Bubar Dong Zong Jika Mereka Ikhlas Mahukan Keharmonian


Bubar Dong Zong jika mereka ikhlas mahukan keharmonian
Penganjuran kempen menangani rasisme yang dijalankan oleh Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) penuh dengan hipokrasi yang mahukan perhatian dan simpati.

Presiden gerakan Islam, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Haji Aminuddin Yahaya berkata, rakyat tidak pernah lupa bahawa Dong Zong merupakan pihak yang mewujudkan dan mempertahankan sistem sekolah vernakular dan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).

Walhal, semua maklum bahawa UEC adalah sistem yang telah menjadi barah kepada perpaduan negara, tegasnya.

“Dengan ‘kuasa’ dan ‘pengaruh’ yang mereka ada, agenda-agenda subversif mereka ini didokong kuat oleh parti-parti Cina seperti DAP, MCA dan Gerakan sehinggakan mengiktiraf sistem UEC menjadi manifesto Pakatan Harapan dan Barisan Nasional,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Dalam pada itu, Haji Aminuddin berkata, rakyat tidak lupa bahawa penganjuran perhimpunan bekas-bekas anggota komunis yang diadakan pada tahun lalu telah dianjurkan dalam premis milik Dong Zong di Kajang, iaitu Kolej New Era.

Bahkan, katanya, rakyat juga tidak lupa bahawa Dong Zong telah menghasut masyarakat Cina dan sebahagian kecil masyarakat India untuk membenci tulisan Jawi dengan pelbagai tuduhan Islamofobik dan tidak masuk akal.

“Hasutan tersebut sangat berhasil sehingga sekolah-sekolah vernakular seluruh negara telah bangkit dan menggantung kain rentang dengan mesej-mesej anti-Jawi yang sangat mencabar kesabaran kita.

“Dong Zong jugalah yang ingin menganjurkan himpunan anti-Jawi secara besar-besaran yang menghimpunkan persatuan-persatuan cina seluruh negara, tetapi akhirnya dihalang oleh polis,” katanya.

Bukan itu sahaja, beliau berkata, rakyat tidak lupa bagaimana Dong Zong sangat berkuasa mengasak Kementerian Pendidikan ketika zaman pemerintahan Pakatan Harapan itu sehingga pelbagai tuntutan mereka dipenuhi dan berjaya mengakibatkan seorang Menteri Pendidikan letak jawatan.

“Paling penting, kita tidak lupa bahawa pengasas Dong Zong iaitu Lian Geok pernah dilucutkan kerakyatan Malaysia kerana ‘terlalu rasis’.

“Antaranya, beliau kuat menghasut rakyat membenci Yang di-Pertuan Agong dan menghasut masyarakat Cina menolak sistem pendidikan negara melalui penentangan terhadap Penyata Barnes, Penyata Razak dan Penyata Rahman Talib,” katanya.

Haji Aminuddin yang juga Pengerusi Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA) berkata, sejak dari awal penubuhan Dong Zong sehingga sekarang, sudah terbukti bahawa ia ternyata memecahbelahkan masyarakat.

Pun begitu, katanya, jika benar individu-individu di dalam Dong Zong ikhlas mahukan keharmonian, maka sistem pendidikan vernakular perlu dimansuhkan dan bangunkan bersama-sama sistem pendidikan satu aliran.

“Kemudian, bubarkanlah Dong Zong yang penuh dengan noda-noda dan kekotoran rasisme dan kebencian itu dan tinggalkan perjuangan pendidikan vernakular.

“Banyak lagi NGO Cina yang jauh lebih moderat, sederhana dan benar-benar ikhlas berkhidmat untuk masyarakat yang anda boleh pilih untuk menabur bakti,” katanya.

Sementara itu, kepada pihak kerajaan pula, beliau berharap agar petisyen rakyat menuntut Dong Zong diharamkan yang telah dihantar dalam bentuk memorandum kepada pihak kerajaan ketika zaman PH diambil tindkan oleh kerajaan Perikatan Nasional kini.

“Ingat, kami tetap akan berjuang sehingga sekolah vernakular dimansuhkan, tidak kira siapa pun menjadi kerajaan,” katanya.

Sebelum ini, Dong Zong melancarkan kempen media sosial ‘Menyalur Kasih Sayang Menjelang Wabak COVID-19’, kononnya bagi meningkatkan kesedaran masyarakat berkenaan kepelbagaian serta masalah rasisme dan xenofobia.

Pertubuhan radikal Cina itu mendakwa, sejak penularan COVID-19, ketakutan terhadap wabak ini telah membawa kepada kebencian dan diskriminasi terhadap kumpulan masyarakat tertentu, terutama pekerja migran dan juga pelarian di seluruh dunia. - ismaweb.net

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2020/06/bubar-dong-zong-jika-mereka-ikhlas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dong Zong Cuba Perangkap Melayu Lancar Kempen Tangani Rasisme

Dong Zong Cuba Perangkap Melayu Lancar Kempen Tangani Rasisme

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 416 hits
Mereka dakwa Melayu tindas kaum Cina apabila sesama puak kiasuPertubuhan radikal Dong Jiao Zong bersifat talam dua muka apabila melancarkan kempen yang kononnya sebagai usaha menangani kebencian dan diskriminasi terhadap kumpulan masyarakat...
Tesla Akan Hadir Dengan Pelan Langganan Bulanan Untuk Perkhidmatan Swa Pandu Mereka

Tesla Akan Hadir Dengan Pelan Langganan Bulanan Untuk Perkhidmatan Swa Pandu Mereka

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 241 hits
Tesla adalah jenama automotif yang dikenali ramai Mereka menjadi popular kerana kereta elektrik yang dilancarkan lebih lebih lagi Model 3 yang dijual pada harga mampu milik Bukan itu sahaja kereta Tesla ini mempunyai sokongan fungsi swa pan...
Adakah Ph Johor Cuba Memberitahu Mereka Bersedia Untuk Pembubaran Dun

Adakah Ph Johor Cuba Memberitahu Mereka Bersedia Untuk Pembubaran Dun

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 334 hits
Selepas peringatan keras Sultan Johor bahawa Dewan Negeri akan dibubarkan serta merta jika berlaku lagi perebutan kuasa dalam kalangan wakil rakyat Pakatan Harapan negeri berkata pihaknya berpegang teguh kepada prinsip demokrasi berparlimen...
Ph Terdesak Disebabkan Rasuah Yang Mereka Terima

Ph Terdesak Disebabkan Rasuah Yang Mereka Terima

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 197 hits
Pemimpin dan bekas menteri Pakatan Harapan telah menerima banyak rasuah terutamanya dari ahli perniagaan dan towkay towkay untuk kontrak dan juga projek Mereka tidak jangka bahawa kerajaan PH akan tersungkor dengan tiba tiba Sekarang ini ah...
Setel Tingkatkan Had E Wallet Mereka Sehingga Rm500

Setel Tingkatkan Had E Wallet Mereka Sehingga Rm500

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 200 hits
Pasti ramai yang menggunakan aplikasi Setel untuk memudahkan korang isi minyak kereta tanpa perlu pergi ke kaunter Tapi sebelum ni had maximum yang boleh dikreditkan ke e wallet Setel ni hanya RM200 jer maknanya lepas beberapa kali isi miny...
90 Pengkhianatan Ph Semasa Mereka Memerintah Negara Selama 22 Bulan

90 Pengkhianatan Ph Semasa Mereka Memerintah Negara Selama 22 Bulan

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 262 hits
1 Yang meletakkan kafir Harbi mengurus hal ehwal Islam spt T Haji PH2 Yang laksanakan tender terbuka secara direct nego untuk kroni sahaja PH3 Yang kata untuk bayar hutang 1MDB hutang negara 1 Trillion PH4 Yang hapuskan GST supaya peniaga p...
Katak Politik Buktikan Mereka Lebih Pentingkan Politik Dari Isu Rakyat

Katak Politik Buktikan Mereka Lebih Pentingkan Politik Dari Isu Rakyat

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 329 hits
Ketika ramai rakyat Malaysia terutama yang bekerja sendiri dan di sektor swasta putus sumber pendapatan akibat larangan operasi perniagaan diberhentikan atau dipotong gaji more Ketika Ahli Parlimen menikmati gaji dan elaun sebagai Ahli Parl...
Angkat Anak Art Mereka Jadi Anggota Baru The Hermansyah Anang Ashanty Gelar Syukuran

Angkat Anak Art Mereka Jadi Anggota Baru The Hermansyah Anang Ashanty Gelar Syukuran

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 319 hits
Pasangan ini juga mengganti nama sang anak dengan awalan A agar menyesuaikan dengan keluarga Asix yang lain
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq