Bongkar Ksu Kementerian Di Peti Sejuk Kan Bagi Menutup Bau Bangkai Menteri Dan Kroninya Dari Pan


PRESIDEN MCA BONGKAR SKANDAL BESAR YANG BERLAKU DALAM NAFAS DAN KEMENTERIAN PERTANIAN...

Malang buat Ketua Setiausaha (KSU) Kementerian Pertanian, Datuk Salehuddin yg telah ditukarkan serta merta ke Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tanpa diberi sebarang tugas yg selayaknya..

Apa kesalahan beliau

Kerana enggan mengikut arahan Menteri Pertanian yg mahu KSU membatalkan tender yg telah dianugerahkan kpd syarikat yg dah berjaya memperolehi tender tersebut melalui TERDER TERBUKA secara sah dan memenuhi SOP kementerian..

Nak batalkan sesatu tender yg telah dianugerahkan kpd sesatu syarikat bukan satu perkara yg mudah... tambahan pula, syarikat itu mendapat tender tersebut selepas melalui proses yg teliti, rumit, melepasi beberapa peringkat penilaian yg dibuat oleh jawatankuasa yg tidak ada sebarang kepentingan dan pastinya sudah memenuhi kesemua syarat yg telah ditetapkan utk menyertai tender terbuka ini..

Tidak ada alasan munasabah, samada dr sudut proses mahupun teknikal, yg boleh digunakan oleh KSU untuk membatalkan tender ini, melainkan semata-mata alasan kuasa veto yg ada pada kjaan, samada nak beri mahupun nak batalkan tender tersebut pada bila2 masa, sesuka hati..

KSU mmg seorang yg sangat berpengalaman dan sgt cermat sebelum membuat sesatu tindakan... sebenarnya KSU sudah menasihati menteri agar tender baja ini diberikan secara terus kpd NAFAS tanpa melalui proses tender terbuka, seperti yg dilakukan oleh kjaan terdahulu, memandangkan NAFAS merupakan sebuah agensi dan syarikat di bawah portfolio Kementerian Pertanian serta telah menaungi puluhan ribu peladang dan pekebun di seluruh negara... pemberian secara terus tender baja kpd NAFAS spt yg dipraktiskan selama ini oleh kjaan terdahulu bukan utk di'alibaba'kan oleh NAFAS, tp mengambil kira kemampuan NAFAS menyempurnakan semua tender yg mereka peroleh selama ini memandangkan NAFAS memang sudah memiliki kilang pemprosesan baja yg besar di Gurun, Kedah serta mampu memenuhi permintaan baja yg berkualiti dan sesuai dgn tanaman yg diusahakan oleh peladang di Malaysia..

Menteri dgn sombong menolak nasihat KSU dgn alasan kononnya kjaan PH skang berbeza dgn kjaan dulu... Ph pentingkan ketelusan dan mahu semua tender diberi secara tender terbuka... menteri begitu konfiden bahawa NAFAS akan tetap berjaya mendapatkan tender ini walaupun perlu bersaing secara terbuka dgn syarikat lain, mungkin menteri melihat kilang besar milik NAFAS dan syarikat lain tak mungkin dapat menyaingi harga yg NAFAS berikan..


KSU tidak ada pilihan dan perlu akur dgn kehendak bossnya itu... terlebih berkeras takut dikatakan ada kepentingan dalam NAFAS pula, maklum saja lah, zaman kjaan PH yg penuh dgn syak wasangka, adu domba dan hasad dengki ini... maka tender dibuka dan beberapa syarikat turut menyertai tender tersebut selain drpd NAFAS..

Selepas selesai, borang tender dibuka, ternyata harga yg NAFAS tawarkan bukanlah yg terendah... ada syarikat lain yg belum didedahkan (ada sumber maklumkan bahawa syarikat tersebut merupakan syarikat dari luar yg layak menyertai tender ini memandangkan ia adalah TENDER TERBUKA) mampu menawarkan harga yg lebih murah berbanding NAFAS... baja yg dicadangkan oleh syarikat tersebut merupakan baja dari Vietnam dgn tahap kualiti yg memenuhi syarat piawaian... kos penghasilan di Vietnam mungkin sangat rendah selain nilai ringgit yg tidak memihak Malaysia menyebabkan syarikat tersebut mampu mengimport masuk baja dari vietnam dgn harga yg murah..

Melompat menteri apabila dimaklumkan hal ini... kroni2 yg sudahpun ditempatkan dalam NAFAS, dan hanya menanti tender baja ini untuk masuk kpd NAFAS... maklum lah RM1.4 bil, tak tidur lena la kroni2 menteri asyik termimpi-mimpi durian runtuh..

Nak elak NAFAS berputih mata, maka KSU diarah batalkan tender walau dgn apa alasan sekalipun... KSU keberatan kerana sudah terbayang kes salah guna kuasa yg pasti akan menteri letakkan di bahunya jika dia akur arahan menteri... 
Akhirnya, KSU memilih utk menyediakan satu draf surat permohonan untuk membatalkan tender dan digantikan dgn pemberian tender secara direct nego kpd NAFAS, kepada YAB Perdana Menteri, dan surat tersebut akan ditandatangani oleh Menteri Pertanian..

Seperti dijangka, akhirnya isu ini meletup dan terbongkar di parlimen, dibawa oleh ahli parlimen Air Itam yg merupakan Presiden MCA, YB DS Dr. Wee Ka Siong... beliau bukan saja disokong oleh MP2 BN dan GPS, malah MP2 dari PAS juga menunjukkan solidariti mereka utk bersama-sama dgn Dr. Wee Ka Siong ketika mengadakan sidang media di lobi parlimen bg memperjelaskan lagi skandal ini..

Menteri Pertanian langsung tidak menghadiri sesi penggulungan bg portfolio kementeriannya dan hanya mewakilkan timbalannya utk membuat penggulungan... pelbagai alasan bodoh yg tidak boleh diterima akal cuba nak dipusingkan supaya isu sebenar dapat dilindungi..


Akhirnya, untuk membolehkan jari dituding, kambing hitam diperlukan, maka KSU dijadikan mangsa... tindakan undang2 tidak boleh diambil ke atas KSU disebabkan kebijaksanaan KSU yg tidak mengeluarkan apa2 arahan di atas kapasiti dan kuasa dirinya bg mewakili pihak kjaan... arahan dibuat dlm bentuk permohonan yg ditandatangani menteri sendiri, kpd PM, dan kemudian mendapat kelulusan..

Tindakan yg diambil kpd KSU dibuat hanya untuk mengaburi mata rakyat kononnya pihak kjaan dan kementerian pertanian sudah mengambil tindakan yg tegas dalam skandal ini... sedangkan org yg sepatutnya dipersalahkan dan wajar diambil tindakan undang2 kerana menyalahguna kuasa sbg menteri adalah YB Salahuddin Ayub sendiri selaku Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, bukan KSU, atau penjawat awam, atau pembangkang yg telah membangkitkn skandal ini di parlimen, jauh sekali rakyat marhaen yg tidak berdosa..

#SahabatSMB

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaramelayubaru.blogspot.com/2019/12/bongkar-ksu-kementerian-dipeti-sejukkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pertukaran Besar Besaran Ksu Jawapan Kepada Sabotaj Kementerian

Pertukaran Besar Besaran Ksu Jawapan Kepada Sabotaj Kementerian

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 467 hits
Kerajaan didakwa akan memindahkan beberapa orang ketua setiausaha kementerian dalam usaha mengelakkan daulah terpendam mensabotaj perkhidmatan awam Menurut beberapa sumber terdapat sekurang kurangnya lapan pemindahan akan dibuat menjelang D...
Menteri Sri Mulyani Bongkar Syarat Pertumbuhan Ekonomi Bisa 7 Persen

Menteri Sri Mulyani Bongkar Syarat Pertumbuhan Ekonomi Bisa 7 Persen

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 332 hits
Menteri Keuangan Sri Mulyani Indrawati memberikan pidato pembuka dalam FT AIIB Summit 2019 dengan topik Delivering Indonesia s Infrastructure Vision 2019 2024 di Hotel Grand Hyatt Jakarta Selasa Dalam kesempatan itu dia membeberkan kunci ag...
Kisah Ksu Kementerian Pertanian Di Pecat

Kisah Ksu Kementerian Pertanian Di Pecat

papar berkaitan - pada 25/11/2019 - jumlah : 704 hits
Ini salah satu kenyataan Ahli Lembaga Peladang Puan Normah Ceritanya simple memang ada tender tapi KSU deal dgn company Cina Bila menteri dapat tahu tu yang Menteri mintak surat sokongan kat Tun M tender tu diberi kepada NAFAS semula KSU bu...
Anak Kejam Didakwa Kerat Lima Badan Ibu Sumbat Dalam Peti Sejuk Sebelum Bunuh Diri

Anak Kejam Didakwa Kerat Lima Badan Ibu Sumbat Dalam Peti Sejuk Sebelum Bunuh Diri

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 494 hits
Seorang lelaki berusia awal 20 an bertindak di luar kawalan apabila didapati telah membunuh ibunya sendiri Lebih menyayat hati mayat ibunya itu telah dikerat kepada lima bahagian sebelum disimpan ke dalam peti sejuk rumahnya Di samping itu ...
Awal Tahun Menteri Agus Bakal Pangkas 14 Unit Eselon Di Kementerian Perdagangan

Awal Tahun Menteri Agus Bakal Pangkas 14 Unit Eselon Di Kementerian Perdagangan

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 173 hits
Penyederhanaan birokrasi ini disebutkan Agus akan dimulai pada Januari 2020 mendatang Rencananya akan ada 14 unit eselon yang akan dipangkas
Apasal Hantu Tak Bukak Peti Sejuk

Apasal Hantu Tak Bukak Peti Sejuk

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 403 hits
Hai korang semua selamat bertemu kembali kita dalam bual bicara paranormal kita yer hehe apa yang aku dok melalut ni Actually aku sibuk sikit sebab dok edit blog kawan aku tu yang tak ada time nak update blog kalau korang ada masa silalah B...
Bongkar Kasus Eksploitasi Anak 21 Penyidik Siber Polri Raih Penghargaan Menteri Pppa

Bongkar Kasus Eksploitasi Anak 21 Penyidik Siber Polri Raih Penghargaan Menteri Pppa

papar berkaitan - pada 29/11/2019 - jumlah : 176 hits
Menteri Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak Indonesia I Gusti Ayu Bintang Darmawanti memberikan penghargaan terhadap Kapolri Jenderal Idham Azis Penghargaan juga diberikan kepada 21 penyidik Siber
Tender Rm1 4 Bilion Salah Salahuddin Menteri Atau Sallehuddin Ksu

Tender Rm1 4 Bilion Salah Salahuddin Menteri Atau Sallehuddin Ksu

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 446 hits
Mohd Sallehhuddin Hassan Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian Industri Asas Tani telah dipindahkan ke jabatan lain setelah terbongkarnya skandal tender RM1 4 bilion Ada pelbagai cerita tentang Menteri MOA bekas KSUnya dan skandal RM1 4 bi...
6 Menteri Disebut Sebut

6 Menteri Disebut Sebut

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 262 hits
Provided by Media Prima BARISAN atas Mazslee Rina dan Kulasegaran Barisan bawah Redzuan Mujahid dan Waytha Moorthy FOTO arkib NSTPyusmizal hmetro com mySEKURANG KURANGNYA enam menteri disebut sebut akan terbabit dalam rombakan Kabinet yang ...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah