Bukan Semua Aib Perlu Di Tutup


BUKAN SEMUA AIB PERLU DI TUTUP Hai.. Assalammualaikum. Sedar tak sedar dah masuk hari ke lima berpuasa. Sekejab je dah 5 ramadan. Tahniah pada yang masih maintain berpuasa dan bertenaga sepanjang 5 hari berpuasa dan pada yang puasa stuck sekejab sebab traffic light merah.. Jangan sesedih yer. Biasa la orang perempuan tak awal.. Di pertengahan.. Tak tengah dia hujung bulan. Bagi spesis barkoba pula.. Hope minggu kedua puasa dah dapat petunjuk ke jalan yang benar lah yer. Jangan sebelum. Mati dah kena angkut van jenazah. 
Sepanjang lima hari berpuasa ni.. Isu isu viral masalah rumahtangga golongan selebriti dan public figure masih berkesinambungan. Page page hiburan, portal portal berita dan pengamal sosial media masih menulis dan bercakap isu tu. Tak nampak isu isu tu semakin reda tapi sentiasa ada cerita cerita baru yang terus menghangatkan. 
Sepanjang bulan puasa aku baca jer semua isu isu viral yang melintas depa  mata bila dok scroll social media ni cuma mungkin kurang mengulas walau kadang kadang nak je komen sepatah dua kata tapi akhirnya aku pilih tinggalkan link shopee je. Hahahaha.. 
Tipulah konon tak ambil tahu tapi tup tup tahu je apa isu yang berlaku untuk sindir orang lain yang mungkin masih memberi respond pada sesuatu isu tu. Gila aku tak baca. Aku kan netizen buat apa nak hipokrit konon kaulah terpaling baik, terpaling positive vibes, terpaling berakhlak, terpaling di redhai Allah.. Hujung dok buat paid review produk overclaim tanpa rasa bersalah. Kalau dah guna social media ni.. Tipu la tak ambil tahu langsung kan? 

Berbalik pada isu soal aib.. Betul aib ni pada asalnya sesuatu yang tak ada kepentingan untuk di ceritakan pada orang lain. Aib adalah satu perkara yang memalukan. Tapi kadang kadang ada situasi memaksa seseorang membuka aib orang lain untuk mendapat keadilan. Terutama isu isu berkaitan rumahtangga. Pasangan curang, abaikan isteri dan anak anak. Selama ni mungkin pihak yang di abaikan atau di aniaya tutup aib pasangan. Cuba cari penyelesaian secara tertutup tapi tidak berjaya. Bila aib di tutup sebelah pihak lagi ambil kesempatan, berpura pura baik sebab yelah buruk dia pasangan dia tutup. Tapi bila sampai satu tahap dimana seseorang tu rasa dia perlu dapat keadilan tapi kalau dia masih memilih senyap dia terus di aniaya. Waktu dia pilih untuk bersuara dan untuk dapat keadilan dia perlu sokongan bila perlu sokongan dia perlu bercerita apa yang berlaku. Disitulah bermula di mana aib pasangan perlu di bongkarkan. 

Banyak pasangan menderita bila gagal mendapat keadilan melalui saluran saluran tertentu. Realitinya saluran yang ada kebanyakan bukan semua membantu. Banyak faktor menyebabkan saluran yang ada tidak membantu tapi membuntu. Jadi tak pelik jika ramai memilih mendapat bantuan dan sokongan dari social media. Banyak kes yang selepas viral je baru muncul bantuan dan penyelesaian bukan isu isu rumahtangga je. Saluran yang ada kadang kadang macam tukul dengan paku. Nak kena hentam kuat kuat baru bergerak. Ini realiti ok


Dan sebab tu kadang kadang ada yang terpaksa membuka aib untuk mencari solusi dan keadilan untuk diri dia. Cuma yang jadi tak berapa betul.. Bila dia dah mula seronok bercerita dia lupa limit. Bila dah ramai bagi sokongan dia lupa batasan. Itu yang jadi berpanjangan kes buka membuka aib. Dari sekecil kecil aib sampai sebesar besarnya. 

Dan ada orang buka aib dia untuk jadikan pengajaran pada orang lain. Mungkin untuk bagi kesedaran pada orang lain. Walau perkara tu adalah aib tapi masyarakat sekarang dah lebih terbuka. Mereka boleh terima dan tidak menghakimi walau masih ada golongan ortodoks yang masih amalkan pemikiran kuno yang tak boleh terima benda benda macam ni. 
Kesimpulan.. Betul ada ketika ada keperluan membuka aib tapi bila berlebihan itu yang memudaratkan. Dari kisah kisah orang lain walau ia adalah ain kadang kadang kita belajar banyak perkara. Jika berlaku pada kita apa perlu kita buat, di mana boleh dapat bantuan, apa hak kita dalam situasi macam tu. Bergantung pada diri kita nak ambil dari sudut mana. Positif atau negatif. 
Moral of the story.. Apa yang baik ambil sebagai pengajaran yang buruk jadikan sempadan. Semua orang ada aib mereka sendiri. Pandai pandai la simpan sebab dalam dunia ni orang yang kita percaya tu la biasanya akan buka aib kita. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.lekatlekit.com/2023/03/bukan-semua-aib-perlu-di-tutup.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jokowi Ingatkan Semua Pihak Waspada Usai Kebangkrutan Silicon Valley Bank

Jokowi Ingatkan Semua Pihak Waspada Usai Kebangkrutan Silicon Valley Bank

papar berkaitan - pada 15/3/2023 - jumlah : 148 hits
Presiden Joko Widodo mengingatkan semua pihak untuk berhati hati dengan kegentingan ekonomi global setelah kebangkrutan Silicon Valley Bank di Amerika Serikat yang kemudian disusul ditutupnya Signature Bank
Menang Kalah Semua Orang Saya Kata Zahid

Menang Kalah Semua Orang Saya Kata Zahid

papar berkaitan - pada 15/3/2023 - jumlah : 501 hits
freemalaysiatoday com 15 Mar 2023Presiden Umno Ahmad Zahidi berkata beliau menganggap semua calon tewas dan menang dalam pemilihan sebagai orangnya kerana tidak mahu mewujudkan puak dalam parti Presiden Umno Ahmad Zahidi menafikan cenderung...
Apakah Era Pm7 Semua Bersih

Apakah Era Pm7 Semua Bersih

papar berkaitan - pada 13/3/2023 - jumlah : 142 hits
22 bulan takkan langsung tidak ada kes yang boleh disangkutkan Lim guan eng Mahathir Kebetulan kerajaan utamakan korek dari melaksanakan sesuatu yang baru Dan baik membantu rakyat Korek dalam dalam sikit
Semua Nak Tala Ke Kerajaan Ini Kes Peribadi Bukan Pelakon Itu Ke Sana Dan Didera

Semua Nak Tala Ke Kerajaan Ini Kes Peribadi Bukan Pelakon Itu Ke Sana Dan Didera

papar berkaitan - pada 16/3/2023 - jumlah : 120 hits
Dia nak kerajaan bersuara apa pasal kes Kamal Adli kena pukul tu Ini bukan kes dera pekerja Bukan kes Kamal Adli pergi berlakon di sana kemudian dipukul oleh pihak penerbitan sana Kalau macam tu lain Ini adalah kes peribadi Kalau kerajaan s...
Peringatan Hari Bhakti Pemasyarakatan Rutan Humbahas Razia Semua Blok Hunian

Peringatan Hari Bhakti Pemasyarakatan Rutan Humbahas Razia Semua Blok Hunian

papar berkaitan - pada 19/3/2023 - jumlah : 113 hits
Karutan Kelas IIB Humbahas Herry Hasudungan Simatupang mengatakan kegiatan yang ia pimpin langsung turut melibatkan aparat TNI hingga kepolisian
Faizal Tahir Kita Semua Wira Chord

Faizal Tahir Kita Semua Wira Chord

papar berkaitan - pada 17/3/2023 - jumlah : 168 hits
CSetiap kali ku terasaDiri bagai tak berdaya AmMenghadapi semua FMembuat ku rasa hampa CNamun engkau selalu ada GMembuatkan diri ku sedar FDihargai sentiasa G FSusah senang bersama CPercayakan diri sendiri GMampu tawan gunung tertinggi F GJ...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan