Butik Pengantin Tinggal Nyawa Nyawa Ikan



 
Butik Pengantin tinggal ‘Nyawa-nyawa Ikan’. Lebih 80 peratus perniagaan butik perkahwi­­nan kini tinggal nyawa-nyawa ikan sejak Perintah Kawalan Per­gerakan (PKP) dilaksanakan Mac tahun lalu.
Majoriti pengusaha tidak nam­pak jalan keluar untuk meneruskan perniagaan, malah ter­paksa memilih untuk menggulung perniagaan dan menceburi bidang lain untuk meneruskan kelangsungan hidup.
Bercakap kepada Utusan Ma­laysia, Presiden Persatuan Pe­ngusaha Majlis Perkahwinan Ma­laysia (PPMPM) Zarinah Mohideen berkata, rata-rata ahli­nya yang berjumlah lebih 1,000 orang cuma dapat bertahan sehingga September ini atau selewat-lewat Oktober.
Beliau turut menganggarkan pengusaha yang akan gulung tikar meningkat kepada 70 peratus berbanding 50 pe­ratus ketika PKP 2.0.
“Ada pengusaha mengambil keputusan untuk mencairkan aset seperti khemah, periuk, barang dekorasi pelamin, meja dan sebagainya bagi menampung kelangsungan hidup mereka. Malah ada yang menggunakan simpanan.
“Tidak kurang juga ada pengusaha mengambil keputusan untuk membuat jualan langsung dengan menjual makanan di depan rumah dan secara dalam talian.
“Sehubungan itu, kami berharap agar kerajaan mempercepatkan proses dan program pelaksanaan vaksinasi agar industri kami dapat dibuka di samping dapat menjalani kehidupan seperti sediakala,” katanya di sini.
Dalam pada itu, President Persatuan Jurusolek Bumiputera Malaysia, Rosnawati Salleh berkata, 80 peratus daripada 400 ahlinya terjejas akibat pandemik itu sejak tahun lalu.
“Ada ahli yang dahulunya mempunyai enam butik, kini, tinggal dua dan jika keadaan berterusan sehingga hujung tahun ini, ahli tersebut akan menjual baki tersebut. Selain itu, ada ahli kami yang menternak itik dan cuba menjual telur di pasaran namun gagal.
Rafidah tanya 6 soalan kepada kerajaan

“Persatuan kami ada membeli telur berkenaan dan memberikannya kepada ahli serta 175 penduduk di Projek Perumahan Awam (PPA) Desa Rejang, Setapak baru-baru ini. Dalam masa yang sama kami turut menyampaikan bakul makanan serta kewangan kepada ahli yang terkesan,” katanya ketika dihubungi.
Sementara itu, pemilik butik Elly Collections di Bagan Datok, Perak, Lim Ai Lee berkata, PKP berterusan sejak tahun lalu menjejaskan perniagaannya yang memiliki dua cawangan di Simpang Empat, Hutan Melintang dan Sungai Haji Mohamad, Selekoh dekat sini.
Katanya, disebabkan tidak boleh beroperasi, dia mengalami kerugian besar.
“Kerana PKP, saya bukan sahaja tidak dapat menjalankan perniagaan seperti biasa tetapi urusan lain seperti menambah koleksi pakaian pengantin juga tidak dapat dibuat kerana sekatan perjalanan antara negeri.
“Sekarang pakaian pengantin hanya tersimpan di butik tanpa dapat disewakan seperti biasa. Saya berharap kerajaan melihat keadaan kami di sektor butik pakaian pengantin yang masih ternanti-nantikan pengumuman untuk beroperasi semula,” katanya.
Menurutnya, para pelanggannya terdiri kaum Melayu, Cina dan India yang kesemuanya terpaksa membatalkan tempahan kerana penangguhan majlis perkahwinan
Butik Pengantin tinggal ‘Nyawa-nyawa Ikan’ Baca Artikel Menarik :
Malaysia perlu contohi negara Asia Timur tangani krisis Covid-19 Ekonomi Malaysia tidak bergerak sekiranya kelas bawahan masih ramai Jika Muhyiddin enggan letak jawatan, NGO akan turun berdemo Gelagat Lucu Jin Masuk Islam Ini Tarik Perhatian Netizen Bila ‘Ruqyah’ Wanita Dirasuk [VIDEO] NORA DANISH KELIRU NETIZEN BANDINGKANNYA DENGAN IFA RAZIAH [VIDEO] Resepi Mee Sizzling Layari Laman Facebook MYKMU

Mahathir kata sidang parlimen khas dibuat secara olok-olok lepas desakan Agong

 
The post Butik Pengantin tinggal ‘Nyawa-nyawa Ikan’ appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/07/16/butik-pengantin-tinggal-nyawa-nyawa-ikan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengusaha Restoran Kafe Di Kelantan Di Tahap Nyawa Nyawa Ikan

Pengusaha Restoran Kafe Di Kelantan Di Tahap Nyawa Nyawa Ikan

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 249 hits
Pengusaha restoran kafe dan kedai makan di Kelantan merayu kerajaan benarkan pelanggan makan di premis mereka serta lanjutan waktu operasi Mereka sifatkan perniagaan kini nyawa nyawa ikan kerana operasi terhad menjejaskan pendapatan Mereka ...
Gulai Ikan Yu Daun Kesum Resepi Dari Terengganu Katanya

Gulai Ikan Yu Daun Kesum Resepi Dari Terengganu Katanya

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 1140 hits
Gulai Ikan Yu Daun Kesum Resepi Dari Terengganu Katanya Gulai Ikan Yu Daun Kesum Resepi Dari Terengganu Katanya
Resepi Sambal Terung Ikan Bilis Mudah Dan Sedap

Resepi Sambal Terung Ikan Bilis Mudah Dan Sedap

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 269 hits
Resepi Sambal Terung Ikan Bilis Mudah dan SedapBahan bahanTerung 20 ekor ikan bilis goreng garing3 sudu besar cili kering kisar2 ulas bawang merah kecil 2 ulas bawang putih Sedikit belacan Garam dan serbuk perasaCara Masak Sambal Terung Ika...
Resepi Asam Pedas Ikan Kerisi Simple Dan Sedap

Resepi Asam Pedas Ikan Kerisi Simple Dan Sedap

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 313 hits
Resepi Asam Pedas Ikan Kerisi Simple dan SedapBahan bahan4 ekor ikan kerisi5 biji sayur bendiSebijik tomato Asam keping Daun kesum 10 tangkai cili kering 2 batang serai 3 ulas bawang merah 3 ulas bawang putih Sedikit belacan GaramGulaSerbuk...
Sambal Ikan Bilis Belimbing Buluh Pembuka Selera

Sambal Ikan Bilis Belimbing Buluh Pembuka Selera

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 379 hits
Dalam peti ais tak berapa nak ada stok barang basah Selagi ada barang tak payah keluar restock Ada ikan kembong 2 ekor isi ayam sikit dan udang Terus blur tak tahu nak masak apa Nak cepat malas nak tunggu defrost buat sambal ikan bilis beli...
Kari Kepala Ikan Jenahak Yang Sedap

Kari Kepala Ikan Jenahak Yang Sedap

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 513 hits
Memang Covid 19 adalah isu sejagat buat masa sekarang Isu yang melanda seluruh dunia selepas ianya merebak dari Wuhan penghujung tahun 2019 Namun begitu ianya juga memerlukan strategi dan pelan jangka pendek dan jangka panjang untuk memasti...
Resepi Kari Kepala Mamak Ikan Kerapu Merah

Resepi Kari Kepala Mamak Ikan Kerapu Merah

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 459 hits
Kari Kepala Mamak Ikan Kerapu MerahBahan bahan Kepala ikan jenahak tenggiri kerapu merah2 keping isi badan ikan di atas1 cawan santan pekat cair ikut suka5 sb rempah kari ikan Baba s2 sb serbuk ketumbar Babas3 sb cili serbuk Babas1 2 sudu k...
Menangguk Ikan Pantau Di Danau Ajaib Tarusan Kamang

Menangguk Ikan Pantau Di Danau Ajaib Tarusan Kamang

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 378 hits
Berjalan beriringan menyusuri tanah para wanita ini mencari ikan pantau yang bersembunyi di Danau ajaib Tarusan Kamang Kegiatan ini tak bisa dilakukan setiap hari hanya ketika danau sedang surut Dimana surutnya tak bisa diprediksi
Resepi Rempeyek Kacang Tanah Ikan Bilis

Resepi Rempeyek Kacang Tanah Ikan Bilis

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 280 hits
Rempeyek Kacang Tanah Ikan BilisBahan bahan 1 bungkus tepung beras gunakan tepung beras cap 1 ekor gajah atau tepung beras cap teratai200 gram kacang tanah boleh ditambah atau dikurangkan200ml santan kotak tambah 3 cawan air1 mangkuk ikan b...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Resepi Udang Berempah Kurma

The Debut Of Huawei Pura 70 Series

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses