Bukan Masa Untuk Suara Doraemon Rina Sila Letak Jawatan



Saranan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) Datuk Seri Rina Harun semalam agar para isteri mengurangkan leteran lantas meniru suara watak animasi Doraemon bagi memujuk pasangan yang kurang kerjasama seolah-olah merendahkan martabat wanita.
Naib Ketua Angkatan Muda Keadilan, Syed Badli Shah Syed Osman berkata, cadangan tersebut amat dangkal dan tidak wajar diucapkan oleh seorang menteri di tengah-tengah situasi wabak Covid 19 yang masih mengganas.
Menurut beliau, sekiranya Rina tidak mempunyai idea untuk memperkatakan sesuatu maka lebih baik beliau mengundurkan diri.
“Sebaiknya (dia) melepaskan jawatan menteri jika tidak serius dalam membantu golongan sasar di bawah kementerian berkenaan.
“Saranan kementerian para isteri mengurangkan leteran dan meniru suara watak animasi Doraemon memujuk pasangan yang kurang kerjasama adalah dangkal.
“(Sepatutnya) keganasan rumah tangga dan penderaan terhadap kanak-kanak menjadi objektif utama Kementerian. Tambahan pada waktu Perintah Kawal Pergerakan (PKP) yang mana mungkin menyebabkan pertambahan kes keganasan rumah tangga,” katanya dalam satu kenyataan.
Syed Badli Shah Mantan Setiausaha Akhbar Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat sebelum ini juga mendakwa cadangan Rina itu seolah-olah mempersendakan kaum wanita yang berhadapan dengan suami kurang prihatin. Bahkan menjadi bahan lelucon masyarakat umum.
“Seharusnya kementerian fokus kepada permasalahan ibu tunggal yang kurang pendapatan, warga JKM yang menjadi barisan hadapan bagi memerangi Covid-19, warga tua dan juga orang kurang upaya yang memerlukan bantuan.
Kementerian Wanita kini dilihat hilang fokus dan gagal mengekalkan prestasi cemerlang ketika pemerintahan Pakatan Harapan,” katanya lagi.
Sebelum ini, beberapa tokoh pejuang hak wanita mengkritik saranan Rina yang tidak menampakkan pembelaan terhadap golongan itu.
Pengarah eksekutif Organisasi Pertolongan Wanita (WAO) Sumitra Visvanathan misalnya berkata, sejak hari pertama PKP, ramai wanita menghubungi pihaknya bagi mendapatkan perlindungan daripada keganasan domestik.
“Menteri (Rina Harun) seharusnya memastikan mangsa keganasan domestik mempunyai tempat sokongan dan melindungi mereka, termasuk bekerjasama dengan polis menyelamatkan mereka apabila ia sangat diperlukan.
“Kementerian menunjukkan bahawa mereka telah hilang sentuhan dengan peranan asas mereka melindungi wanita dan bukannya menguatkan lagi stereotaip tentang penampilan wanita,” kata beliau.
Sementara, bekas timbalan menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat, Hannah Yeoh turut mengkritik Rina serta timbalannya, Siti Zailah Mohd Yusoff kerana “benar-benar terpisah” daripada realiti yang dihadapi oleh wanita Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/26945

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menteri Cap Ayam Sila Letak Jawatan Menteri Langgar Akta Perubatan Dedah Nama Pesakit Covid 19

Menteri Cap Ayam Sila Letak Jawatan Menteri Langgar Akta Perubatan Dedah Nama Pesakit Covid 19

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 473 hits
SITI NUR ZAWANI MISCON Menteri Kesihatan Malaysia Datuk Seri Dr Adham Baba didakwa melanggar undang undang di bawah Akta Perubatan 1971 apabila mendedahkan nama salah seorang pesakit positif Covid 19 yang meninggal semalam Dalam muatnaik st...
Individu Lancar Petisyen Desak Vivy Yusof Letak Jawatan Kini Raih Hampir 200k Tandatangan

Individu Lancar Petisyen Desak Vivy Yusof Letak Jawatan Kini Raih Hampir 200k Tandatangan

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 329 hits
Ia dibuat susulan kenyataan yang dikeluarkan olehnya baru baru ini small Cover image via change org small Pengasas jenama terkenal Fashion Valet Vivy Yusof kini sedang hangat menjadi bualan netizen Beliau yang juga merupakan salah seorang A...
Klik Video Sazzy Falak Tiru Suara Doraemon Suami Tunjuk Reaksi Bingung

Klik Video Sazzy Falak Tiru Suara Doraemon Suami Tunjuk Reaksi Bingung

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 512 hits
KUALA LUMPUR 1 April Saranan Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat meminta orang ramai melakukan perkara menghiburkan hati dengan meniru gaya percakapan watak animasi Doraemon sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan di...
Menteri Kesihatan Menawar Letak Jawatan Selepas Membuat Tindakan Bodoh

Menteri Kesihatan Menawar Letak Jawatan Selepas Membuat Tindakan Bodoh

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 319 hits
WELLINGTON Menteri kesihatan New Zealand menyifatkan dirinya bodoh pada Selasa kerana melanggar sekatan keluar masuk tetapi beliau mampu mengekalkan jawatannya disebabkan krisis Covid 19 David Clark berkata beliau sudah menawarkan peletakan...
Mahathir Letak Jawatan Muhyiddin Tawar Diri Pm Mana Ada Pengkhianatan Rupanya Memang Ada

Mahathir Letak Jawatan Muhyiddin Tawar Diri Pm Mana Ada Pengkhianatan Rupanya Memang Ada

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 399 hits
catatan ini sangat PENTING bagaimana langkah Sheraton bermula dari SEBUAH gerakan penderhakaan terancang mungkin tepat Dan sesuai pada Masa itu tetapi hilang sopan Dan susilanya akhlak liar ini tidak akan berhenti di sini sahaja
Jururawat Nekad Letak Jawatan Buat Pendedahan Tak Dibekalkan Topeng Rawat Pesakit Covid19

Jururawat Nekad Letak Jawatan Buat Pendedahan Tak Dibekalkan Topeng Rawat Pesakit Covid19

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 267 hits
Seorang jururawat tekad meletak jawatan kerana mendakwa tidak diberikan perlindungan sewajarnya ketika bertugas merawat pesakit Covid 19 Kejadian di Tennessee Amerika Syarikat itu menyaksikan Brandi Rahmanian berkata dia dan petugas lain ti...
Maaf Tak Laku Lebih 200 Ribu Sign Petisyen Vivy Yusof Letak Jawatan Alp Uitm

Maaf Tak Laku Lebih 200 Ribu Sign Petisyen Vivy Yusof Letak Jawatan Alp Uitm

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 863 hits
Gara gara membalas komen bersetuju mengenai pendapat seorang usahawan tempatan yang mengulas isu bantuan yang diterima golong berpendapatan rendah B40 ahli perniagaan Vivy Yusof sehingga kini masih menerima kecaman netizen Setelah mendapat ...
Sila Lapar Berjadual Asyik Nak Mengunyah Je Masa Duduk Rumah Ni Caw Pemakanan Kkm

Sila Lapar Berjadual Asyik Nak Mengunyah Je Masa Duduk Rumah Ni Caw Pemakanan Kkm

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 734 hits
Bila berada di rumah tanpa buat apa apa pasti akan ada rasa lapar yang berpanjangan Ya mesti ada sahaja makanan yang akan di masak sebelum ini sibuk dengan bekerja dan sebagainya Namun ada juga yang keluh apabila berat badan mereka kian nai...
As Terdesak Tak Bekal Topeng Jururawat Letak Jawatan

As Terdesak Tak Bekal Topeng Jururawat Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 250 hits
Dalam esakan Vera menceritakan bagaimana dia terpaksa mengambil keputusan untuk berhenti kerja Instagram nurse ivCOVID 19 Tak dibekalkan topeng jururawat ini terpaksa letak jawatanTENNESSEE Seorang jururawat di sebuah hospital di Tennessee ...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment