Cadangan Muhyiddin Bersifat Demokrasi Konsosiasi


Oleh Muhammad Yusri Muzamir Bangunan Parlimen sebagai lambang demokrasi di Malaysia. - Foto fail NSTP KUALA LUMPUR: Cadangan dilontarkan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin kepada blok pembangkang disifatkan sebagai pendekatan 'demokrasi konsosiasi', ke arah penjajaran baharu politik watan.
Penganalisis politik, Profesor Datuk Dr Nasrudin Mohammed, berkata ia adalah gambaran di atas kertas, lebih kurang 'kontrak' atau pesefahaman antara PN, UMNO dan PH khususnya yang berteraskan kepentingan sesama.
Beliau yang juga Profesor Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi, Universiti Teknologi MARA (UiTM) Shah Alam turut menggambarkannya sebagai langkah sementara, namun diyakini oleh Muhyiddin sebagai jalan keluar bagi kemelut politik.
Persefahaman dicadangkan itu bertujuan menstabilkan kerajaan dan memberi keyakinan kepada rakyat mengenai idea pendemokrasian berbentuk sedemikian mampu merangsang pertumbuhan ekonomi negara.
"Sekilas pandang, apa yang disampaikan Perdana Menteri kelihatannya bersifat komunikasi sehala. Muhyiddin mengemukakan cadangan dengan harapan ia akan disambut positif oleh blok pembangkang, termasuk UMNO.
"Apa yang barangkali berbeza dengan model konsosiasi tulen dalam konteks Persekutuan adalah pada keupayaan parti utama dalam sistem politik semasa.
"Dalam keadaan sekarang, tiada parti mampu mendakwa memiliki majoriti tulen. Namun secara berbanding, apa yang ada sekarang barangkali penerimaan perkadaran rasional secara persefahaman antara sesama parti.
"Perkadaran ini mungkin daripada segi jumlah pegangan jawatan serta pengagihan sumber kewangan dan sebagainya," katanya kepada BH.

Ahli Parlimen Port Dickson yang juga Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim. - Foto RTM Beliau mengulas tawaran dikemukakan Muhyiddin kepada blok pembangkang dalam usaha menamatkan krisis politik ketika negara berdepan pandemik COVID-19 yang dicadangkan berkuat kuasa hingga Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) diadakan nanti.
Mengenai persefahaman bipartisan dicadangkan Muhyiddin, Nasrudin berkata, ia secara jelas membawa negara ke arah pakatan politik antara dua komponen parti terbesar yang secara umumnya berlawanan daripada segi prinsip perjuangan.
"Kini, segalanya bergantung kepada bagaimana blok pembangkang memilih kaedah untuk menyambut cadangan Perdana Menteri. Kita tunggu," katanya.
Sementara itu, penganalisis politik dari Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Dr Sivamurugan Pandian, menyifatkan tawaran kepada pihak pembangkang itu sebagai pendekatan terakhir digunakan Muhyiddin untuk membawa kepada penghujung krisis politik. Ia bagi membolehkan proses semak imbang diteruskan, selain kerajaan dapat berfungsi ketika negara berdepan pandemik COVID-19.
"Untuk mengelakkan krisis ini berterusan pasca proses undi percaya, beliau (Muhyiddin) berharap dengan tawaran ini blok pembangkang juga bersedia mengetepikan perbezaan fahaman politik dan berikan tumpuan kepada agenda semasa sehingga bersedia untuk mengadakan pilihan raya.
"Semua pihak mungkin perlu kembali kepada meja rundingan kerana pembangkang ada tiga pilihan iaitu menerima dan bersedia untuk berbincang, menolak kerana beranggapan ia sudah terlewat atau menerima secara bersyarat kerana mungkin ada perkara lain mahu ditambah supaya mendatangkan situasi menang-menang kepada kedua-dua pihak.
"Saya rasa pembangkang tidak akan tolak (tawaran Muhyiddin) kerana ia adalah berdasarkan manifesto Pakatan Harapan sebelum ini dan berkemungkinan besar mereka (pembangkang) bersetuju dengannya," katanya.
Ditanya kemungkinan tawaran itu ditolak blok pembangkang, Sivamurugan berkata, ia secara tidak langsung menunjukkan usul undi percaya kepada Muhyiddin sukar dilakukan di Dewan Rakyat.
"Jika keadaan ini berlaku, Perdana Menteri wajar meletak jawatan dan menasihati Yang di-Pertuan Agong untuk membubar Parlimen," katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/08/cadangan-muhyiddin-bersifat-demokrasi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sistem Demokrasi Hancur Jika Muhyiddin Teruskan Jawatan

Sistem Demokrasi Hancur Jika Muhyiddin Teruskan Jawatan

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 153 hits
Sistem demokrasi hancur jika Muhyiddin teruskan jawatan Institusi demokrasi negara akan menjadi hancur sekiranya pimpinan kerajaan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak meletakkan jawatannya atau diberhentikan dengan seger Pre...
Muhyiddin Hilang Majoriti

Muhyiddin Hilang Majoriti

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 213 hits
Rekod baru 360 korban Covid 19 dalam sehariSeramai 360 orang menjadi korban terbaru akibat Covid 19 dalam tempoh 24 jam Jumlah itu adalah lonjakan yang ketara dari rekod sebelumnya pada empat hari yang lalu Sebanyak 1 723 orang telah mening...
Nazri Melampau Maki Najib Bodek Muhyiddin

Nazri Melampau Maki Najib Bodek Muhyiddin

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 173 hits
Nazri melampau maki Najib bodek Muhyiddin Nazri melampau nak ampu Muhyiddin tergamak maki Najib kata Puad Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Puad Zarkashi membidas tindakan Ahli Parlimen Padang Rengas Nazri Aziz yang menggunakan ayat lucah te...
Muhyiddin Hails Azizul As Real Champion For Malaysians

Muhyiddin Hails Azizul As Real Champion For Malaysians

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 219 hits
Muhyiddin Yassin has described track cyclist Mohd Azizulhasni Awang as the real champion for the people of Malaysia despite missing out on gold in keirin at the Tokyo 2020 Olympic Games today The prime minister said Malaysians were all prou...
Muhyiddin Ingatkan Kelonggaran Bukan Lesen Untuk Abaikan Sop

Muhyiddin Ingatkan Kelonggaran Bukan Lesen Untuk Abaikan Sop

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 190 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan tidak akan teragak agak menarik semula kemudahan yang diberikan jika dikesan berlakunya ketidakpatuhan terhadap garis panduan serta prosedur operasi standard ditetapkan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menginga...
Panas Lelaki Ini Dedah Rahsia Kenapa Ismail Sabri Sokong Sangat Muhyiddin

Panas Lelaki Ini Dedah Rahsia Kenapa Ismail Sabri Sokong Sangat Muhyiddin

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 181 hits
August 8 2021 TERBONGKAR RAHSIA KENAPA ISMAIL SABRI MENYOKONG MAHIADDIN YASSIN DAN PERIKATAN NASIONAL
Pengakuan Ismail Bukti Muhyiddin Hilang Majoriti Soal Keabsahan Sekarang Di Tangan Agong Kata Shahrir

Pengakuan Ismail Bukti Muhyiddin Hilang Majoriti Soal Keabsahan Sekarang Di Tangan Agong Kata Shahrir

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 212 hits
August 8 2021 Shahrir Abd Samad berkata kenyataan Ismail Sabri Yaakob sendiri mengesahkan dan membuktikan Muhyiddin Yassin hilang sokongan majoriti Ahli Parlimen JOHOR BAHRU Yang di Pertuan Agong mempunyai kuasa penuh menentukan keabsahan M...
Tarik Sokongan Daripada Pn Muhyiddin Ismail Sabri Dedah Zahid Tiada Hala Tuju Yang Jelas

Tarik Sokongan Daripada Pn Muhyiddin Ismail Sabri Dedah Zahid Tiada Hala Tuju Yang Jelas

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 267 hits
SHAH ALAM Tiada hala tuju yang jelas ketika membuat keputusan menarik sokongan daripada kerajaaan Perikatan Nasional dan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin punca ahli Parlimen UMNO tidak menyokong saranan Presiden UMNO Datuk Seri Dr A...
Ahli Parlimen Parit Pula Nafi Beliau Sokong Pn Muhyiddin Seperti Di Dakwa Ismail Sabri

Ahli Parlimen Parit Pula Nafi Beliau Sokong Pn Muhyiddin Seperti Di Dakwa Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 389 hits
KUALA LUMPUR Selepas dua ahli parlimen Umno menafikan dakwaan mereka termasuk dalam kalangan 31 ahli parlimen BN yang menyokong Perikatan Nasional hari ini seorang lagi membuat penafian yang sama Kali ini Ahli Parlimen Parit Datuk Nizar Zak...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Kenapa Bini Aku Tak Cantik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Al Ikhsan Sports Mengumumkan Pemenang Peraduan The Ultimate Sports Experience Spend And Win

Jinda888 Website 888 Casino Online Slot888 Top 41 By Tamie Slot888 Jinda888 Bet 2 2567

Stour House By Facit Homes In London United Kingdom

10 Cara Menyambut Hari Guru Selain Memberi Hadiah

Lucy M Enggai Tundi Dek Chord

Sivasangari On Cloud Nine As She Breaks Into World Top 10