinding toilet serta pencuci dari kedai barangan RM2 (stain remover, dll) tu pun sama.. Jangan sesekali campurkan peluntur ye. Pencuci yang kuat macam ni biasanya ada kandungan bahan aktif yang tinggi.. Kawan saya pun pernah sesak nafas & hampir pitam dalam toilet sebabkan campur pencuci toilet bowl dengan peluntur

Ni sekadar pesanan.. Yang suka sangat campurkan CUKA + PEWANGI/PELEMBUT KAIN + AIR untuk mop lantai tu… Tak kisahlah brand downy ke softlan bagai.. Ramai tul orang duk buat benda ni sekarang.. Sebenarnya bahaya tau kalau ada anak² kecik nak² yang masih belajar merangkak.. Walaupun efek dia tak bahaya la macam gas klorin tu, tapi kandungan pewangi dalam pelembut kain tu boleh sebabkan masalah pernafasan & sesak nafas bagi yang ada masalah asthma, etc. Reason yang sama gak tak boleh jemur kain yang dicampurkan pewangi/pelembut kain dalam rumah tu..

Kalau campurkan pewangi/pelembut kain ni dalam air, bila dah kering nanti akan ada 1 lapisan yang terhasil pada permukaan lantai/objek yang dilap (sebab tu la ada jugak yang guna untuk lap kipas bagai dengan tujuan taknak habuk melekat). Bila anak² kecik lak merangkak atas lantai tu, lapisan tu akan melekat lak kat tangan anak² ni, kang ada yang masuk mulut bagai.. Mak² rasa hebat sebab cuci & mop lantai dengan bersih & wangi..tapi sebenarnya risikokan kesihatan anak sendiri lak..
Mak² sentiasalah beringat.. Bahan² pencuci yang mengandungi bahan kimia ni bukan boleh digunakan sembarangan.. Jangan suka² campurkan bahan yang kita sendiri pun tak pasti. Kononnya nak mudahkan kerja² mencuci, tapi akhirnya bahayakan diri sendiri. Jangan sampai dah berlaku kemalangan jiwa baru nak menyesal..
#infodanmaklumat
#donesismembebel
Semoga dengan perkongsian ini dapat membantu para ibu yang mahu menggunakan bahan peluntur. Berpada-pada dan utamakan kesihatan ya!
Sumber: Yatie Emra
The post Campur Itu ini Dengan Peluntur, Konon Nak Bersihkan Rumah. Rupanya Jadi Racun! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/campur-itu-ini-dengan-peluntur-konon-nak-bersihkan-rumah-rupanya-jadi-racun/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Roboh Rumah Penduduk Ph Sengaja Sebar Propaganda Konon Warga Asing Tapi Dulu Rayu Undi Pada Mereka

Roboh Rumah Penduduk Ph Sengaja Sebar Propaganda Konon Warga Asing Tapi Dulu Rayu Undi Pada Mereka

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 255 hits
Presiden Pertubuhan Jalinan Sukarelawan Malaysia Isham Jalil mengesyaki Pakatan Harapan sengaja menyebarkan propaganda dan fitnah mengatakan bahawa penduduk penduduk di Paya Jaras yang dihalau keluar dan dirobohkan rumah adalah warga asing ...
Murid Reka Cerita Konon Nyaris Diculik 8 Lelaki Naik Van Putih Rupanya

Murid Reka Cerita Konon Nyaris Diculik 8 Lelaki Naik Van Putih Rupanya

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 472 hits
Tak minat hadir kelas tambahan bahasa Arab mendorong seorang murid perempuan berusia 11 tahun mereka cerita kononnya dia cuba diculik oleh lapan suspek menaiki dua van putih Ketua Polis Daerah Klang Utara Asisten Komisioner Nurulhuda Mohd S...
Anak Sepahkan Rumah Buat Bising Itu Satu Nikmat Mereka Dah Besar Kita Pula Rindu

Anak Sepahkan Rumah Buat Bising Itu Satu Nikmat Mereka Dah Besar Kita Pula Rindu

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 508 hits
Kira beruntunglah rumah bersepah tu tandanya rumah kita diserikan dengan anak anak kecil Jika di beri pilihan kepada mereka yang tiada anak pasti jawapan mereka tak kisah rumah bersepah asal dikurniakan anak dapat seorang pun jadilah Jadi s...
Hari Hari Pergi Sekolah Bawa Balik Homework Ini Rupanya Wajah Manusia Yang Cipta Kerja Rumah

Hari Hari Pergi Sekolah Bawa Balik Homework Ini Rupanya Wajah Manusia Yang Cipta Kerja Rumah

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 534 hits
Kerja rumah diberikan oleh guru bagi tujuan latihan terhadap pendidikan kanak kanak Perkara ini terbukti apabila kekerapan membuat kerja rumah dapat meningkatkan ilmu pendidikan dalam diri setiap pelajar Kerja rumah juga dianggap sebagai se...
Satu Rumah Bau Bangkai Rupa Rupanya Sebab Sinus Dalam Hidung

Satu Rumah Bau Bangkai Rupa Rupanya Sebab Sinus Dalam Hidung

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 2751 hits
Saya dah kena selesema selama tiga bulan Itu petanda awal yang saya dapat Dua minggu sebelum bersalin ketika berada di pejabat sewaktu saya menghembus hingus terasa ada seketul objek seakan batu keras terjatuh dari mata ke lubang hidung Seh...
Doh Piza Tanpa Uli Senang Rupa Rupanya Nak Buat Piza

Doh Piza Tanpa Uli Senang Rupa Rupanya Nak Buat Piza

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 440 hits
Sebenarnya ada cara senang nak buat piza Jadi lepas ni sesiapa yang suka makan piza boleh cuba buat sendiri tau Tak perlu kelengkapan macam chef pun RASA kongsikan cara buat piza dengan mudah Tak perlu uli pun Hanya tekan tekan dengan tanga...
Sangka Isteri Nak Buang Air Besar Di Rumah Suami Pula Jadi Bidan Sambut Anak

Sangka Isteri Nak Buang Air Besar Di Rumah Suami Pula Jadi Bidan Sambut Anak

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 578 hits
Bagi ibu hamil semestinya dari awal lagi memikirkan tempat untuk mereka melahirkan zuriat mereka Tidak kira hospital kerajaan mahupun swasta asalkan urusan mereka untuk bersalin mudah itulah yang akan menjadi pilihan mereka Tetapi lain pula...
Kerja Kontrak Susah Betul Nak Beli Rumah Betul Ke Ikuti Tip Yang Dikongsi Oleh Lelaki Ini

Kerja Kontrak Susah Betul Nak Beli Rumah Betul Ke Ikuti Tip Yang Dikongsi Oleh Lelaki Ini

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 235 hits
Rumah merupakan suatu keperluan yang perlu ada bagi memberi perlindungan serta tempat untuk berehat selepas seharian berkerja demi mencari sesuap nasi Setiap orang pastinya mengimpikan untuk memiliki rumah sendiri yang selesa dan boleh didi...
Adem Ayem Dan Bahagianya Rumah Tangga Rain Dan Kim Tae Hee Baru Dikaruniai Anak Kedua

Adem Ayem Dan Bahagianya Rumah Tangga Rain Dan Kim Tae Hee Baru Dikaruniai Anak Kedua

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 354 hits
Di tengah maraknya perceraian artis Korea pasangan ini justru tahu betul cara menjaga keluarga mereka
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats