Bukit Dipotong Empangan Pecah Dan Banjir Lumpur Yang Mengerikan


Gambar hakisan tanah runtuh di teras getah di kawasan tadahan ulu Sg Sugud, Maang Penampang yang mengakibatkan banjir lumpur selepas hujan lebat luar biasa baru baru ini. (Gambar Drone oleh Philip Chin) klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt) Kejadian malapetaka itu menghancurkan semua harta benda yang ada di dalam rumah, menyapu kereta ke sungai - menyedihkan semua orang dengan keputus-asaan dan rasa kehilangan yang luar biasa.


Model Pembangunan yang tidak mesra alam dan perlu dikaji semula.

(Gambar Drone oleh Philip Chin)
Persoalan yang selalu saya tanya kepada Lembaga Industri Getah Sabah..

Mesti ka kawasan penanaman Getah kena teres dan tidak perlu buat 'Environmental impact assessment' (EIA) ka kalau mau buat peneresen kawasan bukit untuk tanam getah? - Adrian Banie Lasimbang


Sudah tiba masanya Penampang perlu pelan pembangunan fizikal yang baru.

Perlindungan kawasan tadahan air adalah satu satunya cara untuk tambatan banjir yang paling efektif.

Salah satu empangan sementara yang meletup dan menyebabkan banjir lumpur menuruni bukit.
SEKARANG kita tahu dengan tepat apa yang berlaku di Sugud: Bukit dipotong, tanah yang terhakis runtuh, hulu sungai di hulu 'tercekik', empangan meletup, tiba-tiba melepaskan banjir lumpur bencana "paling teruk" yang membanjiri banyak rumah dengan lumpur dan pasir pada 15 September.

Kejadian selepas banjir lumpur yang mengerikan.
Kejadian malapetaka itu menghancurkan semua yang ada di dalam rumah, menyapu kereta ke sungai - menyedihkan semua orang dengan rasa keputusasaan dan rasa kehilangan yang luar biasa.


Prof Dr Felix Tongkul, ahli geologi dan Felo Penyelidik di Pusat Penyelidikan Bencana Alam, Universiti Malaysia Sabah, menyiasat apa yang menyebabkan bencana yang belum pernah terjadi sebelumnya.

Membanjiri dan menghancurkan kereta yang terbiar di kolam lumpur Jumaat lalu.
"Ini adalah contoh klasik dari bencana alam sekitar akibat tadahan air yang terganggu," dia menyimpulkan setelah 3 lawatan ke lokasi untuk mengatasi masalah.

"Banjir lumpur dikaitkan dengan banyak tanah runtuh di daerah tadahan Sugud," katanya.


"Sebilangan tanah runtuh menyekat Sungai Sugud, mengakibatkan terbentuknya yang saya sebut 'empangan sementara' di hulu sungai. Di bawah tekanan besar dari banjir besar, bendungan ini pecah kemudian, mengakibatkan banjir lumpur dan serpihan besar yang membuat semua orang terkejut dan tidak bersedia, ”jelas Prof Tongkul.

Adakah banjir besar mencetuskan banyak kejadian tanah runtuh?

"Ya betul."

"Hujan yang sangat lebat, yang berlangsung hampir 4 jam, memberi tekanan muatan kepada Sungai Sugud dan Sungai Maang dengan hujan lebat lebih dari 100 mm (4 inci), memberi kesan tanah runtuh dan banjir lumpur," kata Prof Tongkul.

Tanah runtuh yang meluas di kawasan tadahan Sg Maang di mana berlaku pemotongan bukit atau teras di lereng yang sangat curam.
“Masalahnya adalah sebahagian besar daerah tadahan air telah dibuka untuk getah dan pohon buah-buahan. Pemotongan dan pendaratan bukit di lereng yang sangat curam telah berlangsung selama 10 tahun terakhir. Ini saya fikir telah menyumbang kepada banyak tanah runtuh, ”kata Tongkul.

Di sebalik malapetaka - kuasa haba tambahan dari pemanasan global

Di luar drama tempatan yang sangat menyedihkan, kengerian banjir Sugud ini membunyikan loceng penggera mengenai masalah yang jauh lebih besar yang perlu diperhatikan oleh rakyat Sabah sekarang - pemanasan global - panas terik yang menguap semakin banyak air, menghantar awan yang lebih besar dan lebih besar ke langit di mana ia kekal maksimum sembilan hari dan kemudian menuangkan sejumlah besar air yang tidak disambut di tempat yang salah.

Ya, wap air, yang merupakan gas rumah hijau besar yang memerangkap haba seperti CO2, setelah naik ke atmosfera, mempunyai waktu kediaman jangka pendek 7 hingga 9 hari dan kemudian jatuh, kata pakar kitaran air.


Keamatan dan kekerapan banjir seperti ini semestinya tidak dapat diketahui oleh kita, menenggelamkan orang, kereta tergelincir ketika mereka mencuba arus deras, membanjiri lautan kawasan, menenggelamkan sejumlah besar rumah dan kereta di sekitar KK berulang setiap 3 minggu sekali, orang dari pergi bekerja, diikuti dengan pembersihan besar-besaran.

Kanak-kanak menangis rasa sedih melihat keadaan dalam rumah mereka yang dipenuhi banjir lumpur.
Ini adalah kesan perubahan iklim dan penderitaan pemanasan global.

Oleh kerana orang-orang Sugud meratapi kerugian yang tidak dapat diucapkan ini, SESB mengadu mereka telah kehilangan berjuta-juta akibat banjir dan seperti yang dilaporkan Daily Express semalam, bahkan orang mati tidak dapat berehat dalam keadaan tenang ketika kubur-kubur turut runtuh disebabkan lereng runtuh.

Semua kehancuran ini menumpuk ke arah kita secara berkala di seberang sana.

Peningkatan haba CO2 - Dari 270ppm hingga 417ppm pada tahun 2021

Pakar menyalahkan semuanya dengan penambahan CO2 industri tanpa henti - "penyerap haba" atau "perangkap haba" yang hebat dalam jumlah yang lebih cepat dan lebih besar daripada penyerap karbon yang dapat menyerapnya dan tenaga dan tenaga haba atmosfera yang besar yang diperoleh setiap hari mendorong cuaca menggila.

Ya, kita memerlukan 0.04pc kecil

kepekatan CO2 dan bumi yang hangat menjadikan hidup subur. Panas Matahari terdapat pada panjang gelombang inframerah yang diserap CO2 untuk memberi kita kehangatan.

Namun, terlalu banyak C02 yang terus meningkat di luar kendali jelas menjadi masalah serius bagi semua pihak dan Pemerintah harus memimpin kepentingan itu, kerana kita dapat melihat arah aliran kemusnahannya.


Dari kepekatan 270ppm (bahagian per juta) yang diukur pada revolusi pra industri tahun 1770, tahap CO2 melepasi 400ppm pada tahun 2013 - pertama kalinya dalam sejuta tahun yang mereka katakan dan cepat mencapai 417ppm tahun ini - 2021, semuanya disebabkan oleh pembakaran bahan bakar fosil!

Titik kritis, kata para pakar, adalah 450 ppm, titik tidak kembali, membanjiri bumi dalam panas dan cuaca yang sangat besar

melampau seperti apa yang berlaku di Sugud.

Amarannya adalah, jika manusia terus membakar bahan bakar fosil sehingga kehabisan simpanan karbonnya, tahap CO2 dapat terus meningkat ke tahap yang mengejutkan 1.500 ppm, ketika atmosfer kemudian tidak akan kembali ke tahap pra-industri bahkan puluhan ribu tahun .

Prof James Hanson: ‘Kami menambahkan tenaga haba tambahan ke atmosfera seperti meletupkan 400,000 bom atom Hiroshima setiap hari, 365 hari setahun! Prof Hanson menggerakkan kekuatan di sebalik banjir gila: Seperti 400,000 bom atom Hiroshima meletup setiap hari Sementara itu, berapa banyak tenaga haba tambahan yang telah ditambahkan ke

suasana sejak revolusi industri bermula?


Menurut ahli klimatologi terkenal, Prof James Hanson, kami menambah jumlah yang setara dengan ledakan 400,000

Bom atom bersaiz Hiroshima setiap hari, 365 hari dalam setahun, dalam keadaan panas terik

tenaga!

Itu adalah tahun 2010 ketika tahap CO2 sekitar 390 ppm ketika Prof Hanson memberi ceramah Ted.

Bagaimana dengan sekarang - tahun 2021 ketika tahap CO2 meningkat menjadi 417ppm?

Berapa banyak tenaga haba tambahan yang kita tambah ke atmosfera sekarang?

Bom atom Hiroshima pada saat letupan.
Ia sama dengan meletup 500,000 bom atom bersaiz Hiroshima setiap hari, 365 hari setahun - ketidakseimbangan tenaga panas yang semakin teruk,

memacu banjir yang lebih teruk dan teruk!

Menggambarkan betapa panasnya Bumi setiap hari dengan penggunaan analogi bom atom, Prof Hanson telah menjadikan subjek kompleks sangat jelas dan mudah difahami mengapa banjir semakin teruk setiap hari.


Dia menjelaskan: "Kerana udara yang lebih panas menahan bukan sahaja lebih banyak uap air dengan hujan tenaga latennya

menjadi peristiwa yang lebih melampau. Akan ada ribut yang lebih kuat dan banjir yang lebih besar. "

Seorang lelaki membuang sejumlah besar lumpur dari sebuah rumah di Kg Sugud.
Itu menangkap kekuatan di sebalik bencana banjir lumpur bencana di Sugud - "yang paling teruk!"

Mengejar ekonomi dan kehidupan orang Sugud yang lebih baik adalah sempurna

dapat difahami tetapi di sisi lain, pemotongan aliran bebas dari bukit curam di tadahan air untuk melakukan pertanian adalah sangat tidak bijak kerana ia menguatkan kekuatan tenaga haba tambahan dari pemanasan global untuk menangani masyarakat yang sangat mengejutkan.

SOURCE: Daily Express

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/09/bukit-dipotong-empangan-pecah-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Empangan Bukit Kwong Bekal Air Saliri Sawah

Empangan Bukit Kwong Bekal Air Saliri Sawah

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 530 hits
Salah satu fungsi empangan ialah membekalkan air untuk aktiviti pertanian khususnya penanaman padi Penanaman padi memerlukan sumber air yang berterusan dari mula proses semaian sehinggalah buah padi masak dan sesuai untuk dituai Di Rantau P...
Mengapa Banjir Semakin Kerap Berlaku

Mengapa Banjir Semakin Kerap Berlaku

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 303 hits
BANJIR yang melanda kawasan perumahan Ihsan UKOM Banjir bukanlah sesuatu perkara yang asing bagi kita Tinggal di kawasan beriklim tropika Malaysia menerima taburan hujan tahunan yang tinggi iaitu antara 1200mm sehingga melebihi 4000mm di ka...
Banjir Kilat Melanda Shah Alam

Banjir Kilat Melanda Shah Alam

papar berkaitan - pada 27/9/2021 - jumlah : 288 hits
Banjir kilat melanda Shah Alam Beberapa lokasi di sekitar Shah Alam dilanda banjir kilat akibat hujan lebat petang tadi Antara kawasan terjejas ialah sekitar Stadium Shah Alam di Seksyen 13 yang ditenggelami air setinggi 1 2m Jalan Persiara...
Sampah Antara Faktor Banjir Kilat Di Sabah Bung Moktar

Sampah Antara Faktor Banjir Kilat Di Sabah Bung Moktar

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 246 hits
Datuk Seri Bung Moktar Radin KOTA KINABALU Pembuangan sampah secara tidak bertanggungjawab ke dalam sistem perparitan dan pengaliran antara faktor utama menyebabkan banjir kilat di negeri ini Persidangan Dewan Undangan Negeri Sabah diberita...
Banjir Sugud Bila Hanya Bumbung Menjadi Satu Satunya Pilihan Tempat Yang Selamat

Banjir Sugud Bila Hanya Bumbung Menjadi Satu Satunya Pilihan Tempat Yang Selamat

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 329 hits
Dalius memberitahu air banjir tidak menunggu lama hanya mengambil masa 20 minit bila air paras menaiki rumah rumah di Sekitar Kampungnya Laporan Eksklusif Daily Ekspress Ketika bumbung adalah satu satunya tempat yang selamat Penampang Ketig...
Bung Akui Pembinaan Pan Borneo Antara Punca Banjir Di Sabah

Bung Akui Pembinaan Pan Borneo Antara Punca Banjir Di Sabah

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 378 hits
Bung Moktar Radin menjawab soalan pada sidang DUN Sabah hari ini Projek lebuh raya Pan Borneo pembuangan sampah sembarangan antara faktor banjir kilat di Sabah kata Bung KOTA KINABALU Timbalan Ketua Menteri Sabah Bung Moktar Radin mengakui ...
Mentaliti Mesti Diubah Pembuangan Sampah Merata Tempat Punca Perparitan Tersumbat Hingga Berlakunya Banjir Kilat

Mentaliti Mesti Diubah Pembuangan Sampah Merata Tempat Punca Perparitan Tersumbat Hingga Berlakunya Banjir Kilat

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 229 hits
Sampah dan pembangunan pesat bandar bandar besar seperti Kota Kinabalu tidak seiring dengan Sistem Saliran perparitan telah mengakibatkan banjir kilat Projek Pan Borneo bukan punca banjir kilat Bung KOTA KINABALU Pelaksanaan projek Lebuh Ra...
Pekarangan Stadium Malawati Dilanda Banjir Kilat

Pekarangan Stadium Malawati Dilanda Banjir Kilat

papar berkaitan - pada 27/9/2021 - jumlah : 295 hits
Oleh ABDUL RAZAK IDRIS PASUKAN penyelamat dari Balai Bomba dan Penyelamat Shah Alam sedang memeriksa sebuah kenderaan ditenggelami air sedalam 1 2 meter di kawasan Stadium Malawati di Seksyen 13 Shah Alam Selangor hari ini SHAH ALAM Pekaran...
Banjir Lagi

Banjir Lagi

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 307 hits
banjir banjir juga makan jangan lupaassalamualaikum pembaca setia kanvasdakwat harini ada bahan untuk update pasal peribadi kali ni pasal banjir hari ahad yang lepas memang hujan mencurah curah jatuh dalam jangka masa yang lama hujan yang d...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb