Calon Pm Jajaran Baharu Mesti Umno Nama Anwar Tak Dibincang Mt


agendadaily.com9/7/2021

Nama Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak disebut sebagai calon PM dalam jajaran baharu sekiranya berjaya dibentuk.

Spekulasi mendakwa UMNO menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon Perdana Menteri (PM) tidak dibincang dalam Mesyuarat Majlis Tertinggi mengesahkan parti tersebut akan menuntut jawatan nombor satu itu dalam jajaran baharu jika berjaya dibentuk.

Nama Ketua Pembangkang itu tidak dipetik semasa mesyuarat pada Rabu sebagai calon PM sekiranya kerajaan Perikatan Nasional (PN) berjaya ditumbangkan, malah sumber mendedahkan UMNO juga tidak ada mencadangkan nama calon PM yang akan mewakili mereka.

Sebaliknya yang dibimbangi ahli-ahli MT semasa mesyuarat sekiranya DAP yang akan menyokong Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, persoalan itu dibangkitkan seorang ahli MT menurut sumber parti Agenda Daily.

“Bagaimana jika DAP menyokong Muhyiddin jika Menteri UMNO meletak jawatan dalam kerajaan PN, adakah kita mahu menjadi pembangkang semula?” kata ahli MT itu menurut sumber semasa mesyuarat pada malam Rabu.

Menurut sumber, majoriti ahli-ahli MT menolak Anwar sebagai calon PM sekiranya berjaya membentuk jajaran baharu dan ia menyebabkan Presiden, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi terpaksa mengeluarkan kenyataan bahawa UMNO hanya menarik sokongan terhadap Muhyiddin dan bukan kerajaan PN itu.

Bagaimanapun, tindakan Zahid tersebut membingungkan dan menyebabkan lebih banyak kekeliruan yang timbul dikalangan pemimpin UMNO yang lain walhal diketahui sekiranya Muhyiddin berundur ia bermakna secara automatik Kabinet yang sedia ada akan tumbang dan UMNO akan terpaksa memilih kerjasama yang baharu.

Zahid bagaimanapun semasa mesyuarat MT tersebut tidak memperincikan langkah seterusnya yang akan diambil UMNO, malah tidak mendedahkan parti yang akan bersama mereka dalam jajaran baharu tersebut.

“Tindakan Zahid dan MT UMNO ini sangat mengelirukan, mereka hanya mengumumkan menarik sokongan terhadap PM tetapi tidak kepada kerajaan PN… Zahid tahu, sekiranya cadangan untuk bekerjasama dengan Anwar dan DAP diusulkan semasa mesyuarat beliau akan menerima tentangan yang hebat.

“Oleh sebab itu, usul yang dibawa hanya menarik sokongan terhadap Muhyiddin… Bukan kerajaan PN,” kata sumber.

Dalam mesyuarat tersebut juga, seorang ahli MT di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur ada membangkitkan berhubung soal calon PM dikalangan pemimpin UMNO yang disifatkannya lebih layak untuk menggantikan UMNO namun tidak menamakan secara spesifik nama calon PM tersebut.

“Kita ada 38 Ahli Parlimen, takkan tidak satu yang layak menjadi PM,” kata ahli MT semasa mesyuarat malam Rabu tersebut beritahu sumber.

Kesimpulannya, nama Anwar yang kononnya akan dipersetujui UMNO sebagai calon PM tidak menjadi topik semasa mesyuarat MT Rabu tersebut, malah tidak ada seorang ahli-ahli MT yang menyokong Anwar.

Sekiranya Anwar sebagai cikgu Zahid berharap anak muridnya itu melobi bagi pihaknya dalam mesyuarat MT baru-baru ini, itu adalah cerita dongeng yang cuba dibawa untuk menyedapkan hatinya yang sudah bercita-cita lama mengidamkan jawatan tersebut.

Pada Rabu, Zahid selepas selesai Mesyuarat MT mengumumkan keputusan parti yang menuntut supaya Muhyiddin berundur secara terhormat dan memutuskan UMNO menarik sokongan daripada kerajaan PN.

Zahid juga menuntut supaya PM baharu dilantik bagi menggantikan Muhyiddin bagaimanapun tidak menamakan individu yang layak untuk memegang jawatan nombor satu negara itu.

Bagaimanapun, Zahid berkata hanya PM sahaja berundur dan Menteri Kabinet sedia ada akan kekal


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/07/calon-pm-jajaran-baharu-mesti-umno-nama.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tangguh Pemilihan Demi Jajaran Baharu Umno Bersama Anwar Dap

Tangguh Pemilihan Demi Jajaran Baharu Umno Bersama Anwar Dap

papar berkaitan - pada 27/6/2021 - jumlah : 212 hits
agendadaily com27 6 21UMNO sekarang ini dilihat lebih mesra dengan blok pembangkang selepas rancangan pembentukan jajaran baharu Perikatan 3 0 Penangguhan pemilihan UMNO semakin hampir menjadi kenyataan selepas beberapa ahli Majlis Tertingg...
Zahid Beritahu Umno Akan Diberi Jawatan Pm Dalam Jajaran Baharu

Zahid Beritahu Umno Akan Diberi Jawatan Pm Dalam Jajaran Baharu

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 210 hits
Ahli Ahli Majlis Tertinggi diberitahu Presidennya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bahawa UMNO akan diberi jawatan Perdana Menteri dalam jajaran baharu disertainya lapor Utusan Online Portal tersebut berkata keyakinan itu dinyatakan semasa per...
Umno Dap Jajaran Baharu Politik Negara

Umno Dap Jajaran Baharu Politik Negara

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 226 hits
Ronnie Liu pemimpin jajaran baharu pejuang rakyat sejatiPemimpin DAP Ronnie Liu adalah pejuang rakyat yang sejati dan sanggup mengambil risiko demi rakyat Semua dapat melihat bagaimana Liu sanggup melanggar larangan merentas daerah bahkan m...
Nak Calon Pm Selain Anwar Kena Buat Mesyuarat Baharu Kata Dap

Nak Calon Pm Selain Anwar Kena Buat Mesyuarat Baharu Kata Dap

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 217 hits
agendadaily com6 7 21Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng Sekiranya mahu memilih calon Perdana Menteri selain nama Datuk Seri Anwar Ibrahim blok pembangkang perlu mengadakan mesyuarat baharu untuk menukar keputusan tersebut kata Setiausaha Agu...
Edisi Khas Mingguan 030 Gempar Jajaran Baharu Umno Umno Bakal Bers

Edisi Khas Mingguan 030 Gempar Jajaran Baharu Umno Umno Bakal Bers

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 200 hits
MENARIK DALAM EDISI KHAS 0301 JAJARAN BAHARU BUKAN JANJI MANIS 2 LANTIKAN TPM SIAPA YANG MENGHINA SIAPA 3 UMNO TARIK SOKONGAN DRAMA TERBAHARU PN
Pkr Kata Jajaran Baharu Bergantung Keputusan Zahid Hamidi

Pkr Kata Jajaran Baharu Bergantung Keputusan Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 153 hits
PKR kata Jajaran Baharu bergantung keputusan Zahid Hamidi Persoalan sama ada pembentukan jajaran baharu UMNO bersama Pakatan Harapan boleh berlaku dalam tempoh terdekat atau sebaliknya bergantung kepada keputusan Datuk Seri Ahmad Zahid Hami...
Pm Dari Umno Dalam Jajaran Baru

Pm Dari Umno Dalam Jajaran Baru

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 156 hits
PUTRAJAYA Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi memberi keyakinan kepada ahli Majlis Tertinggi UMNO bahawa pemimpin parti itu akan kembali menjadi Perdana Menteri dalam jajaran baharu yang bakal dibentuk Perkara itu dinyatakan Presiden UMNO itu ...
Ahmad Zahid Penentu Pembentukan Jajaran Baharu Dengan Ph Kata Abdullah Sani

Ahmad Zahid Penentu Pembentukan Jajaran Baharu Dengan Ph Kata Abdullah Sani

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 161 hits
Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid dilihat sebagai kunci kepada pembentukan jajaran baharu antara parti itu dengan Pakatan Harapan dalam tempoh terdekat Menurut Ahli Parlimen Kapar Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid Ahmad Zahid boleh mema...
Najib Gagal Menyekat Mp Umno Sokong Muhyiddin Dan Minta Senarai Nama

Najib Gagal Menyekat Mp Umno Sokong Muhyiddin Dan Minta Senarai Nama

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 157 hits
Najib tanya ahli parlimen BN mana sokong Muhyiddin Satu kenyataan tanpa nama mendakwa Ahli Parlimen Barisan Nasional menyokong Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin selaku Perdana Menteri mengundang respons Najib Razak Bekas presiden Umno itu t...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran