Bukan Skandal Katanya Tapi Sabotaj Tender Rm1 4 Billion Berkaitan Padi


Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA) Salahuddin Ayub berkata beliau menyerahkan kepada pihak berkuasa untuk menyiasat dakwaan bahawa pegawai kanan kementerian itu mensabotaj beliau berkaitan isu tender berkaitan padi bernilai RM1.4 bilion.

Menurut Salahuddin beliau bukan individu yang tepat untuk memberikan sebarang respons berhubung dakwaan sabotaj tersebut.

Saya rasa saya dah jawab secara prinsipal dalam sidang media saya di Pulau Pinang (isu tender). Namun kalau ada reaksi luaran daripada itu (sabotaj menteri), kita serahkan kepada pihak-pihak bertanggungjawab, untuk menyiasat atau memberikan komen. Saya bukanlah orang (yang tepat) memberikan respons terhadap apa yang berlaku selepas daripada itu.
Beliau diminta mengulas laporan sebuah portal yang memetik dakwaan seorang pemimpin Amanah bahawa pegawai kanan kementerian terbabit melakukan sabotaj berkenaan isu itu.

(Pegawai kanan itu) bawa naik tender baja tanpa pengetahuan menteri, lepas tu bila dapat ke syarikat Cina, Nafas merayu kepada menteri MOA dan MOF untuk dapatkan tender baja tu kerana jika tak dapat, ia beri kesan besar kepada perjalanan Nafas sebagai induk pertubuhan peladang yang punya 900,000 ahli.
Sebelum ini, media melaporkan Menteri Wilayah Persekutuan, Khalid Abdul Samad mendakwa terdapat cubaan sabotaj dalam kalangan pegawai kementerian dengan menganugerah dan membatalkan tender tanpa pengetahuan Salahuddin.


Tanya KSN, saya tak bertanggungjawab

Ditanya berkenaan ketidakhadiran pegawai kanan berkenaan pada program hari ini, Salahuddin berkata "Itu kena tanya JPA. Saya tidak tahu apa-apa tentang itu," katanya.

Salahuddin yang juga Timbalan Pengerusi Amanah menegaskan sebarang tindakan ke atas pegawai kanan terbabit perlu diambil oleh Ketua Setiausaha Negara (KSN).

"Perlu tanya KSN. Saya tidak bertanggungjawab," jelasnya ketika ditanya apakah pegawai kanan tersebut perlu digantung tugas berhubung isu tender berkenaan.

Malaysiakini sedang cuba menghubungi pegawai kanan terbabit bagi mendapatkan penjelasan lanjut.

Sementara itu, Salahuddin juga membidas tindakan pembangkang yang cuba memperbesarkan isu itu.

Itu kerja dia sebagai pembangkang sekarang. Kita dah jelaskan bahawa apa yang berlaku itu masih dalam prosedur yang telah ditetapkan.Ini bukan skandal. Skandalnya ialah Tabung Haji, FGV, 1MDB itu skandal. Duit itu masuk dalam akaun peribadi atau masuk dalam akaun siapa.Tapi ke mana pergi duit atau bajet RM1.4 bilion? Masih dalam perbendaharaan yang kita yakin diberikan kepada pihak Nafas. itu sahaja. Jadi bukan skandal, tegasnya.
Ketika sesi perbahasan di Dewan Rakyat baru-baru ini, Presiden MCA Dr Wee Ka Siong mendakwa tiga kontrak bernilai lebih RM1 bilion dibatalkan selepas MOA dikatakan mahu menganugerahkan projek kepada Nafas secara rundingan terus.

Menurut Wee, kontrak sebelum itu dibatalkan walaupun sudah diluluskan Lembaga Perolehan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

Selain itu Wee turut membangkitkan isu tempahan 38 bilik hotel yang dibuat atas nama Nafas sepanjang kempen Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai.

Susulan itu, Salahuddin mengaku menulis surat kepada Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad untuk memohon lantikan terus dibuat kepada Nafas pada 7 Nov namun perkara itu masih dalam peringkat perbincangan.

Semalam, bekas perdana menteri Najib Razak menerusi status Facebooknya mendakwa kenyataan bercanggah antara menteri dan timbalan menteri berkaitan isu tender berkenaan.

Najib turut menyatakan rasa hairan dengan kenyataan PH berhubung kelulusan tender yang dikatakan diberi kepada syarikat Cina sedangkan tender tersebut masih belum dianugerahkan.

Malaysiakini

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bankami.blogspot.com/2019/11/bukan-skandal-katanya-tapi-sabotaj.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
1mdb Has Issued Capital Of Rm1 Billion Ssm Assistant Registrar

1mdb Has Issued Capital Of Rm1 Billion Ssm Assistant Registrar

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 180 hits
KUALA LUMPUR The High Court here yesterday was informed that the 1Malaysia Development Berhad registered with the Companies Commission of Malaysia on Feb 27 2009 has an issued capital of RM1 billion SSM Assistant Registrar Muhamad Akmalud
Tender Rm1 4 Bilion Salah Salahuddin Menteri Atau Sallehuddin Ksu

Tender Rm1 4 Bilion Salah Salahuddin Menteri Atau Sallehuddin Ksu

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 446 hits
Mohd Sallehhuddin Hassan Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian Industri Asas Tani telah dipindahkan ke jabatan lain setelah terbongkarnya skandal tender RM1 4 bilion Ada pelbagai cerita tentang Menteri MOA bekas KSUnya dan skandal RM1 4 bi...
Tren Baru Skuter Listrik Di Jakarta Seru Sih Memang Tapi Katanya Bahaya Sudah Makan Korban

Tren Baru Skuter Listrik Di Jakarta Seru Sih Memang Tapi Katanya Bahaya Sudah Makan Korban

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 224 hits
Belum lama ini ada dua remaja tewas setelah ditabrak mobil saat mengendarai skuter listrik Pantas di luar negeri kendaraan ini malah banyak dilarang
Agriculture Ministry Denies Interference In Rm1 Bil Padi Project

Agriculture Ministry Denies Interference In Rm1 Bil Padi Project

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 169 hits
Deputy Agriculture and Agro based Industry Minister Sim Tze Tzin says the tenders in connection with the padi project are still being validated by the finance ministry KUALA LUMPUR The agriculture and agro based industry minister and his de...
Salahuddin Admits Writing To Pm To Ask Rm1 4 Bil Tender Be Given To Nafas

Salahuddin Admits Writing To Pm To Ask Rm1 4 Bil Tender Be Given To Nafas

papar berkaitan - pada 23/11/2019 - jumlah : 347 hits
Agriculture and Agro based Industry Minister Salahuddin Ayub says the tender will benefit the 920 000 Nafas members and not enrich his pockets as some quarters were claiming GEORGE TOWN Agriculture and Agro based Industry Minister Salahuddi...
Katanya Dibuka Luas Tapi Seleksi Cpns 2019 Dinilai Tak Ramah Disabilitas Transgender Dan Perempuan

Katanya Dibuka Luas Tapi Seleksi Cpns 2019 Dinilai Tak Ramah Disabilitas Transgender Dan Perempuan

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 229 hits
Ternyata seleksi CPNS nggak setoleran yang dikira Ada syarat syarat yang memberatkan sejumlah pihak
Projek Tani Rm1 4 Bilion Tak Sepatutnya Ada Tender Kata Anwar

Projek Tani Rm1 4 Bilion Tak Sepatutnya Ada Tender Kata Anwar

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 321 hits
KUALA LUMPUR Projek pembekalan input pertanian sektor padi bernilai RM1 4 bilion yang mengundang kontroversi baru baru ini tidak sepatutnya ada tender kata Presiden PKR Anwar Ibrahim mengulas surat menteri menyokong tender diberi kepada Per...
Tender Pertanian Bukan Skandal Salahuddin

Tender Pertanian Bukan Skandal Salahuddin

papar berkaitan - pada 25/11/2019 - jumlah : 254 hits
Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Salahuddin Ayub sambil berucap pada Majlis Perasmian Asian Seed Congress di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur Kuala Lumpur foto NOOR ASREKUZAIREY SALIM KUALA LUMPUR Menteri Pertanian dan Indus...
Tender Nafas Sabotaj Atau Kambing Hitam

Tender Nafas Sabotaj Atau Kambing Hitam

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 321 hits
Kenyataan Menteri Wilayah Khalid Samad yang mendakwa isu tender Pertubuhan Peladang Kebangsaan berlaku ekoran sabotaj daripada pegawai pegawai kerajaan di Kementerian Pertanian yang pandai pandai membuka dan membatalkan tender adalah satu t...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional