Bukan Hanya Gas Metana Dikesan Dalam Sungai Kim Kim


Fareez Azman, Astro Awani Pemantauan di sekitar kawasan terjejas mendapati lebih 800 kilang berada dalam lingkungan kurang 15 kilometer dari Sungai Kim Kim. - Astro AWANI 

PASIR GUDANG: Kes keracunan gas kimia di Taman Pasir Putih, Pasir Gudang sejak Khamis lalu membuka mata semua pihak bahawa pencemaran dari pembuangan sisa toksik bukan hanya boleh menjejaskan alam sekitar, bahkan berbahaya kepada manusia.

Hanya dalam tempoh kurang seminggu dari tarikh kejadian pertama pada 7 Mac lalu, lebih 300 mangsa terutamanya dalam kalangan pelajar di beberapa sekolah berhampiran Sungai Kim Kim terkesan.

Sehubungan itu, pihak berkuasa mengarahkan penutupan 13 buah sekolah bermula Rabu bagi memastikan tiada mangsa baharu terkena tempias pencemaran bahan kimia tersebut.

Terbaru, hari ini, lima lagi sekolah diarah tutup, susulan terdapat pelajar yang mengalami simptom loya, muntah muntah dan pening dipercayai terhidu bahan kimia.

Tinjauan Astro AWANI di sekitar kawasan yang terjejas mendapati perkara ini tidak boleh dipandang mudah memandangkan jumlah mangsa dilaporkan terus meningkat dan keadaan belum menunjukkan sebarang tanda akan reda.

Jika sebelum ini kandungan gas metana yang tinggi dalam udara dikatakan jadi punca keracunan, Astro AWANI menerima maklumat bahawa bukan hanya gas tersebut yang menjadi faktor penyumbang.

Sumber memberitahu, terdapat beberapa bahan kimia atau toksik berbahaya yang terkandung di dalam air Sungai Kim Kim, termasuk hidrogen klorida, sulfur dioksida, benzena dan hidrogen sianida.

BACA: Hati-hati, terlebih hidu gas metana boleh bawa maut - Pakar

Kunjungan Astro AWANI ke Sekolah Kebangsaan Taman Pasir Putih dan Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Pasir Putih mendapati kedua-dua sekolah itu terletak kurang 100 meter dari kawasan perumahan.

Kedua-dua sekolah berkenaan merupakan yang pertama terjejas dengan kes keracunan akibat terhidu gas kimia itu pada 7 Mac lalu.

Jika sekolah ditutup, bagaimana pula dengan tahap keselamatan penduduk?

Kami bertemu salah seorang penduduk, Azlan Abdul Rahman, 48 tahun, yang tinggal hanya 100 meter dari SMK Pasir Putih.

BACA: Tiada kematian susulan kejadian pembuangan sisa toksik di Sg Kim Kim

Sejak kejadian minggu lalu, dia pernah terhidu sesuatu gas yang disangka hanya tumpahan petrol atau gasolin.

“Pada pagi Khamis itu, saya terbau seperti gas, tetapi tidak menyangka ia sebenarnya satu pencemaran bahan kimia. Selepas saya tahu apa yang terjadi, saya rasa kami penduduk di sini dalam keadaan terancam.

"Sebab, sebab tiada apa-apa arahan dikeluarkan kepada kami untuk bertindak. Saya mohon kepada pihak berkuasa agar dapat memberikan taklimat kepada kami, apa yang perlu kami lakukan," katanya.

Atas faktor tanggungjawab dan risau akan keadaan yang dilihatnya semakin meruncing, Azlan berkata, beliau sentiasa memakai topeng muka bagi memastikan dirinya terhindar dari menghidu gas kimia berkenaan.

Sementara itu, seorang pegawal keselamatan di SMK Pasir Putih, Shahrizal Hat, 38 tahun, mendakwa terhidu gas yang agak pelik baunya sekitar jam 1 hingga 3 pagi Khamis ketika membuat rondaan.

"Saya ada terbau macam tengik, seperti bau gas. Saya sangkakan tidak ada apa-apa. Tetapi apabila saya lihat ada murid yang dah mula muntah-muntah, loya dan batuk, saya baru sedar ini mungkin berpunca daripada bau gas itu,”" katanya.

Shahrizal berkata, dia turut mengalami simptom pening dan susah bernafas pada hari kejadian sebelum mendapatkan rawatan lanjut.

Salah seorang mangsa, Hazli Harun, 50 tahun, yang juga Guru Penolong Kanan SMK Kota Masai, turut menceritakan apa yang terjadi.

"Sejak tengah hari Rabu memang saya batuk-batuk. Lama-lama, mata makin pedih dan berair. Selepas itu, tekak rasa mual, tetapi kita sebagai guru, kena bertahan, sebab kita utamakan murid dulu.

"Selepas murid pulang dari hospital, saya pun pergi menjalani pemeriksaan kesihatan," ujarnya.

Keadaan sama dikongsi Seng San Yee, 49 tahun, penduduk Taman Kota Masai, yang terpaksa menerima rawatan selepas mengalami batuk dan gatal tekak akibat terhidu gas berkenaan ketika berada di rumahnya.

"Pada masa kejadian, saya bangun dalam jam 5 pagi, saya terbau seperti gas. Saya sangkakan gas memasak saya bocor. Tetapi apabila keluar rumah pun, saya boleh bau gas itu," katanya.

Pada masa sama, Astro AWANI turut melakukan tinjauan di Dewan Komuniti Taman Pasir Putih, tidak jauh dari premis sekolah terbabit, yang berfungsi sebagai 'hospital', memberi rawatan awal kepada mangsa pencemaran bahan kimia itu sejak beberapa hari lepas.

Hospital dewan yang dibuka 24 jam sejak Ahad lepas itu, mula berada dalam suasana kelam kabut sejak pagi, apabila pelajar yang mengalami sesak nafas, loya dan muntah tiba di perkarangan pusat komuniti itu bagi mendapatkan rawatan awal.

Kami mendapati lebih 10 buah ambulans terlibat berulang alik menghantar mangsa ke Hospital Sultanah Aminah dan Hospital Sultan Ismail yang terletak 30 kilometer dari lokasi.

Lebih 10 orang doktor dan 50 petugas dari Kementerian Kesihatan, dengan dibantu kakitangan hospital swasta, turut menguruskan keadaan serta memberi rawatan awal kepada mangsa.

Turut terlibat, lebih 120 anggota Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia, Polis Diraja Malaysia, Angkatan Pertahanan Awam, Rela dan beberapa agensi kerajaan lain yang membantu dari segi logistik.

Pemantauan Astro AWANI di sekitar kawasan terjejas mendapati lebih 800 kilang berada dalam lingkungan kurang 15 kilometer dari Sungai Kim Kim.

Daripada jumlah itu, 100 buah kilang menggunakan bahan kimia untuk industri.

Timbul persoalan, adakah kesemua kilang ini menggunakan Prosedor Operasi Standard (SOP) dalam pengurusan sisa terjadual atau sisa toksik ini?

Jika terdapat pelanggaran SOP, adakah tindakan sewajarnya diambil oleh pihak berwajiba?

Astro AWANI akan terus mengikuti rapat bencana ini bagi mengetahui punca sebenar pencemaran bahan kimia yang mengakibatkan ramai terkesan ini.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/03/bukan-hanya-gas-metana-dikesan-dalam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
8 Bahan Toksik Yang Dikesan Mencemarkan Sungai Kim Kim Pasir Gudang

8 Bahan Toksik Yang Dikesan Mencemarkan Sungai Kim Kim Pasir Gudang

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 549 hits
Kejadian pencemaran sisa bahan kimia yang menjejaskan kesihatan lebih 2 000 orang awam dan menyebabkan 111 sekolah di Pasir Gudang diarah ditutup dipercayai susulan pembuangan sisa toksik di Sungai Kim Kim pada 7 Mac 8 Bahan Yang Dikesan Me...
Bomba Sahkan Wujud Gas Sianada Dalam Pencemaran Toksik Di Sungai Kim Kim

Bomba Sahkan Wujud Gas Sianada Dalam Pencemaran Toksik Di Sungai Kim Kim

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 451 hits
PASIR GUDANG Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia negeri mengesahkan kehadiran gas hidrogen sianida terkandung dalam udara tercemar akibat pencemaran toksik di Sungai Kim Kim dekat sini pada 7 Mac lalu Pengarahnya Datuk Yahaya Madis berkat...
Baca Penjelasan Lelaki Ini Tentang Isu Pencemaran Sungai Kim Kim Istihar Darurat Atau Pun Tidak

Baca Penjelasan Lelaki Ini Tentang Isu Pencemaran Sungai Kim Kim Istihar Darurat Atau Pun Tidak

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 515 hits
Rrtikel ini dipetik dari tweet saudara di laman twitter nya PENCEMARAN SUNGAI KIM KIM ISYTIHAR DARURAT ATAU TIDAK Ada yang desak perisytiharan darurat ada yang tolak Tapi berapa ramai yang faham apa yang didesak atau ditolak ni Fahamkan dul...
Segerakan Siasatan Pencemaran Sungai Kim Kim

Segerakan Siasatan Pencemaran Sungai Kim Kim

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 325 hits
Wartawan Watan Online Puteri UMNO menggesa kerajaan Pakatan Harapan untuk menyegerakan siasatan terhadap insiden pencemaran kimia Sungai Kim Kim Pasir Gudang yang menjejaskan kesihatan penduduk awam Naib Ketua Puteri UMNO Nurul Amal Mohd Fa...
Ancaman Pencemaran Sungai Kim Kim Mungkin Belum Berakhir Kata Bekas Menteri

Ancaman Pencemaran Sungai Kim Kim Mungkin Belum Berakhir Kata Bekas Menteri

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 404 hits
Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata kerajaan perlu menggubal rang undang undang alam sekitar yang baru untuk menangani pencemaran air dengan lebih berkesan PETALING JAYA Bekas menteri sumber asli dan alam sekitar Wan Junaidi Tuanku Jaafar men...
Sungai Kim Kim Pollution Started Years Ago Says Ecologist

Sungai Kim Kim Pollution Started Years Ago Says Ecologist

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 311 hits
Sungai Kim Kim in 2012 and 2017 Both photos were taken from the bridge to the Tanjung Langsat commercial area PETALING JAYA The Johor Malaysian Nature Society has urged the government to conduct immediate studies on the severity and long te...
Pencemaran Kerja Kerja Pembersihan Sungai Kim Kim

Pencemaran Kerja Kerja Pembersihan Sungai Kim Kim

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 450 hits
SHARKAWI LONDING 14 Mac 2019 1 09 PM PASIR GUDANG Kerja kerja pembersihan sungai dijangka akan bermula dalam masa terdekat b
Pencemaran Sungai Kim Kim Di Pasir Gudang

Pencemaran Sungai Kim Kim Di Pasir Gudang

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 704 hits
Pencemaran Sungai Kim Kim di Pasir Gudang Umi pasti ramai dah tau tentang kes Pencemaran bahan kimia di Sungai Kim Kim tu kan Umi buat entry ni bukan untuk meraih PV yang tinggi tetapi ingin meluahkan rasa kesal terhadap pelaku yang sewenan...
Pencemaran Jas Kesan Empat Bahan Kimia Dalam Sampel Air Sungai Kim Kim

Pencemaran Jas Kesan Empat Bahan Kimia Dalam Sampel Air Sungai Kim Kim

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 572 hits
MOHD IZUAN ROSELI 13 Mac 2019 4 25 PM JOHOR BAHRU Bahan kimia daripada proses penguraian tayar iaitu D Limonene merupakan antara bahan utama yang dikenal pasti ter
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Ulangtahun Kelahiran Nagamanja

How To Be Happy

Pre Season Perlawanan Ud Castellonense Vs Jdt

Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm