Cambodia The Begin Of Lara Croft

Assalammualaikum
Cambodia is not even in my wish list. Tapi bila ada kawan yang mengajak, then I thought, why not kan ! So the trip plan so well, even-though adalah sikit-sikit perkara yang agak mengecewakan. Well.. sometimes it happen kan. Destinasi pilihan adalah Siem Reap sebab kononnya nak acah-acah photoshoot kat tempat Lara Croft. 😎

Pembelian tiket dibeli dengan jayanya dengan kos yang berbeza. Untuk yang jenis cheapskate like me, of course la kalau boleh segala jenis penjimatan nak cut off. Since sebelum ni penah baca blog Dayah pasal dia pegi Siem Reap ni, so kali ni I also decide to use the same tour guide. Ternyata pilihan kami tak salah. Walaupun kami cuma request for 1 day tour je, tapi Zack offer untuk whole trip tour which kami cuma perlu bayar untuk 1 day tour sahaja. So generous dan sangat recommended !
Hari Pertama
KLIA2 adalah tempat pertemuan kami and we did everything on time. Sepanjang penerbangan alhamdulillah everything goes okey and when we arrived at Siem Reap, pihak hotel memang telah sediakan return airport transfer secara percuma untuk kami. So, sampai sana, kita tengok signboard nama kami je dan terus follow pemandu. Rupanya airport transfer yang disediakan adalah tuktuk. Memang agak kelakar dengan kami bertiga yang berbadan agak sado ni naik tuktuk tu dengan lagi 2 orang tu dengan beg tariknya, penuh tuktuk tu dengan kitorang je. Slow je dia jalan pastu jalan pun bukan semua jalan okey.. ada yang berlubang-lubang, boleh imagine la macam mana kami naik tuktuk tu

we're ready
3 of us
jangan lupa isi arrival card
naik tuktuk
Hotel yang I pilih adalah Rithy Rine Angkor Residence. Memang sangat recommended dan dekat je dengan pasar malam. Kat sini ada juga provide breakfast tapi non-halal. Boleh je makan cereal atau roti untuk alas perut. Yang lain, kami habiskan bekalan makanan yang kami bawa dari Malaysia. Lepas masuk bilik, I dah Whatsapp Zack bagi tau kami dah sampai. Dia kata dia nak datang hotel untuk bawa kami jalan-jalan dan makan. So, lepas rehat dan solat, kami pun tunggu Zack kat lobi.
sampai hotel
bed for three
rest area
coffee area
beranda
stok makanan dari Malaysia
swimming pool
Tak lama lepas Zack sampai, dia pun bawa kitorang jalan-jalan pusing town. Ada la beberapa tempat menarik yang Zack bawa tapi sepintas lalu je sebab dah lewat petang. Almost maghrib, Zack bawa kami makan kat Muslim Family Restaurant. Restoran ni sebelah je dengan masjid. Kat sini kami order menu Lembu Naik Bukit, Sotong Goreng dan Kerabu Mangga, limau panas dan teh o air limau. Makan tong-tong la 3 orang. Untuk semua ni USD15 bahagilah 3 orang. Kat sini mostly dorang kira USD je.

Lembu Naik Bukit
Sotong Goreng Kunyit
Kerabu Mangga
habisss

Lepas tu, Zack hantar kami balik hotel dan kami terus keluar ke pasar malam. Sempat juga menapak sampai Hard Rock Cafe Siem Reap tapi malas nak masuk. Kalau nak cari souvenir boleh je cari kat pasar malam ni tapi mostly tak boleh tawar la. Ada satu kedai yang kami masuk ni, sebab kami beli banyak, jadi boleh la tawar-tawar sikit. Sebelum balik, kami singgah kat gerai jual air buah. Murah je USD1 sebekas. Tapi sayangnya kat gerai ni air buah dia tak sedap.
massage
pasar malam

Hari Kedua

Hari kedua ni kami akan ke Angkor dan Tonle Sap. Sebelum keluar sarang, kita sarapan sarapan dulu. Menu macam biasa cereal dan roti je. Pastu amik la buah tembikai sepinggan. Untuk masuk ke Angkor, kena beli pas masuk dulu. Pas masuk ni pun kalau ikutkan pada pendapat I agak mahal juga sebab kira-kira 1 hari berapa angkor je boleh masuk. Tapi kat tempat orang kan, kita follow the flow je. Untuk 1 day pass harganya adalah USD37 which you can visit any of angkor tak kira la nak masuk semua pun boleh. Tapi sempat ke? Kami pun yang setengah hari ni pun mampu pegi 3 angkor je. Tu pun pilih angkor yang famous-famous je

Destinasi angkor yang kami pergi semuanya yang ada dalam movie Lara Croft. Angkor pertama yang kami pergi adalah Ta Prohm.
Ta Prohm (Khmer: ប្រាសាទតាព្រហ្ម, pronunciation: prasat taprohm) is the modern name of the temple at Angkor, Siem Reap Province, Cambodia, built in the Bayon style largely in the late 12th and early 13th centuries and originally called Rajavihara (in Khmer: រាជវិហារ). Located approximately one kilometre east of Angkor Thom and on the southern edge of the East Baray, it was founded by the Khmer King Jayavarman VI as a Mahayana Buddhist monastery and university. Unlike most Angkorian temples, Ta Prohm is in much the same condition in which it was found: the photogenic and atmospheric combination of trees growing out of the ruins and the jungle surroundings have made it one of Angkor's most popular temples with visitors. UNESCO inscribed Ta Prohm on the World Heritage List in 1992. Today, it is one of the most visited complexes in Cambodia’s Angkor region. The conservation and restoration of Ta Prohm is a partnership project of the Archaeological Survey of India and the APSARA (Authority for the Protection and Management of Angkor and the Region of Siem Reap)
Memang photoshoot sakan kat sini siap buat scene Lara Croft. Tapi tu la, ramai sangat orang, nak amik gambar pun kena beratur. Lepas pusing satu temple ni, kami bergerak ke Angkor Thom Bayon Temple. Yang ni merupakan angkor yang ada many faces tu. Pun ada macam-macam gaya photoshoot kami amik. Kat sini punye rabak berphotoshoot sampai kami semua rentung. Habis semua sunblock, sunscreen tembus. Last angkor yang kami pegi adalah Angkor Watt. Ini of course la wajib pegi kan, the most famous angkor in Cambodia. Kat sini pun kami photoshoot sampai rentung. Gambar je takde dalam ni sebab semua dalam phone kamera Zack. Kena godek balik dalam PC ni sebab cari-cari tak jumpa

photoshoot
photoshoot lagi
dan lagi
lagi
sampai rentung
lepas tu minum air kepala
Sampai tahap tak lalu dah nak tengok angkor, Zack pun bawa kami pergi makan. Menu memang sedap la mengikut tekak lelagi tengah laparudin. Air sejuk pun berjag-jag kami minum. Tak cukup 3 jag, kami minta topup lagi. Kat sini kami terus solat jamak sebab lepas tu kami akan terus bertolak ke Tonle Sap. Perjalanan lebih kurang dalam sejam. So, boleh la relaks kejap dalam kereta

ikan keli masak sambal
sayur campur
sup ayam
licin
ni gambar apa pun dah tak ingat dah
Sampai Tonle Sap, Zack belikan tiket kalau tak silap dalam USD15. Lupa sudah. Rasa macam malas nak share gambar kat Tonle Sap sebab pemandangan dia tak seperti yang di war-warkan. Air keruh gile macam teh tarik extra manisss. Lagipun masa ni memasing dah letih sebab cuaca memang panas gile. Gile pun tak panas macam ni.

Hari KetigaNak balik dah. Macam biasa, sarapan dulu. Lepas tu kami jalan-jalan disekitar pasar dan masuk la kedai-kedai souvenir area pasar tu beli apa yang patut. Then kami minta kebenaran kat pihak hotel untuk late check-out sebab nak solat jamak dulu, kang kat airport belum tentu jumpa surau. Nasib baik pihak hotel bagi tanpa sebarang caj. So, selesaikan apa yang patut dulu, then lepas Zohor Zack datang amik dan terus hantar kami ke airport

breakfast
bye
nak balik dah
jejak kasih dengan kawan lama kat sini
Untuk this trip, memang bukan budget trip sangat pun, 3 hari je pun tapi dekat 1k sebab mostly sini pakai USD. So far, Cambodia ni okey la. Boleh lah kalau nak melengkapkan negara-negara ASEAN yang nak pegi tu. Untuk yang jenis cerewet tak boleh panas, tak boleh debu, sangat tak recommended. Tapi for me, it's a good experience dan kalau ada rezeki, why not datang lagi kan.

Korang yang nak pegi Siem Reap, bolehlah contact Zack +85516825371.

till then

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

5139 Loan Sharks Put Up Posters Of Defaulter In Entire Village The Sun Daily 05 08 2019

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 274 hits
KUALA LUMPUR The actions of loan sharks who displayed posters of a defaulter throughout a village in Chendering Terengganu made the 37 year old victim and his family to seek refuge in Kuala Lumpur a few days ago The defaulter known only as ...
The More Pressing Need In Schools Right Now

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 271 hits
Malaysia s rich heritage of cultures and linguistic diversity must enrich our identity as Malaysians It plays an essential role with the rise of Asia and how Malaysia is situated geographically between China and India the new economic power...
Let S Celebrating The 50th Anniversary Of Scooby Doo

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 260 hits
Celebrating the 50th Anniversary of Scooby Doo Assalamualaikum and very good day to all my friend here Are you Scooby Doo fans If yes I have a good news for you Celebrating the 50th Anniversary of Scooby Doo Our favourite mystery solving ga...
The Unexpected

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 119 hits
The Unexpected Niat untuk ber blogwalking last week terbantut when i got an email for interview on Thursday Since the job scope is different from my current position so I need to focus and read whatever I need to Alhamdulillah the interview...
July Is The Past And August Is For Blog

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 374 hits
I did a poll to decide a suitable name for a Twitter account meant for that community blogger and it seems that twtblogger MY is leading Once we figured out the name I ll come up with a logo and make that account If this sounded confusing f...

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 267 hits
Lirik Lagu Leading The Way International Islamic University Malaysia Official Song Lets lead the way Enlighten the future Share the wisdom Through the spirit of Islam Revelation and Reason We shall excel we shall prevail Merging faith and k...
The Man In The Plastic Mask Brazil Inmate Busted In Brazen Jailbreak

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 160 hits
A masked Rio de Janeiro inmate dressed as a woman tried to break out of a Brazilian jail this weekend in a surreal act of derring do only to be thwarted on the cusp of freedom by state prison authorities Clauvino da Silva a drug dealer from...
Giving Up The Battle For Peak Sunset

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 339 hits
By SEBASTIAN MODAK from NYT Travel https ift tt 2MJ1yOQ
According To The Macc Sarawak Report Is Not Considered A Whistleblower

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 304 hits
Contrary to popular belief not everyone who leaks confidential information about organisational abuse is a whistleblower In a candid session with the media today Malaysian Anti Corruption Commission chief Latheefa Koya said there are specif...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah