Bossam Puteri Kayangan Jadi Marhaen


Bossam maksudnya wrapping/bungkus. Satu kegiatan zaman Joseon culik janda masuk dalam guni beras, bawa lari supaya boleh kahwin dengan lelaki lain.
Bossam pada awalnya berasal daripada praktis bawa lelaki masuk rumah. Bila seorang gadis jadi rebutan dua lelaki yangban, keluarga akan bawa seorang lelaki lain untuk tidur dengan gadis tersebut untuk mengelakkan pergaduhan antara tiga keluarga. Gadis tersebut kononnya bukan dara lagi jadi tak bolehlah kahwin dengan dua lelaki yangban tersebut. Padanlah muka haha.
Konsep ini kemudiannya jadi satu open secret. Joseon mengamalkan ajaran Confucianism berasaskan patriarki, jadi perempuan kematian suami tak boleh kahwin lain, sebagai simbolik kesetiaan sehidup semati dengan suami pertama. Bossam merupakan kaedah culik perempuan untuk tidur dengan lelaki lain supaya kononnya perempuan tersebut terpaksa kahwin lain demi menjaga maruah.
Praktis ini biasanya dirancang keluarga kedua-dua belah pihak lelaki dan perempuan, tapi berpotensi jadi sindiket perdagangan seks. Tambah lagi zaman Gwanghaegun adalah pasca perang, ramai suami terbunuh di medan jihad.
Cerita ini mengisahkan Ba-woo seorang pemuda jalanan yang kerjanya ambil upah buat kerja bodoh termasuklah culik perempuan bagi pihak yang nak buat bossam. Satu hari dia tersalah rumah dan ter-rembat Princess Hwa-in, puteri King Gwanghaegun yang jadi janda lepas kematian suami, anak Timbalan Perdana Menteri Lee Yi-geum.
Konsep bossam yang biasanya rancangan lari untuk kahwin lain membuatkan Lee Yi-geum fikir yang bukan-bukan, tambahan pula beliau ahli politik yang ramai musuh menjadikan kebarangkalian penculikan kali ini mungkin konspirasi untuk menjatuhkan beliau. Solusinya, reka cerita Princess Hwa-in bunuh diri ikut suami.
Projek bossam kali ini rupa-rupanya satu pandora box untuk Princess Hwa-in dan Ba-woo, melarat sampai melibatkan politik Joseon.
Drama ini berlatarkan pemerintahan King Gwanghaegun, anak kedua King Seonjo. Baginda sebenarnya agak terkehadapan berbanding adik beradik yang lain cuma sayangnya lahir dari concubine. Dilantik jadi Crown Prince masa serangan Jepun. King Seonjo lari berlindung ke Uiju dekat sempadan Joseon-Ming dan menyerahkan urusan pentadbiran kepada Gwanghaegun, yang bertahan hadap serangan daripada Jepun waktu tersebut bawah pimpinan Toyotomi Hideyoshi, penyambung legasi Oda Nobunaga.
Adik baginda, Yeongchang dari official Queen lahir masa King Seonjo dah tua jadi tak sempat tukar jawatan Crown Prince. Konspirasi YB-YB untuk naikkan Yeongchang jadi King juga berjaya dipatahkan YAB Lee Yi-geum masa tu. Kiranya Gwanghaegun bernasib baik, kekal naik jadi King.
Antara kejayaan zaman beliau adalah Dongui Bogam, kitab perubatan tulisan Hur Jun. Pernah sebut dulu, projek yang mula zaman King Seonjo, tertangguh masa serangan Jepun, dan akhirnya selesai zaman Gwanghaegun.
Episod satu juga ada sembang tentang Daedong Law, undang-undang percukaian yang lebih adil kerana dilaksanakan bergantung pada hasil tanah, berbanding kadar flat rate pukul rata semua orang. Tapi seperti biasa, yangban yang mempunyai tanah juta ekar akan lawan sebab mereka rugi kena bayar banyak. Jadi undang-undang ini cuma terpakai di daerah Gyeonggi sahaja pada awalnya.
Selain isu tanah, usaha lain yang baginda buat adalah membina semula istana Changdeok yang musnah masa serangan Jepun sebagai simbolik kuasa diraja. Penggunaan hopae (kad pengenalan) juga diperkenal semula sebagai langkah mengawal pergerakan rakyat. Semua ini disebut sepintas lalu dalam beberapa babak istana.
Yulyul kali ini sedap betul tengok beliau bawa watak princess, lemah lembut sopan santun sesekali ada moment cheeky. Mungkin sebab pertama kali berlakon drama saeguk, atau sebab contrast dengan personaliti beliau yang hyper.
Ataupun sebab watak Hwa-in itu sendiri yang kuat, dari seorang princess mewah terjaga, jadi perempuan biasa hidup berdikari sendiri. Kekuatan Hwa-in bukan pandai berlawan macam Pyeonggang, tapi sebagai seorang perempuan. Ada ketika rasa down, ada ketikanya tegas dalam keputusan, ada ketika empati dengan keadaan. Macam seorang mak.
Jung Il-woo kali terakhir tengok dalam Haechi, dari seorang prince jadi budak jalanan, versatil. Tak dilupakan Cha-dol, eh comel betul budak ni rasa nak lempang. Dua beranak ni jadi pelengkap perjalanan hidup Hwa-in.
Setakat 8 episod pacing tak terlalu perlahan tak terlalu aksi. Setiap babak ada sesuatu untuk disampaikan kepada penonton supaya lebih menghayati penceritaan. Tapi kalau terlepas tak mengganggu pemahaman pun. Cukup rasa.
Rencah politik pun tak terlalu berat. Flow cerita sama seperti Two Weeks, lebih banyak perjalanan hidup tiga beranak sebagai pelarian berbanding pergaduhan politik. Boleh layan sambil lipat kain.
Episode 1. “Bossam: Steal the Fate.” MBN. 2021. Screenshot.Cha Min-kyung, Yun Ji-hyun. “Hallyupedia: Bossam.” K-Odyssey. 8 Mei 2021. Web.“Seonjo of Joseon.” Wikipedia. Web.“Gwanghaegun of Joseon.” Wikipedia. Web.“Japanese invasions of Korea (1592–1598).” Wikipedia. Web.Lee Jung-chul. “Analysis of the Studies on Taedongpŏp from the Historical-institutional Perspective.” International Journal of Korean History. Volume 6. Disember 2004. PDF.The post Bossam; Puteri Kayangan Jadi Marhaen first appeared on AkuDarahAnakMalaysia.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://blog.akudarahanakmalaysia.net/2021/05/bossam-puteri-kayangan-jadi-marhaen/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+akudarahanakmalaysia+%28AkuDarahAnakMalaysia+Dot+Net%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jom Jana Pendapatan Dari Rumah Dengan Kain Kayangan Norwex Malaysia

Jom Jana Pendapatan Dari Rumah Dengan Kain Kayangan Norwex Malaysia

papar berkaitan - pada 21/5/2021 - jumlah : 541 hits
Jom Jana Pendapatan Dari Rumah Dengan Kain Kayangan Norwex Malaysia Haisss akhirnya aku pun terjebak sama dengan kain kayangan dari Norwex Malaysia ni Dok tengok kengkawan post pasal kain ni kemain rancak sekarang ni dekat socmed masing mas...
Damian Mikhail Saran Golongan Kayangan Yang Langgar Sop Dihukum Jalani Kerja Komuniti Bantu Frontliners

Damian Mikhail Saran Golongan Kayangan Yang Langgar Sop Dihukum Jalani Kerja Komuniti Bantu Frontliners

papar berkaitan - pada 21/5/2021 - jumlah : 366 hits
Isu membabitkan golongan kayangan yang melanggar Produser Operasi Standard Perintah Kawalan Pergerakan bukan lagi satu perkara baru didalam negara Baik dari golongan VIP selebriti dan instafamous isu ini bagai sudah lali di kalangan masyara...
Hiburan Perasaan Anggap Kita Ini Kayangan Patut Dihentikan Pada Saya Kita Semua Sama Que Haidar

Hiburan Perasaan Anggap Kita Ini Kayangan Patut Dihentikan Pada Saya Kita Semua Sama Que Haidar

papar berkaitan - pada 25/5/2021 - jumlah : 184 hits
Tegas pelakon hebat Que Haidar hanya kerana segelintir selebriti yang mengambil kesempatan melanggar prosedur operasi standard seperti yang telah ditetapkan ia telah menjejaskan reputasi industri hiburan hingga ada yang menggelarkan selebri...
Hiburan Rakyat Biasa Pun Rentas Negeri Michael Ang Tak Setuju Selebriti Dan Golongan Kayangan Disalahkan

Hiburan Rakyat Biasa Pun Rentas Negeri Michael Ang Tak Setuju Selebriti Dan Golongan Kayangan Disalahkan

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 244 hits
Sedia maklum isu berkenaan artis dan golongan kayangan tidak mematuhi peraturan operasi standar sering kali dilihat di media sosial terutamanya ketika hari raya ini Kebanyakkan netizen tidak berpuas hati dengan tindakan yang diambil oleh se...
Tak Payah Kecam Kayangan Je Orang Biasa Pun Rentas Negeri Michael Ang

Tak Payah Kecam Kayangan Je Orang Biasa Pun Rentas Negeri Michael Ang

papar berkaitan - pada 18/5/2021 - jumlah : 232 hits
Kebelakangan ini sering timbul isu golongan artis dan kayangan melanggar peraturan standard operasi seakan tidak serik Pada hari raya ini ramai netizen tidak puas hati dan mengecam tindakan mereka kerana didakwa merentas negeri dan beraya s...
Kenapa Hanya Jemaah Masjid Dan Marhaen Sahaja Ang Dihukum

Kenapa Hanya Jemaah Masjid Dan Marhaen Sahaja Ang Dihukum

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 328 hits
NIZAM AKATuan mufti Takkan hanya rakyat marhaen shj yg dihukum berdosa Adakah menteri dan selebriti mempunyai imuniti atau kekebalan drp dosa walaupun terang2 melakukan kesalahan dgn melanggar SOP Kenapa asyik jemaah masjid shj yg selalu di...
Covid 19 Antara Kelemahan Pn Dan Kesensaraan Marhaen

Covid 19 Antara Kelemahan Pn Dan Kesensaraan Marhaen

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 124 hits
Oleh R Yuneswaran Petang ini saya ke pasar malam dan sempat berbual dengan beberapa peniaga Rintihan keluhan dan kebimbangan peniaga khususnya kekurangan jualan di pasar malam amat serius dan ketara Suasana Pasar malam tidak seperti dulu di...
Golongan Marhaen Pun Sama Sahaja Rakyatgagal

Golongan Marhaen Pun Sama Sahaja Rakyatgagal

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 294 hits
AKU sudah pernah merasakan semua kepahitan dalam hidup dan yang paling pahit ialah berharap kepada manusia Saidina Ali Abi TalibTular di media sosial untuk kesekian lama slogan KerajaanGagal tetapi kini penggunaan RakyatGagal juga semakin m...
Menu Minum Petang Popia Pisang Kayangan Memang Puas Makan Lebih Jimat

Menu Minum Petang Popia Pisang Kayangan Memang Puas Makan Lebih Jimat

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 370 hits
Kadang kadang buntu juga mama nak sediakan menu petang untuk anak anak Lebih lebih lagi waktu cuti dan juga waktu PKP ni anak anak asyik minta makanan je Jom mama cuba resipi minum petang yang dikongsi ini Selamat mencuba Untuk minum petang...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Eka Heights Kediaman Baru Yang Moden Dan Selesa

Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun