Bpm Kedah Urus Pengebumian Jen4zah Adib


BPM Kedah Urus Pengebumian Jen4zah Adib. Jen4zah Allahyar ham Muhammad Adib Mohd Kassim, 24, yang meningg4l dunia malam tadi, dijangka akan dikebumikan mengikut istiadat kebombaan di Kampung Tebengau, Kuala Kedah esok.
Pemangku Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Kedah, Mohd Zahar Abdullah berkata, kerja menggali liang sudah dilakukan anggotanya sebaik menerima berita Muhammad Adib meninggal dunia pada 9.41 malam.
Beliau berkata, seramai 200 anggota dari JBPM Kedah akan ditugaskan bagi menyambut ketibaan jenazah dan menguruskan upacara pengebumian sehingga selesai.
“Majlis penghormatan terakhir ke atas Allahyarham Muhammad Adib akan dibuat di rumah keluarganya esok.
“Turut akan mengiringi jenazahnya adalah Ketua Pengarah JBPM, Datuk Mohamad Hamdan Wahid dan beberapa tetamu kenamaan lain dijangka hadir untuk upacara pengebumian,” katanya ketika ditemui di Ibu Pejabat JBPM Kedah di Alor Setar, tengah malam ini.
Terdahulu JBPM Kedah mengadakan mesyuarat khas selepas Muhammad Adib disahkan meningg4l dunia di Institut Jantung Negara (IJN).
Mohd Zahar berkata, setakat ini segala kemudahan pengangkutan yang akan digunakan untuk proses pengebumian sudah disiapkan.
“Pegawai kita juga sudah meninjau lokasi pengebumian malam ini dan persiapan rapi menyambut jenaz4h Allahyarham sedang dilakukan.
“Bagi pihak JBPM Kedah, saya merakamkan ucapan takziah kepada keluarga Muhammad Adib atas pemergiannya,” katanya.

Wan Azizah berjanji keadilan untuk Muhammad Adib Akan Terbela Wan Azizah berjanji keadilan untuk Muhammad Adib akan terbela. Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berjanji keadilan untuk anggota Bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim akan terbela.
Beliau turut merasa hiba atas kematian Muhammad Adib yang sebelum ini parah dipukul ketika insiden di Kuil Sri Maha Mariamman bulan lalu.
Dalam satu kenyataan, Dr Wan Azizah mendoakan agar roh Allahyarham Muhammad Adib dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang-orang yang soleh.
“Kita harus ingat bahawa ini bukan isu agama mahupun soal perkauman, akan tetapi ini merupakan perbuatan jenayah yang dilakukan oleh penjenayah yang tidak berperikemanusiaan.
“Pada masa yang sama, saya ingin mengingatkan semua rakyat Malaysia agar tetap tenang dan tidak bertindak dengan emosi.
“Seluruh rakyat Malaysia berkabung kerana jenayah kejam ini tetapi biarlah proses undang-undang berjalan dengan lancar. Janji saya, keadilan akan terbela,” katanya.
Muhammad Adib dipindahkan ke IJN selepas mengalami kecederaan parah akibat diserang susulan insiden rusuhan di kuil Sri Maha Mariamman pada 27 Nov lalu.
Atas permintaan keluarga, jenazah Muhammad Adib akan dibawa pulang ke kampung halamannya di Kampung Tebengau, Kuala Kedah malam ini untuk dikebumikan.
Pada Ahad, IJN melalui satu kenyataan memaklumkan kesiahatan Muhammad Adib kembali merosot dengan fungsi paru-parunya yang menurun tahapnya.
Semalam

Hero kesayangan ramai, Mohd Adib Dilaporkan Sudah Menghembuskan Nafas Terkahirnya Sekejap Tadi.. Al-Fatihah… ANGGOTA bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim yang parah dipukul dalam rusuhan di Kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Subang Jaya akhir bulan lalu disahkan menin ggal dunia pada 9.41 malam tadi.
Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin berkata, jenazah Allahyarham akan diuruskan di Institut Jantung Negara (IJN) sebelum dibawa ke Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Hang Tuah, Kuala Lumpur pagi esok, untuk penghormatan terakhir.
“Selepas itu, jen azah Allahyarham akan dibawa menaiki helikopter untuk dihantar pulang ke kampung halaman di Kedah.
“Jenazah dijangka akan dikebumikan selepas solat Zuhur,” katanya pada sidang media di IJN, di sini, hari ini.
Mengulas lanjut, Zuraida berkata, keluarga anggota bomba itu berada di sisi Adib ketika arwah menghembuskan nafas terakhirnya.
“Keluarga Adib dimaklumkan mengenai keadaan Adib sejak pagi tadi.
“Keluarga arwah termasuk ibu bapa dan adiknya berada di sisi Adib dari pagi tadi hingga malam ini,” katanya.
Anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim yang cedera parah dalam insiden rusuhan di Kuil Sri Maha Mariamman baru-baru ini dilaporkan menin ggal dunia 9.41 malam tadi.
Perkara itu turut disahkan melalui kenyataan media yang dikeluarkan Menteri Perumahan & Kerajaan Tempatan malam ini.
“Dukacita dimaklumkan Pegawai Bomba Muhammad Adib Kassim telah menin ggal dunia di Institut Jantung Negara pada jam 9.41 malam.
“Semoga roh beliau dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang yang beriman,” kata kenyataan media berkenaan.
Anggota bomba berumur 24 tahun itu merupakan salah seorang yang dikejarkan ke lokasi rusuhan pada Nov lalu.
Bagaimanapun, sebaik tiba di lokasi berhampiran, perusuh menyerang lori bomba dan van perubatan yang menyebabkan Muhammad Adib dan rakannya yang lain terpaksa berundur.
Muhammad Adib dilaporkan diheret keluar dari kenderaan yang dinaikinya sebelum dipukul dan menyebabkan beberapa tulang rangkanya patah selain mengalami kecederaan dalaman.
Dia kemudian dihantar ke hospital perubatan di Subang Jaya oleh orang awam. Pada 28 Nov, Muhammad Adib dipindahkan ke Institut Jantung Negara (IJN) untuk menerima rawatan lanjut.
Bagaimanapun, awal pagi kelmarin, kesihatan Muhammad Adib dilaporkan merosot.
Lebih menyayat hati, perkahwinannya direncanakan hujung bulan ini.
Jenazah akan diuruskan malam ini di IJN dan terus dibawa menggunakan ambulans ke kampung halaman Allahyarham di Kedah untuk dikebumikan.
Pada 26 Nov lalu, pemaju yang juga merupakan pemilik tapak tanah Kuil Sri Maha Mariamman cuba mengambil alih kawasan kuil susulan kelulusan dari mahkamah.
Pemaju bagaimanapun didakwa mengupah samseng untuk tujuan berkenaan yang menimbulkan kemarahan penganut Hindu dan seterusnya menyebabkan pergaduhan.
Pemaju sebelum ini menafikan mengupah samseng seperti yang didedahkan Menteri Dalam Negeri Muhyiddin Yassin.
Rusuhan berlanjutan pada keesokan harinya. Muhammad Adib diserang pada hari berkenaan.
Sumber : Harian Metro
The post BPM Kedah Urus Pengebumian Jen4zah Adib appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/bpm-kedah-urus-pengebumian-jen4zah-adib/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sultan Directs Kedah Mosques To Hold Special Prayers For Adib

Sultan Directs Kedah Mosques To Hold Special Prayers For Adib

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 328 hits
Kedah ruler Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah has directed all mosques in Kedah to hold special tahlil prayers for the late Muhammad Adib Mohd Kassim 24 after maghrib prayers tonight The ruler s private secretary Elmi Yusoff when contacte...
Jenazah Muhammad Adib Diterbangkan Ke Kuala Kedah

Jenazah Muhammad Adib Diterbangkan Ke Kuala Kedah

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 435 hits
SUBANG Jenazah Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim akan diterbangkan ke Kedah dari Pangkalan Udara Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Subang di sini pagi ini Pesawat yang membawa jenazah akan mendarat di padang Sekolah Kebangsaan Teben...
Jangan Politikkan Isu Ini Jurugambar Pertahan Rakan Wartawan Berbangsa India Buat Liputan Pengebumian Adib

Jangan Politikkan Isu Ini Jurugambar Pertahan Rakan Wartawan Berbangsa India Buat Liputan Pengebumian Adib

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 305 hits
Jangan Politikkan Isu Ini Jurugambar Pertahan Rakan Wartawan Berbangsa India Buat Liputan Pengebumian Adib Sejak kelmarin seluruh rakyat Malaysia bersedih dengan kematian anggota bomba Muhammad Adib Pelbagai isu perkauman timbul selepas ins...
Khaled Politicians Should Learn From Adib

Khaled Politicians Should Learn From Adib

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 259 hits
Umno vice president Mohamed Khaled Nordin said politicians should learn from Fire and Rescue Department personnel Muhammad Adib Mohd Kassim who yesterday succumbed to his injuries sustained after he was attacked by rioters We should remembe...
Video Of Adib Celebrating Birthday In Fire Station Goes Viral As Nation Mourns Him

Video Of Adib Celebrating Birthday In Fire Station Goes Viral As Nation Mourns Him

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 334 hits
PETALING JAYA As the nation mourns the passing of fallen firefighter Muhammad Adib Mohd Kassim a video of him celebrating his birthday inside a fire station has gone viral The 19 second video posted on Facebook by Friends of Bomba Malaysia ...
Tribute Untuk Muhammad Adib Justice4adib

Tribute Untuk Muhammad Adib Justice4adib

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 480 hits
sengaja aku letakkan di sini supaya kekal menjadi petanda betapa rasis itu hanya jika tidak melibatkan melayu beberapa hari je lagi sebelum hari bahagia beliau Aku harap selain pelaku dan pembunuh Adib Waythamoorthy Ganabatirau Gobind Singh...
Malaysians Take Aim At 2 Politicians As Sympathies Come Flooding For Hero Adib

Malaysians Take Aim At 2 Politicians As Sympathies Come Flooding For Hero Adib

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 244 hits
Despite calls for calm in the wake of the death of a fireman who was assaulted during the temple violence in Subang Jaya last month many Malaysians on social media are reacting strongly to the news blaming at least two government leaders fo...
Selangor Sultan Conveys Condolences To Adib S Family

Selangor Sultan Conveys Condolences To Adib S Family

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 270 hits
image https www thestar com my media online 2018 12 18 05 15 sg04 131118 multaqa bn201811123396 ashx w 620 h 413 crop 1 hash 5BB79C383EA0F0BED5564266C675491730B6EBAAPETALING JAYA The Sultan of Selangor has conveyed his condolences to the fa...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan