Bukan Isu Kos Pru Tapi Kos Manifesto Bulan Bintang Pensyarah Upm


M Fakhrull Halim
Desakan agar pilihan raya umum (PRU) disegerakan bagi memecah ketidaktentuan majoriti di parlimen, dilihat sesetengah pihak sebagai tidak kena pada masanya, di kala negara masih di fasa awal pemulihan daripada kesan wabak Covid-19.
Terutamanya, kesan ekonomi yang memberi tempias kepada bukan sedikit rakyat akibat perintah kawalan pergerakan (PKP) yang mula-mula dikuasakan pada 18 Mac lalu, sedangkan kos mengadakan PRU bakal menelan belanja yang tidak sedikit.
Bagaimanapun, Pensyarah Kanan Putra Business School Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Ahmed Razman Abdul Latiff berkata kos PRU bukan menjadi kebimbangannya.
Tetapi katanya, kos untuk melunaskan janji manifesto “bulan dan bintang” yang bakal diketengahkan ahli-ahli politik bagi memancing sokongan pengundi.
Selain itu, katanya, persoalan yang lebih penting, adalah perubahan dasar dan polisi yang selain menjejaskan pelaksanaan pelan rangsangan ekonomi bagi menangani kesan Covid-19 sedia ada, dijangka turut meningkatkan kos pelaksanaan dasar baru.
“Takut, demi nak mendapatkan populariti bila berlaku PRU ini, setiap pihak akan menjanjikan bulan dan bintang. Jadi bila menang, mereka akan perkenalkan polisi baru. Ini akan menyebabkan semua pelaksanaan terganggu.
“Isu saya lebih kepada kesinambungan pelaksanaan polisi dasar berdasarkan pelan rangsangan yang terkini ini. Sebab apa saja benda yang baru nak diperkenalkan akan mengambil masa dari segi pembentukan polisi dan juga dari segi kos.
“Dan kita sedia maklum apa saja janji mana-mana pihak, memang akan melibatkan tambahan kos,” kata Dr Ahmed (gambar, bawah) ketika dihubungi hari ini.
Setakat ini, kerajaan sedang melaksanakan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (Prihatin) dan Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (Penjana), dengan jumlah keseluruhan RM295 bilion.
Daripada jumlah itu, RM45 bilion akan disuntik terus oleh kerajaan.
Pada Februari lalu, Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Azhar Azizan Harun menganggarkan kos antara RM750 juta hingga RM800 juta untuk pelaksanaan PRU, lebih tinggi berbanding kos RM500 juta pada PRU-14.
Jumlah itu adalah anggaran sebelum amalan norma baru gara-gara Covid-19.
Ahmed Razman pula menganggarkan kos pilihan raya umum boleh mencecah sehingga RM1 bilion, jika mengambil kira pertambahan bilangan pengundi muda yang berumur antara 18 ke 21 tahun.
“(Tapi) Isunya bukan RM1 bilion (anggaran kos PRU). Isu dia lebih kepada perubahan polisi dan dasar, yang tentunya melibatkan berpuluh-puluh lagi bilion di situ.
“Yang itu akan berlaku selepas mana-mana pihak dilantik (menjadi kerajaan). Jadi itu isu yang besar sebenarnya. Sebab disebabkan janji-janji yang mungkin akan nampak macam terlalu populis,” jelas beliau.
RM1 bilion kerajaan mampu tanggung
Ahmed Razman meramalkan parti politik akan memfokuskan janji manifesto mereka terhadap perkara-perkara yang diberikan perhatian di bawah pakej rangsangan ekonomi, seperti antaranya, peluang pekerjaan dan bantuan sara hidup tunai.
Sementara itu, dari segi kos PRU pula, Ahmed Razman berkata peruntukan sebanyak RM1 bilion merupakan angka yang masih boleh ditanggung kerajaan dan tidaklah terlalu besar.
PN dan PH kini sedang berada dalam kedudukan sengit berhubung sokongan majoriti di parlimen, dengan PH sedang dalam usaha merampas semula pentadbiran kerajaan.
Berdasarkan susunan kerusi dalam sidang parlimen pada Mei, Muhyiddin dipercayai hanya mempunyai majoriti dua kerusi di Dewan Rakyat, namun jumlah itu bertambah menjadi tiga apabila seorang ahli parlimen PKR keluar parti.
Rundingan dikatakan masih terus berlaku di kedua-dua belah pihak berhubung sokongan di Dewan Rakyat, dan dalam proses itu, perselisihan juga nampaknya semakin ketara hatta di dalam blok yang sama.
Sementara PH sehingga kini masih berselisih soal calon perdana menteri, kerjasama PN pula sering dibayangi isu hubungan antara Bersatu dengan PAS dan Umno.
Semalam, Dr Mahathir Mohamad menyatakan sokongannya kepada Shafie Apdal untuk menjadi calon perdana menteri blok pembangkang.
Pengalaman pahit golongan marhaen
Sebelum ini beberapa pemimpin Umno menyuarakan desakan serupa, dengan kelmarin, Timbalan Presiden Umno, Mohamad Hasan menggesa parlimen dibubar untuk memberi ruang PRU disegerakan, namun cadangan itu disifatkan Setiausaha Agung BN Annuar Musa sebagai “tidak berbangkit”.
Semalam pula, PAS mengemukakan usul undi percaya terhadap Muhyiddin bagi menzahirkan sokongan terhadap Muhyiddin, namun bagi sebahagian pemimpin pembangkang, langkah itu dilihat seperti muslihat untuk menyegerakan PRU.
Bagi Profesor Ulung Ekonomi di Institut Asia-Eropah, Universiti Malaya, Prof Dr Rajah Rasiah (gambar, atas) beliau melihat PRU sebagai “pilihan terbaik” bagi mengatasi ketidakpastian ekonomi yang melanda negara kini.
Katanya, ketegangan politik telah menyebabkan isu keperluan rakyat tidak dipandang berat oleh ahli politik, menyebabkan rakyat terpaksa berdepan pelbagai masalah dan pengalaman pahit.
“Saya lihat pilihan raya sebagai pilihan terbaik untuk mengatasi ketidakpastian berleluasa yang wujud kini dalam ekonomi negara.
“Pandangan demikian berasaskan ketegangan hubungan di antara ahli parlimen parti PN dan PH yang semakin memperlihatkan arus kurang sihat sehinggakan hal ehwal keperluan asas rakyat mendapat layanan yang ringan.
“Antara masalah yang saya perhatikan termasuklah kenaikan bil elektrik dan air, ketidaksetaraan dalam perhakiman berasaskan kelas, kenaikan dalam pengangguran, dan penutupan firma kecil dan sederhana yang membawa pengalaman yang pahit kepada golongan marhaen,” katanya kepada Malaysiakini.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/06/bukan-isu-kos-pru-tapi-kos-manifesto.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pru 15 Mungkin Lima Bulan Lagi Tok Mat

Pru 15 Mungkin Lima Bulan Lagi Tok Mat

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 242 hits
BARISAN Nasional digesa bersiap siaga untuk menghadapi pembubaran Parlimen yang dijangka berlaku dalam masa lima bulan akan datang Ini kerana kerajaan bukan diterajui oleh UMNO sebaliknya adalah Parti Pribumi Bersatu Malaysia yang dikatakan...
Cuma Rp800 Ribu Per Bulan Penyewa Bisa Dapat Istri Gratis Kalau Sewa Kos Di Tempat Ini

Cuma Rp800 Ribu Per Bulan Penyewa Bisa Dapat Istri Gratis Kalau Sewa Kos Di Tempat Ini

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 201 hits
Sebagai seorang perantau mencari kos kosan dengan harga murah namun fasilitas lengkap adalah misi yang harus dituntaskan Kalau perlu mencarinya sampai ke pinggiran Semua ini dilakukan agar dompet tetap sejahtera di akhir bulan Sudah bukan r...
Buka Paksa Pasar Hewan Pedagang Sapi Kami Tidak Jualan Tapi Bank Tiap Bulan Menagih

Buka Paksa Pasar Hewan Pedagang Sapi Kami Tidak Jualan Tapi Bank Tiap Bulan Menagih

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 241 hits
Sejumlah pedagang sapi memaksa membuka pasar hewan yang terletak di Desa Besuk Agung Kecamatan Besuk Kabupaten Probolinggo pada Kamis Mereka merusak kunci pintu pagar bambu yang menutup pasar itu Setelah dibuka mobil pikap yang mengangkut s...
Kami Konsisten Sokong Anwar Tapi Perlu Peralihan Kuasa 6 Bulan

Kami Konsisten Sokong Anwar Tapi Perlu Peralihan Kuasa 6 Bulan

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 230 hits
DAP dan Amanah berkata pihak mereka konsisten menyokong Pengerusi Pakatan Harapan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri Bagaimanapun kedua dua parti tersebut turut mengulangi bahawa mereka percaya dengan senario politik semasa satu satunya ...
Arti Mimpi Datang Bulan

Arti Mimpi Datang Bulan

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 201 hits
title Bermimpi tentang menstruasi banyak wanita
Selepas Tujuh Bulan Umum Bercer4i Jaclyn Victor Temui Penganti

Selepas Tujuh Bulan Umum Bercer4i Jaclyn Victor Temui Penganti

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 246 hits
SELEPAS mended hkan sudah bercer4i Januari lalu penyanyi Jaclyn Victor mended hkan dia kini sedang dalam proses mengenali hati budi seorang jejaka berstatus duda Jaclyn 42 berkata dia langsung tidak menyangka pintu hatinya akan terbuka buat...
Lanjutkan Moratorium 6 Bulan Lagi Guan Eng

Lanjutkan Moratorium 6 Bulan Lagi Guan Eng

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 202 hits
Lim Guan Eng Kadar pengangguran telah naik mendadak dari 3 2 pada bulan Januari kepada 5 0 pada bulan April 2020 Kadar bulan April ini adalah yang tertinggi dalam beberapa dekad Ia akan naik lebih tinggi lagi kerana banyak syarikat masih la...
Ulangi Kesalahan Hina Agong Pekerja Kilang Hanya Tersenyum Dipenjara 10 Bulan

Ulangi Kesalahan Hina Agong Pekerja Kilang Hanya Tersenyum Dipenjara 10 Bulan

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 239 hits
26 total views 26 views today KUALA LUMPUR 6 Julai Akibat tidak serik mencetuskan kontroversi dan kemarahan masyarakat di negara ini dengan menghina Yang di Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong menerusi laman sosial Instagram seorang pek...
3 Bulan Gantung Beg Inilah Lokasi Percutian Wajib Pergi Untuk Lepas Gian Bercuti

3 Bulan Gantung Beg Inilah Lokasi Percutian Wajib Pergi Untuk Lepas Gian Bercuti

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 428 hits
Selepas melepasi fasa Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat kini kita semua perlu terus memberikan kerjasama bagi meneruskan fasa Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan yang dijadualkan tamat pada 31 Ogos 2020 Namun begitu pembukaan pelbagai...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music