Buat 9 Perkara Ini Pada Trimester Pertama Kalau Nak Kehamilan Sihat Lancar Senaman Lantai Pelvis Penting


Bila disahkan hamil, ada seseorang dalam rahim anda iaitu janin. Tiga bulan pertama kehamilan iaitu dipanggil trimester pertama kehamilan anda akan menyaksikan pelbagai perubahan pada diri.
Saat-saat melihat alat penguji kehamilan menunjukkan dua garisan tanda positif, ramai yang tidak percaya dan dalam masa sama teruja dan gembira. Bermula dari saat itu juga, anda harus menjaga kehamilan dengan baik agar bebas daripada komplikasi dan berpeluang menimang cahaya mata yang sihat.

#1. Cari maklumat  Dapatkan informasi sebanyak mungkin tentang apa yang perlu anda lalui daripada trimester pertama hingga trimester akhir kehamilan. Anda perlu lakukannya bagi mendapatkan maklumat penting agar dapat menjalani kehamilan yang sihat. Dapatkannya melalui buku, majalah, surat khabar, televisyen, portal keibubapaan seperti Pa&Ma  www.majalahpama.my dan lain-lain.
#2. Jaga dehidrasi Di trimester pertama, anda sering mual dan muntah hingga menyebabkan dehidrasi. Oleh itu, banyakkan minum air kosong, susu atau jus buah-buahan segar. Malah, minuman yang diambil secukupnya, dapat membantu anda mengatasi masalah sembelit yang mungkin dihadapi.
#3. Makan secara seimbang Anda tidak perlu makan untuk dua orang! Keperluan tenaga tidak berubah dalam tempoh enam bulan pertama kehamilan. Ia hanya meningkat sedikit dalam tempoh tiga bulan terakhir iaitu sekitar 200 kalori sehari. Pastikan diet anda mengandungi banyak lemak dan gula. Utamakan makanan daripada sumber semula jadi dan hindari makanan yang diproses.

 
#4. Elak penyebab muntah Hindari pelbagai jenis bau-bauan yang kurang menyenangkan. Dengan itu, ia dapat menghindarkan anda daripada rasa mual. Biasakan juga diri untuk memberus gigi selepas makan. Untuk menghindarkan rasa mual, usahakan untuk bangun secara perlahan-lahan daripada keadaan berbaring. Jangan dilakukan secara spontan. Antara lain, makan dalam kuantiti sedikit tetapi kerap.
#5. Ikuti pemeriksaan antenatal Ketika hamil, kesihatan diri anda dan bayi perlu diutamakan. Atas sebab ini, anda perlu mengikuti rutin pemeriksaan antenatal sebelum minggu ke-12 bagi membantu doktor memantau keadaan anda dan perkembangan bayi.

#6. Makan ikan Beberapa kajian menunjukkan minyak ikan yang mengandungi asid lemak omega-3 mempunyai kesan baik terhadap pra eklampsia, berat kelahiran bayi dan perkembangan otak bayi di peringkat akhir kehamilan. Hal ini kerana ikan berminyak mengandungi protein, mineral, vitamin D dan asid lemak omega-3. Anda digalakkan makan ikan tenggiri, salmon atau sardin dua kali seminggu. Anda juga boleh memakan jenis ikan lain seberapa banyak yang anda suka.
#7. Bersenam selalu Bersenam boleh menimbulkan keceriaan dan membantu anda elak kemurungan semasa hamil. Pakar perubatan menyatakan senaman mempunyai kesan positif ke atas bahan kimia otak seperti serotonin dan dopamin yang membantu mengawal emosi dan perasaan. Senaman yang sesuai untuk wanita hamil adalah seperti berjalan, berenang dan aerobik air.

#8. Senaman  lantai pelvis Sejak daripada awal kehamilan, anda digalakkan untuk mengamalkan senaman lantai pelvis yang bermanfaat ketika proses kelahiran. Malah ia juga baik untuk diri anda selepas melahirkan nanti. Anda digalakkan untuk melakukannya tiga kali sehari.
#9. Kurangkan kafein Penyelidik berpendapat terlalu banyak kafein yang diambil semasa hamil boleh menyumbang kepada risiko bayi mempunyai berat badan lahir rendah atau meningkatkan risiko keguguran. Dicadangkan anda hanya minum dua cawan kopi atau empat cawan teh sehari untuk mengelakkan bayi terjejas dengan kesannya. Sebaik-sebaiknya, beralih kepada kopi tanpa kafein, teh, atau jus buah-buahan segar. Alternatif lain ialah minum segelas air kosong dengan perahan lemon atau limau.

Artikel berkaitan: Kaki Bengkak Masa Hamil Perlu Dipantau. Darah Beku Boleh Ke Paru-Paru & Membawa Maut
The post Buat 9 Perkara Ini Pada Trimester Pertama Kalau Nak Kehamilan Sihat & Lancar. Senaman Lantai Pelvis Penting! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/buat-9-perkara-ini-pada-trimester-pertama-kalau-nak-kehamilan-sihat-lancar-senaman-lantai-pelvis-penting/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Inilah Sebab Kenapa Penting Sendawakan Bayi Selepas Menyusu Ramai Ibubapa Ambil Remeh Perkara Ini

Inilah Sebab Kenapa Penting Sendawakan Bayi Selepas Menyusu Ramai Ibubapa Ambil Remeh Perkara Ini

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 435 hits
Sendawakan bayi ialah satu kewajipan setiap kali selepas penyusuan walaupun adakalanya ia mengambil masa dan bayi susah untuk disendawakan Ada segelintir ibu bapa yang tidak mempedulikan kepentingan sendawa pada bayi Jangan culas untuk send...
Buat 6 Perkara Ini Kalau Doktor Suruh Kawal Kencing Manis Semasa Hamil Kerjasama Keluarga Penting

Buat 6 Perkara Ini Kalau Doktor Suruh Kawal Kencing Manis Semasa Hamil Kerjasama Keluarga Penting

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 330 hits
Kencing manis semasa hamil atau gestational diabetes sering dihidapi wanita hamil Kadangkala buntu juga bila bacaan gula dalam darah sentiasa tinggi sedangkan anda sudah berusaha mengawalnya Menurut Dr Norintan Zainal Abidin Shah Pakar Perb...
Kesian Memang Kesian Tapi Ini Cara Bagi Anak Senyap Masa Neb Haziq Hotfm Nak Anak Cepat Sihat

Kesian Memang Kesian Tapi Ini Cara Bagi Anak Senyap Masa Neb Haziq Hotfm Nak Anak Cepat Sihat

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 479 hits
Heidy Cayra anak kepada penyampai radio Haziq Hussni atau lebih dikenali sebagai Haziq HotFM telah dimasukkan ke wad setelah 3 bulan batuk berterusan Sehingga minggu lepas dia kerap batuk teruk muntah berkahak yang banyak Setelah melakukan ...
10 Tips Nak Mulakan Kelas Tuisyen Pertama

10 Tips Nak Mulakan Kelas Tuisyen Pertama

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 433 hits
10 Tips Nak Mulakan Kelas Tuisyen Pertama Memulakan sesuatu yang bukan rutin harian kita sangat mendebarkan dan mencemaskan kan Bukan berdebar je yang kita rasa Allah rasa nak luruh jantung sejam sebelum masuk kelas Even 5 minit sebelum mas...
Cara Nak Kira Dan Buat Pinjaman Perumahan Kali Pertama

Cara Nak Kira Dan Buat Pinjaman Perumahan Kali Pertama

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 401 hits
Cara Nak Kira dan Buat Pinjaman Perumahan Kali Pertama Dah hampir lapan tahun perkhidmatan memang tengah survey rumah untuk dijadikan aset masa depan Tapi sebenarnya memang nak mencari rumah yang lebih besar sebab anak 4 kan Bila dah makin ...
Makanan Jim Jum Muslim Friendly Pertama Di Malaysia Kalau Korang Nak Cuba Di Baan 109

Makanan Jim Jum Muslim Friendly Pertama Di Malaysia Kalau Korang Nak Cuba Di Baan 109

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 410 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan rakan sekalian Korang mesti tahu Jim Jum iaitu makanan Tradisional Thailand siapa yang selalu ke sana mesti nampak makanan popular ini Tapi sekarang ni susah nak ...
Mak Ayah Kena Beri Perhatian Pada 3 Kemahiran Penting Ini Dahulu Nak Ajar Anak Menulis Dengan Baik Rileks Media

Mak Ayah Kena Beri Perhatian Pada 3 Kemahiran Penting Ini Dahulu Nak Ajar Anak Menulis Dengan Baik Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 381 hits
Rupanya bila nak anak pandai menulis dengan baik bukan sekadar kena biasakan dengan pensil Mak ayah sebenarnya kena beri perhatian dahulu pada 3 kemahiran penting ini menerusi aktiviti aktiviti yang sesuai Latih dan ajar anak menulis ini bo...
Tun Mahathir Akan Jumpa Sultan Johor Buat Pertama Kali Munkin Disebabkan Perkara Ini

Tun Mahathir Akan Jumpa Sultan Johor Buat Pertama Kali Munkin Disebabkan Perkara Ini

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 534 hits
Tun Mahathir Akan Jumpa Sultan Johor Buat Pertama Kali Munkin Disebabkan Perkara IniTun Mahathir Akan Jumpa Sultan Johor Buat Pertama Kali Munkin Disebabkan Perkara Ini
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment