Bot Laju Ganti Feri Pulau Pinang Bermula 1 Januari 2021


 


GEORGE TOWN : Selepas 126 tahun menjadi pengangkutan tertua di Pulau Pinang, perkhidmatan ikonik feri sebagai alternatif laluan dari Seberang Perai untuk ke bahagian pulau atau sebaliknya akan digantikan dengan bot laju bermula 1 Januari 2021.
Pengerusi Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang (SPPP), Datuk Tan Teik Cheng, berkata, bot laju baharu yang akan diperkenalkan itu digunakan untuk membawa penumpang pejalan kaki sahaja.
Manakala feri sedia pula, kata Teik Cheng, hanya akan membawa kenderaan dua roda iaitu motosikal dan basikal.
Sementara itu, semua kenderaan empat roda pula perlu menggunakan Jambatan Pulau Pinang untuk berulang alik dari tanah besar ke pulau atau sebaliknya memandangkan perkhidmatan feri untuk pengangkutan sedemikian akan dihentikan.

 
Menurut Teik Cheng, penambahbaikan itu akan dilaksanakan secara interim bermula 1 Januari 2021 hingga 30 Jun 2022 sebelum perkhidmatan katamaran atau teksi air dan 'vehicle transporter' diperkenalkan selepas tarikh itu.
Beliau berkata, semasa tempoh interim itu, kedua-dua terminal Pangkalan Raja Tun Uda dan Pangkalan Sultan Abdul Halim akan diubah suai dan dinaik taraf untuk keselesaan penumpang.
Berikutan kerja-kerja pengubahsuaian itu juga, katanya, waktu operasi feri juga akan berubah.
Bagaimanapun, pihaknya, kata Teik Cheng, memberi jaminan bahawa perkhidmatan feri tidak akan terganggu selain kadar tambang pengangkutan itu juga akan kekal sepanjang tempoh interim.
“Kita akan semak (waktu dan tambang) jadi semua (rakyat) jangan bimbang… rakyat beri sokongan (perkhidmatan) feri kita buat kali pertama buat perubahan untuk perkhidmatan feri di Penang (Pulau Pinang) kerana kerajaan pun menggalakkan orang ramai guna pengangkutan awam,” kata beliau dalam sidang media, di sini pada Selasa.
Bagaimanapun, bagi mengekalkan nilai nilai sejarah serta elemen ikonik Pulau Pinang, Teik Cheng berkata, SPPP akan menempatkan dua buah feri sedia ada yang diubah suai sebagai restoran terapung dan muzium terapung di Tanjung City Marina.
“Kita faham (feri) ikonik, lambang Pulau Pinang (seiring) usia sejarah 120 tahun, jadi kita berhasrat mencadangkan dua buah feri sedia ada supaya buat restoran dan muzim terapung… mereka (pengunjung) boleh datang ke restoran atau mengimbau balik sejarah,” kata beliau
Dalam perkembangan sama, Teik Cheng berkata, Penang Port Sdn Bhd (PPSB) akan mengambil alih operasi perkhidmatan Feri daripada Prasarana Malaysia Berhad.
Kerajaan melalui Kementerian Kewangan telah menyediakan peruntukan sebanyak RM30 juta bagi pembelian empat buah bot katamaran yang baharu.
Pada 7 Disember lalu, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong semasa pergulungan bajet kementerian berkata, perkhidmatan feri Pulau Pinang bagi kenderaan beroda empat akan dihentikan bermula 1 Januari 2021.
Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Penang Port Sdn Bhd, Sasedharan Vasudevan berkata, teksi air yang akan digunakan bermula Julai 2022 mampu membawa 200 penumpang dalam satu masa.
Tambah beliau, di bawah pengendalian PPSB, sebanyak tiga buah katamaran akan disediakan dengan kemampuan membawa sehingga 200 penumpang dengan kepantasan antara 10 hingga ke 15 minit dengan kekerapan 40 kali sehari.


Kredit Utusan Online


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/12/bot-laju-ganti-feri-pulau-pinang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Siasatan Awam Perkhidmatan Feri Sebelum Ganti Bot Laju Katamaran

Siasatan Awam Perkhidmatan Feri Sebelum Ganti Bot Laju Katamaran

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 209 hits
Oleh KHUZAIRI ISMAIL KHIDMAT feri Pulau Pinang akan ditamatkan dan digantikan dengan bot laju bermula 1 Januari ini AMIR IRSYAD OMARGEORGETOWN Persatuan Pengguna Pulau Pinang menggesa Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang mengadakan siasatan a...
Bakal Berakhir Pengguna Simpan Memori Feri Pulau Pinang

Bakal Berakhir Pengguna Simpan Memori Feri Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 231 hits
Susulan pengumuman penamatan perkhidmatan feri yang menghubungkan bahagian pulau dan tanah besar Pulau Pinang bermula 1 Januari ini jumlah pengguna khususnya pemandu kenderaan empat roda yang menggunakan perkhidmatan itu dilihat bertambah a...
Khidmat Feri Pulau Pinang Diganti Selepas 126 Tahun Berbakti

Khidmat Feri Pulau Pinang Diganti Selepas 126 Tahun Berbakti

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 306 hits
Feri Pulau Pinang adalah perkhidmatan feri tertua di Malaysia menghubungkan antara terminal feri Pangkalan Sultan Abdul Halim di Butterworth ke terminal feri Raja Tun Uda di Georgetown GEORGETOWN Perkhidmatan feri Pulau Pinang yang menghubu...
Feri Pulau Pinang Tingkatkan Kualiti Bukan Hentikan Perkhidmatan

Feri Pulau Pinang Tingkatkan Kualiti Bukan Hentikan Perkhidmatan

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 290 hits
Oleh Zuhainy ZulkiffliDisember 13 2020 bhnews bh com myGEORGETOWN Kerajaan Persekutuan diminta mempertimbang semula cadangan bagi menggantikan perkhidmatan feri Pulau Pinang dengan bot katamaran Malah perkhidmatan pengangkutan awam laut yan...
Kerajaan Jamin Khidmat Feri Pulau Pinang Diteruskan

Kerajaan Jamin Khidmat Feri Pulau Pinang Diteruskan

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 229 hits
December 17 2020 KUALA LUMPUR Kerajaan berkata Penang Port Sdn Bhd akan disyaratkan untuk meneruskan perkhidmatan feri Pulau Pinang yang sudah menjadi ikonik dan warisan di negeri itu buat masa ini Menteri Kewangan Tengku Zafrul Tengku Abdu...
Kerajaan Negeri Pulau Pinang Terkejut Putrajaya Mahu Teruskan Feri Ikonik

Kerajaan Negeri Pulau Pinang Terkejut Putrajaya Mahu Teruskan Feri Ikonik

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 295 hits
Foto oleh Sayuti ZainudinKerajaan negeri masih belum jelas sama ada perkhidmatan feri Pulau Pinang akan terus beroperasi atau ditamatkan perkhidmatannya tahun depan kata ketua menteri Chow Kon Yeow Beliau berkata kerajaan negeri berharap me...
Pulau Pinang Sambut Baik Keputusan Kekal Perkhidmatan Feri

Pulau Pinang Sambut Baik Keputusan Kekal Perkhidmatan Feri

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 346 hits
17 12 2020 07 09 PMGEORGE TOWN 17 Dis Kerajaan Negeri Pulau Pinang menyambut baik keputusan Kerajaan Persekutuan untuk mengekalkan perkhidmatan feri di negeri itu Ketua Menteri Chow Kon Yeow berkata keputusan itu adalah selari dengan pendir...
Tedia A Feri Pulau Pinang Yang Lagend Akan Di Berhentikan Sehingga 31 12 2020

Tedia A Feri Pulau Pinang Yang Lagend Akan Di Berhentikan Sehingga 31 12 2020

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 301 hits
Perkhimatan Feri Akan BerakhirUtk makluman semua bulan ni bulan terakhir feri pulau pinang akan beroperasi dan mulai tahun hadapan akan gantikan dengan feri laju seperti yang digunakan di Pulau Langkawi sementara atau lama tak pasti terlalu...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid