Bukan Tersasul Kot Tapi Dia Memang Bengap Mana Ada Menteri Umno Yang Cerdik


 


Tersasul sebut ‘Spanish Flu’ kepada ‘Spanish Fly’, warganet kecam menteri


FMT Reporters -July 12, 2021 Kesilapan Menteri Kesihatan Dr Adham Baba yang tersasul menyebut perkataan ‘Spanish Flu’ sebagai ‘Spanish Fly’ mengundang kecaman warganet di media sosial. (Gambar Bernama)PETALING JAYA: Kesilapan Menteri Kesihatan tersilap menyebut perkataan ketika sesi bual bicara di Universiti Putra Malaysia (UPM) – apabila beliau tersasul menyebut perkataan yang maksudnya berubah daripada krisis kesihatan kepada perangsang seks mencuri perhatian di media sosial sehingga ahli politik turut menjadikannya jenaka.
Dalam satu video tular di Twitter, Adham kedengaran mengatakan bahawa pada 1916, ancaman “Spanish Fly” (yang sepatutnya disebut Flu (berkaitan selesema) telah membunuh jutaan orang di seluruh dunia dan ia berlaku selama dua tahun.
“Spanish Flu” yang berlaku antara 1918 hingga 1920 dikatakan menjangkiti seramai 500 juta orang dan membunuh antara 17 juta hingga 100 juta orang.
Tanda pagar #Spanishfly juga trending di Twitter.
Bekas menteri pendidikan, Maszlee Malik yang turut memberi respons terhadap kesilapan sebutan perkataan itu berkata, “Spanish Fly” sebenarnya satu gerakan gusti dan menggelarkannya sebagai “sangat bahaya”.
Dalam sukan gusti, ia adalah pergerakan yang menyaksikan lawan dijatuhkan dari atas tali melalui aksi jungkir balik yang boleh mematahkan leher lawan.
Bagaimanapun, perkataan “Spanish Fly” lebih kerap digunakan merujuk kepada perangsang seks tetapi ia juga merujuk kepada keluarga kumbang hijau.
Ahli Parlimen Lembah Pantai Fahmi Fadzil turut memberikan respons segera terhadap video itu dan berkata dengan kapsyen “DrAdhamBaba apa Spanish Fly?!” yang disertakan dengan emoji tepuk dahi.
Ahli Parlimen Bangi Ong Kian Ming dalam ciapannya pula berkata, “adakah #SpanishFly kini sudah trending di Malaysia?”
Pelawak Jason Leong, yang merujuk video itu berkata, beliau boleh menjadi menteri kesihatan yang lebih baik.
“Saya secara jujur merasakan saya boleh menjadi menteri kesihatan yang lebih baik. Lalat sebenarnya boleh melakukan kerja yang lebih baik. #Spanishfly,” katanya.
“Malulah, tidak boleh membezakan Spanish Fly dengan Spanish Flu. Mungkin makan terlalu banyak,” kata pengguna Twitter @gcteck.
Eugene Chung juga bersetuju dan berkata ini adalah menteri kesihatan yang pernah berkata minum air suam boleh menghentikan jangkitan Covid-19.
“Adakah kamu hendak mendengar daripada seseorang yang tidak boleh membezakan antara Spanish fly dan Spanish flu?’ Memalukan, inilah kualiti dan kaliber menteri kita di Malaysia,” katanya.
Harris Zainul berkata, ketepikan “Spanish fly”, menteri kesihatan Adham, kematian kira-kira sejuta orang adalah salah, tambahan kepada itu menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Amerika Syarikat, sekurang-kurangnya 50 juta kematian dilaporkan di seluruh dunia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/07/bukan-tersasul-kottapi-dia-memang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Itu Yang Sebenarnya Tapi Umno Bn Memang Tak Boleh Pakai

Itu Yang Sebenarnya Tapi Umno Bn Memang Tak Boleh Pakai

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 499 hits
Kluster menteri buat keputusan songsang ahli MT Umno 17 Jul 2021 9 15 pm Umno perlu tegas mempertahankan pendirian parti itu meskipun hanya tinggal tiga orang saja yang sanggup berbuat demikian kata Mohd Puad Zarkashi Ahli Majlis Tertinggi ...
Jemaah Menteri Sokong Mahiaddin Terbukti Umno Pun Gagal

Jemaah Menteri Sokong Mahiaddin Terbukti Umno Pun Gagal

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 200 hits
MALAYSIA DATELINEKeputusan Jemaah Menteri untuk kekal menyokong Tan Sri Mahiaddin Md Yassin sebagai Perdana Menteri membuktikan Umno juga sebahagian daripada kerajaan gagal Naib Pengerusi DAP Kedah Zulhazmi Shariff berkata keputusan Ahli Je...
Apa Jawatan Dalam Hieraki Dalam Umno Pun Tak Ada Memang Akan Melingkup La

Apa Jawatan Dalam Hieraki Dalam Umno Pun Tak Ada Memang Akan Melingkup La

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 82 hits
Ini nak naikkan H2O atau mahu membunuh masa depannya Apa jawatan pun takde dalam hieraki tertinggi UMNO macam mana nak jadi Perdana Menteri Kalau dial ah nak dinaikkan sahih Malaysia ni lagi kelam kabut Apa kejayaan dan pencapaian mamat ni ...
Umno Masih Sokong Kerajaan Tapi Bukan Muhyiddin

Umno Masih Sokong Kerajaan Tapi Bukan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 174 hits
UMNO masih sokong kerajaan tapi bukan Muhyiddin Masih sokong kerajaan PN tapi tak sokong Muhyiddin keputusan tepat kata Najib Keputusan Majlis Kerja Tertinggi Umno untuk terus bersama kerajaan Perikatan Nasional sambil menarik balik sokonga...
Pas Mca Ucap Tahniah Kepada Ismail Sabri Tapi Tidak Presiden Umno

Pas Mca Ucap Tahniah Kepada Ismail Sabri Tapi Tidak Presiden Umno

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 204 hits
agendadaily com7 7 2021Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin melantik Naib Presiden UMNO yang juga Menteri Pertahanan sebagai Timbalan Perdana Menteri Malaysia Ke 13 hari ini Rakan parti MCA dan PAS mengucapkan tahniah kepada Datuk Seri ...
Umno Buat Havoc Tapi Penyelesaian Tidak Selesai

Umno Buat Havoc Tapi Penyelesaian Tidak Selesai

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 172 hits
UMNO buat havoc tapi penyelesaian tidak selesai Kemelut politik yang melanda negara ketika ini sama sekali tidak akan membantu meringankan masalah yang dihadapi rakyat Terbaharu UMNO menuntut supaya Tan Sri Muhyiddin Yasin meletakkan jawata...
Menteri Menteri Umno Sokong Mahiadin Adalah Pengkhianat Pada Keputusan Mt

Menteri Menteri Umno Sokong Mahiadin Adalah Pengkhianat Pada Keputusan Mt

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 158 hits
Pada 7 Julai lalu mesyuarat MT UMNO membuat ketetapan menarik sokongan secara serta merta terhadap Perdana Menteri Mahiaddin Md Yasin Menurut apa yang dijelaskan oleh Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi dan Setiausaha Agung Ahmad Maslan keputu...
Tpm Kata Jangan Berpolitik Tapi Umno Paling Banyak Berpolitik

Tpm Kata Jangan Berpolitik Tapi Umno Paling Banyak Berpolitik

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 264 hits
Timbalan Perdana Menteri yang baharu Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mungkin mempunyai pemikiran cetek apabila berpesan kepada semua ahli politik agar tidak berpolitik dan menumpukan usaha membantu kerajaan menangani pandemik Covid 19 Setiau...
Reinvent Umno Macam Mana Lagi

Reinvent Umno Macam Mana Lagi

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 164 hits
Yes I agree with Mariam s suggestion Turn Umno into a multi racial party and let all the Malay nationalists leave Umno and join PPBM Guess what will happen after that That s right PPBM will turn into the largest Malay political party and wi...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

App Inarah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Ngedate

Al Qur An Sebagai Obat Dan Faktor Yang Mempengaruhi Berhasilnya Ruqyah

Untukmu Shayang

Pesanan Buat Sang Suami

Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja