Calon Menantu Lelaki Yang Baik Dia Gelisah Waktu Maghrib


Calon Menantu Lelaki Yang Baik, Dia Gelisah Waktu Maghrib. Bukan mudah untuk mencari calon menantu lelaki yang baik untuk anak perempuan sendiri. Namun, tidak susah jika tahu caranya. Bakal bapa dan ibu mertua pun kena baca.
BACA: INILAH DOSA FITNAH YANG LEBIH BESAR..MOGA DIJAUHKAN!
Berdasarkan perkongsian dari Ustaz Badli Shah, ada tips untuk test bakal menantu, samada dia jenis orang yang solat atau tidak. Jika ada kesempatan, boleh tonton dan cuba ikut tips mudah seperti dalam video ini. Santai penyampaiannya. Jika tiada kesempatan, kami ringkaskan seperti di bawah.
Calon menantu lelaki yang baik
Dipendekkan cerita, ustaz kata, ajak bakal menantu lelaki itu datang waktu lewat petang. Ajak dia makan malam sekali. Beritahu mula makan jam 8 malam.
Minta datang jam 6.30 petang. Sedang-sedang, akan maksud waktu Maghrib. Dan tengok reaksinya. Adakah dia jenis mementingkan sembahyang?
Pentingkan solat, Bertanggungjawab, Boleh baca doa, Tidak liar matanya, Pandai berbual dengan orang tua, Baik akhlaknya.
Tidak menyentuh, Pentingkan solat. Waktu Maghrib ialah waktu yang semua orang akan sibuk bersiap-siap ke masjid. Jika calon menantu lelaki itu seorang yang mementingkan agama, dia akan sibuk bertanya agar boleh bersedia untuk menunaikan solat Maghrib.
Dia akan gelisah. Mulalah lipat seluar untuk ambil wuduk. Semasa berbual-bual ringkas di ruang tamu, dia juga mungkin akan bertanya dimanakah masjid yang terdekat untuk solat berjemaah.
Jika betul ingin mengujinya, hulurkan sejadah dan offer dia jadi imam. Sebaliknya, jika sudah azan Maghrib dan bakal menantu masih buat tidak tahu, mungkin kena consider semula.
Bertanggungjawab Kalau dia bertanggungjawab terhadap terhadap agama, rasa-rasa bolehkah dia bertanggungjawab pada anak perempuan kita?
Tentu sekali Orang yang menjaga agama, dia akan menjaga orang-orang yang di bawah tanggungannya.
Boleh baca doa Jika dia bersolat Maghrib bersendirian, atau pergi ke masjid, bakal mertua mungkin tidak tahu samada dia boleh memimpin jadi imam kepada anak perempuan kita suatu hari nanti.
Selepas dia solat, sebelum mula makan, apa kata cuba minta dia baca doa makan. Walaupun nampak mudah, tengok samada dia tergagap-gagap atau tidak. Orang yang kuat pelajaran agamanya, dia akan baca dengan lancar.
Kalau doa makan pun sangkut, apatah lagi doa selepas solat. Tidak liar matanya. Bila berada di meja makan, tengok samada mata calon menantu itu liar atau tidak. Adakah dia sibuk tengok anak kita semasa makan? Tersenyum-senyum.
Atau tengok adik beradik perempuan yang lain?
Pandai berbual dengan orang tua Tak ramai anak muda yang boleh ngam dengan orang tua. Lihat sahaja bagaimana calon menantu lelaki ini cuba blend-in dengan ahli keluarga yang lain.
Tengok macam mana dia layan bakal bapa mertua. Lihat juga bagaimana dia melayan adik beradik lelaki anak perempuan itu.
Jarang bakal menantu lelaki boleh berbaik-baik dengan adik beradik lelaki. Kalau ada chemistry di situ, itu satu petanda yang baik.
Baik akhlaknya Cuba tengok baik-baik, jika dia melintas depan orang tua, adakah hormat dengan menundukkan badan dan kepala?
Jarang kita lihat zaman sekarang, orang yang masih lagi bersopan santun.
Jika benar dia berkelakuan baik sebegitu, tentu sekali diajar dan dididik dengan baik oleh ibu-bapanya. Untung bakal anaknya nanti, akan dididik sebegitu juga.
Tidak menyentuh Perasan tak, zaman sekarang, bertunang pun sudah ambil gambar bersama-sama.
Tidak salah bergambar Ada yang siap bertepuk tampar, berpegangan tangan dengan mak ayah masing-masing. Rasa macam hilang rasa malu. Bukankah masih belum halal lagi hubungan itu?
Lihat calon menantu lelaki ini, samada dia mudah menyentuh atau tidak. Jika ada lagi halal gap, maka dia mungkin lepas peringkat saringan. Pastinya, lelaki yang baik tidak akan menyentuh perempuan yang bukan isterinya.
Akhir kalam Sememangnya tiada yang sempurna. Tapi kita berhak mendapat yang terbaik. Ciri-ciri di atas hanya sekadar contoh sahaja. Banyak lagi contoh dan ciri-ciri yang lain yang mungkin lebih sesuai untuk golongan lain.
Tepuk dada, tanya iman. Jika dambakan rumahtangga bahagia dibina dengan anak kita, pilihlah yang ada iman.
Semoga bermanfaat.
Sumber: The Rohani
The post Calon Menantu Lelaki Yang Baik, Dia Gelisah Waktu Maghrib appeared first on Apakes.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/calon-menantu-lelaki-yang-baik-dia-gelisah-waktu-maghrib/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Waktu Gaduh Macam Tak Ada Hari Esok Bila Baik Melekat Macam Kena Gam

Waktu Gaduh Macam Tak Ada Hari Esok Bila Baik Melekat Macam Kena Gam

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 417 hits
Mama papa yang ada anak ramai mesti pernah hadapi anak anak suka bergaduh kan Kalau gaduh gaduh manja tu boleh lagi nak terima kalau gaduh sampai jerit nangis tu rimas rasanya Baru baru ini Angkawasan Negara kita Dr Sheikh Muszaphar Shukor ...
Lelaki Cedera Parah Keluar Suara Wanita Tua Selepas Pembedahan Ada Seseorang Muncul Waktu Maghrib

Lelaki Cedera Parah Keluar Suara Wanita Tua Selepas Pembedahan Ada Seseorang Muncul Waktu Maghrib

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 484 hits
Tangkapan skrin dari Twitter Muhammad Haziq mengenai keadaan saudaranya selepas pembedahan akibat kemalangan Gambar dari Twitter Muhammad Haziq PERTAMA kali tengok video dia meracau memang meremang bulu roma saya demikian kata Muhammad Hazi...
Ahli Pas Kini Gelisah Dengan K Jaan Campuran Bersama Umno

Ahli Pas Kini Gelisah Dengan K Jaan Campuran Bersama Umno

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 315 hits
Senator Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad berkata ahli ahli PAS kini mulai resah dan gelisah dengan timbulnya cadangan untuk membentuk kerajaan campuran dengan Umno Kamarul berkata keadaan itu berlaku tidak sampai seminggu selepas kedua d...
Emma Dan Noki K Clique Dan Syed Hanya Berkawan Baik

Emma Dan Noki K Clique Dan Syed Hanya Berkawan Baik

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 656 hits
Emma Maembong ulas hubungan dengan Noki tidak pernah bercinta dengan Syed AbdullahEmma menjelaskan dia tidak mempunyai hubungan istimewa dengan Noki dan Syed Abdullah Emma ditemui ketika malam Anugerah Stail Eh di Hotel EQ Equatorial Plaza ...
Serius Jho Low Baik

Serius Jho Low Baik

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 261 hits
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini dimaklumkan bahawa ahli perniagaan yang menjadi buruan Low Taek Jho memberikan pinjaman sebanyak AS 200 000 kepada pegawai khas perdana menteri Najib Razak Amhari Efendi Nazaruddin pada 2010 Memberi ket...
40 Gabungan Nama Islam Untuk Baby Girl Yang Indah Dan Baik Maksudnya

40 Gabungan Nama Islam Untuk Baby Girl Yang Indah Dan Baik Maksudnya

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 653 hits
40 Gabungan Nama Islam Untuk Baby Girl Yang Indah Dan Baik Maksudnya Sedang mencari nama anak perempuan yang mempunyai maksud yang baik serta indah dipanggil Apakah nama bayi perempuan terkini yang bukan saja cantik di dengar tapi juga baik...
Dari Simpan Kenangan Dalam Phone Baik Cetak Guna Photobook

Dari Simpan Kenangan Dalam Phone Baik Cetak Guna Photobook

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 317 hits
Siapa sini suka ambil gambar guna smartphone Tentu dah ada beratus dan beribu ribu gambar yang dah anda ambil atau tangkap guna smartphone kan Mana anda simpan Masih lagi terperok dalam smartphone atau dalam memori kad Apakata dari anda bia...
Waktu Mepet Alasan Dpr Tunda Pengesahan Ruu Penghapusan Kekerasan Seksual

Waktu Mepet Alasan Dpr Tunda Pengesahan Ruu Penghapusan Kekerasan Seksual

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 143 hits
Ketua DPR Bambang Soesatyo memastikan Rancangan Undang undang Penghapusan Kekerasan Seksual tidak disahkan DPR pada periode 2014 2019 Politikus yang disapa Bamsoet ini mengatakan waktu yang mepet bikin DPR dan pemerintah tidak mungkin menye...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Hiburan Saya Rasa Mereka Ada Masa Depan Yang Baik Abby Abadi Dedah Aslam Kini Bawa Grab Dan Berniaga



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

Ini Kata Kata Terakhir Korban Penganiayaan Senior Stip Sebelum Dipukuli Hingga Tewas